Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | D.23 ( D.XXIII ) |
Cat 2 -- alleen 1 Fokker prototype getest |
Informatie:
Fokker D-23 (D.XXIII) was net voor 1940 gereed en er is slechts één prototype gemaakt, met nummer "X-4". Het ontwerpen begon in 1937 en Type 156 had een onconventioneel ontwerp met duw- en trekpropellers. De mock-up trok veel aandacht op de Parijse Luchtvaart Salon in 1938. De twee motoren die toegepast werden, omdat die geleverd konden worden, van het type Walter Sagitta I-SR en ze waren luchtgekoeld. De bedoeling was uiteindelijk sterkere en betere motoren te betrekken en toe te passen. Verder had de D.XXIII een intrekbaar neusonderstel, een unicum in die tijd.
De vleugel van het prototype was van hout met een dikke koorde maar de bedoeling was een metalen constructrie toe te passen. De eerste vlucht was 30 mei 1939 met Sonderman als vlieger. Er waren problemen met de achterste motorkoeling. Een andere nadeel was het "uitstappen in geval van nood" om niet door de schroef achteraan te worden geraakt. Er waren bij Fokker diverse studies aan de gang om dit op te lossen maar het had allemaal geen zin meer. In mei 1940 begon 5 jaar Duitse bezetting en daarvoor werden zo'n 11 testvluchten met de "X-4" gemaakt. Na de bezetting is de kist ontmanteld in mei 1941.
Spanwijdte prototype: 11,50 m
Lengte: 10,2 m
Maximum snelheid: circa 520 km/u met de Walter Sagitta motoren, verwacht over de 600 km/u met een RR Merlin of Daimler.
Bereik: circa 900 km
.
Literatuur:
|
||||
Fokker D.XXIII
|
W. Vredeling
|
2007
|
-
|
uitgeverij Geromy
|
Fokker D.23 | ? | 1974-8 | Luchtvaartkennis | Afd.Luchtvaartkennis |
.
Websites:
|
.
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze