Fabriek Fokker
Vliegtuig  
Type-aanduiding D.23 ( D.XXIII )
Cat 2 --  alleen 1 Fokker prototype getest
 




fokker-d23-profile 

Informatie:

Fokker D-23 (D.XXIII) was net voor 1940 gereed en er is slechts één prototype gemaakt, met nummer "X-4". Het ontwerpen begon in 1937 en Type 156 had een onconventioneel ontwerp met duw- en trekpropellers. De mock-up trok veel aandacht op de Parijse Luchtvaart Salon in 1938. De twee motoren die toegepast werden, omdat die geleverd konden worden, van het type Walter Sagitta I-SR en ze waren luchtgekoeld. De bedoeling was uiteindelijk sterkere en betere motoren te betrekken en toe te passen. Verder had de D.XXIII een intrekbaar neusonderstel, een unicum in die tijd.

De vleugel van het prototype was van hout met een dikke koorde maar de bedoeling was een metalen constructrie toe te passen. De eerste vlucht was 30 mei 1939 met Sonderman als vlieger. Er waren problemen met de achterste motorkoeling. Een andere nadeel was het "uitstappen in geval van nood" om niet door de schroef achteraan te worden geraakt. Er waren bij Fokker diverse studies aan de gang om dit op te lossen maar het had allemaal geen zin meer. In mei 1940 begon 5 jaar Duitse bezetting en daarvoor werden zo'n 11 testvluchten met de "X-4" gemaakt. Na de bezetting is de kist ontmanteld in mei 1941.

 Gegevens:
 Twee Walter Sagitta I-SR lijnmotoren van 540 pk 
 Spanwijdte prototype:  11,50 m  
 Lengte: 10,2 m 
 Vleugeloppervlak:  18,5 m2
 Leeggewicht: 2300 kg
 Geladen gewicht:  2950 kg
 Maximum snelheid: circa 520 km/u met de Walter Sagitta motoren, verwacht over de 600 km/u met een RR Merlin of Daimler.
 Kruissnelheid circa 390 km/u
 Klimtijd tot 5000 meter zo'n 6,8 minuten
 Plafond:  9000 m
 Bereik:  circa 900 km
 Bewapening beoogd: 2 vaste Browning-FN 7,9mm in neus en 2x 13,2mm Browning-FN mitrailleurs in vleugel


.

Literatuur:
Fokker D.XXIII
W. Vredeling  
2007
-  
uitgeverij Geromy 
Fokker D.23 ? 1974-8 Luchtvaartkennis Afd.Luchtvaartkennis

.

Websites:

.

FOTO GALERIJ:

  • fokker-d23-handelsblad-2511
  • fokker-d23-lvk-2
  • fokker-d23-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze