INFO Fokker D.7 (D.VII)
- 1965
.
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | D.7 ( D.VII ) |
Cat 1/2, 4,5 -- totaal 49 + 3 stuks |
Informatie:
Fokker jager die eind 1917 werd ontworpen in Duitsland. Fokker was daar gevestigd en had ook Pfalz als ontwerper in dienst genomen. Het toestel werd ontwikkeld uit de V.11 welke een flink aangepaste DR.1 was met een Mercedes DIII lijnmotor. De bekende baron Von Richthoven beproefde de V.11 en kwam met suggesties. De aangepaste kist werd de latere D.VII welke april 1918 beschikbaar kwam bij de Duitse Jasta gevechtseenheden. In het begin was het even wennen voor de vliegers, het vloog anders dan voorgaande typen en was ook in het begin niet zo snel al was de klimsnelheid en manoeuvreerbaarheid wel uitstekend. Verder vloog er nog wel eens een D.VII in een fatale brand omdat munitie vlam vatte welke vlak bij de motor zat. De Fokker fabriek in Schwerin draaide op volle toeren. Ook werden toestellen in "licentie" gebouwd door het Duitse Albatros en A.O.W. (de verschillen zitten in de motor beplating). Later kwam er nog een sterkere BMW motor in (Fokker D.VIIF) die het toestel zeer snelle klimsnelheden gaf. Maar er bleef een tekort aan deze BMW motor. Soms werd het toestel ook voorzien van een lange uitlaat aan de rechter kant van de motorbeplating.
De uiteindelijke D.VII was één van de beste jagers uit de Eerste Wereldoorlog en was zo berucht en succesvol dat er speciale overgave condities waren gesteld door de Geallieerden. Fokker bouwde er 800 in Duitsland tot de wapenstilstand november 1918. Een aantal kisten werd vervolgens geconfisceerd voor onderzoek door o.a de Amerikanen. Ze werden daar zelfs soms van andere motoren voorzien en vlogen nog lang rond.
Gegevens:
Spanwijdte: 8,9 m bovenvleugel, spanwijdte ondervleugel: 7 m
Lengte: 6,95 m
Maximum snelheid circa 185 km/u met BMW IIIa van 185 pk
Plafond circa 6000 m
Bereik: 400-500 km
Leeggewicht: 684 kg
Gewicht maximaal 950 kg
Typisch 2 x LMG. 08/15 'Spandau' mitrailleurs, kaliber 7,92 mm gemonteerd op de motor; later de Vickers M18; (MLD kisten eerst Lewis en later
Vickers 5 mitrailleur 0,303inch).
Er waren diverse verschillen in de productie, o.a motor varianten, zoals
Mercedes D-III van 160 pk,
BMW IIIA van 185 pk, (Fokker D.VIIF)
BMW IV met 230 -300 pk met meer stroomlijn
Siddeley Puma 230 pk motor (KNIL)
BMW IIIA met modificatie, max snelheid 210 km/u (MLD)
Literatuur:
|
||||
Fokker D.VII | - | 1918 | artikelen uit weekblad | Flight magazine archives |
Fokker Aircraft of World War One
|
Paul Leaman,
|
1991
|
|
Crowood Press UK,
|
Bouwer aan de wereldluchtvaart,
|
Thijs Postma
|
1979
|
|
Fibula
|
Fokker, the man and hist aircraft
|
Hegener
|
1961
|
|
Harleyford UK
|
Airborne in the Fokker D.VII
|
Overest (oud LVA vlieger)
|
1989
|
|
Air Enthusiast 38 / jan-apr 1989
|
Fokker D.VII
|
Nico Geldhof
|
1988
|
|
St.Vrienden MLM
|
Profiles volume 2
|
Argus books
|
1989
|
|
pagina 75
|
Fokker DVII in dienst van de Nederlandse Militaire Luchtvaart
|
Nico Geldhof
|
2008
|
ISBN 97890.8049.8136
|
Geromy
|
Fokker D.VII
|
Squadron signal
|
|
|
no.166
|
Modelbouw in Plastic
|
IPMS Nederland
|
2002-4
|
Max Schep
|
KNIL kisten
|
Nederlandse Fokker D.VII 's
|
Geldhof
|
1980-5
|
Avia Hobby
|
.
Websites:
|
.
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
1. LVA Fokker D.7 (D.VII)
- 2425
Cat 1 / 2 LVA
Er waren voor het einde van de Eerste Wereldoorlog een aantal Duitse toestellen geïnterneerd die in Nederland waren geland. Zo landde op 15 oktober 1918 een Duitse D.VII bij Ijzendijke in Zeeuws Vlaanderen na motorstoring. Geïnterneerd en waarschijnlijke LvA registratie F227.
Na de wapenstilstand van de Eerste Wereldoorlog "smokkelde" Fokker " vanuit Schwerin zo'n 98 D.VII (en 118 C.1) toestellen met motoren rond mei 1919 naar Nederland alhoewel het vermoeden is dat dit met goedvinden van Nederland plaatsvond. De LVA "order" liep via Spijker in de fabriek van Trompenburg die de samenbouw wilde doen maar uiteindelijk werd er na het nodige gedoe het contract naar Fokker overgedragen januari 1920.
De Luchtvaartafdeeling (LVA) nam 20 toestellen in dienst (kenmerken 250 t/m 269, ofwel F250 t/m F269) + 2 extra opgebouwd uit onderdelen en tenminste 3 waren al eerder geïnterneerd. Naast de vliegtuigen ging het ook om bijna 184 motoren: 140 Mercedes en 44 BMW motoren. De eerste 10 kisten hadden de Mercedes D-III 6 cylinder lijnmotor van 160 pk en daarna 10 stuks met de BMW IIIa motor van 185 pk. Later werden veel toestellen voorzien van de BMW motor met 250 pk.
De toestellen werden veel gebruikt o.a. vanaf Soesterberg als jager en ook door het demoteam "Vijf Vingers".
Dit type was jarenlang het enige echte LVA jachtvliegtuig. Er gebeurden in de loop der tijd de nodige ongelukken. Verder werd het toestel gebruikt voor weerswaarnemingen i.s.m het KNMI. De laatste Fokker D.VII vloog tot maar liefst 1938 bij de LVA.
Toch maar deze foto: een vliegende D.VII replica van Vroege Vogels ; heeft een Mercedes DIIIa motor. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens LVA Fokker D.VII : |
||||||
Registratie | Duitse registratie | Constructie-nummer | Datum landing Nederlands gebied c.q datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
F227 | 5584/18 | 15-10-1918 | 1919 | of LvA registratie daadwerkelijk is toegewezen onbekend; geïnterneerd na noodlanding IJzendijke; Mercedes 160 pk motor; kist niet formeel aangekocht; vliegklaar 1 november 1918 | ||
? | 4001/18 | 13-11-1918 | geland na de Wapenstilstand van 11 november 1918; formeel niet geïnterneerd en of LvA regi is toegewezen is onbekend; geland bij Stein en in opslag Schiphol | |||
? | 4293/18 Werkenr. 2994 |
13-11-1918 | F228 ??? ; geland na de Wapenstilstand van 11 november 1918; formeel niet geïnterneerd en of LvA regi is toegewezen is onbekend; geland bij Steinen in opslag Schiphol | |||
? |
4144/18 | 13-11-1918 | F229 ??? ; geland na de Wapenstilstand van 11 november 1918; formeel niet geinterneerd en of LvA regi is toegewezen is onbekend; geland bij Stein en in opslag Schiphol en daarna opgebouwd? | |||
? | 2176/18 | 13-11-1918 | geland na de Wapenstilstand van 11 november 1918; formeel niet geinterneerd en of LvA regi is toegewezen onbekend; geland bij Stein maar was beschadigd; in opslag Schiphol | |||
? | 4000/18 | 13-11-1918 | geland na de Wapenstilstand van 11 november 1918; formeel niet geinterneerd en of LvA regi is toegewezen onbekend; geland bij Stein maar was beschadigd; in opslag Schiphol | |||
250 | 17-05-1920 | 29-03-1938 | eerste na oorlogse kist vanuit Duitsland "gesmokkeld door Fokker" en aangekocht LVA | |||
251 | 22-05-1920 | 31-05-1929 | schadegeval | |||
252 | 21-05-1920 | 18-05-1952 | noodlanding | |||
253 | 25-05-1920 | 1930 ? | ||||
254 | 04-05-1920 | 28-03-1924 | verongelukt | |||
255 | 14-05-1920 | 05-08-1920 | ongeval, onderdelen hergebruikt | |||
256 | 12-05-1920 | 07-08-1935 | zie opmerking | |||
257 | 21-05-1920 | 29-03-1938 | ||||
258 | 05-05-1920 | 16-10-1935 | ||||
259 | 20-05-1920 | 29-03-1938 | ||||
260 | 24-05-1920 | 12-12-1935 | afgekeurd | |||
261 | 04-05-1920 | 17-09-1922 | vernield bij landing | |||
262 | 14-05-1920 | 11-02-1931 | ||||
263 | 03-06-1920 | 05-01-1937 | ||||
264 | 14-06-1920 | 16-11-1927 | noodlanding | |||
265 | 27-05-1920 | 25-10-1933 | ||||
266 | 05-05-1920 | 12-12-1935 | zie opmerking 1 | |||
267 | ? | |||||
268 | 08-06-1920 | 29-03-1938 | ||||
269 | 21-05-1920 | 09-12-1927 | ||||
270 | 08-04-1921 | 05-03-1936 | opgebouwd uit delen van 2 andere toestellen | |||
271 | 15-07-1930 | ongeluk, later opgebouwd uit onderdelen | ||||
nvt | 2176/18 | 13-11-1918 | Duitse kist, landing bij Stein; niet in dienst gesteld | |||
nvt | 4000/18 | 13-11-1918 | Duitse kist, landing bij Stein; niet in dienst gesteld | |||
nvt | 4001/18 | 13-11-1918 | Duitse kist, landing bij Stein; niet in dienst gesteld |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd, [B33] Intern.WO1 , [B5] Luchtv.kennis 1976-2
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
1. LVA Fokker D.7 (D.VII) (foto bijlage)
- 1547
Cat 1 / 2 LVA
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Fokker D.VII (door Albatros Werke gebouwd) 5584/18 te IJzendijke, 15 okt. 1918. Vlieger was Uffz. Alfred Baum van de 1e Seeflug Abteilung, Marine Jagd Stab IV. Nederlandse registratie later vermoedelijk F227. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De LvA oranje bollen zijn goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op De Kooy met lozenge patroon. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Fokker D.VII van W.C.J. Versteegh in aparte beschildering. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Escadrille "Vijf vingers aan één hand" en let op de "omgkeerde" rozetten. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met BMW motor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met BMW motor en Nederlandse driekleuren op het richtingsroer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Detail van de mitrailleur opstelling. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
BMW IIIa watergekoelde lijn-vliegtuigmotor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
BMW IIIa motor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Weervliegtuig met instrumenten montage. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
met Puma motor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Fokker D.VII's met een Fokker C.I voorop. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
4. MLD Fokker D.7 (D.VII)
- 1984
Cat 4. MLD
MLD verkreeg 20 stuks (kenmerken D20 t/m D39); 1 opgebouwd D-40 .
Registratiegegevens MLD Fokker D.VII:
|
||||
Registratie
|
Constructie-nummer
|
Datum in dienst
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
D-20
|
|
01-01-1920
|
01-01-1937
|
In dienst medio 1920; beschadigd bij Petten 29-09-1925; Uit dienst medio 1937. zie opmerking bij "D-28"
|
D-21
|
|
01-01-1920
|
02-05-1930
|
In dienst medio 1920 Verongelukt nabij Marine Vliegkamp De Kooy
|
D-22
|
|
01-01-1920
|
1933
|
In dienst medio 1920; zwaar beschadigd 15-11-1920 bij De Kooy;
|
D-23
|
|
01-01-1920
|
|
In dienst medio 1920; ?
|
D-24
|
|
01-01-1920
|
20-07-1936
|
In dienst medio 1920; Verongelukt
|
D-25
|
|
01-01-1920
|
11-03-1937
|
In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1937
|
D-26
|
|
01-01-1920
|
|
In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1937 ?
|
D-27
|
|
01-01-1920
|
|
In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1937 ?
|
D-28
|
4404/18
|
01-01-1920
|
30-06-1937
|
In dienst medio 1920; had ongeval sept 1929 maar herstedl; uit dienst medio 1937 en bestemd voor beoogd KNVvL museum; waarschijnlijk afgevoerd bij de Duitse bezetting en opgenomen in de Deutsche Lufthart Sammlung in Berlijn. Deze ex-MLD kist is nog steeds in Deutsches Museum Munchen Oberschleissheim maar in Duitse beschildering. Volledige zekerheid dat het de D-28 is, is er niet.
|
D-29
|
|
01-01-1920
|
16-07-1935
|
In dienst medio 1920; Verongelukt Marine Vliegkamp De Kooy
|
D-30
|
|
01-01-1920
|
|
In dienst medio 1920; zwaar beschadigd 02-09-1927 bij De Kooy; Uit dienst medio 1937 ?
|
D-31
|
|
01-01-1920
|
14-12-1929
|
In dienst medio 1920; beschadigd
|
D-32
|
|
01-01-1920
|
|
In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1937 ?
|
D-33
|
|
01-01-1920
|
|
In dienst medio 1920; beschadigd 1923 ?
|
D-34
|
|
01-01-1920
|
19-03-1930
|
In dienst medio 1920; ongeval
|
D-35
|
|
01-01-1920
|
|
In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1937 ?
|
D-36
|
|
01-01-1920
|
21-04-1936
|
In dienst medio 1920; zwaar beschadigd 14-12-1927 bij Riderkerk;
|
D-37
|
|
01-01-1920
|
|
In dienst medio 1920;
|
D-38
|
|
01-01-1920
|
1920
|
In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1920;
|
D-39
|
|
01-01-1920
|
|
In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1937 ?
|
D-40
|
|
01-01-1930
|
medio 1937?
|
Eigen bouw MVK De Kooy uit delen van andere kisten. In dienst medio 1930;
|
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.kennis 1975-3 en 1974-10
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Fokker D.7 (D.VII) (foto bijlage)
- 1374
Cat 4. MLD
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Nog met oranje bollen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
met stroomlijn hoofdkap. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op De Kooy. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Noodlanding Stompetoren in 1924. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
5. LA-KNIL Fokker D.7 (D.VII)
- 1655
Cat 5. VA-KNIL
6 stuks (kenmerken F301 t/m F306),
In juni 1920 volgde een oorspronkelijke bestelling van "Department van Koloniën" voor Indië (voor de Vlieg Afdeeling KNIL) voor een zestal Fokker D.VII toestellen met als bedoeling voorzien van een BMW-IIIa motor. Fokker kreeg het contract omdat de gegunde Spijker "Trompenburg" gestopt was met de vliegtuigbouw. En aangezien dit Fokker type zeer succesvol was in de Eerste Wereldoorlog. Maar het motortype waarmee de kisten werden afgeleverd werd al gauw de Armstrong Siddeley Puma 230 pk motor omdat die goedkoper waren. (Daar zou men later spijt van krijgen). Er werd een proefvliegtuig gebouwd maar deze crashte begin 1921.
De kisten waren eigenlijk de eerste echte jagers die in Nederlandsch Indië vlogen. De eerst aldaar werd ingevlogen februari 1922. Van 1922 tot 1928, vooral vanaf Soekamiskin bij het eerste eskadrille met een witte kat als embleem en later het derde eskadrille met een pinquin als symbool. Er waren nogal wat problemen met de Puma motor want deze kwam veel te laat op een juiste gebruikstemperatuur. De inzet in Indië was dan ook geen succes en de laatste ging 1928 uit dienst.
Registratiegegevens: VA-KNIL | ||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
F-301 | 1922 | 1926 | afgeleverd met Puma motor | |
F-302 | 1922 | 1926 | afgeleverd met Puma motor | |
F-303 | 1922 | 1928 | afgeleverd met Puma motor | |
F-304 | 1922 | 1926 | afgeleverd met Puma motor | |
F-305 | 1922 | 1927 | afgeleverd met Puma motor | |
F-306 | 1922 | 1926 | afgeleverd met Puma motor |
Bronnen o.a. [B15] Luchtv.Indie
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
5. LA-KNIL Fokker D.7 (D.VII) (foto bijlage)
- 1295
Cat 5. LA-KNIL
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Fokker D.7 (D.VII)
- 2731
MODELBOUW FOKKER D.VII
er zijn buitengewoon veel Fokker D.VII modellen ooit uitgebracht....
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Eduard (div.uitgaven)
AB Model
Revell 04177
MAC distribution (resin) / Sabre-kits
Czech Omega (resin, ook voor BMW IV versie)
CZECH Omega (=Vami identiek) (resin)
Gunze Sangyo
Eldon/ Esci/ Entex/ Nichimo/ Sunny
Renwal @
Fuji @
Entex @
|
Eduard
Roden
Dragon
(1/50?): Aurora / Revell/Monogram / Artiplast / Smer
|
Wingnut Wings (diverse uitgaven) @
Battle Axe
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; niet alle modellen vermeld, het zijn er veel! (best kit listed first);
1/350: Decapod
1/144: SRAM models , Valom , Decapod ;
1/100: Sharp
1/28: Revell (zeer inaccuraat!);
H0: Artitec heeft diverse kant-en-klare modellen van de D.7 op treinschaal H0
BOXART:
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
|
|
||||
Schema
|
Algemeen
|
Kleur boven- en zijkanten
|
Kleur onderzijde
|
Details
|
Opmerkingen
|
LvA
|
.
|
Lozenge
|
Lozenge
|
..
|
eerste geïnterneerde Duitse kisten
|
LvA
|
.
|
< K120> LvA Khaki
|
< K108 > LvA Blauw
|
..
|
Nederland
|
VA-/LA-/ML-KNIL
|
.
|
< K82> Khaki
|
< K82> Khaki
|
meestal voorzien van zes afwijkende rozetten met rood in ondersegment; rood-wit-blauw richtingsroer;
F codes in wit
|
Indië, "Fokker khaki" kleur
|
EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:
De meeste modellen hebben de BMW IIIa motor; dus eventueel ombouwen voor andere motoren is nodig. De D.VII heeft alleen wat spandraden tussen de onderstelstijlen en bij de staart. Verder werd de D.VII gebouwd bij verschillende fabrieken en er kunnen verschillen zijn in bijvoorbeeld motorbeplating.
----------
Schaaltekeningen Collectie M. de Vreeze (used with permission)
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)