598

.

Fabriek Fokker
Vliegtuig  
Type-aanduiding D.7 ( D.VII )
Cat 1/2, 4,5 --  totaal 49 + 3 stuks
 

 

  fokker-d7-profile2

Informatie:

Fokker jager die eind 1917 werd ontworpen in Duitsland. Fokker was daar gevestigd en had ook Pfalz als ontwerper in dienst genomen. Het toestel werd ontwikkeld uit de V.11 welke een flink aangepaste DR.1 was met een Mercedes DIII lijnmotor. De bekende baron Von Richthoven beproefde de V.11 en kwam met suggesties. De aangepaste kist werd de latere D.VII welke april 1918 beschikbaar kwam bij de Duitse Jasta gevechtseenheden. In het begin was het even wennen voor de vliegers, het vloog anders dan voorgaande typen en was ook in het begin niet zo snel al was de klimsnelheid en manoeuvreerbaarheid wel uitstekend. Verder vloog er nog wel eens een D.VII in een fatale brand omdat munitie vlam vatte welke vlak bij de motor zat. De Fokker fabriek in Schwerin draaide op volle toeren. Ook werden toestellen in "licentie" gebouwd door het Duitse Albatros en A.O.W. (de verschillen zitten in de motor beplating). Later kwam er nog een sterkere BMW motor in (Fokker D.VIIF) die het toestel zeer snelle klimsnelheden gaf. Maar er bleef een tekort aan deze BMW motor. Soms werd het toestel ook voorzien van een lange uitlaat aan de rechter kant van de motorbeplating.

De uiteindelijke D.VII was een van de beste jagers uit de Eerste Wereldoorlog en was zo berucht en succesvol dat er speciale overgave condities waren. Fokker bouwde er 800 in Duitsland tot de wapenstilstand november 1918. Een aantal kisten werd vervolgens geconfisceerd voor onderzoek door o.a de Amerikanen. Ze werden daar zelfs soms van andere motoren voorzien en vlogen nog lang rond.

Gegevens:
Spanwijdte: 8,9 m bovenvleugel, spanwijdte ondervleugel: 7 m
Lengte: 6,95 m
Hoogte: 2,8 m
Maximum snelheid circa 185 km/u met BMW IIIa van 185 pk
Plafond circa 6000 m
Bereik: 900 km
Leeggewicht: 684 kg
Gewicht maximaal 900 kg
Typisch 2 x LMG. 08/15 'Spandau' mitrailleurs, kaliber 7,92 mm gemonteerd op de motor; later de Vickers M18; (MLD kisten eerst Lewis en later
Vickers 5 mitrailleur 0,303inch).

Er waren diverse verschillen in de productie, o.a motor varianten, zoals
Mercedes D-III van 160 pk,
BMW IIIA van 185 pk, (Fokker D.VIIF)
BMW IV met 230 -300 pk met meer stroomlijn
Siddeley Puma 230 pk motor (KNIL)
BMW IIIA met modificatie, max snelheid 210 km/u (MLD)


 

Literatuur:
Fokker D.VII - 1918 artikelen uit weekblad Flight International U.K
Fokker Aircraft of World War One
Paul Leaman,
1991
 
Crowood Press UK,
Bouwer aan de wereldluchtvaart,
Thijs Postma
1979
Fibula
Fokker, the man and hist aircraft
Hegener
1961
Harleyford UK
Airborne in the Fokker D.VII
Overest (oud LVA vlieger)
1989
 
Air Enthusiast 38 / jan-apr 1989
Fokker D.VII
Nico Geldhof
1988
 
St.Vrienden MLM
Profiles volume 2
Argus books
1989
pagina 75
Fokker DVII in dienst van de Nederlandse Militaire Luchtvaart
Nico Geldhof
2008
 ISBN 97890.8049.8136
Geromy
Fokker D.VII
Squadron signal
no.166
Modelbouw in Plastic
IPMS Nederland
2002-4
Max Schep
KNIL kisten
Nederlandse Fokker D.VII 's
Geldhof
1980-5
Avia Hobby

.

Websites:

.

FOTO GALERIJ:

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze