.
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | D.7 ( D.VII ) |
Cat 1/2, 4,5 -- totaal 49 + 3 stuks |
Informatie:
Fokker jager die eind 1917 werd ontworpen in Duitsland. Fokker was daar gevestigd en had ook Pfalz als ontwerper in dienst genomen. Het toestel werd ontwikkeld uit de V.11 welke een flink aangepaste DR.1 was met een Mercedes DIII lijnmotor. De bekende baron Von Richthoven beproefde de V.11 en kwam met suggesties. De aangepaste kist werd de latere D.VII welke april 1918 beschikbaar kwam bij de Duitse Jasta gevechtseenheden. In het begin was het even wennen voor de vliegers, het vloog anders dan voorgaande typen en was ook in het begin niet zo snel al was de klimsnelheid en manoeuvreerbaarheid wel uitstekend. Verder vloog er nog wel eens een D.VII in een fatale brand omdat munitie vlam vatte welke vlak bij de motor zat. De Fokker fabriek in Schwerin draaide op volle toeren. Ook werden toestellen in "licentie" gebouwd door het Duitse Albatros en A.O.W. (de verschillen zitten in de motor beplating). Later kwam er nog een sterkere BMW motor in (Fokker D.VIIF) die het toestel zeer snelle klimsnelheden gaf. Maar er bleef een tekort aan deze BMW motor. Soms werd het toestel ook voorzien van een lange uitlaat aan de rechter kant van de motorbeplating.
De uiteindelijke D.VII was één van de beste jagers uit de Eerste Wereldoorlog en was zo berucht en succesvol dat er speciale overgave condities waren gesteld door de Geallieerden. Fokker bouwde er 800 in Duitsland tot de wapenstilstand november 1918. Een aantal kisten werd vervolgens geconfisceerd voor onderzoek door o.a de Amerikanen. Ze werden daar zelfs soms van andere motoren voorzien en vlogen nog lang rond.
Gegevens:
Spanwijdte: 8,9 m bovenvleugel, spanwijdte ondervleugel: 7 m
Lengte: 6,95 m
Maximum snelheid circa 185 km/u met BMW IIIa van 185 pk
Plafond circa 6000 m
Bereik: 400-500 km
Leeggewicht: 684 kg
Gewicht maximaal 950 kg
Typisch 2 x LMG. 08/15 'Spandau' mitrailleurs, kaliber 7,92 mm gemonteerd op de motor; later de Vickers M18; (MLD kisten eerst Lewis en later
Vickers 5 mitrailleur 0,303inch).
Er waren diverse verschillen in de productie, o.a motor varianten, zoals
Mercedes D-III van 160 pk,
BMW IIIA van 185 pk, (Fokker D.VIIF)
BMW IV met 230 -300 pk met meer stroomlijn
Siddeley Puma 230 pk motor (KNIL)
BMW IIIA met modificatie, max snelheid 210 km/u (MLD)
Literatuur:
|
||||
Fokker D.VII | - | 1918 | artikelen uit weekblad | Flight magazine archives |
Fokker Aircraft of World War One
|
Paul Leaman,
|
1991
|
|
Crowood Press UK,
|
Bouwer aan de wereldluchtvaart,
|
Thijs Postma
|
1979
|
|
Fibula
|
Fokker, the man and hist aircraft
|
Hegener
|
1961
|
|
Harleyford UK
|
Airborne in the Fokker D.VII
|
Overest (oud LVA vlieger)
|
1989
|
|
Air Enthusiast 38 / jan-apr 1989
|
Fokker D.VII
|
Nico Geldhof
|
1988
|
|
St.Vrienden MLM
|
Profiles volume 2
|
Argus books
|
1989
|
|
pagina 75
|
Fokker DVII in dienst van de Nederlandse Militaire Luchtvaart
|
Nico Geldhof
|
2008
|
ISBN 97890.8049.8136
|
Geromy
|
Fokker D.VII
|
Squadron signal
|
|
|
no.166
|
Modelbouw in Plastic
|
IPMS Nederland
|
2002-4
|
Max Schep
|
KNIL kisten
|
Nederlandse Fokker D.VII 's
|
Geldhof
|
1980-5
|
Avia Hobby
|
.
Websites:
|
.
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze