IPMS Nederland
  • Home
    • Over IPMS Nederland
    • Lidmaatschap
    • Contact-informatie
    • About IPMS (english)
    • Over de website
    • Privacy Verklaring IPMS Nederland
    • Activiteiten reportages (archief)
    • Over de regio's
    • Regio Haarlemmermeer
    • Regio Noord
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Oost
    • Regio Utrecht
    • Regio Zuid
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zuid-West
    • Over de Special Interest Groups
    • SIG Airliners & Civil Aviation
    • SIG Civiele Voertuigen
    • SIG Falklands
    • SIG Folded Wings
    • SIG KielSog
    • SIG Luchtoorlog 39-45
    • SIG Ned. Militaire Luchtvaart
    • SIG Oost-Europa
    • SIG Scandinavië
    • SIG Schepen
    • SIG Scratchbuild
    • SIG Warships scale 1/350
    • Modelbouw in Plastic (MIP)
    • MIP Redactie
    • IPMS NL Forum (link ->)
    • IPMS NL Facebook (link ->)
    • IPMS NL TWITTER (link ->)
    • IPMS NL Instagram (link ->)
    • IPMS NL social media... spelregels
    • IPMS NL forum.... spelregels
  • Agenda
    • Recensies / Reviews
      • Recensies - Vliegtuigen militair
      • Recensies - Vliegtuigen Civiel
      • Recensies - Voertuigen militair
      • Recensies - Voertuigen Civiel - Auto - motoren
      • Recensies - Schepen
      • Recensies - Diversen
      • Recensies - Decals
      • Recensies - Boeken
    • Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
      • Introductie
      • Vliegtuigen ( A )
        • AEG C.IV
        • Aeronca L-3
        • Aerosp. AS-355
        • Agusta AB-204
        • Agusta AB-412
        • Agusta Westland AW139
        • Airbus A330 MRTT
        • Airspeed Oxford
        • Albatros B.I
        • Albatros B.II
        • Albatros B.III
        • Albatros C.III
        • Albatros C.VII
        • Albatros C.X
        • Albatros D.III
        • Ansaldo SVA.10
        • Armstr.-Whitw. Sea Hawk
        • Auster AOP
        • Aviatik C.III
        • Avro 504
        • Avro Anson
      • Vliegtuigen ( B )
        • Beech 17 Staggerwing
        • Beech Super King Air
        • Beechcraft T-7/ SNB5/ AT11
        • Bell 222
        • Berkel WA
        • Berkel WB
        • Boeing B737 BBJ
        • Boeing CH-47 Chinook
        • Boeing Scan Eagle
        • Bolkow BO-105
        • Breguet Atlantic
        • Brewster B339
        • Brik (van Meel)
        • Bristol F.2B
        • Bucker Bu-131 Jungmann
      • Vliegtuigen ( C )
        • Caudron G.IV
        • Cessna 180
        • Cessna 402
        • Cessna 404
        • Commonwealth Wackett
        • Consolidated PBY Catalina
        • Consolidated B-24 Liberator
        • Curtiss CW-21/22/Demon
        • Curtiss H-12
        • Curtiss H-75 Hawk
        • Curtiss P-6 Hawk I
        • Curtiss P-40 Warhawk
      • Vliegtuigen ( D )
        • De Brouckere
        • De Havilland DH-4
        • De Havilland DH-9
        • De Havilland DH-82 Tiger Moth
        • De Havilland DH-85
        • De Havilland DH-89 Dominie
        • De Havilland DH-90
        • De Havilland DHC Beaver
        • De Havilland DASH8
        • De Schelde S.20
        • DFW C.V
        • Dornier Wal
        • Dornier 24 K
        • Dornier 228
        • Douglas A20 Boston
        • Douglas C-47 / DC-3
        • Douglas C-54 Skymaster
        • Douglas DC-2
        • Douglas DC-5
        • Douglas Northrop 8A
      • Vliegtuigen ( E )
        • Eurocopter Cougar
        • EMBRAER KC-390
      • Vliegtuigen ( F )
        • Fairchild 24
        • Fairchild PT-19
        • Fairchild PT-26
        • Fairey III.D
        • Fairey Barracuda
        • Fairey Firefly
        • Fairey Swordfish
        • Farman HF
        • Farman F.40
        • Felixstowe F.2
        • Focke Wulf FW-56 Stosser
        • Focke Wulf FW-58 Weihe
        • Fokker A.1 M.8
        • Fokker B.1
        • Fokker C.1
        • Fokker C.4
        • Fokker C.5
        • Fokker C.6
        • Fokker C.7
        • Fokker C.8
        • Fokker C.9
        • Fokker C.10
        • Fokker C.11
        • Fokker C.14
        • Fokker D.3
        • Fokker D.7
        • Fokker D.16
        • Fokker D.17
        • Fokker D.21
        • Fokker D.23
        • Fokker F.7
        • Fokker F.8
        • Fokker F.18
        • Fokker F.27 Friendship
        • Fokker F.27 Maritime
        • Fokker F.28 Fellowship
        • Fokker 50
        • Fokker 60 Enforcer
        • Fokker 70
        • Fokker G.1
        • Fokker S.2
        • Fokker S.3
        • Fokker S.4
        • Fokker S.9
        • Fokker S.11/12 Instructor
        • Fokker S.13
        • Fokker S.14 Mach trainer
        • Fokker T.4
        • Fokker T.5
        • Fokker T.8
        • Fokker T.9
        • Friedrichshafen FF.19
        • Friedrichshafen FF.29
        • Friedrichshafen FF.33
        • Friedrichshafen FF.49
        • Friedrichshafen G.3
      • Vliegtuigen ( G )
        • General Atomics MQ-9 Reaper
        • General Dynamics / Lockheed F-16
        • Gloster Meteor
        • Gotha G.4
        • Gotha WD.11
        • Grumman S-2 Tracker
        • Grumman TBM Avenger
        • Gulfstream G.4
      • Vliegtuigen ( H )
        • Halberstadt CL.II
        • Halberstadt CL.IV
        • Handley Page 0/400
        • Hannover CL.II
        • Hansa Brandenburg W-12
        • Hansa Brandenburg W-29
        • Hawker Hunter
        • Hawker Hurricane
        • Hawker Sea Fury
        • Hiller H-23 Raven
      • Vliegtuigen ( K )
        • Koolhoven FK.31
        • Koolhoven FK.43
        • Koolhoven FK.46
        • Koolhoven FK.49
        • Koolhoven FK.51
        • Koolhoven FK.52
        • Koolhoven FK.56
        • Koolhoven FK.58
      • Vliegtuigen ( L )
        • Lockheed (2)12
        • Lockheed C-130 Hercules
        • Lockheed F-35 JSF
        • Lockheed F-104 Starfighter
        • Lockheed Harpoon PV-2
        • Lockheed Hudson
        • Lockheed Lodestar
        • Lockheed Neptune P-2
        • Lockheed Orion P-3
        • Lockheed T-33
        • LVG B.1
        • LVG B.2
        • LVG C.6 (C.VI)
      • Vliegtuigen ( M )
        • Martin 139 / 166
        • Martin Mariner PBM-5
        • Martin R type
        • Martin S type
        • Martin TA type
        • Martin TT type
        • McDonnell AH-64 Apache
        • McDonnell Douglas (K)DC-10
        • Messerschmitt Me-108
        • Miles Hawk
        • Mitsubishi Ki-21 Sally
        • Mitsubishi Ki-57 Topsy
        • Morane Saulnier AR
        • Morane Saulnier L
      • Vliegtuigen ( N )
        • NHI NH.90
        • Nieuport 11/17 (XI / XVII)
        • Nieuport 21 (XXI)
        • Nieuport 23 (XXIII)
        • Noorduyn Norseman
        • North American B-25 Mitchell
        • North American F-86K Kaasjager
        • North American Harvard / Texan
        • North American NA.16
        • North American P-51 Mustang
        • Northrop NF-5 Freedom Fighter
        • Northrop Shelduck
      • Vliegtuigen ( P )
        • Pander D
        • Percival Proctor
        • Pfalz D.3a (D.IIIa)
        • Pilatus PC-7
        • Piper Cub/ Supercub/ L.4
        • Porterfield 35-70
      • Vliegtuigen ( R )
        • R.A.F Be-2
        • R.A.F SE-5
        • Republic F-84E/G Thunderjet
        • Republic F-84F Thunderstreak
        • Republic RF-84F Thunderflash
        • Robert-Esnault-Pelterie REP 2
        • Rumpler C.I
        • Rumpler C.IV
        • Rumpler C.VI
        • Rumpler C.VIII
        • Ryan STM
      • Vliegtuigen ( S )
        • SAGEM Sperwer UAV
        • Schweizer 330
        • Short 184
        • Sikorsky S-51 / HOS-1
        • Sikorsky S-55
        • Sikorsky S-58 /H-34
        • Sopwith Baby
        • Sopwith Camel
        • Sopwith Pup
        • Sopwith Strutter 1 1/2
        • Spad S.7 (S.VII)
        • Spijker V.1
        • Spijker V.2
        • Sud Aviation Alouette 2 (SE.3130)
        • Sud Aviation Alouette 3 (SE.3160)
        • Supermarine Spitfire
      • Vliegtuigen ( T )
        • Tachikawa Ki-54 Soren
        • Taylorcraft L2
        • Thulin K
        • Thulin LA
      • Vliegtuigen ( V )
        • Vickers Sea Otter
        • Vickers Viking
        • Voisin LA/ LB
        • Vought Kingfisher
        • Vultee Valiant BT-13
      • Vliegtuigen ( W )
        • WACO EGC-7
        • WACO UKC
        • Westland Lynx
        • Westland Wasp
        • White Thompson no.3
      • Vliegtuigen ( Y )
        • Yokosuka Willow K5Y
    • Specials
      • Aerobatic and Display Teams
      • Douglas A-4 Skyhawk jet
      • Harrier / AV-8B jumpjet
      • Saab Draken jet
      • Lijst voertuigen Koninklijke Landmacht
      • Lijst schepen Koninklijke Marine
      • Lijst schepen Nederlandse Koopvaardij
    • Hints en Tips
    • Plastic modelbouw historie
    • Modelbouw winkels Nederland
    • Kleurtabel Fed.Std /BSC/ RAL en meer
    • Walk arounds Vliegtuigen Props/ Aircraft Props
    • Walk arounds Vliegtuigen Jets/ Aircraft Jets
    • Walk arounds Helicopters
    • Walk arounds Schepen / Ships
    • Walk arounds Voertuigen / Vehicles
    • Walk arounds Overig / Others...
  • ESM

ipms logo 150

International Plastic Modellers' Society Nederland

Fokker F.XVIII

  • INFO Fokker F.18 (F.XVIII)
  • 8. Ops Antillen Fokker F.18
  • 8. Ops Antillen Fokker F.18 (foto bijlage)
  • Modelbouw Fokker F.18

google translate

INFO Fokker F.18 (F.XVIII)

Laatste update: 12 maart 2018
1381

....

Fabriek Fokker
Vliegtuig
Type-aanduiding F.18  (  F.XVIII )
Cat 8 --  totaal 1 exemplaar
-


fokker-f18-profile

Informatie:

Fokker F.XVIII was een drie motorig passagiersvliegtuig van Fokker. Vloog in 1932. Werd afgeleid van de Fokker F.XII en met drie motoren voorzien. Er was plaats voor 16 passagiers. De KLM bestelde er 5 stuks die in 1932 werden afgeleverd.  

 3 Pratt Whitney Wasp-C motoren van circa 450 pk
 Spanwijdte: 24,50 m
 Lengte: 18,50 m
 Leeggewicht: 4350 kg
 Maximum startgewicht: 7550 kg
 Kruissnelheid: 200 km/u
 Maximum snelheid: circa 245km/u  
 Vliegbereik: 1500 km
 4 bemanningsleden  
 8-13 passagiers
 1 x Lewis 7,7mm mitrailleur in rug

(de gemilitariseerde versie week wat af)

Literatuur:
MLD 75 jaar vogelvlucht
 G. Kamphuis
 Uitgeverij De Alk
-  
1992
Militariseerde Fokker F.XVIII op Curacao
 Nico Geldhof
 Af. Luchtvaartkennis
2015 no.2

.

Websites:
---

.

FOTO GALERIJ:

  • fokker-f18-mdv-a
  • fokker-f18-profile
  • fokker-f18-scheme
  • fokker-f18-snip-mdvarc

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


8. Ops Antillen Fokker F.18

Laatste update: 14 februari 2023
1628

Cat 8.  Operaties Ned.Antillen

(door Meindert de Vreeze)

De KLM West Indisch Bedrijf gebruikte vanaf mid jaren dertig op de Nederlandse Antillen een drietal Fokker F.XVIII toestellen en Lockheeds.  Daaronder was de bekende "Snip" PH-AIS die de KLM afgeleverd kreeg oktober 1932. Deze kist was december 1934 voorzien van 8 brandstoftanks (waarvan 5 extra tanks) en daarmee werd de eerste KLM overtocht gemaakt van Amsterdam- Casablanca- Kaap Verdische eilanden- Paramaribo. Het startgewicht was maar liefst toen 6900 kg. De Snip kwam na deze lange vlucht 22 december 1934 op Hato Curaçao aan. De Snip ging vliegen vanaf Curaçao voor het West Indisch KLM bedrijf (WIB). Juli 1946 ging de Snip uit dienst.

De KLM kreeg juli 1932 de "Oehoe" afgeleverd als PH-AIO. Deze ging ook naar het KLM WIB. In juli 1935 arriveerde deze "Oehoe" met het schip s.s Boskoop op Curaçao waar het werd opgebouwd en twee weken later in dienst werd gesteld voor het KLM WIB als PJ-AIO. Na een ongelukkige landing op Aruba in augustus 1935 moest de Oehoe voor reparatie weer naar Nederland per schip, maar eind 1935 was ie weer terug maar nu met de naam "Oriol" om te gaan vliegen voor het KLM WIB. Er werden lijndiensten in het Caribisch gebied uitgevoerd (maar toendertijd nog niet naar Miami want er kwamen geen landingsrechten). Ook werd gevlogen naar Paramaribo in Kolonie Suriname, met vaak een tussenlanding in Brits Trinidad. 

(in 1937 kwam ook de Fokker F.XVIII "Duif" PJ-AID voor de KLM WIB maar deze werd maart 1939 verkocht aan Venezuela en had nooit een militaire taak).  

Eind jaren dertig was er sprake van dat de KLM de Fokker F.XVIII toestellen zou willen verkopen, en de Chef Marinestaf onderzocht of deze twee KLM WIB Fokker F.XVIII toestellen niet over te nemen waren voor militair gebruik. Er werd ook onderzocht of er een bommenwerp- installatie in zou kunnen. De materiaal afdeling was echter negatief over dit voornemen en er werd vanaf gezien. 

In september 1939 was al de Tweede Wereldoorlog in Europa begonnen met de Duitse aanval op Polen. Een Duitse duikbootaanval in de Cariben werd niet onwaarschijnlijk geacht want op Aruba en Curaçao stonden twee der grootste olieraffinaderijen ter wereld. De ruwe olie uit Venezuela werd met tankers naar de eilanden vervoerd, geraffineerd en daarna met grotere tankers over alle wereldzeeën getransporteerd. Later zouden de raffinaderijen tijdens de Tweede Wereldoorlog op de piek maar liefst 40% van alle Geallieerde vliegtuig brandstof leveren! 

Mei 1940 werd Nederland aangevallen door Duitsland en direct besliste de Gouverneur van "gebiedsdeel Curaçao" dat vliegveld Hato een militaire taak kreeg net als het lokale KLM WIB personeel. De oorlog maakte dat vliegtuigen dus in het gebied urgent nodig waren. Er was weinig keus en door het Nederlandse Gouvernement werd besloten in juni 1940 de Oriol van de KLM WIB aanwezig op Hato "te huren". 

De KLM WIB Fokker F.XVIII Oriol werd gemodificeerd voor een militaire taak. Zo werd 1 extra brandstoftank die ooit in de "Snip" had gezeten ter plaatse ingebouwd. De Oriol kreeg een gat in de romprug voor 1 mitrailleur en twee lichte mitrailleurs welke werden aangebracht in de zijkantraampjes. In de bodem van de romp werd een los houten paneel gemaakt dat desgewenst gedemonteerd kon worden waardoor lichte bommen van 8kg met de hand konden worden afgeworpen. Via een simpele railinstallatie konden 2 dieptebommen door een opening in de rompbodem iets achter de cockpitsectie worden afgeworpen.  Verder kreeg de Oriol een militair kleurenschema met militaire kentekens.  Verder was er een eenvoudig bommenrichttoestel in elkaar geïmproviseerd. 

Er werden veel patrouilles gevlogen voornamelijk vanaf Hato Curaçao, maar nooit werd er een bom gegooid op een Duitse onderzeeboot. Maar ook de civiele vluchten van het KLM WIB gingen door met zo'n 5 a 6 KLM WIB vliegers. Toendertijd waren leden van de KLM bemanning o.a telegrafist Teun van der Kolk en vlieger Pieter Andre la Porte en hun bemanning. (Van der Kolk zou later vlieger worden en na de oorlog Hoofd van de Antilliaanse luchtvaartdienst; Andre la Porte werd tijdens de oorlog overgeplaatst met de DC-5 naar Nederlands-Indïe. De familie Van der Kolk bleef na de oorlog op Curaçao). 

Het bleef rustig in het gebied. Maar een aantrekkelijk doel bleven de Antilliaanse eilanden voor Duitse duikboten. De eerste duikbootaanval kwam 15 februari 1942 in Operatie Paukenschlag met duikbootaanvallen op het Westelijk Halfrond. Zo ook rond Curaçao en Aruba waar schepen getorpedeerd werden, dus paniek! De Oriol was net in onderhoud op Hato en snel werd het zustervliegtuig  van de KLM WIB, de Fokker F.XIII Snip, de lucht ingezonden maar er werd die nacht geen duikboot gevonden. 

De Oriol bleef militaire taken uitvoeren maar ook vervoerstaken. Op een gegeven moment kreeg de kist weer een civiel KLM schema met licht linnen met een vlag op de neus. De Oriol heeft kroonprinses Juliana op bezoek op de Antillen in februari 1944 nog naar naburig Bonaire vervoerd, de vliegduur was een kwartiertje. 

In de loop van 1944 werden de Oriol (en ook de civiele Snip) nog gemodificeerd; zo kregen ze "staartwielen van de Lockheed" en andere uitlaatpijpen. De Oriol werd ook opnieuw van augustus 1944 tot november 1944 "bekleed met linnen". Mid 1946 werd de Oriol uit dienst gesteld en eindigde op de dump van Hato. 

   

Lees meer over WO2 operaties op de Nederlandse Antillen...

 

fokker-f18-mdv-a

  Fokker F.XVIII "Oriol" in militaire uitvoering op Hato, Curaçao. Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

  

Registratiegegevens:
Registratie
Constructienummer
Datum in dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen
 n.v.t
 5308
juni 1940
 1946
PH-AIO KLM kist geleverd juli 1932; PJ-AIOI, vanaf 1935 in gebruik vanaf Hato, Curaçao met naam Oehoe. Na een kraak op Aruba bij Fokker Nederland 1936 hersteld, ging terug en werd hernoemd de "Oriol".
Door regering "gehuurd KLM" en omgebouwd voor militair gebruik juni 1940. Uit KLM dienst juli 1946. 

  Bronnen o.a. [L1] MdV, [B5] Luchtv.kennis 2000-2 , 2004-4 , 1999-02 , 2015-2 , 1989-4

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


8. Ops Antillen Fokker F.18 (foto bijlage)

Laatste update: 11 maart 2018
935

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Fokker F.XVIII "Oehoe" PH-AIO van de KLM op Schiphol en die later op Antillen gebruikt werd als PJ-AIO en vervolgens hernoemd tot Oriol. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Machinegeweer opstelling in de Fokker F XVIII (PJ-AIO) Oriol die speciaal was aangebracht tijdens WO II. Toestel werd gehuurd van de KLM. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De enige kist voor militair gebruik, hier weer op Hato, Curaçao en met de Nederlandse oranje driehoeken. Heel apart voor dat gebied! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Modelbouw Fokker F.18

Laatste update: 19 februari 2023
1345

MODELBOUW FOKKER F.XVIII

Modellen (type)
 ?  nooit gezien
@ moeilijk te vinden
 ?  never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
 Airmastr (resin + 3D)
   
  

.

Schaal 1/104: er was ooit een reisburo in-elkaar-steekmodel met KLM schema   

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)

 Schema 

Algemeen

Kleur boven- en zijkanten 

Kleur onderzijde 

Details

Opmerkingen 

 -

 < K80 > ~olijfgroen 

 < K80 > ~olijfgroen 

 "Oriol" vliegende vanaf Hato WO2: met 6 driehoeken; richtingsroer oranje met zwarte rand (maar niet aan scharnierkant)

   

 

  aermastr fokker fXVIII 72

November 2022 heeft het nieuwe Tsjechische merk Airmastr een 1/72 model uitgebracht van de Fokker F.XVIII. Het is voor een civiele (KLM) kist, dus voor een militaire Oriol is wat ombouw nodig. Het model is resin met 3D geprintte delen.

 

   

oriol hato mdv model

Reisburo in-elkaar-steekmodel op schaal 1/104 omgebouwd en voorzien van het Oriol schema op de Antillen.  Het werd voorzien van een mitrailleurpositie in de romprug en de groffe details werden vervangen door stangen van plastic staaf etc. Olijfgroen met driehoeken. (omgebouwd door Meindert de Vreeze voor G. Casius).

oriol hato mdv model2

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


  1. Home
  2. Artikelen
  3. Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
  4. Vliegtuigen ( F )
  5. Fokker F.18

Copyright © 2023 - IPMS Nederland