.....

Fabriek Fokker
Vliegtuig Maritime
Type-aanduiding F.27 MPA
Cat 3 --  totaal 2 stuks
 


f27m profile

Informatie:

De F-27 werd als civiel toestel na de oorlog ontworpen en gebouwd door Fokker en werd een zeer groot succes. Prototype vloog 24 november 1955. Uitgerust met turboprops en gelijmde verbindingen wat nieuw voor die tijd was. Fokker voorzag een grote markt omdat veel oorlogse DC-3 toestellen vervangen moesten worden. Het prototype was korter met een cabine voor 28 passagiers maar de mk.100 had een cabine voor 32 passagiers die 80 cm langer was.  Het productietype mk.100 met RR Dart 511 motoren vloog maart 1958 maar de eerste airline Air Lingus kreeg het toestel december 1958. De mk.500 vloog november 1967 en de mk.600 november 1968. De F-27 werd het meest verkochte toestel in zijn klasse en er waren diverse varianten. Er waren ook Fokker F-27 militaire varianten met allerlei apparatuur.

MPA = maritime patrol versie van de F-27.mk 200. De MPA vloog voor het eerst in 1976 en werd in kleine aantallen ook verkocht aan andere landen.  

 Lengte:  23,50 m  
 Spanwijdte:  29,00 m  
 2 x Rolls Royce Dart 511-7E motoren van 1600 pk op de propeller
 Gewicht:  maximaal 17.700 kg  
 Snelheid: maximaal  410 km/u  
 Vliegbereik ongeveer   2200 km
 Uitgerust met zoekradar

Lees meer over de Fokker F-27 hier....


 

Literatuur:
336 squadron in de West
 Sectie historie
Boek no. 11
2000
Ministerie van Defensie
Onze Luchtmacht
-
Okt/Nov 1996
 -
Ver.Onze Luchtmacht
Modelbouw in Plastic, MIP
historie en bouw 1/72 modellen F-27 algemeen
1993-4
M. de Vreeze / B. Damen
IPMS Nederland

  

Websites:
-- IPMS NL  F.27M walk around

.

FOTO GALERIJ:

  • f27-mar-wj-aut-102
  • f27-mar-wj-aut-104
  • f27-mar-wj-aut-106
  • f27-mar-wj-aut-108
  • f27-mar-wj-aut-110
  • f27-mar-wj-aut-112
  • f27m-profile
  • fokker-f27m-hirs-ar
  • fokker-f27mpa-mindef-archive

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze