Cat 3.   KLu

Friendship/Troopship:
 KLu had er 12, kenmerken   C1-C12;
 De C-1 t/m C-3 waren van het type F-27-100 "Friendship" , waarbij de C-1 een VIP kist was.  
 De C-4 t/m C-12 type F-27M-300 "Troopship" voor eenvoudig vervoer van 37 manschappen.  

Besteld 1959. Ze vlogen van 1960 tot circa 1989 bij de luchtmacht bij 334 Squadron voor de lichte transport taak.  
Verder werden een aantal kisten gebruikt voor de aanvullende vliegopleiding AMVO, EVO training en allerlei andere taken. De KLu had een aantal Friendships mk.100 en Troopships mk.300M met grote vrachtdeur. Iedere F-27 is ietsje anders dan de andere, o.a. in het interieur en de flexibiliteit in ombouw. De kisten waren zeer betrouwbaar en echte werkpaarden. Zo werden Troopships veelal ingezet voor VN taken. Zo kregen de C-4 en C-11 in 1993 bij inzet boven voormalig Joegoslaviƫ een MAWS systeem met een kleine radarbult onder de romp voor het automatisch afschieten van flares.
De F-27 was een uitstekend vliegtuig, er werden ook demo's mee gevlogen!  

Het type werd vervangen door o.a de Fokker 50 en Fokker 60 UTA;


 

fokker-f27-4-kluauthor

Fokker F-27 op de voorgrond met nog de korte neus . Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

fokker-f27-abbink-author

Demo kist. Foto: Richard Abbink, voor IPMS (used with permission)

f27-fb-1

Foto / dia : Fred Bachofner (used with permission)

f27-fb-2

Foto / dia: Fred Bachofner (used with permission)

f27-fb-3

Foto/ dia: Fred Bachofner (used with permission)

f27-fb-4

Foto: Fred Bachofner (used with permission)

f27-fb-5

Foto: Fred Bachofner (used with permission)

fokker f27 lvk 2 goth auth

Foto: dhr.  F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

fokker f27 lvk 3 goth auth

Foto: dhr.  F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

fokker f27 lvk 4 goth auth

Foto: dhr.  F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

fokker f27 lvk 5 goth auth

Hier is de korte neus nog evident. Foto: dhr.  F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

fokker f27 lvk 7 goth auth

Foto: dhr.  F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

fokker f27 lvk 8 goth auth

Hier is de latere lange neus goed te zien. Foto: dhr.  F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

fokker f27 lvk 1 goth auth

Foto: dhr.  F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

f27 wj aut 100

KLU 75 schema van 1988 van de "C-5". Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

f27 demo wj aut 104

Demo schema "C-10". Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

f27 c11 klu alauth

de "C-11" in de landing . Foto: collectie M.de Vreeze (used with permission)

 

Registratiegegevens:
Registratie
Constructie-nummer
Datum in dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen
C-1
10152
23-8-1960
24-9-1996
Fokker F-27 Friendship Mk.100; PE-CAA 28-seater; Ingevlogen als PH-FBR juli 1960;
voor KLu als enige VIP uitvoering afgeleverd; later werd de kist gecamoufleerd.
C-2
10149
7-7-1960
26-9-1996
Fokker F-27 Friendship Mk.100; Ingevlogen als PH-FBO juni 1960; PE-CAB 32-seater ;
ingericht voor 32 "passagiers"; ook voor VN taken ingezet in juni 1967 aan de Israelische grens;
verkocht naar Frankrijk 3C-QSJ
C-3
10150
6-8-1960
15-5-1996
Fokker F-27 Friendship Mk.100; Ingevlogen als PH-FBP; PE-CAC 32-seater; C-3 uitgerust in October 1974 voor electronische oorlogvoering training met een bult onder de romp; kon ook voor vervoer worden gebruikt. Bewaard Eindhoven,
naar Stichting Hist. Vlucht
C-4
10154
6-10-1960
4-9-1996
Fokker F-27 Troopship Mk.300M; Ingevlogen als PH-FBS; PE-CAD; wisselend interieur met stoelen, ook vracht en canvas zitbanken.
ook in 1967 in Israel voor UN ingezet
C-5
10155
30-6-1960
31-7-1996
Fokker F-27 Troopship Mk.300M; Ingevlogen als PH-FBT; PE-CAE; later ook inzetbaar als navigatietrainer als vervanging van de Beech TC-45J, medio November 1973; uitgerust met o.a. stands voor instructeur, een periscopisch sextant aan rechterkant dak en een intrekbare driftmeter aan linkerkant romp;
C-6
10156
7-12-1960
28-3-1996
Fokker F-27 Troopship Mk.300M; Ingevlogen als PH-FBU; PE-CAF;
later ook inzetbaar als navigatietrainer als vervanging van de Beech TC-45J, medio November 1973; uitgerust met o.a. stands voor instructeur, een periscopisch sextant aan rechterkant dak en een intrekbare driftmeter aan linkerkant romp;
C-7
10157
29-12-1960
13-6-1996
Fokker F-27 Troopship Mk.300M; Ingevlogen als PH-FBV; PE-CAG;
later ook inzetbaar als navigatietrainer als vervanging van de Beech TC-45J, medio November 1973; uitgerust met o.a. stands voor instructeur, een periscopisch sextant aan rechterkant dak en een intrekbare driftmeter aan linkerkant romp;
ook voor UN ingezet in Soedan augustus-december 1972 in wit schema met naam "Jan Willem Bertens" ;
bewaard op Eindhoven; nu romp als brandweer object De Kooy
C-8
10158
28-12-1960
1-8-1996
Fokker F-27 Troopship Mk.300M; Ingevlogen als PH-FBW, PE-CAH; PH-FSC; Uitgerust geweest voor opleidingsdoeleinden met F-104G-neus en bijnaam 'Flipper'. Later neus eraf gehaald; bewaard op Eindhoven, nu als sleutelkist binnen;
C-9
10159
4-1-1961
27-10-1995
Fokker F-27 Troopship Mk.300M; Ingevlogen als PH-FBX; PE-CAI; tijdelijk als PH-KFA "Jan Dellaert" uitgeleend aan NLM in Mei 1966; terug naar KLu in Mei 1972;
romp bewaard Woensdrecht brandweer
C-10
10160
7-1-1961
15-10-1993
Fokker F-27 Troopship Mk.300M; ingevlogen als PH-FBY; PE-CAJ;
in demo kleuren geschilderd en naar MLM Soesterberg; opslag ROC; gaat na opknapbeurt naar nieuwe NMM Soesterberg.
C-11
10161
10-2-1961
4-6-1996
Fokker F-27 Troopship Mk.300M; Ingevlogen als PH-FBZ november 1960; PE-CAK; tijdelijk als PH-KFB "Willem Versteegh" uitgeleend aan NLM in Mei 1966; terug naar KLu in Mei 1972.
ook voor UN ingezet
C-12
10162
28-4-1961
18-8-1994
Fokker F-27 Troopship Mk.300M; Ingevlogen als PH-FCA maart 1961; PE-CAL;
bewaard op Eindhoven, maar als "C-8" poortwachter

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.

Opmerking: F-27-100 met civiele registratie PH-PBF en naam "Gerben Sonderman" was voor gebruik door het Koninklijk Huis maar werd wel door KLu onderhouden op Soesterberg (1960-1972).

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)