Cat 3. KLu
Friendship/Troopship:
KLu had er 12, kenmerken C1-C12;
De C-1 t/m C-3 waren van het type F-27-100 "Friendship" , waarbij de C-1 een VIP kist was.
De C-4 t/m C-12 type F-27M-300 "Troopship" voor eenvoudig vervoer van 37 manschappen.
Besteld 1959. Ze vlogen van 1960 tot circa 1989 bij de luchtmacht bij 334 Squadron voor de lichte transport taak.
Verder werden een aantal kisten gebruikt voor de aanvullende vliegopleiding AMVO, EVO training en allerlei andere taken. De KLu had een aantal Friendships mk.100 en Troopships mk.300M met grote vrachtdeur. Iedere F-27 is ietsje anders dan de andere, o.a. in het interieur en de flexibiliteit in ombouw. De kisten waren zeer betrouwbaar en echte werkpaarden. Zo werden Troopships veelal ingezet voor VN taken. Zo kregen de C-4 en C-11 in 1993 bij inzet boven voormalig Joegoslaviƫ een MAWS systeem met een kleine radarbult onder de romp voor het automatisch afschieten van flares.
De F-27 was een uitstekend vliegtuig, er werden ook demo's mee gevlogen!
Het type werd vervangen door o.a de Fokker 50 en Fokker 60 UTA;
Fokker F-27 op de voorgrond met nog de korte neus . Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Demo kist. Foto: Richard Abbink, voor IPMS (used with permission)
Foto / dia : Fred Bachofner (used with permission)
Foto / dia: Fred Bachofner (used with permission)
Foto/ dia: Fred Bachofner (used with permission)
Foto: Fred Bachofner (used with permission)
Foto: Fred Bachofner (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Hier is de korte neus nog evident. Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Hier is de latere lange neus goed te zien. Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
KLU 75 schema van 1988 van de "C-5". Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Demo schema "C-10". Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
de "C-11" in de landing . Foto: collectie M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens:
|
||||
Registratie
|
Constructie-nummer
|
Datum in dienst
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
C-1
|
10152
|
23-8-1960
|
24-9-1996
|
Fokker F-27 Friendship Mk.100; PE-CAA 28-seater; Ingevlogen als PH-FBR juli 1960;
voor KLu als enige VIP uitvoering afgeleverd; later werd de kist gecamoufleerd.
|
C-2
|
10149
|
7-7-1960
|
26-9-1996
|
Fokker F-27 Friendship Mk.100; Ingevlogen als PH-FBO juni 1960; PE-CAB 32-seater ;
ingericht voor 32 "passagiers"; ook voor VN taken ingezet in juni 1967 aan de Israelische grens;
verkocht naar Frankrijk 3C-QSJ
|
C-3
|
10150
|
6-8-1960
|
15-5-1996
|
Fokker F-27 Friendship Mk.100; Ingevlogen als PH-FBP; PE-CAC 32-seater; C-3 uitgerust in October 1974 voor electronische oorlogvoering training met een bult onder de romp; kon ook voor vervoer worden gebruikt. Bewaard Eindhoven,
naar Stichting Hist. Vlucht
|
C-4
|
10154
|
6-10-1960
|
4-9-1996
|
Fokker F-27 Troopship Mk.300M; Ingevlogen als PH-FBS; PE-CAD; wisselend interieur met stoelen, ook vracht en canvas zitbanken.
ook in 1967 in Israel voor UN ingezet
|
C-5
|
10155
|
30-6-1960
|
31-7-1996
|
Fokker F-27 Troopship Mk.300M; Ingevlogen als PH-FBT; PE-CAE; later ook inzetbaar als navigatietrainer als vervanging van de Beech TC-45J, medio November 1973; uitgerust met o.a. stands voor instructeur, een periscopisch sextant aan rechterkant dak en een intrekbare driftmeter aan linkerkant romp;
|
C-6
|
10156
|
7-12-1960
|
28-3-1996
|
Fokker F-27 Troopship Mk.300M; Ingevlogen als PH-FBU; PE-CAF;
later ook inzetbaar als navigatietrainer als vervanging van de Beech TC-45J, medio November 1973; uitgerust met o.a. stands voor instructeur, een periscopisch sextant aan rechterkant dak en een intrekbare driftmeter aan linkerkant romp;
|
C-7
|
10157
|
29-12-1960
|
13-6-1996
|
Fokker F-27 Troopship Mk.300M; Ingevlogen als PH-FBV; PE-CAG;
later ook inzetbaar als navigatietrainer als vervanging van de Beech TC-45J, medio November 1973; uitgerust met o.a. stands voor instructeur, een periscopisch sextant aan rechterkant dak en een intrekbare driftmeter aan linkerkant romp;
ook voor UN ingezet in Soedan augustus-december 1972 in wit schema met naam "Jan Willem Bertens" ;
bewaard op Eindhoven; nu romp als brandweer object De Kooy
|
C-8
|
10158
|
28-12-1960
|
1-8-1996
|
Fokker F-27 Troopship Mk.300M; Ingevlogen als PH-FBW, PE-CAH; PH-FSC; Uitgerust geweest voor opleidingsdoeleinden met F-104G-neus en bijnaam 'Flipper'. Later neus eraf gehaald; bewaard op Eindhoven, nu als sleutelkist binnen;
|
C-9
|
10159
|
4-1-1961
|
27-10-1995
|
Fokker F-27 Troopship Mk.300M; Ingevlogen als PH-FBX; PE-CAI; tijdelijk als PH-KFA "Jan Dellaert" uitgeleend aan NLM in Mei 1966; terug naar KLu in Mei 1972;
romp bewaard Woensdrecht brandweer
|
C-10
|
10160
|
7-1-1961
|
15-10-1993
|
Fokker F-27 Troopship Mk.300M; ingevlogen als PH-FBY; PE-CAJ;
in demo kleuren geschilderd en naar MLM Soesterberg; opslag ROC; gaat na opknapbeurt naar nieuwe NMM Soesterberg.
|
C-11
|
10161
|
10-2-1961
|
4-6-1996
|
Fokker F-27 Troopship Mk.300M; Ingevlogen als PH-FBZ november 1960; PE-CAK; tijdelijk als PH-KFB "Willem Versteegh" uitgeleend aan NLM in Mei 1966; terug naar KLu in Mei 1972.
ook voor UN ingezet
|
C-12
|
10162
|
28-4-1961
|
18-8-1994
|
Fokker F-27 Troopship Mk.300M; Ingevlogen als PH-FCA maart 1961; PE-CAL;
bewaard op Eindhoven, maar als "C-8" poortwachter
|
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.
Opmerking: F-27-100 met civiele registratie PH-PBF en naam "Gerben Sonderman" was voor gebruik door het Koninklijk Huis maar werd wel door KLu onderhouden op Soesterberg (1960-1972).
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)