INFO Fokker F.28 Fellowship
- 1561
......
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | Fellowship |
Type-aanduiding | F.28 |
Cat 3 -- totaal 1 exemplaar |
F28 mk.4000 tekening
Informatie:
F-28 was een Fokker verkeersvliegtuig ontwikkeld na de oorlog. Eerste vlucht van de F28 mk.1000 9 mei 1967. Het toestel was ontworpen voor de korte- en middellange afstand en de Mk 1000 kon zo'n 65 passagiers vervoeren vanaf kleine vliegvelden. In de verlengde versie (Mk 2000 en Mk 4000) kon het toestel 85 passagiers vervoeren. Bijzonder was de "speedbrake", in de staart ingebouwde remkleppen. Fokker werkte samen met Hamburger Flugzeugbau, VFW beide uit Duitsland en Shorts. De motoren waren van Rolls Royce. Er werden er vele toestellen verkocht, ook voor militair VIP transport.
twee piloten en maximaal 65 passagiers in airline uitvoering
Lengte: 27,4 m
2 x Rolls Royce Spey mk.555-15 motoren
Kruissnelheid: 666 km/u
Max snelheid: 843 km/u
Max startgewicht: 29480 kg
----
Spanwijdte: 23,6 m
Lengte: 29,61 m
2 x Rolls Royce Spey mk.555-15 motoren
Kruissnelheid: 666 km/u
Max snelheid: 843 km/u
Max startgewicht: 29500 kg
Lengte: 27,4 m
2 x Rolls Royce Spey mk.555-15H motoren
Kruissnelheid: 656 km/u
Max snelheid: 808 km/u
Max startgewicht: 33100 kg
Lengte: 29,61 m
2 x Rolls Royce Spey mk.555-15H motoren
Kruissnelheid: 656 km/u
Max snelheid: 808 km/u
Max startgewicht: 33100 kg
Literatuur:
|
||||
-
|
|
|
|
|
Websites:
|
----
|
.
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. KLu Fokker F.28
- 1423
Cat 3. KLu
Een F28 mk.1000 toestel werd onder andere aangeschaft door de Nederlandse overheid en gebruikt als "Regerings Fellowship". Een toestel werd vooral ook gebruikt voor transport van het Koninklijk Huis. Civiele registratie en werd onderhouden door Martinair. Het was geschilderd in kleuren zoals gebruikelijk bij Martinair, maar dan alleen een oranje bies aan de zijkanten van het toestel en het staatswapen op de romp (onder de cockpit).
Het vloog van 1972 tot 1996 als Nederlands regeringsvliegtuig toen het werk vervangen door 1 Fokker 70 PH-KBX.
Registratiegegevens: F28 mk.1000
|
||||
Registratie
|
Constructie-nummer
|
Datum in dienst
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
PH-PBX
|
11045
|
1972
|
1996
|
verkocht 1996 naar Indonesiƫ, in 2007 naar Sky One in Zuid-Afrika; nu afgedankt
|
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. KLu Fokker F.28 (foto bijlage)
- 1179
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
F-28 PH-PBX. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Fokker F.28
- 1832
MODELBOUW FOKKER F28
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Replicas by JC (Argentina) (resin) (zie opmerking)
IMC (airliner model) (hard plastic) @
|
-
|
-
|
.
schaal 1/144 : F-Resin (toch spuitgiet!), ombouw nodig.
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) |
|||||
Schema |
Algemeen |
Kleur boven- en zijkanten |
Kleur onderzijde |
Details |
Opmerkingen |
- |
|
< K22 > light gull grey ? |
rood-wit-blauw cheatline |
civiel |
Opmerkingen:
De "Replicas by JC" 1/72 giethars/ resin Fokker F28 mk.1000 model heeft geen constante gietkwaliteit. Vaak een kromme vleugelvoorrand die vrijwel niet te corrigeren is; erg groffe onderdelen, te kleine wielen etc etc. Vaak aangeboden in een set met Draw decals en erg duur voor wat geboden wordt.
In Modelbouw in Plastic MIP 2019-4 wordt de bouw van een 1/144 F-RSIN Fokker F28 mk 4000 beschreven door Jan Groeneveld in een NLM Cityhopper schema. (Voor de KLu gebruikte kist is ombouw naar een mk.1000 nodig).
Tekening van internet (Collectie M. de Vreeze).
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)