1180

......

Fabriek Fokker
Vliegtuig Fellowship
Type-aanduiding F.28
Cat 3 --  totaal 1 exemplaar
 


fokker-f28-profile

                    F28 mk.4000 tekening

Informatie:

F-28 was een Fokker verkeersvliegtuig ontwikkeld na de oorlog. Eerste vlucht van de F28 mk.1000 9 mei 1967. Het toestel was ontworpen voor de korte- en middellange afstand en de Mk 1000 kon zo'n 65 passagiers vervoeren vanaf kleine vliegvelden. In de verlengde versie (Mk 2000 en Mk 4000) kon het toestel 85 passagiers vervoeren. Bijzonder was de "speedbrake", in de staart ingebouwde remkleppen. Fokker werkte samen met Hamburger Flugzeugbau, VFW beide uit Duitsland en Shorts. De motoren waren van Rolls Royce. Er werden er vele toestellen verkocht, ook voor militair VIP transport.

 Gegevens: F28 mk. 1000
 twee piloten en maximaal 65 passagiers in airline uitvoering 
 Spanwijdte:  23,6 m
 Lengte: 27,4 m
 2 x Rolls Royce Spey mk.555-15 motoren
 Kruissnelheid: 666 km/u
 Max snelheid: 843 km/u
 Max startgewicht: 29480 kg
 ----
Gegevens: F28 mk. 2000
 twee piloten en maximaal 79 passagiers in airline uitvoering
 Spanwijdte:  23,6 m
 Lengte: 29,61 m
 2 x Rolls Royce Spey mk.555-15 motoren
 Kruissnelheid: 666 km/u
 Max snelheid: 843 km/u
 Max startgewicht: 29500 kg
 -----
Gegevens: F28 mk. 3000
 twee piloten en maximaal 65 passagiers in airline uitvoering
 Spanwijdte:  25,07 m
 Lengte: 27,4 m
 2 x Rolls Royce Spey mk.555-15H motoren
 Kruissnelheid: 656 km/u
 Max snelheid: 808 km/u
 Max startgewicht: 33100 kg
 ------ 
Gegevens: F28 mk. 4000
 twee piloten in verbeterde cockpit en maximaal 85 passagiers in airline uitvoering
 Spanwijdte:  25,07 m
 Lengte: 29,61 m
 2 x Rolls Royce Spey mk.555-15H motoren
 Kruissnelheid: 656 km/u
 Max snelheid: 808 km/u
 Max startgewicht: 33100 kg
 
De F28 mk.6000 was een variant met slats en er werden in 1976 maar 2 van deze gebouwd.
In totaal zijn er van 1967 tot 1987 zo'n 241 F28's gebouwd. 

 

Literatuur:
-
  
 
  
  

  

Websites:
----

.

FOTO GALERIJ:

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze