IPMS Nederland
  • Home
    • Over IPMS Nederland
    • Lidmaatschap
    • Contact-informatie
    • About IPMS (english)
    • Over de website
    • Privacy Verklaring IPMS Nederland
    • Activiteiten reportages (archief)
    • Over de regio's
    • Regio Haarlemmermeer
    • Regio Noord
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Oost
    • Regio Utrecht
    • Regio Zuid
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zuid-West
    • Over de Special Interest Groups
    • SIG Airliners & Civil Aviation
    • SIG Civiele Voertuigen
    • SIG Falklands
    • SIG Folded Wings
    • SIG KielSog
    • SIG Luchtoorlog 39-45
    • SIG Ned. Militaire Luchtvaart
    • SIG Oost-Europa
    • SIG Scandinavië
    • SIG Schepen
    • SIG Scratchbuild
    • SIG Warships scale 1/350
    • Modelbouw in Plastic (MIP)
    • MIP Redactie
    • IPMS NL Forum (link ->)
    • IPMS NL Facebook (link ->)
    • IPMS NL TWITTER (link ->)
    • IPMS NL Instagram (link ->)
    • IPMS NL social media... spelregels
    • IPMS NL forum.... spelregels
  • Agenda
    • Recensies / Reviews
      • Recensies - Vliegtuigen militair
      • Recensies - Vliegtuigen Civiel
      • Recensies - Voertuigen militair
      • Recensies - Voertuigen Civiel - Auto - motoren
      • Recensies - Schepen
      • Recensies - Diversen
      • Recensies - Decals
      • Recensies - Boeken
    • Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
      • Introductie
      • Vliegtuigen ( A )
        • AEG C.IV
        • Aeronca L-3
        • Aerosp. AS-355
        • Agusta AB-204
        • Agusta AB-412
        • Agusta Westland AW139
        • Airbus A330 MRTT
        • Airspeed Oxford
        • Albatros B.I
        • Albatros B.II
        • Albatros B.III
        • Albatros C.III
        • Albatros C.VII
        • Albatros C.X
        • Albatros D.III
        • Ansaldo SVA.10
        • Armstr.-Whitw. Sea Hawk
        • Auster AOP
        • Aviatik C.III
        • Avro 504
        • Avro Anson
      • Vliegtuigen ( B )
        • Beech 17 Staggerwing
        • Beech Super King Air
        • Beechcraft T-7/ SNB5/ AT11
        • Bell 222
        • Berkel WA
        • Berkel WB
        • Boeing B737 BBJ
        • Boeing CH-47 Chinook
        • Boeing Scan Eagle
        • Bolkow BO-105
        • Breguet Atlantic
        • Brewster B339
        • Brik (van Meel)
        • Bristol F.2B
        • Bucker Bu-131 Jungmann
      • Vliegtuigen ( C )
        • Caudron G.IV
        • Cessna 180
        • Cessna 402
        • Cessna 404
        • Commonwealth Wackett
        • Consolidated PBY Catalina
        • Consolidated B-24 Liberator
        • Curtiss CW-21/22/Demon
        • Curtiss H-12
        • Curtiss H-75 Hawk
        • Curtiss P-6 Hawk I
        • Curtiss P-40 Warhawk
      • Vliegtuigen ( D )
        • De Brouckere
        • De Havilland DH-4
        • De Havilland DH-9
        • De Havilland DH-82 Tiger Moth
        • De Havilland DH-85
        • De Havilland DH-89 Dominie
        • De Havilland DH-90
        • De Havilland DHC Beaver
        • De Havilland DASH8
        • De Schelde S.20
        • DFW C.V
        • Dornier Wal
        • Dornier 24 K
        • Dornier 228
        • Douglas A20 Boston
        • Douglas C-47 / DC-3
        • Douglas C-54 Skymaster
        • Douglas DC-2
        • Douglas DC-5
        • Douglas Northrop 8A
      • Vliegtuigen ( E )
        • Eurocopter Cougar
        • EMBRAER KC-390
      • Vliegtuigen ( F )
        • Fairchild 24
        • Fairchild PT-19
        • Fairchild PT-26
        • Fairey III.D
        • Fairey Barracuda
        • Fairey Firefly
        • Fairey Swordfish
        • Farman HF
        • Farman F.40
        • Felixstowe F.2
        • Focke Wulf FW-56 Stosser
        • Focke Wulf FW-58 Weihe
        • Fokker A.1 M.8
        • Fokker B.1
        • Fokker C.1
        • Fokker C.4
        • Fokker C.5
        • Fokker C.6
        • Fokker C.7
        • Fokker C.8
        • Fokker C.9
        • Fokker C.10
        • Fokker C.11
        • Fokker C.14
        • Fokker D.3
        • Fokker D.7
        • Fokker D.16
        • Fokker D.17
        • Fokker D.21
        • Fokker D.23
        • Fokker F.7
        • Fokker F.8
        • Fokker F.18
        • Fokker F.27 Friendship
        • Fokker F.27 Maritime
        • Fokker F.28 Fellowship
        • Fokker 50
        • Fokker 60 Enforcer
        • Fokker 70
        • Fokker G.1
        • Fokker S.2
        • Fokker S.3
        • Fokker S.4
        • Fokker S.9
        • Fokker S.11/12 Instructor
        • Fokker S.13
        • Fokker S.14 Mach trainer
        • Fokker T.4
        • Fokker T.5
        • Fokker T.8
        • Fokker T.9
        • Friedrichshafen FF.19
        • Friedrichshafen FF.29
        • Friedrichshafen FF.33
        • Friedrichshafen FF.49
        • Friedrichshafen G.3
      • Vliegtuigen ( G )
        • General Atomics MQ-9 Reaper
        • General Dynamics / Lockheed F-16
        • Gloster Meteor
        • Gotha G.4
        • Gotha WD.11
        • Grumman S-2 Tracker
        • Grumman TBM Avenger
        • Gulfstream G.4
      • Vliegtuigen ( H )
        • Halberstadt CL.II
        • Halberstadt CL.IV
        • Handley Page 0/400
        • Hannover CL.II
        • Hansa Brandenburg W-12
        • Hansa Brandenburg W-29
        • Hawker Hunter
        • Hawker Hurricane
        • Hawker Sea Fury
        • Hiller H-23 Raven
      • Vliegtuigen ( K )
        • Koolhoven FK.31
        • Koolhoven FK.43
        • Koolhoven FK.46
        • Koolhoven FK.49
        • Koolhoven FK.51
        • Koolhoven FK.52
        • Koolhoven FK.56
        • Koolhoven FK.58
      • Vliegtuigen ( L )
        • Lockheed (2)12
        • Lockheed C-130 Hercules
        • Lockheed F-35 JSF
        • Lockheed F-104 Starfighter
        • Lockheed Harpoon PV-2
        • Lockheed Hudson
        • Lockheed Lodestar
        • Lockheed Neptune P-2
        • Lockheed Orion P-3
        • Lockheed T-33
        • LVG B.1
        • LVG B.2
        • LVG C.6 (C.VI)
      • Vliegtuigen ( M )
        • Martin 139 / 166
        • Martin Mariner PBM-5
        • Martin R type
        • Martin S type
        • Martin TA type
        • Martin TT type
        • McDonnell AH-64 Apache
        • McDonnell Douglas (K)DC-10
        • Messerschmitt Me-108
        • Miles Hawk
        • Mitsubishi Ki-21 Sally
        • Mitsubishi Ki-57 Topsy
        • Morane Saulnier AR
        • Morane Saulnier L
      • Vliegtuigen ( N )
        • NHI NH.90
        • Nieuport 11/17 (XI / XVII)
        • Nieuport 21 (XXI)
        • Nieuport 23 (XXIII)
        • Noorduyn Norseman
        • North American B-25 Mitchell
        • North American F-86K Kaasjager
        • North American Harvard / Texan
        • North American NA.16
        • North American P-51 Mustang
        • Northrop NF-5 Freedom Fighter
        • Northrop Shelduck
      • Vliegtuigen ( P )
        • Pander D
        • Percival Proctor
        • Pfalz D.3a (D.IIIa)
        • Pilatus PC-7
        • Piper Cub/ Supercub/ L.4
        • Porterfield 35-70
      • Vliegtuigen ( R )
        • R.A.F Be-2
        • R.A.F SE-5
        • Republic F-84E/G Thunderjet
        • Republic F-84F Thunderstreak
        • Republic RF-84F Thunderflash
        • Robert-Esnault-Pelterie REP 2
        • Rumpler C.I
        • Rumpler C.IV
        • Rumpler C.VI
        • Rumpler C.VIII
        • Ryan STM
      • Vliegtuigen ( S )
        • SAGEM Sperwer UAV
        • Schweizer 330
        • Short 184
        • Sikorsky S-51 / HOS-1
        • Sikorsky S-55
        • Sikorsky S-58 /H-34
        • Sopwith Baby
        • Sopwith Camel
        • Sopwith Pup
        • Sopwith Strutter 1 1/2
        • Spad S.7 (S.VII)
        • Spijker V.1
        • Spijker V.2
        • Sud Aviation Alouette 2 (SE.3130)
        • Sud Aviation Alouette 3 (SE.3160)
        • Supermarine Spitfire
      • Vliegtuigen ( T )
        • Tachikawa Ki-54 Soren
        • Taylorcraft L2
        • Thulin K
        • Thulin LA
      • Vliegtuigen ( V )
        • Vickers Sea Otter
        • Vickers Viking
        • Voisin LA/ LB
        • Vought Kingfisher
        • Vultee Valiant BT-13
      • Vliegtuigen ( W )
        • WACO EGC-7
        • WACO UKC
        • Westland Lynx
        • Westland Wasp
        • White Thompson no.3
      • Vliegtuigen ( Y )
        • Yokosuka Willow K5Y
    • Specials
      • Aerobatic and Display Teams
      • Douglas A-4 Skyhawk jet
      • Harrier / AV-8B jumpjet
      • Saab Draken jet
      • Lijst voertuigen Koninklijke Landmacht
      • Lijst schepen Koninklijke Marine
      • Lijst schepen Nederlandse Koopvaardij
    • Hints en Tips
    • Plastic modelbouw historie
    • Modelbouw winkels Nederland
    • Kleurtabel Fed.Std /BSC/ RAL en meer
    • Walk arounds Vliegtuigen Props/ Aircraft Props
    • Walk arounds Vliegtuigen Jets/ Aircraft Jets
    • Walk arounds Helicopters
    • Walk arounds Schepen / Ships
    • Walk arounds Voertuigen / Vehicles
    • Walk arounds Overig / Others...
  • ESM

ipms logo 150

International Plastic Modellers' Society Nederland

Fokker F.VII

  • INFO Fokker F.7 (F.VII)
  • 2. LVA Fokker F.7
  • 2. LVA Fokker F.7 (foto bijlage)
  • 5. LA-KNIL Fokker F.7 (F.VII)
  • 5. LA-KNIL Fokker F.7 (F.VII) (foto bijlage)
  • Modelbouw Fokker F.7 (F.VII)

google translate

INFO Fokker F.7 (F.VII)

Laatste update: 25 oktober 2021
1321

.....

Fabriek Fokker
Vliegtuig 7b/3m
Type-aanduiding F.7  (  F.VII ) , F.VIIa
Cat 2 , 5 --  totaal 5 stuks
-




fokker-f7a-profile 

                                              let op: de cabine raampjes zijn niet getekend

Informatie:

Fokker F-7 was later een succesvol passagiers vliegtuig uit de jaren dertig. Het prototype H-NACC vloog op 23 april 1924, maar was niet erg best. Er waren veel modificaties nodig en zo werd o.a de romp werd aanzienlijk verlengd. Er konden daarom nu ook acht passagiers in. April 1924 was het werd gereed voor een vervolg testvlucht. Oktober 1924 vloog het toestel, de H-NACC, naar Batavia met 6 passagiers.

Enige gegevens H-NACC:
Rolls Royce Eagle IX 375 pk motor; december 1925 vervangen door een Gnome Le Rhone Jupiter van 400 pk.
totaal gewicht: 3800 kg mogelijk
vleugelspanwijdte: 20,60 m en inclusief rolroertips van 22,08 m.
vleugeloppervlak: 67,25 m2
romplengte:  14,5 m
hoogte:  3,78 m
kajuit i.v.m hogere gewicht voor in de praktijk 6 passagiers

De latere F.VII modellen werden flink gemodificeerd. De F.VIIa was een versie met een kleinere spanwijdte maar was wel iets langer. De vleugel was verbeterd, een krachtige motor en sterker onderstel  werden ook toegepast. Maart 1925 vloog deze versie voor het eerst. In de jaren dertig werd de F.VII als civiel toestel zeer beroemd met diverse record en lange afstandsvluchten.  

Ook werd er een driemotorige variant ontwikkeld, de F.VIIa-3m; deze was september 1925 gereed voor een eerste vlucht. Er werden er zelfs toestellen aan het Amerikaanse leger en beroemd werd de vlucht van Byrd naar Spitsbergen en de Noordpool in mei 1926. De LvA bestelde toen ook 3 kisten.

Vleugeloppervlak verschillend per vleugel versie.
Gegevens F.VIIa-3m :
Spanwijdte: 19,3 m (F.VIIa-3m)
Vleugeloppervlak: 58,5 m2
Romplengte: circa 14,50 m
Diverse motor opties o.a.  Armstrong-Siddeley Lynx met 220 pk, Whirlwind van 200 pk of Titan Major.  
Maximum snelheid: circa 185 km/u  (met Lynx motor)
Kruissnelheid zo'n 160 km/u
Vliegbereik: circa 1000 km
Vliegduur: zo'n 5 uur
Plafond: 4500 m
Leeggewicht circa 2400 kg
Betalende lading zo'n 700 kg
Startgewicht circa 4090 kg
De militaire versie had 3 tot 4 bemanningsleden en kon maximaal 1200 kg bommen afwerpen.
 
De F.VIIb versie had een vergrootte vleugel van 67,6 m2 welke herkenbaar was door de knik in de achterrand van de vleugel ter plaatse van de motoren. Een Fokker F.VIIb "Southern Cross" uitgerust met Wright Whirlwind motoren werd in juni 1928 met Charles Kingsforth Smith het eerste vliegtuig dat de Stille Oceaan overstak van San Francisco USA naar Brisbane Australie. Daarna stroomden de orders binnen bij Fokker. Er werden dan ook diverse licentie overeenkomsten gesloten met fabrieken in diverse landen. De Fokker fabriek in de USA voorzag de America's van toestellen.
 
Gegevens F.VIIb :
Spanwijdte:  vergroot tot  21,71 m (F.VIIb-3m)
Romplengte: circa 14,50 m
Diverse motor opties o.a.  Armstrong-Siddeley Lynx met 220 pk, Whirlwind J.4 van 200 pk tot J.6 van 320 pk, of Titan Major van 360 pk.  
Maximum snelheid: circa 185 tot 195 km/u  (met 360 pk motor)
Kruissnelheid zo'n 180 km/u (met 360 pk motor)
Vliegbereik:  circa 1000 km tot 1450 km
2 bemanningsleden en 8 passagiers
 
Uiteindelijk werden er meer dan 150 toestellen gebouwd. Ook de KLM was een gebruiker van de -3m. De passagiersuitvoering had een bemanning van 2 en cabine voor 8 passagiers.

 

Literatuur:
KLu vliegtuigen
Wim Schoenmaker en Thijs Postma  
 De Alk
-  
 1987
Fokker F.VII -  Afd.Luchtvaartkennis -  2001-4 ; 1969-8 en 1965-2 en 1965-9

.

Websites:
--  https://en.wikipedia.org/wiki/Fokker_F.VII

.

FOTO GALERIJ:

  • fokker-f7-3m-meijering-arc
  • fokker-f7-mindef-archive
  • fokker-f7a-profile


Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


2. LVA Fokker F.7

Laatste update: 25 oktober 2021
1362

Cat 2.  LVA

Fokker F.7A /3M (F.VIIa 3M)
Kenmerken 801 t/m 803 (803 was ex. H-NAEA "postduif" van de Indië postvluchten), waarschijnlijk voorzien van de Armstrong-Sideley Lynx motor.

Deze kisten werden ook militair door de LvA en vanaf 1930 ingezet als "opleidingsbommenwerper" bij de Proef Vliegtuig Afdeeling. Ze kregen ook bommenrekken voor 12 bommen onder de romp tot maximaal 1200 kg totaal. Werden ook benut voor andere taken, zoals radiotesten en opleiding.

Ze waren eind dertiger jaren wel "op gevlogen".  Bij de Duitse inval in mei 1940 was alleen de "802", die gereviseerd was, nog in dienst maar deze werd niet ingezet. (Het plan om bij acute oorlogsdreiging zelfs KLM toestellen te vorderen en snel te voorzien van tevoren aangekochte bommenrekken en vizieren voor militaire missies werd nooit in de praktijk beproefd). 

 

fokker-f7-3m-meijering-arc

Links een Fokker F.VIIa -3M, de "801"  . Foto: Archief Dennis Meijering  (used with permission)

fokker-f7-mindef-archive                                      
Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)


 .

Registratiegegevens LVA (Fokker F.VIIa/3M):
Registratie
Constructienummer
Datum in dienst LvA
Datum uit dienst
Opmerkingen
801
5034
feb 1928
maart 1940
met Lynx motor
802
5035
maart 1928
10-05-1940
verbrand door Duitse aanval op Haamstede 
803
5006
08-05-1928
02-05-1940
voormalige "Postduif" H-NAEA afgeleverd sept 1927; overname LvA mei 1928. Waarschijnlijk op Soesterberg bij capitulatie mei 1940

  Bronnen o.a. [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 2001-4 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


2. LVA Fokker F.7 (foto bijlage)

Laatste update: 11 maart 2018
970

Cat 2.  LVA

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

F.7a/3M. bij inspectie. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Fokker F.7a/3m, 803, op Waalhaven, met klein bommenrek. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op De Kooy met open deur. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De 2 roundels op de vleugel zijn te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

de "801" van de LVA. Let op wat zit in de vleugel voorranden. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De 2 roundels onderop de vleugel zijn vaag te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maximale bomlading van een Fokker F.7a/3m. 4x50 kg, 3x100 kg, 4x50 kg. = 700 kg.. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Noodlanding Fokker F.7a/3m, 803, te Smerp op Wieringen 10-07-1935 wegens benzinegebrek. Daarna gerepareerd op De Kooij. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

F.7a cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Met dank aan Beeldbank NIMH

5. LA-KNIL Fokker F.7 (F.VII)

Laatste update: 25 oktober 2021
1294

Cat 5.  LA-KNIL

Ook in Nederlands-Indië gebruikt , 2 stuks (ex- KNILM), kenmerken FTA-1 en FTA-2 van het type F.VIIb -3m met Lynx motoren.  
1936-1940


Twee toestellen van het KLM Indisch vliegbedrijf (KNILM) welke was opgericht juli 1928 in Indië, werden overgenomen in 1936 als lestoestel voor meermotorige toestellen zoals de Glenn Martins. Verder werden ze voor transport in de archipel gebruikt.

(opmerking: het schijnt dat er ook 2 KNILM Fokker F.XII geschilderd waren in camo in 1941 maar die waren nooit formeel in militaire dienst). 

 

Registratiegegevens ML-KNIL (Fokker F.VIIb-3M):
Registratie
Constructie-nummer
Datum in dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen
FTA-1
5069
1-6-1936
 24-02-1942 vernield bombardement Andir
Overgenomen van KNILM. Was H-NAFA, later PK-AFA van KNILM; 24-02-1942 vernield door Japans bombardement op Andir (bij Bandoeng)
FTA-2
5071
1-12-1936
 1940 uit dienst 
Overgenomen van KNILM. Was H-NAFC, later PK-AFC "Abel Tasman" van KNILM; uit dienst 1940

 Bronnen o.a. [B15] Luchtv.Indie, [B34] PK.LvK 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


5. LA-KNIL Fokker F.7 (F.VII) (foto bijlage)

Laatste update: 11 maart 2018
864

Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

PK-AFA. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Modelbouw Fokker F.7 (F.VII)

Laatste update: 01 juli 2022
1665

 MODELBOUW  FOKKER F.VII

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Valom (F.VIIb/3M)  ;
AB-Model (resin)   ;
Broplan (conversie F.VIIB/3M) (vacu) ;
Frog /NOVO /Chematic /Zvezda (conversion) ;
NOVO/ FROG / Hasegawa / BUM / TOGA / Cbit/ Intech / Vilmar (SouthernCross conversion) ;
X-resin (resin)
.

 > beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

1/144: AZ models

BOXART

  • ab-model-fokker-f7-72
  • az-models-fokker-f7-72
  • broplan-fokker-f7-72
  • bum-fokker-f7-72
  • cbit-fokker-f7-72
  • fokker-f7-frog-box
  • frog-fokker-f7-72
  • hasegawa-fokker-f7-72
  • intech-fokker-d7-72
  • novo-fokker-f7-72
  • toga-fokker-f7-72
  • valom-fokker-f7-72
  • vilmar-fokker-f7-72
  • x-resin-fokker-f7-48
  • zvezda-fokker-f7-72

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
 
Schema
Algemeen
Kleur boven- en zijkanten
Kleur onderzijde
Details
Opmerkingen
(1)
 
< K126 > olijfgroen ? ,
< K155 > linnen vleugel ?
 
 
in Nederland
(2)  

 

<K126A > "oud blad" met

<K86A >  "jong blad"patroon bovenop camo ? 

"oud blad"  met "jong blad" op voorranden vleugel en motor gondels ?    ex-KNILM kisten in Indië bij ML-KNIL; voorzien van vlaggen die later werden overgeschilderd in "jong blad"  

 

Kijk voor een bouwimpressie van de 1/72 NOVO kit ombouw van Rob op de Regio Zuid-Holland pagina hier...

  

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

  1. Home
  2. Artikelen
  3. Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
  4. Vliegtuigen ( F )
  5. Fokker F.7

Copyright © 2023 - IPMS Nederland