INFO Fokker F.7 (F.VII)
- 1620
.....
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | 7b/3m |
Type-aanduiding | F.7 ( F.VII ) , F.VIIa |
Cat 2 , 5 -- totaal 5 stuks |
- |
let op: de cabine raampjes zijn niet getekend
Informatie:
Fokker F-7 was later een succesvol passagiers vliegtuig uit de jaren dertig. Het prototype H-NACC vloog op 23 april 1924, maar was niet erg best. Er waren veel modificaties nodig en zo werd o.a de romp werd aanzienlijk verlengd. Er konden daarom nu ook acht passagiers in. April 1924 was het werd gereed voor een vervolg testvlucht. Oktober 1924 vloog het toestel, de H-NACC, naar Batavia met 6 passagiers.
De latere F.VII modellen werden flink gemodificeerd. De F.VIIa was een versie met een kleinere spanwijdte maar was wel iets langer. De vleugel was verbeterd, een krachtige motor en sterker onderstel werden ook toegepast. Maart 1925 vloog deze versie voor het eerst. In de jaren dertig werd de F.VII als civiel toestel zeer beroemd met diverse record en lange afstandsvluchten.
Ook werd er een driemotorige variant ontwikkeld, de F.VIIa-3m; deze was september 1925 gereed voor een eerste vlucht. Er werden er zelfs toestellen aan het Amerikaanse leger en beroemd werd de vlucht van Byrd naar Spitsbergen en de Noordpool in mei 1926. De LvA bestelde toen ook 3 kisten.
Diverse motor opties o.a. Armstrong-Siddeley Lynx met 220 pk, Whirlwind van 200 pk of Titan Major.
Maximum snelheid: circa 185 km/u (met Lynx motor)
Vliegbereik: circa 1000 km
Plafond: 4500 m
Leeggewicht circa 2400 kg
Startgewicht circa 4090 kg
De militaire versie had 3 tot 4 bemanningsleden en kon maximaal 1200 kg bommen afwerpen.
Diverse motor opties o.a. Armstrong-Siddeley Lynx met 220 pk, Whirlwind J.4 van 200 pk tot J.6 van 320 pk, of Titan Major van 360 pk.
Maximum snelheid: circa 185 tot 195 km/u (met 360 pk motor)
Vliegbereik: circa 1000 km tot 1450 km
Literatuur:
|
||||
KLu vliegtuigen
|
Wim Schoenmaker en Thijs Postma
|
De Alk
|
-
|
1987
|
Fokker F.VII | - | Afd.Luchtvaartkennis | - | 2001-4 ; 1969-8 en 1965-2 en 1965-9 |
.
Websites:
|
.
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
2. LVA Fokker F.7
- 1735
Cat 2. LVA
Fokker F.7A /3M (F.VIIa 3M)
Kenmerken 801 t/m 803 (803 was ex. H-NAEA "postduif" van de Indië postvluchten), waarschijnlijk voorzien van de Armstrong-Sideley Lynx motor.
Deze kisten werden ook militair door de LvA en vanaf 1930 ingezet als "opleidingsbommenwerper" bij de Proef Vliegtuig Afdeeling. Ze kregen ook bommenrekken voor 12 bommen onder de romp tot maximaal 1200 kg totaal. Werden ook benut voor andere taken, zoals radiotesten en opleiding.
Ze waren eind dertiger jaren wel "op gevlogen". Bij de Duitse inval in mei 1940 was alleen de "802", die gereviseerd was, nog in dienst maar deze werd niet ingezet. (Het plan om bij acute oorlogsdreiging zelfs KLM toestellen te vorderen en snel te voorzien van tevoren aangekochte bommenrekken en vizieren voor militaire missies werd nooit in de praktijk beproefd).
Links een Fokker F.VIIa -3M, de "801" . Foto: Archief Dennis Meijering (used with permission)
Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
.
Registratiegegevens LVA (Fokker F.VIIa/3M):
|
||||
Registratie
|
Constructienummer
|
Datum in dienst LvA
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
801
|
5034
|
feb 1928
|
maart 1940
|
met Lynx motor
|
802
|
5035
|
maart 1928
|
10-05-1940
|
verbrand door Duitse aanval op Haamstede
|
803
|
5006
|
08-05-1928
|
02-05-1940
|
voormalige "Postduif" H-NAEA afgeleverd sept 1927; overname LvA mei 1928. Waarschijnlijk op Soesterberg bij capitulatie mei 1940
|
Bronnen o.a. [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 2001-4
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
2. LVA Fokker F.7 (foto bijlage)
- 1270
Cat 2. LVA
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
F.7a/3M. bij inspectie. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Fokker F.7a/3m, 803, op Waalhaven, met klein bommenrek. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op De Kooy met open deur. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De 2 roundels op de vleugel zijn te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
de "801" van de LVA. Let op wat zit in de vleugel voorranden. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De 2 roundels onderop de vleugel zijn vaag te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Maximale bomlading van een Fokker F.7a/3m. 4x50 kg, 3x100 kg, 4x50 kg. = 700 kg.. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Noodlanding Fokker F.7a/3m, 803, te Smerp op Wieringen 10-07-1935 wegens benzinegebrek. Daarna gerepareerd op De Kooij. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
F.7a cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan Beeldbank NIMH
5. LA-KNIL Fokker F.7 (F.VII)
- 1568
Cat 5. LA-KNIL
Ook in Nederlands-Indië gebruikt , 2 stuks (ex- KNILM), kenmerken FTA-1 en FTA-2 van het type F.VIIb -3m met Lynx motoren.
1936-1940
Twee toestellen van het KLM Indisch vliegbedrijf (KNILM) welke was opgericht juli 1928 in Indië, werden overgenomen in 1936 als lestoestel voor meermotorige toestellen zoals de Glenn Martins. Verder werden ze voor transport in de archipel gebruikt.
(opmerking: het schijnt dat er ook 2 KNILM Fokker F.XII geschilderd waren in camo in 1941 maar die waren nooit formeel in militaire dienst).
Registratiegegevens ML-KNIL (Fokker F.VIIb-3M):
|
|||||
Registratie
|
Constructie-nummer
|
Datum in dienst
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
|
FTA-1
|
5069
|
1-6-1936
|
24-02-1942 vernield bombardement Andir
|
Overgenomen van KNILM. Was H-NAFA, later PK-AFA van KNILM; 24-02-1942 vernield door Japans bombardement op Andir (bij Bandoeng)
|
|
FTA-2
|
5071
|
1-12-1936
|
1940 uit dienst
|
Overgenomen van KNILM. Was H-NAFC, later PK-AFC "Abel Tasman" van KNILM; uit dienst 1940
|
Bronnen o.a. [B15] Luchtv.Indie, [B34] PK.LvK
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
Modelbouw Fokker F.7 (F.VII)
- 2133
MODELBOUW FOKKER F.VII
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Valom (F.VIIb/3M) ;
AB-Model (resin) ;
Broplan (conversie F.VIIB/3M) (vacu) ;
Frog /NOVO /Chematic /Zvezda (conversion) ;
NOVO/ FROG / Hasegawa / BUM / TOGA / Cbit/ Intech / Vilmar (SouthernCross conversion) ;
|
X-resin (resin)
|
.
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
1/144: AZ models
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
|
|
||||
Schema
|
Algemeen
|
Kleur boven- en zijkanten
|
Kleur onderzijde
|
Details
|
Opmerkingen
|
(1)
|
|
< K126 > olijfgroen ? ,
< K155 > linnen vleugel ?
|
|
|
in Nederland
|
(2) |
<K126A > "oud blad" met <K86A > "jong blad"patroon bovenop camo ? |
"oud blad" met "jong blad" op voorranden vleugel en motor gondels ? | ex-KNILM kisten in Indië bij ML-KNIL; voorzien van vlaggen die later werden overgeschilderd in "jong blad" |
Kijk voor een bouwimpressie van de 1/72 NOVO kit ombouw van Rob op de Regio Zuid-Holland pagina hier...
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)