.....

Fabriek Fokker
Vliegtuig 7b/3m
Type-aanduiding F.7  (  F.VII ) , F.VIIa
Cat 2 , 5 --  totaal 5 stuks
-




fokker-f7a-profile 

                                              let op: de cabine raampjes zijn niet getekend

Informatie:

Fokker F-7 was later een succesvol passagiers vliegtuig uit de jaren dertig. Het prototype H-NACC vloog op 23 april 1924, maar was niet erg best. Er waren veel modificaties nodig en zo werd o.a de romp werd aanzienlijk verlengd. Er konden daarom nu ook acht passagiers in. April 1924 was het werd gereed voor een vervolg testvlucht. Oktober 1924 vloog het toestel, de H-NACC, naar Batavia met 6 passagiers.

Enige gegevens H-NACC:
Rolls Royce Eagle IX 375 pk motor; december 1925 vervangen door een Gnome Le Rhone Jupiter van 400 pk.
totaal gewicht: 3800 kg mogelijk
vleugelspanwijdte: 20,60 m en inclusief rolroertips van 22,08 m.
vleugeloppervlak: 67,25 m2
romplengte:  14,5 m
hoogte:  3,78 m
kajuit i.v.m hogere gewicht voor in de praktijk 6 passagiers

De latere F.VII modellen werden flink gemodificeerd. De F.VIIa was een versie met een kleinere spanwijdte maar was wel iets langer. De vleugel was verbeterd, een krachtige motor en sterker onderstel  werden ook toegepast. Maart 1925 vloog deze versie voor het eerst. In de jaren dertig werd de F.VII als civiel toestel zeer beroemd met diverse record en lange afstandsvluchten.  

Ook werd er een driemotorige variant ontwikkeld, de F.VIIa-3m; deze was september 1925 gereed voor een eerste vlucht. Er werden er zelfs toestellen aan het Amerikaanse leger en beroemd werd de vlucht van Byrd naar Spitsbergen en de Noordpool in mei 1926. De LvA bestelde toen ook 3 kisten.

Vleugeloppervlak verschillend per vleugel versie.
Gegevens F.VIIa-3m :
Spanwijdte: 19,3 m (F.VIIa-3m)
Vleugeloppervlak: 58,5 m2
Romplengte: circa 14,50 m
Diverse motor opties o.a.  Armstrong-Siddeley Lynx met 220 pk, Whirlwind van 200 pk of Titan Major.  
Maximum snelheid: circa 185 km/u  (met Lynx motor)
Kruissnelheid zo'n 160 km/u
Vliegbereik: circa 1000 km
Vliegduur: zo'n 5 uur
Plafond: 4500 m
Leeggewicht circa 2400 kg
Betalende lading zo'n 700 kg
Startgewicht circa 4090 kg
De militaire versie had 3 tot 4 bemanningsleden en kon maximaal 1200 kg bommen afwerpen.
 
De F.VIIb versie had een vergrootte vleugel van 67,6 m2 welke herkenbaar was door de knik in de achterrand van de vleugel ter plaatse van de motoren. Een Fokker F.VIIb "Southern Cross" uitgerust met Wright Whirlwind motoren werd in juni 1928 met Charles Kingsforth Smith het eerste vliegtuig dat de Stille Oceaan overstak van San Francisco USA naar Brisbane Australie. Daarna stroomden de orders binnen bij Fokker. Er werden dan ook diverse licentie overeenkomsten gesloten met fabrieken in diverse landen. De Fokker fabriek in de USA voorzag de America's van toestellen.
 
Gegevens F.VIIb :
Spanwijdte:  vergroot tot  21,71 m (F.VIIb-3m)
Romplengte: circa 14,50 m
Diverse motor opties o.a.  Armstrong-Siddeley Lynx met 220 pk, Whirlwind J.4 van 200 pk tot J.6 van 320 pk, of Titan Major van 360 pk.  
Maximum snelheid: circa 185 tot 195 km/u  (met 360 pk motor)
Kruissnelheid zo'n 180 km/u (met 360 pk motor)
Vliegbereik:  circa 1000 km tot 1450 km
2 bemanningsleden en 8 passagiers
 
Uiteindelijk werden er meer dan 150 toestellen gebouwd. Ook de KLM was een gebruiker van de -3m. De passagiersuitvoering had een bemanning van 2 en cabine voor 8 passagiers.

 

Literatuur:
KLu vliegtuigen
Wim Schoenmaker en Thijs Postma  
 De Alk
-  
 1987
Fokker F.VII -  Afd.Luchtvaartkennis -  2001-4 ; 1969-8 en 1965-2 en 1965-9

.

Websites:

.

FOTO GALERIJ:

  • fokker-f7-3m-meijering-arc
  • fokker-f7-mindef-archive
  • fokker-f7a-profile


Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze