....

Fabriek Fokker
Vliegtuig "jachtkruiser" / reaper
Type-aanduiding G.1
Cat 2 --  totaal 36+ stuks
 


fokker-g1-profile

Informatie:

Fokker G-1 Jachtkruiser LVA, ontwikkeld in 1936. Bedoeld als jager, of beter, "jachtkruiser"; dit was het idee om een zwaar bewapend vliegtuig langdurig patrouilles te laten vliegen ter bewaking van het luchtruim. Prototype "X-1" met Hispano Suiza motoren vloog in maart 1937 met Fokker testpiloot Sonderman.

Het type has een gemengde bouwwijze met o.a. houten vleugel. Er werden diverse bewapeningen uitgeprobeerd met mitrailleurs en ook lichte bommen.  

De LVA had bij hun eigen order gekozen rond 1937 voor Mercury motoren waardoor er flink wat aanpassingen nodig waren en het toestel groter werd met een grotere spanwijdte waarbij de motoren verder van de romp gepositioneerd zijn, een hoger landingsgestel, langere staartbomen en een aangepast richtingsroer ("grote G-1") . In eerste instantie was het bedoeld voor vliegen met drie bemanningsleden maar dit werden er later twee: vlieger en schutter/telegrafist.

Het prototype "X-1" werd aangepast en voorzien van de Pratt and Whitney Twin Wasp met 750 pk. Van deze G-1 Twin Wasp versie werden 26 toestellen besteld zogenaamd voor Finland maar dat was een dekmantel: ze waren beoogd voor gebruik door de Republikeinse Regering in Spanje (maar toen deze oorlog 31 maart 1939 daar ten einde was waren ze niet nodig meer en niet alles was afgebouwd). Er werden overigens wel pogingen gedaan de G-1 te verkopen aan Finland en begin 1940 hadden de Finnen zeker belangstelling.

De "voor Republikeins Spanje" gebouwde "kleine G-1" toestellen nam de Luchtvaart Afdeeling (LVA) over vanaf september 1939. Ze zouden met 4 stuks M36 mitrailleurs in de neus worden uitgerust maar moesten nog wel door Fokker worden omgebouwd. Het werd wel "de maaier" genoemd vanwege de zware neusbewapening.  Zie verder het ML artikel.....

 ---------

Gegevens "kleine" Fokker G-1 met Twin Wasp motoren:
 Spanwijdte:  16,80 m
 Lengte: 10,38 m
 2 Pratt and Whitney Twin Wasp R-1535 motoren van circa 825 pk  
 Maximum snelheid : circa 450 km/u
 Vliegbereik: 1400 km
 2 man
 3 x 7,9 mm mitrailleurs: 2 in de neus en 1 in de roteerbare staartkoepel
 2x 20 mm Madson kanonnen in de neus

 -------------------

Gegevens  Fokker G-1 met Mercury VIII motoren:  
 Spanwijdte:  17,16 m
 Lengte: 10,87 m
 2x Bristol Mercury VIII motoren van 830 pk
 Propeller diameter: 3.28 m
 Maximum snelheid: 475 km/u
 Leeggewicht: 3360 kg
 Maximale startgewicht:  circa 4700 kg
 Plafond: 9450 m
 Vliegbereik:  circa 1500 km
 3 man
 8 Type M36 no. ,1 mitrailleur  7,9mm in de neus  
 1 type Lewis 7,7mm of  M36  no.2 7,9mm  in de roteerbare staartkoepel


 

Literatuur:
Modelbouw in Plastic, MIP   1978-4   IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic, MIP   1978-3   IPMS Nederland
Fokker G.I Nederlandse vliegtuig encyclopedie no.12 Hugo Hooftman   Cockpit uitgeverij Bennekom
Fokker G-1 , "le fauceur" 2 delen, het standaardwerk F. Gerdessen, Vredeling, Kalkman, Oostveen
2012 en 2013 Violearo/ Lanasta
Fokker G-1 "Wasp" Luchtvaarkennis F. Gerdessen 1984-11 Afd.Luchtvaartkennis

.

Websites:
- zeldzame video opname op YouTube van de G-1

 

FOTO GALERIJ:

  • fokker-g1-2-mindef-archive
  • fokker-g1-handelsbl-150419
  • fokker-g1-klu-auth
  • fokker-g1-lvk-2
  • fokker-g1-lvk-3
  • fokker-g1-lvk-4
  • fokker-g1-profile
  • micromir-G-1A-48

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze; bijgewerkt na nieuwe info maart 2018


Cat 2.  LvA / ML 

Eerste serie Fokker G-1 met Mercury motoren:  besteld 36 stuks door Luchtvaart Afdeeling (LvA) met contract december 1937; kenmerken nummers  300-335, slechts 23 klaar op 10 mei 1940;   (resorterend on het wapen der "Militaire Luchtvaart" , vernoemd vanaf juli 1939) .

De Spaanse "Republikeinse regering" had ook 26 stuks van de "kleine" G-1 besteld ("maar dat was zogenaamd een Finse order"). Deze G-1 toestellen waren gebaseerd op het prototype en waren voorzien van Twin Wasp motoren. Toen de Spaanse Burgeroorlog 31 maart 1939 ten einde was werd levering overbodig. Fokker trachtte ook deze G-1 versie aan de Finland te verkopen en al was daar zeker wel belangstelling voor 18 stuks, werd men het niet eens over de prijs.

Deze serie gebouwde "kleine G-1" toestellen nam de Luchtvaart Afdeeling (LVA) na een serie proefvluchten over vanaf september 1939. Ze zouden met 4 stuks M36 mitrailleurs in de neus worden uitgerust maar moesten nog wel door Fokker worden omgebouwd in Amsterdam Noord. In 1939 waren maar enkele van deze G-1 Twin Wasp toestellen gereed om mee ML vliegers te trainen. De overige maar "kleine G-1" kisten waren nog in ombouw voor de zwaardere bewapening, vaak op de faciliteit Blaauwhoedenveem-Vriezenveem aan de Distelweg in Amsterdam en niet inzetbaar.

Op 10 mei 1940, waren er maar 23 Fokker G-1  toestellen met de Bristol Mercury VIII motoren voor inzet door de Militaire Luchtvaart operationeel, vliegend vanaf de vliegvelden Waalhaven (wat nu is Zuid-Rotterdam)  bij de 3 JaVA, 10 stuks en Bergen bij Alkmaar (4 JaVA , 12 stuks) en 1 trainer G-1 op De Vlijt Texel. 

Een overgroot deel van de G-1 kisten werd direct al bij de Duitse aanval op 10 mei uitgeschakeld. Dat kwam door effectieve Duitse aanvallen en bombardementen op de Nederlandse vliegvelden al kon nog een aantal toestellen tijdig de lucht inkomen. Drie G-1 kisten maakten noodgedwongen op 10 mei een landing op het strand bij Oostvoorne wegens brandstofgebrek.

Op 11 mei waren nog 8 G-1 kisten inzetbaar en ze werden gebruikt o.a. bij de gevechten rond de Grebbeberg en voor het escorteren van de bommenwerpers voor o.a de aanval op de cruciale Moerdijkbruggen van "Vesting Holland". Tijdens de strijd in de meidagen leverde Fokker op 13 en 14 mei 1940 met de allerhoogste urgentie nog 3 beperkt bewapende "kleine" G-1 Twin Wasp kisten af. Deze kisten werden nog militair ingezet bij o.a Wijk bij Duurstede maar al snel hadden ze defecten. 

( Na capitulatie door Nederland werden een flink aantal G-1 toestellen door de Duitsers buitgemaakt. Er waren er ook diverse nog in ombouw of reparatie en veelal werden die kisten nog gedwongen afgebouwd bij de Fokker fabriek. Meer dan zo'n 15 kisten zijn na de capitulatie naar Duitsland overgevlogen en de Duitsers gebruikten de G-1 bij met name vliegscholen. Bijzonder was een Fokker G.1 Wasp "362" die werd testgevlogen door Nederlandse vliegers op 5 mei 1941; deze schudde zijn Duitse "begeleider af" die ook in een G-1 vloog  en de "362" ontsnapte naar Engeland.).


fokker g1 klu auth  
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

fokker g1 lvk 2

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker g1 lvk 3

Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis voor leden (used with permission)

fokker g1 lvk 4

Vooraanzicht, de buitenvleugels staan iets omhoog. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

   fokker-g1-handelsbl-150419                                    
Krantenartikel uit het Algemeen Handelsch Blad d.d 15-04-1937 over de G-1 vlucht op Soesterberg (Collectie M.de Vreeze)


 

Registratiegegevens Fokker G-1 Mercury:
Registratie
Constructie-nummer
Datum in ML dienst
Datum "uit ML dienst"
Opmerkingen
300
5521
december 1939
-
Dit was laatste afgeleverde G-1 met Bristol Mercury VIII. Na capitulatie door Duitsers buitgemaakt op Bergen en onder meer op Belgische vliegbasis Maldeghem gesignaleerd als ..+93  
301
5522
27-07-1939
-
Gebruikt in begin 1939 voor o.a. demonstraties voor Deense en Zweedse commissie door Fokker vlieger Sonderman. Dit was eerste aan de LvA afgeleverde G-1 Mercury in juli 1939. Beschadigd op Bergen 10 mei 1940 maar hersteld. Na capitulatie in Duitse handen gevallen en naar diverse staffel en schule. 
302
5523
sept 1939
10-05-1940
Enige tijd als demonstratietoestel gebruikt o.a show in Brussel. Heeft enige tijd als proef met duikremmen gevlogen en is ook uitgerust geweest met de 'badkuip', als verkenningsuitvoering; is 10 mei op Waalhaven door bommen geraakt.
303
5524
juli 1939
14-05-1940
Is na enkele dagen in actie te zijn geweest, op de Haagweg nabij Schiphol verbrand
304
5525
08-07-1939
11-05-1940
Uitgetest met een verkenningskoepel "badkuip" onder de romp augustus 1939 in uitvoering als strategische verkenner. Is tijdens Duitse aanval op Bergen verbrand.
305
5526
08-07-1939
10-05-1940
Is tijdens Duitse aanval op Bergen verbrand.
306
5527
11-07-1939
05-01-1940
Op 5 januari 1940 boven Graft in botsing gekomen met Fokker D.XXI "234" en gecrasht. Beide vliegers konden zich per parachute redden. Formeel afgeschreven 31 januari.
307
5528
feb 1940 ?
-
Was ingedeeld bij Jachtvliegschool en stond mei 1940 gestationerd op De Vlijt op Texel. Stond in een open schuur bij een boerderij en is onbeschadigd op De Vlijt in Duitse handen gevallen en naar Duitsland gevlogen.
308
5529
13-07-1939
14-05-1940
Bij bombardement op Bergen beschadigd, maar weer herstelt. Is 14 mei 1940 op Schiphol met opzet in brand gestoken.
309
5530
 juli 1939
10-05-1940
Bij bombardement op Waalhaven verbrand
310
5531
19-07-1939
-
NIET neergestort bij Badhoevedorp, maar op Bergen 10 mei beschadigd en later buitgemaakt door de Duitsers.
311
5532
09-07-1939
13-5-1940
Op 10 mei op strand bij Oostvoorne geland door Sonderman wegens brandstofgebrek (met 328 en 329) en daar op 13 mei door Duitse toestellen in brand geschoten
312
5533
21-07-1939
-
Met oorlogsschade op 10 mei op Waalhaven geland. Kon niet meer gerepareerd worden en is in Duitse handen gevallen.
313
5534
27-07-1939
10-05-1940
Stond op 10 mei 1940 ter reparatie in hangaar te Bergen en is daar verbrand bij Duitse bombardement.
314
5535
juli 1939
-
Stond in opslag Waalhaven. In Duitse handen gevallen en later juni 1940 naar Erprobungsstelle Rechlin. Nog gebruikt in Altenburg tot feb 1941
315
5536
25-07-1939
-
Later na capitulatie in Duitse handen gevallen op Bergen en werd gerepareerd.
316
5537
nov. 1939
?
Gestationeerd op Waalhaven en stond ter revisie. onduidelijk wat uiteindelijk er mee gebeurd is....
317
5538
18-08-1939
10-05-1940
Gestationeerd op Bergen en stond ter reparatie in hangar. Is daar 10 mei verbrand bij Duitse bombardement.
318
5539
01-11-1939
13-05-1940
Gestationeerd op Bergen. Bij bombardement op 10 mei beschadigd, maar gerepareerd. Op 13 mei escortevlucht van viertal Fokkers C-X en vijf Fokkers D-XXI samen met G-1 321. Vermoedelijk 13 mei neergestort bij Badhoevedorp (en dus niet de 310).
319
5540
02-09-1939
10-05-1940
Gestationeerd bij derde JaVA op Waalhaven.  Op Waalhaven verbrand bij bombardement.
320
5541
20-10-1939
?
Vrijwel zeker niet operationeel ingezet om onduidelijk gebleven redenen.
321
5542
27-09-1939
-
Gestationeerd bij vierde JaVA op Bergen. Startte als eerste en enige die tijdens het Duitse bombardement. Op 13 mei escortevlucht van viertal Fokkers C-X en vijf Fokkers D-XXI samen met G-1 318. Beide G-1's kwamen zwaar beschadigd terug. Later in Duitse handen gevallen op Bergen en werd gerepareerd.
322
5543
22-09-1939
14-05-1940
Gestationeerd bij vierde JaVA op Bergen. Werd tijdens het Duitse bombardement beschadigd, maar gerepareerd. Op 11 mei naar Schiphol gevlogen en is vandaar tot 14 mei ingezet. Werd met opzet in brand gestoken in weiland bij Schiphol.
323
5544
30-08-1939
-
Stond op 10 mei 1940 (was op 7 april over de kop geslagen bij de landing) ter reparatie bij Fokker in Amsterdam Noord en voor voor circa 40% gereed. In Duitse handen gevallen en onderdelen waarschijnlijk gebruikt voor reparatie andere kisten.
324
5545
24-08-1939
-
Onbekend waar dit toestel was gedurende de meidagen. Mogelijk in Duitse handen gevallen.
325
5546
28-07-1939
14-05-1940
Gestationeerd bij derde JaVA op Waalhaven. Werd tijdens het bombardement 10 mei op Bergen beschadigd, maar gerepareerd. Heeft veel oorlogsvluchten gemaakt. Op 14 mei op de Haagweg bij Schiphol met opzet in brand gestoken.
326
5547
02-09-1939
 mei 1940
Onbekend waar dit toestel was gedurende de meidagen. Neergestort nabij Beneluxtunnel en Waalhaven ??
327
5548
08-09-1939
-
Stond op 10 mei 1940 ter reparatie bij Fokker in Amsterdam Noord en voor voor circa 90% gereed. In Duitse handen gevallen en naar Altenburg gevlogen. Motoren door Duitsers later verkocht Finland.
328
5549
11-09-1939
13-05-1940
Gestationeerd bij derde JaVA op Waalhaven. Heeft 1 He-111 en 1 Me-109 neergeschoten. Na landing op het strand bij Oostvoorne wegens brandstofgebrek op 10 mei en daarna in brand geschoten 13 mei door Duitse toestellen.
329
5550
sept 1939
13-05-1940
Gestationeerd bij derde JaVA op Waalhaven. Heeft 1 Ju-52/3m en 1 Ju-87 neergeschoten. Na landing op het strand bij Oostvoorne wegens brandstofgebrek op 10 mei, vervolgens in brand geschoten 13 mei door Duitse toestel op Oostvoorne.
330
5551
16-09-1939
10-05-1940
Gestationeerd bij derde JaVA op Waalhaven. Maakte 10 mei noodlanding bij Zevenbergen. Pas in augustus 1940 door Duitsers gesloopt.  
Zie ook opmerking
331
5552
22-09-1939
10-05-1940
Gestationeerd bij vierde JaVA op Bergen. Beschadigd tijdens het bombardement 10 mei en verbrand op Bergen.
332
5553
30-09-1939
10-05-1940
Gestationeerd bij vierde JaVA op Bergen. Beschadigd 10 mei op Bergen. Na capitulatie in Duitse handen gevallen en gevlogen als "+97"
333
5554
17-10-1939
10-05-1940
Gestationeerd bij vierde JaVA op Bergen. Kreeg een voltreffer tijdens het bombardement 10 mei en op Bergen verbrand.
334
5555
20-10-1939
10-05-1940
Gestationeerd bij derde JaVA op Waalhaven. Op Waalhaven verbrand 10 mei bij eerste Duitse aanval.
335
5556
31-10-1939
-
Bij derde JaVA in depot op Waalhaven. In Duitse handen aldaar gekomen en naar Erprobungsstelle Rechlin.

Opmerking: in MLM staat een G-1 replica als LvA "330"; deze was ooit decorstuk bij een TROS TV programma op Zestienhoven ;
.

Registratiegegevens:  Fokker G-1 Twin Wasp Jr. motor (de "kleine G-1") :
Registratie
Constructie-nummer
Datum in dienst LVA
Datum uit dienst
Opmerkingen
340
5419
n.v.t
-
Prototype; Ingevlogen op 16-03-1937; Op 30-03-1939 start- en landingsproeven voor NLL; Mei 1940 voor 95 % gereed in militaire loods op Schiphol. Buitgemaakt en in Duitse handen gevallen.
341
5557
nov 1939 / jan 1940
-
Ingevlogen op 03-04-1939 (voor Estland zogenaamd maar voor Spanje bedoeld); Op 11-11-1939 voorzien van LvA registratie 341. Op 23-11-1939 eerste maal navliegen voor aflevering. Op 16-01-1940 overgenomen en naar Soesterberg. Door landingsongeval op Soesterberg beschadigd en stond in mei 1940 ter reparatie bij Fokker. (50% gereed). Was driekleurig gecamoufleerd en voorzien van radiomast en in Duitse handen gevallen.
342
5559
13-05-1940
-
Ingevlogen op 08-05-1939 (voor Estland zogenaamd maar voor Spanje bedoeld); Was driekleurig gecamoufleerd en voorzien van radiomast. Was aanvankelijk onbewapend, maar werd tijdens de oorlogsdagen snel voorzien van vier FN-Browning M.36 mitrailleurs, werd ingezet en heeft op 14 mei met "343" nog een patrouillevlucht gevlogen boven het gebied. Beschadigd en na capitulatie in Duitse handen gevallen.
343
5560
11-11-1939 / 13-05-1940
14-05-1940
Ingevlogen op 30-06-1939 (voor Estland zogenaamd maar voor Spanje bedoeld); november 1939 met LVA kentekens en was aanvankelijk onbewapend, maar werd tijdens de oorlogsdagen snel voorzien van vier FN-Browning M.36 mitrailleurs. Is nog ingezet op 14 mei met "342" voor patrouillevlucht. Op 14-05-1940 na de capitulatie verbrand op Haagweg bij Schiphol.
344
5561
n.v.t
-
In ombouw bij Blaauwhoedenveem-Vriezenveem. 95 % gereed, na capitulatie buitgemaakt door Duitsers en afgebouwd. 
345
5563
16-02-1940
-
Eerste vlucht op 14-08-1939. Kreeg op 23-10-1939 LVA registratie 345. Werd tussen 23 oktober en 21 december 1939 door Gerben Sonderman met het Nat.Luchtvaart.Laboratorium getest en voerde toen witte strepen over de rechtervleugeltip.  
Op 16-02-1940 overgenomen LVA. Op 08-05-1940 in depot te Ockenburg maar kon niet starten door geblokkeerde baan vanwege Duitse aanval. Onbewapend. Geheel Spaans groen en door Duitsers buitgemaakt. November 1941 gecrashed bij Köthen.
346
5566
13-05-1940
-
Op 13-05-1940 eerste vlucht en overdracht. Op 14-05-1940 tegen 343 gebotst. Was driekleurig gecamoufleerd en voorzien van radiomast en voorzien van spinners. Buitgemaakt door Duitsers, werd de "TD+KC".
347
5578
14-05-1940
-
Op 18-09-1939 ingevlogen (voor Estland zogenaamd maar voor Spanje bedoeld). Pseudo-registratie 975. Was inzetbaar maar onbewapend ? en stond bij vierde JaVA op Schiphol. Niet meer ingezet en is in Duitse handen gevallen. Maakte noodlanding nabij Gorinchem.
348
5579
25-01-1940
-
Op 02-10-1939 ingevlogen met pseudo-registratie 977.  Onbewapend en driekleurig gecamoufleerd. Op 08-05-1940 in depot op Ockenburg maar kon niet starten door geblokkeerde baan vanwege Duitse aanval en heeft dus niet aan de strijd deelgenomen. Is in Duitse handen gevallen op Ockenburg.
349
5580
23-01-1940
-
Op 16-01-1940 ingevlogen en op 23-01-1940 overgenomen door LVA. Geheel Spaans groen. Onbewapend. Buitgemaakt op Soesterberg ?, heeft niet aan de strijd deelgenomen.
350
5577
?
14-05-1940
op 10-05-1940 bewapend en voor 98 % gereed op Schiphol. Op 14-05-1940 verbrand op Haagweg bij Schiphol.
351
5568
n.v.t
-
Op 14-05-1940 voor 95 % gereed in Blaauwhoedenveem-Vriezenveem. Bewapend. Buitgemaakt en afgebouwd voor de Luftwaffe. Is later bij Duitse vliegschool gebruikt en 09-04-1941 verloren gegaan bij Zeltweg als waarschijnlijk DE+BB.
352
5573
n.v.t
-
Op 14-05-1940 onbewapend en voor 98 % gereed op Schiphol. Op 14-05-1940 buitgemaakt en afgebouwd voor de Luftwaffe.
353
5581
n.v.t
-
Op 14-05-1940 voor 95 % gereed in Blaauwhoedenveem-Vriezenveem. Bewapend. Buitgemaakt en afgebouwd voor de Luftwaffe.
354
5572
16-02-1940
-
Op 09-02-1940 ingevlogen en op 16-02-1940 onbewapend overgenomen (Spaans groen ?). Op 14-05-1940 in depot op Waalhaven en buitgemaakt door de Duitsers.
355
5574
26-01-1940
-
Op 23-12-1939 ingevlogen. Op 26-01-1940 overgenomen door LVA. Onbewapend (geheel Spaans groen ?). Op 14-05-1940 in depot op Waalhaven, en heeft niet aan de strijd deelgenomen. Buitgemaakt.
356
5564
n.v.t
-
Op 14-05-1940 voor 98 % gereed op Schiphol. Driekleurig gecamoufleerd, onbewapend. Buitgemaakt en afgebouwd voor de Luftwaffe en dus in Duitse handen gevallen en gevlogen bij Luftwaffe.
357
5569
n.v.t
-
Op 14-05-1940 voor 98 % gereed. Stond bij de Haagweg bij Schiphol maar werd buitgemaakt en afgebouwd voor Luftwaffe.
358
5558
n.v.t
-
G-1 prototype "X-2". Op 19-04-1939 ingevlogen (voor "Estland zogenaamd" maar voor Spanje bedoeld). Op 4 juli 1939 tegen hangaardeur gebotst vanwege weigerende remmen en ter reparatie naar Fokker-Noord. Belandde vervolgens tijdens transport in een vaart maar werd geborgen. Was tijdens de meidagen op 14-05-1940 voor 95 % gereed in de hal Blaauwhoedenveem-Vriezenveem. Buitgemaakt en afgebouwd voor Luftwaffe. Motoren later door Duitsers geleverd naar bondgenoot Finland.
359
5576
n.v.t
-
Op 14-05-1940 voor 95 % gereed in de hal Blaauwhoedenveem-Vriezenveem. Bewapend. Buitgemaakt en afgebouwd voor de Luftwaffe.
360
5562
10-05-1940
14-05-1940
Was afgeleverd en bijna gereed maar ongewapend. Verbrand na de capitulatie op Haagweg nabij Schiphol.  
361
5575
n.v.t
-
op 10-05-1940 voor 98 % gereed. Driekleurige camouflage. Stond bij de Haagweg bij Schiphol maar werd buitgemaakt en afgebouwd voor Luftwaffe.
362
5567
n.v.t
 zie tekst
Op 14-05-1940 voor 92 % gereed in Blaauwhoedenveem-Vriezenveem. Buitgemaakt en afgebouwd voor de Luftwaffe.
Met dit toestel ontsnapten 5 mei 1941 Leegstra en Vos naar Engeland tijdens een testvlucht waarbij de Duitse "G-1" escorte werd afgeschud. Het toestel werd overgevlogen naar Far. In Engeland voorzien van RAF-roundels en vanaf 14-12-1941 op Miles, Reading voor proefweersinvloedentests. Gesloopt.
363
5570
n.v.t
-
Op 14-05-1940 voor 95 % gereed in Blaauwhoedenveem-Vriezenveem. Buitgemaakt  en afgebouwd voor de Luftwaffe als NF+UN.
364
5571
n.v.t
-
Op 14-05-1940 voor 94 % gereed in Blaauwhoedenveem-Vriezenveem. Buitgemaakt  en afgebouwd voor de Luftwaffe
365
5571
n.v.t
-
Op 14-05-1940 buitgemaakt in Blaauwhoedenveem-Vriezenveem. Buitgemaakte onderdelen.
366
5419
n.v.t
mei 1940
Het prototype van de Fokker G-1. Eerste vlucht op 16-03-1937 met twee Hispano Suiza 14 AB-02 motoren.
Later omgebouwd tot G-1 ("kleine G-1 ) met 2 Pratt and Whitney Twin Wasp. Waarschijnlijk verbrand bij bombardement van Schiphol

  Bronnen o.a.  [B5] Luchtv.kennis 1989-5 en 1984-11 en 1979-10 , en HET standaardwerk:  Fokker G-1 , delen 1 en 2 door dhr. Gerdessen, Vredeling, Kalkman en Oostveen van uitgeverij Violero/Lanasta

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website); bijgewerkt na nieuwe info maart 2018



Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Fokker G.1 Mercury 302 op Schiphol, links voor. Onbewapend. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

4e JaVA op Bergen, begin 1940. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Fokker G.1 Mercury 319 van de 3e JaVA op Waalhaven. Let op eend embleem op de neus. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Eend embleem op de neus. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Fokker G.1 Mercury 302 vloog in 1939 met een andere staartboom. Hierdoor werd de registratie 30, op deze geretoucheerde foto gewijzigd in 301. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Fokker G.1 Mercury 333 van de 4e JaVA op Bergen.. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

G.1 met Twin Wasp motoren:  de "362" in Engeland, na ontsnapping op 5 mei 1941 met Leegstra (vlieger) en Vos. Provisorisch aangebrachte RAF kentekens.. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De "312" met Mercury motoren, buitgemaakt langs de Waalhaven. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met driehoeken en oranje richtingsroeren. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

304 met waarnemerskoepel (badkuip), voorjaar 1939. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


Interieur details, leuk voor detailleren van een model:

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

daken die open kunnen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Waarnemersruimte, vloerrooster. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Waarnemersruimte. Gezicht naar voren en naar boven. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Telegrafist ruimte. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

zicht door de punt koepel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Waarnemersruimte, naar voren kijkend. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Met dank aan het NIMH voor het beschikbaar stellen van de foto linkjes.

 MODELBOUW   FOKKER G.I

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
CMK (resin) ;
Replica (resin) ;
Rareplane (vacu);
Airmodel (slechte vacu);
MikroMir   [eerste indruk];
 
Classic Airframes/ CMK (resin);
.

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

BOXART

  • aeromodell-wk-fokker-g1-72
  • classic-airframes-fokker-g1-48
  • cmk-fokker-g1-72
  • micromir-G-1A-48
  • mpm-fokker-g1-72-1
  • mpm-fokker-g1-72-2
  • rareplanes-fokker-g1-72-1
  • replica-fokker-g1-72

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
 
Schema
Algemeen
Kleur boven- en zijkanten
Kleur onderzijde
Details
Opmerkingen
(a)
 
< K89> camouflagegroen
< K89> camouflagegroen
 
eerste afleveringen van "Wasp G-1's"
(b)
 
< K124> camouflagebruin
< K66> camouflagebeige
< K89> camouflagegroen
< K124> camouflagebruin
 
 
patroon (1)
no 300 t/m 317

patroon (2)
no 318 t/m 335

EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:

Tip: Analyse van het MPM model van de G-1    [externe website van IPMS lid]

 

 

fokker g1 drawing

 

TEKENING uit archief M. de Vreeze (used with permission)

fokker g1 cutaway2

DOORSNEDE-TEKENING uit archief M. de Vreeze (used with permission)


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Fokker GI Mercury 1A 
en meer...

  • Fokker_GI-Wasp-1
  • Fokker_GI-Wasp-2
  • Fokker_GI_Mercury-1A
  • Fokker_GI_Mercury-1B
  • Fokker_GI_Mercury-2A
  • Fokker_GI_Mercury-2B
  • Fokker_GI_Mercury-3A
  • Fokker_GI_Mercury-3B

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)