....
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | "jachtkruiser" / reaper |
Type-aanduiding | G.1 |
Cat 2 -- totaal 36+ stuks |
Informatie:
Fokker G-1 Jachtkruiser LVA, ontwikkeld in 1936. Bedoeld als jager, of beter, "jachtkruiser"; dit was het idee om een zwaar bewapend vliegtuig langdurig patrouilles te laten vliegen ter bewaking van het luchtruim. Het prototype "X-1" met Hispano Suiza motoren vloog in maart 1937 met Fokker testpiloot Sonderman.
Het type has een gemengde bouwwijze met o.a. houten vleugel. Er werden diverse bewapeningen uitgeprobeerd met mitrailleurs en ook lichte bommen.
De LVA had bij hun eigen order gekozen rond 1937 voor Mercury motoren waardoor er flink wat aanpassingen nodig waren en het toestel groter werd met een grotere spanwijdte; daarbij waren de motoren verder van de romp gepositioneerd zijn en had het een hoger landingsgestel, langere staartbomen en een aangepast richtingsroer ("grote G-1") . In eerste instantie was het bedoeld voor vliegen met drie bemanningsleden maar dit werden er later twee: vlieger en schutter/telegrafist.
Het prototype "X-1" werd aangepast en voorzien van de Pratt and Whitney Twin Wasp met 750 pk. Van deze G-1 Twin Wasp versie werden 26 toestellen besteld zogenaamd voor Finland maar dat was een dekmantel: ze waren beoogd voor gebruik door de Republikeinse Regering in Spanje (maar toen deze oorlog 31 maart 1939 daar ten einde was waren ze niet nodig meer en niet alles was afgebouwd). Er werden overigens wel pogingen gedaan de G-1 te verkopen aan Finland en begin 1940 hadden de Finnen zeker belangstelling.
Er is ook door Fokker een verkennersversie uitgeprobeerd met een glazen neus en ook een met een soort glazen badkuip onder de romp. Deze werd ook gedemonstreerd gezien buitenlandse interesse.
De "voor Republikeins Spanje" gebouwde "kleine G-1" toestellen nam derhalve vanwege de oorlogsdreiging de Luchtvaart Afdeeling (LVA) over vanaf september 1939. Ze zouden met 4 stuks M36 mitrailleurs in de neus worden uitgerust maar moesten nog wel door Fokker worden omgebouwd. Het werd wel "de maaier" genoemd vanwege de zware neusbewapening.
---------
Spanwijdte: 17,16 m
Lengte: 10,87 m
2 Bristol Mercury VIII 9-cilinder motoren van 830 pk
Propeller diameter: 3.28 m
Maximum snelheid: 475 km/u
Kruissnelheid: 400 km/u
Maximale startgewicht: circa 4700 kg
Plafond: 9450 m
Vliegbereik: circa 1500 km
2 - 3 man
8 Type M36 no. ,1 mitrailleur van 7,9mm in de neus ;
1 type Lewis 7,7mm of M36 no.2 van 7,9mm in de roteerbare staartkoepel
Spanwijdte: 16,50 m
Lengte: 10,38 m
Maximum snelheid : circa 450 km/u
Vliegbereik: 1400 km
2 - 3 man
3 x 7,9 mm mitrailleurs: 2 in de neus en 1 in de roteerbare staartkoepel;
2x 20 mm Madson kanonnen in de neus
-------------------
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic, MIP | 1978-4 | IPMS Nederland | ||
Modelbouw in Plastic, MIP | 1978-3 | IPMS Nederland | ||
Fokker G.I | Nederlandse vliegtuig encyclopedie no.12 | Hugo Hooftman | Cockpit uitgeverij Bennekom | |
Fokker G-1 , "le fauceur" | 2 delen, het standaardwerk | F. Gerdessen, Vredeling, Kalkman, Oostveen | 2012 en 2013 | Violearo/ Lanasta |
Fokker G-1 "Wasp" | Luchtvaarkennis | F. Gerdessen | 1984-11 | Afd.Luchtvaartkennis |
.
Websites: |
- zeldzame video opname op YouTube van de G-1 |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze; veel bijgewerkt na nieuwe info maart 2018