....

Fabriek Fokker
Vliegtuig Instructor
Type-aanduiding S.11
Cat 3, 4 --  totaal 39 + 1 stuks
 

 

fokker-s11-profile 

Informatie:

Eenmotorig lesvliegtuig van Fokker, ontwikkeld na de oorlog voor de elementaire vliegopleiding; Ontwerp no.223 werd de S-11 waarvan het prototype vloog 18 december 1947. Leerling en instructeur zitten naast elkaar. Romp is een vakwerk constructie en de vleugel lichtmetaal. Er waren wat aanloop problemen zoals een beperkte dwarsstabiliteit en ook de vleugel kreeg een grotere V-stelling. Ook zou het een Gipsy motor krijgen maar er werd gekozen voor een sterkere Lycoming motor. Bij een demo vlucht in Zweden brak een vleugel en dat betekende dat sterkte aanpassingen in de constructie nodig waren.

In de zomer van 1950 kwam de productie op gang. Het geknikte landingsgestel in combinatie met dwarswind maakte het moeilijk te vliegen. Bij het toestel zaten leerling en instructeur  naast elkaar en is zelfs nog wat ruimte voor een derde persoon. De vliegtuigromp heeft een gelaste buisconstructie en is bedekt met geimpregneerd doek. De vleugel is van lichtmetaal. De Fokker productie in Nederland duurde tot 1952.

S-11 gegevens: 
Lycoming O-435A van 190 pk motor bij 2550 omw.; kruisvermogen 110 pk bij 2100 omw.

Propeller:  AvioDiepen FDV 2015 propeller of na 1956 Aeromatic prop .
Lengte:  8,18 m 
Spanwijdte:  10,97 m 
Vleugeloppervlakte: 18,5 m2
Leeggewicht: circa 800 kg
Startgewicht: circa 1100 kg
Maximum snelheid:  215 km/u 
Kruissnelheid: 164 km/u
Vliegbereik:  630 km 

De S-11 trainer werd ook geexporteerd en wel 41 toestellen aan Israel S-11.2 welke in 1950/1951 werden geleverd. AerMacchi in Italie bouwde de S-11.3 in licentie ook als M.416  (180 stuks!). In Brazilie was ook licentie bouw van 95 stuks "T-11" onder Fokker auspicien door de opgerichtte Fokker Industria Aeronautica; dit type was lokaal bekend als de T-21 Instructor. 

( De S.11 werd als type ook omgebouwd door Fokker met een neuswiel op verzoek van het Ned.Instituut voor Vliegtuigontwikkeling; dit werd de S-12 waarvan het prototype vloog november 1948. Deze was verder geen succes maar door Brazilie werden in licentie toch 50 stuks "T-22" gebouwd; uit de T-22 werd aldaar ook de FG-8 Guanabara ontwikkeld met een intrekbaar onderstel en tiptanks).


 

Literatuur:
Modelbouw in Plastic, MIP en , (vele details),  J. de Wolf  1991-3 bouwverslag CMK model IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic Wim Nijenhuis  1991-2 IPMS Nederland
Geschiedenis Fokker S-11 Fred Roos 1987  eigen uitgave Nijmegen
Fokker S.11 in serie luchtvaartencyclopedie Bart v.d. Klaauw / P. Alting jan 1977   Afd. Luchtvaartkennis LvK
Fokker S.11 komt eraan Kosman maart 1949   Avia tijdschrift
Camouflage en kentekens  J.H.N. Greuter e.a zijaanzicht kleur impressie pag.200 e.v   
Bonneville, 1997

 ..

Websites:

.

FOTO GALERIJ:

  • fokker-s11-kluauthor
  • fokker-s11-lvk-1-goth-auth
  • fokker-s11-lvk-2-goth-auth
  • fokker-s11-lvk-3-goth-auth
  • fokker-s11-lvk-4-goth-auth
  • fokker-s11-lvk-5
  • fokker-s11-lvk-6
  • fokker-s11-mindef-archive
  • fokker-s11-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze