Cat 3.  KLu

De KLu had 39 stuks van de Fokker S-11 (type S-11.1) in dienst, kenmerken E-1 t/m E-39.

Het type was in dienst van 1949 - 1976 voor de elementaire Vlieger Opleiding, Woensdrecht, later vanaf Gilze Rijen. 

Een aantal kisten werd uitgeleend aan de MLD. 

(Er werd een Fokker S-12 met neuswiel getest met nummer E-41, maar dat beviel minder en is nooit in operationele KLu dienst geweest).


fokker s11 lvk 1 goth auth

Een hele vroege S-11. Foto: dhr.  F. Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

fokker s11 lvk 3 goth auth

Foto: dhr.  F. Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

fokker s11 lvk 4 goth auth

Hier met de latere Hoffmann propeller en zelfs met een spinner dop. Foto: dhr.  F. Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

fokker s11 lvk 6

Leuk is de Bristol freighter rechts in beeld. Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker s11 lvk 5

Hier vliegt de S-11 zonder propspinner wat meestal het geval was. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

  

Registratiegegevens KLu:
Registratiegegevens
Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
E-1 (4) 6199  nov 1950  sep 1973  Er waren "diverse E-1" toestellen, oa door Fokker voor demo's gebruikt;  de vierde was de echte van de KLu;  Naar OO-PCH 
E-2 (2) 6191   1951 1972 de tweede was de echte van de KLu; Naar PH-NDZ 
E-3 (3) 6192   feb 1951 1972  de derde E-3 was de echte 
E-4  6193   1950 1972  Gesloopt
E-5  (2) 6257   feb 1951 "993" de eerste E-5 nooit echt afgeleverd; tweede was de echte; later afgeschreven
E-6  6195   1950  1973  PH-HOE en vanaf 1978 Autotron Rosmalen; in 1998 KLu Hist.vlucht voor onderdelen/opslag;
E-7  6196   1950  1972 Gesloopt
E-8  6197   1951  1972 Gesloopt
E-9  6200   1950  sep 1973 Naar Aviod(r)ome, nu "E-42" ?
E-10  6201   1950  1972 Gesloopt
E-11  6202   1950  1973 Naar G-BJDR 
E-12  6203   1950  1972 Gesloopt
E-13 6204   1950  1972 Afgeschreven
E-14  6205   1950  1973 Naar PH-AFS 
E-15  6206   1950  1973 Naar G-BIYU 
E-16  6207   1951  24-05-1961 Afgeschreven
E-17  6208   1950  1973 Naar OO-MCH 
E-18  6209   1951  1972 Naar PH-HTC 
E-19  6210   1951  28-06-1961 Afgeschreven Gilze
E-20  6211   1951  1973 Naar PH-GRB 
E-21  6212   1951  08-12-1954 Afgeschreven Woensdrecht
E-22  6213   1951  1973 Opslag MLM Soesterberg
E-23  6214   1951 29-07-1953 Afgeschreven Woensdrecht
E-24  6215   1951  1973 Tijd in MLM; naar Aviodrome KLu Hist.vlucht PH-SII, nu voor onderdelen/opslag;
E-25  6216   1951  1973 Naar OO-LMC 
E-26  6269   1952  1973 Naar OO-MSH 
E-27  6270   1952  1973 Naar PH-HOL 
E-28  6271   1952  04-02-1964 Afgeschreven Zandvliet
E-29  6272   1952  1973 Naar PH-HOK 
E-30  6273   1952  1972 Opslag
E-31  6274   1952  1970 Naar MLD als 174
E-32  6282   1953  1970 Naar MLD als 175; PH-HOI, later als E-32 naar Stichting Hist Vlucht KLu
E-33  6276   1953  1970 Naar MLD als 176
E-34  6277   1953  1970 Naar MLD als 177
E-35  6278   1953  1970 Naar MLD als 178
E-36  6279   1953  1970 Naar MLD als 179
E-37  6280   1953  1970 Naar MLD als 197
E-38  6281   1953  1970 Naar MLD als 198
E-39  6275   jan 1954  juni 1970 Naar MLD als 199
E-41 6287  april 1949  1949 Fokker S-12 met staartwiel; alleen getest en niet in dienst

 Bronnen o.a.  [B5] Luchtv.encycl. LvK,  [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.

Opmerking: "E-42" in museum Arnemuiden is ex-RLS kist met fake KLu registratie;
In Aviodrome staat ook de S-12 (c/n 6287) PH-NDC (nooit in operationele dienst geweest. )
.

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)