IPMS Nederland
  • Home
    • Over IPMS Nederland
    • Lidmaatschap
    • Contact-informatie
    • About IPMS (english)
    • Over de website
    • Privacy Verklaring IPMS Nederland
    • Activiteiten reportages (archief)
    • Over de regio's
    • Regio Haarlemmermeer
    • Regio Noord
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Oost
    • Regio Utrecht
    • Regio Zuid
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zuid-West
    • Over de Special Interest Groups
    • SIG Airliners & Civil Aviation
    • SIG Civiele Voertuigen
    • SIG Falklands
    • SIG Folded Wings
    • SIG KielSog
    • SIG Luchtoorlog 39-45
    • SIG Ned. Militaire Luchtvaart
    • SIG Oost-Europa
    • SIG Scandinavië
    • SIG Schepen
    • SIG Scratchbuild
    • SIG Warships scale 1/350
    • Modelbouw in Plastic (MIP)
    • MIP Redactie
    • IPMS NL Forum (link ->)
    • IPMS NL Facebook (link ->)
    • IPMS NL TWITTER (link ->)
    • IPMS NL Instagram (link ->)
    • IPMS NL social media... spelregels
    • IPMS NL forum.... spelregels
  • Agenda
    • Recensies / Reviews
      • Recensies - Vliegtuigen militair
      • Recensies - Vliegtuigen Civiel
      • Recensies - Voertuigen militair
      • Recensies - Voertuigen Civiel - Auto - motoren
      • Recensies - Schepen
      • Recensies - Diversen
      • Recensies - Decals
      • Recensies - Boeken
    • Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
      • Introductie
      • Vliegtuigen ( A )
        • AEG C.IV
        • Aeronca L-3
        • Aerosp. AS-355
        • Agusta AB-204
        • Agusta AB-412
        • Agusta Westland AW139
        • Airbus A330 MRTT
        • Airspeed Oxford
        • Albatros B.I
        • Albatros B.II
        • Albatros B.III
        • Albatros C.III
        • Albatros C.VII
        • Albatros C.X
        • Albatros D.III
        • Ansaldo SVA.10
        • Armstr.-Whitw. Sea Hawk
        • Auster AOP
        • Aviatik C.III
        • Avro 504
        • Avro Anson
      • Vliegtuigen ( B )
        • Beech 17 Staggerwing
        • Beech Super King Air
        • Beechcraft T-7/ SNB5/ AT11
        • Bell 222
        • Berkel WA
        • Berkel WB
        • Boeing B737 BBJ
        • Boeing CH-47 Chinook
        • Boeing Scan Eagle
        • Bolkow BO-105
        • Breguet Atlantic
        • Brewster B339
        • Brik (van Meel)
        • Bristol F.2B
        • Bucker Bu-131 Jungmann
      • Vliegtuigen ( C )
        • Caudron G.IV
        • Cessna 180
        • Cessna 402
        • Cessna 404
        • Commonwealth Wackett
        • Consolidated PBY Catalina
        • Consolidated B-24 Liberator
        • Curtiss CW-21/22/Demon
        • Curtiss H-12
        • Curtiss H-75 Hawk
        • Curtiss P-6 Hawk I
        • Curtiss P-40 Warhawk
      • Vliegtuigen ( D )
        • De Brouckere
        • De Havilland DH-4
        • De Havilland DH-9
        • De Havilland DH-82 Tiger Moth
        • De Havilland DH-85
        • De Havilland DH-89 Dominie
        • De Havilland DH-90
        • De Havilland DHC Beaver
        • De Havilland DASH8
        • De Schelde S.20
        • DFW C.V
        • Dornier Wal
        • Dornier 24 K
        • Dornier 228
        • Douglas A20 Boston
        • Douglas C-47 / DC-3
        • Douglas C-54 Skymaster
        • Douglas DC-2
        • Douglas DC-5
        • Douglas Northrop 8A
      • Vliegtuigen ( E )
        • Eurocopter Cougar
        • EMBRAER KC-390
      • Vliegtuigen ( F )
        • Fairchild 24
        • Fairchild PT-19
        • Fairchild PT-26
        • Fairey III.D
        • Fairey Barracuda
        • Fairey Firefly
        • Fairey Swordfish
        • Farman HF
        • Farman F.40
        • Felixstowe F.2
        • Focke Wulf FW-56 Stosser
        • Focke Wulf FW-58 Weihe
        • Fokker A.1 M.8
        • Fokker B.1
        • Fokker C.1
        • Fokker C.4
        • Fokker C.5
        • Fokker C.6
        • Fokker C.7
        • Fokker C.8
        • Fokker C.9
        • Fokker C.10
        • Fokker C.11
        • Fokker C.14
        • Fokker D.3
        • Fokker D.7
        • Fokker D.16
        • Fokker D.17
        • Fokker D.21
        • Fokker D.23
        • Fokker F.7
        • Fokker F.8
        • Fokker F.18
        • Fokker F.27 Friendship
        • Fokker F.27 Maritime
        • Fokker F.28 Fellowship
        • Fokker 50
        • Fokker 60 Enforcer
        • Fokker 70
        • Fokker G.1
        • Fokker S.2
        • Fokker S.3
        • Fokker S.4
        • Fokker S.9
        • Fokker S.11/12 Instructor
        • Fokker S.13
        • Fokker S.14 Mach trainer
        • Fokker T.4
        • Fokker T.5
        • Fokker T.8
        • Fokker T.9
        • Friedrichshafen FF.19
        • Friedrichshafen FF.29
        • Friedrichshafen FF.33
        • Friedrichshafen FF.49
        • Friedrichshafen G.3
      • Vliegtuigen ( G )
        • General Atomics MQ-9 Reaper
        • General Dynamics / Lockheed F-16
        • Gloster Meteor
        • Gotha G.4
        • Gotha WD.11
        • Grumman S-2 Tracker
        • Grumman TBM Avenger
        • Gulfstream G.4
      • Vliegtuigen ( H )
        • Halberstadt CL.II
        • Halberstadt CL.IV
        • Handley Page 0/400
        • Hannover CL.II
        • Hansa Brandenburg W-12
        • Hansa Brandenburg W-29
        • Hawker Hunter
        • Hawker Hurricane
        • Hawker Sea Fury
        • Hiller H-23 Raven
      • Vliegtuigen ( K )
        • Koolhoven FK.31
        • Koolhoven FK.43
        • Koolhoven FK.46
        • Koolhoven FK.49
        • Koolhoven FK.51
        • Koolhoven FK.52
        • Koolhoven FK.56
        • Koolhoven FK.58
      • Vliegtuigen ( L )
        • Lockheed (2)12
        • Lockheed C-130 Hercules
        • Lockheed F-35 JSF
        • Lockheed F-104 Starfighter
        • Lockheed Harpoon PV-2
        • Lockheed Hudson
        • Lockheed Lodestar
        • Lockheed Neptune P-2
        • Lockheed Orion P-3
        • Lockheed T-33
        • LVG B.1
        • LVG B.2
        • LVG C.6 (C.VI)
      • Vliegtuigen ( M )
        • Martin 139 / 166
        • Martin Mariner PBM-5
        • Martin R type
        • Martin S type
        • Martin TA type
        • Martin TT type
        • McDonnell AH-64 Apache
        • McDonnell Douglas (K)DC-10
        • Messerschmitt Me-108
        • Miles Hawk
        • Mitsubishi Ki-21 Sally
        • Mitsubishi Ki-57 Topsy
        • Morane Saulnier AR
        • Morane Saulnier L
      • Vliegtuigen ( N )
        • NHI NH.90
        • Nieuport 11/17 (XI / XVII)
        • Nieuport 21 (XXI)
        • Nieuport 23 (XXIII)
        • Noorduyn Norseman
        • North American B-25 Mitchell
        • North American F-86K Kaasjager
        • North American Harvard / Texan
        • North American NA.16
        • North American P-51 Mustang
        • Northrop NF-5 Freedom Fighter
        • Northrop Shelduck
      • Vliegtuigen ( P )
        • Pander D
        • Percival Proctor
        • Pfalz D.3a (D.IIIa)
        • Pilatus PC-7
        • Piper Cub/ Supercub/ L.4
        • Porterfield 35-70
      • Vliegtuigen ( R )
        • R.A.F Be-2
        • R.A.F SE-5
        • Republic F-84E/G Thunderjet
        • Republic F-84F Thunderstreak
        • Republic RF-84F Thunderflash
        • Robert-Esnault-Pelterie REP 2
        • Rumpler C.I
        • Rumpler C.IV
        • Rumpler C.VI
        • Rumpler C.VIII
        • Ryan STM
      • Vliegtuigen ( S )
        • SAGEM Sperwer UAV
        • Schweizer 330
        • Short 184
        • Sikorsky S-51 / HOS-1
        • Sikorsky S-55
        • Sikorsky S-58 /H-34
        • Sopwith Baby
        • Sopwith Camel
        • Sopwith Pup
        • Sopwith Strutter 1 1/2
        • Spad S.7 (S.VII)
        • Spijker V.1
        • Spijker V.2
        • Sud Aviation Alouette 2 (SE.3130)
        • Sud Aviation Alouette 3 (SE.3160)
        • Supermarine Spitfire
      • Vliegtuigen ( T )
        • Tachikawa Ki-54 Soren
        • Taylorcraft L2
        • Thulin K
        • Thulin LA
      • Vliegtuigen ( V )
        • Vickers Sea Otter
        • Vickers Viking
        • Voisin LA/ LB
        • Vought Kingfisher
        • Vultee Valiant BT-13
      • Vliegtuigen ( W )
        • WACO EGC-7
        • WACO UKC
        • Westland Lynx
        • Westland Wasp
        • White Thompson no.3
      • Vliegtuigen ( Y )
        • Yokosuka Willow K5Y
    • Specials
      • Aerobatic and Display Teams
      • Douglas A-4 Skyhawk jet
      • Harrier / AV-8B jumpjet
      • Saab Draken jet
      • Lijst voertuigen Koninklijke Landmacht
      • Lijst schepen Koninklijke Marine
      • Lijst schepen Nederlandse Koopvaardij
    • Hints en Tips
    • Plastic modelbouw historie
    • Modelbouw winkels Nederland
    • Kleurtabel Fed.Std /BSC/ RAL en meer
    • Walk arounds Vliegtuigen Props/ Aircraft Props
    • Walk arounds Vliegtuigen Jets/ Aircraft Jets
    • Walk arounds Helicopters
    • Walk arounds Schepen / Ships
    • Walk arounds Voertuigen / Vehicles
    • Walk arounds Overig / Others...
  • ESM

ipms logo 150

International Plastic Modellers' Society Nederland

Fokker S.11/12 Instructor

  • INFO Fokker S.11 / S.12
  • 3. KLu Fokker S.11
  • 3. KLu Fokker S.11 (foto bijlage)
  • 4. MLD Fokker S.11
  • 4. MLD Fokker S.11 (foto bijlage)
  • Modelbouw Fokker S.11

google translate

INFO Fokker S.11 / S.12

Laatste update: 27 december 2022
1529

....

Fabriek Fokker
Vliegtuig Instructor
Type-aanduiding S.11
Cat 3, 4 --  totaal 39 + 1 stuks
 

 

fokker-s11-profile 

Informatie:

Eenmotorig lesvliegtuig van Fokker, ontwikkeld tijdens de heropbouw van de Fokker na de Tweede Wereldoorlog. Het toestel was voor de elementaire vliegopleiding als opvolger van de Tigermoth; Ontwerp no.223 werd de S-11. Leerling en instructeur zitten naast elkaar onder een grote plexiglas kap en hadden ieder een stuurknuppel. De romp is een vakwerk constructie met triplex en linnen bekleding en de vleugel, kielvlak en stabilo van lichtmetaal. De richting- en hoogteroeren waren bekleed met linnen. Een aantal motoren werd overwogen maar er werd gekozen voor een sterkere Lycoming motor.

De eerste vlucht was op 18 december 1947. Bij een demo vlucht op 16 juni 1949 in Zweden brak een vleugel en dat betekende dat sterkte-aanpassingen in de constructie nodig waren. 

Er waren nog wat aanloop problemen met de S-11 zoals een beperkte dwarsstabiliteit. Daarom kreeg het stabilo een lagere positie en werd een grote kielvlak met richtingsroer toegepast alsook een kleine rugvin. De plexiglas kap werd ook wat langer gemaakt en was er zelfs nog wat krappe ruimte voor een derde persoon achter piloot en leerling of enige bagage. Er was zelfs een klapdeurtje voor maar dat werd later niet meer toegepast.

In de zomer van 1950 kwam de S-11 productie op gang. Het toestel mag aerobatic manoeuvres maken maar het geknikte Olaer landingsgestel in combinatie met dwarswind maakte soms het moeilijk te vliegen. De Fokker S-11 productie in Nederland duurde tot 1952. De eerste houten prop voldeed niet en in daaropvolgende Aeromatic prop kwamen haarscheurtjes. Later werden daarom alle propellers bij de KLu kisten vervangen door de Hoffmann HO-33 prop; op deze laatste kon een spinner worden geplaatst maar in de praktijk gebeurde dat vaak niet. 

S-11 gegevens: 
Lycoming O-435A van 190 pk met 6 cilinder boxermotor bij 2550 omw.; kruisvermogen 110 pk bij 2100 omw.

Propeller:  AvioDiepen FDV 2015 houten propeller met diameter 2,15 m; na 1956 Koppers Aeromatic model 220 prop. Vervolgens vast Hoffman HO-33
Lengte:  8,18 m 
Spanwijdte:  11,00 m 
Vleugeloppervlakte: 18,5 m2
V-stelling: 6,30 graden
Leeggewicht: circa 810 kg
Brandstof 98 kg en 12 kg olie
Startgewicht: circa 1100 kg
Maximum snelheid:  209 km/u 
Kruissnelheid: 164 km/u
Minimum snelheid: 99 km/u
Vliegbereik:  630 km , max. vliegduur bijna 4 uur

 

De S-11 trainer werd ook geexporteerd en wel 41 toestellen aan Israel S-11.2 welke in 1950/1951 werden geleverd. AerMacchi in Italië bouwde de S-11.3 in licentie ook als M.416  (180 stuks!). In Brazilië was ook licentie bouw van 95 stuks "T-11" onder Fokker auspicien door de opgerichtte Fokker Industria Aeronautica; dit type was lokaal bekend als de T-21 Instructor. 

( De derde S.11 werd als type ook omgebouwd door Fokker met een neuswiel op verzoek van het Ned.Instituut voor Vliegtuigontwikkeling; Het had een neuswiel en meer naar achter geplaatst hoofdonderstel met nog een paar aanwijzingen. Dit werd de S-12 waarvan het prototype vloog november 1948.  Het was verder geen succes maar door Brazilië werden in licentie toch 50 stuks "T-22" gebouwd; uit de T-22 werd aldaar ook de FG-8 Guanabara ontwikkeld met een intrekbaar onderstel en tiptanks). 


 

Literatuur:
Modelbouw in Plastic, MIP (vele details)  J. de Wolf  1991-3 bouwverslag CMK model IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic Wim Nijenhuis  1991-2 IPMS Nederland
Geschiedenis Fokker S-11 Fred Roos 1987  eigen uitgave Nijmegen
Fokker S.11 in serie luchtvaartencyclopedie Bart v.d. Klaauw / P. Alting jan 1977 Afd. Luchtvaartkennis LvK
Fokker S.11 komt eraan Kosman maart 1949 Avia tijdschrift
het S-11 boek Henk Amstelveen 2019   ??
Camouflage en kentekens  J.H.N. Greuter e.a zijaanzicht kleur impressie pag.200 e.v   
Bonneville, 1997

 ..

Websites:
IPMS NL Walkaround Fokker S-11

.

FOTO GALERIJ:

  • fokker-s11-kluauthor
  • fokker-s11-lvk-1-goth-auth
  • fokker-s11-lvk-2-goth-auth
  • fokker-s11-lvk-3-goth-auth
  • fokker-s11-lvk-4-goth-auth
  • fokker-s11-lvk-5
  • fokker-s11-lvk-6
  • fokker-s11-mindef-archive
  • fokker-s11-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


3. KLu Fokker S.11

Laatste update: 27 december 2022
1468

Cat 3.  KLu

De KLu had 39 stuks van de Fokker S-11 (type S-11.1) in dienst, kenmerken E-1 t/m E-39.

Het type was in dienst van 1949 - 1976 voor de elementaire Vlieger Opleiding, Woensdrecht, later vanaf Gilze Rijen. 

Een aantal kisten werd uitgeleend aan de MLD. 

(Er werd een Fokker S-12 met neuswiel getest met nummer E-41, maar dat beviel minder en is nooit in operationele KLu dienst geweest).


fokker s11 lvk 1 goth auth

Een hele vroege S-11. Foto: dhr.  F. Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

fokker s11 lvk 3 goth auth

Foto: dhr.  F. Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

fokker s11 lvk 4 goth auth

Hier met de latere Hoffmann propeller en zelfs met een spinner dop. Foto: dhr.  F. Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

fokker s11 lvk 6

Leuk is de Bristol freighter rechts in beeld. Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker s11 lvk 5

Hier vliegt de S-11 zonder propspinner wat meestal het geval was. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

  

Registratiegegevens KLu:
Registratiegegevens
Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
E-1 (4) 6199  nov 1950  sep 1973  Er waren "diverse E-1" toestellen, oa door Fokker voor demo's gebruikt;  de vierde was de echte van de KLu;  Naar OO-PCH 
E-2 (2) 6191   1951 1972 de tweede was de echte van de KLu; Naar PH-NDZ 
E-3 (3) 6192   feb 1951 1972  de derde E-3 was de echte 
E-4  6193   1950 1972  Gesloopt
E-5  (2) 6257   feb 1951 "993" de eerste E-5 nooit echt afgeleverd; tweede was de echte; later afgeschreven
E-6  6195   1950  1973  PH-HOE en vanaf 1978 Autotron Rosmalen; in 1998 KLu Hist.vlucht voor onderdelen/opslag;
E-7  6196   1950  1972 Gesloopt
E-8  6197   1951  1972 Gesloopt
E-9  6200   1950  sep 1973 Naar Aviod(r)ome, nu "E-42" ?
E-10  6201   1950  1972 Gesloopt
E-11  6202   1950  1973 Naar G-BJDR 
E-12  6203   1950  1972 Gesloopt
E-13 6204   1950  1972 Afgeschreven
E-14  6205   1950  1973 Naar PH-AFS 
E-15  6206   1950  1973 Naar G-BIYU 
E-16  6207   1951  24-05-1961 Afgeschreven
E-17  6208   1950  1973 Naar OO-MCH 
E-18  6209   1951  1972 Naar PH-HTC 
E-19  6210   1951  28-06-1961 Afgeschreven Gilze
E-20  6211   1951  1973 Naar PH-GRB 
E-21  6212   1951  08-12-1954 Afgeschreven Woensdrecht
E-22  6213   1951  1973 Opslag MLM Soesterberg
E-23  6214   1951 29-07-1953 Afgeschreven Woensdrecht
E-24  6215   1951  1973 Tijd in MLM; naar Aviodrome KLu Hist.vlucht PH-SII, nu voor onderdelen/opslag;
E-25  6216   1951  1973 Naar OO-LMC 
E-26  6269   1952  1973 Naar OO-MSH 
E-27  6270   1952  1973 Naar PH-HOL 
E-28  6271   1952  04-02-1964 Afgeschreven Zandvliet
E-29  6272   1952  1973 Naar PH-HOK 
E-30  6273   1952  1972 Opslag
E-31  6274   1952  1970 Naar MLD als 174
E-32  6282   1953  1970 Naar MLD als 175; PH-HOI, later als E-32 naar Stichting Hist Vlucht KLu
E-33  6276   1953  1970 Naar MLD als 176
E-34  6277   1953  1970 Naar MLD als 177
E-35  6278   1953  1970 Naar MLD als 178
E-36  6279   1953  1970 Naar MLD als 179
E-37  6280   1953  1970 Naar MLD als 197
E-38  6281   1953  1970 Naar MLD als 198
E-39  6275   jan 1954  juni 1970 Naar MLD als 199
E-41 6287  april 1949  1949 Fokker S-12 met staartwiel; alleen getest en niet in dienst

 Bronnen o.a.  [B5] Luchtv.encycl. LvK,  [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.

Opmerking: "E-42" in museum Arnemuiden is ex-RLS kist met fake KLu registratie;
In Aviodrome staat ook de S-12 (c/n 6287) PH-NDC (nooit in operationele dienst geweest. )
.

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

3. KLu Fokker S.11 (foto bijlage)

Laatste update: 11 maart 2018
940

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De zwarte walkway bij de vleugelwortel is te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Onderaanzicht, handig voor de modelbouwer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Staartdetail. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Motorsectie detail. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Cockpit detail. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Let op de uitlaten. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Motorkappen open! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Met dank aan het NIMH.

4. MLD Fokker S.11

Laatste update: 11 maart 2018
1441

Cat 4.  MLD

De MLD had er ook een aantal Fokker S-11 toestellen, 9 stuks, die werden geleend van de KLu en deels overgenomen. Gebruikt door VSQ-9 squadron op met name De Kooy. Tot 1973 gebruikt.

fokker s11 lvk 2 goth auth

S-11 gebruikt voor opleiding marine, veelal met de "K" van De Kooij op de staart. Foto: dhr.  F. Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

  

Registratiegegevens MLD:
Registratiegegevens Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
174 6274 26-01-1970 28-08-1973 Verkocht; Was E-31 KLu
175 6282 26-01-1970 28-08-1973 Verkocht; Was E-32 KLu; later PH-HOI vanaf 1996 bij Stichting Vliegsport Gilze-Rijen;
176 6276 26-01-1970 28-08-1973 Verkocht; Was E-33
177 6277 26-01-1970 28-08-1973 Verkocht; Was E-34; verkocht opkoper Honcoop en 1974 Stichting Vliegsport Gilze-Rijen PH-GAF; crash 03-04-1976 Gilze-Rijen
178 6278 26-01-1970 28-08-1973 Verkocht; Was E-35
179 6279 26-01-1970 28-08-1973 Verkocht; Was E-36; naar Stichting Vliegsport Gilze-Rijen en in 1977 verkocht aan prive persoon PH-ACG;
197 6280 26-01-1970 10-09-1973 Verkocht; Was E-37; verkocht en later in 1974 naar Stichting Vliegsport Gilze-Rijen en in 1976 PH-GRY toit december 1976;
198 6281 26-01-1970 28-08-1973 Verkocht; Was E-38
199 6275 26-01-1970 28-08-1973 Verkocht; Was E-39

  Bronnen o.a.  [B16] MLD.70 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

 

4. MLD Fokker S.11 (foto bijlage)

Laatste update: 11 maart 2018
909

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Modelbouw Fokker S.11

Laatste update: 03 januari 2023
2000

MODELBOUW   FOKKER S.11

Modellen (type)  ?  nooit gezien @ moeilijk te vinden  ?  never seen @ hard to find
1/72 1/48 1/32

KP #0371  [recensie]

CMK / Alliance (resin)

 -  -

 > beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

1/40:  Atma-Paulista / Smer

1/50 ?? : Smer / Artiplast 

BOXART

  • artiplast-fokker-s11-50
  • atma-fokker-s11-50
  • cmk-fokker-s11-72-parts
  • cmk-fokker-s11-72
  • fokker-s11-smer-box
  • kp-fokker-s11-72
  • smer-fokker-s11-50

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
 Schema  Algemeen Kleur boven- en zijkanten  Kleur onderzijde  Details Opmerkingen 
(a) . < K60> Identification yellow; stabilo+deel vleugel: <K130> aluminium verf; stabilo+deel vleugel: blank metaal < K60> Identification yellow; stabilo+deel vleugel:  <K130> aluminium verf; stabilo+deel vleugel: blank metaal rozetten "groot"; zwarte prop met gele tips; finflash/vlag op staart beginperiode  lesvliegtuig overall
(b) . < K61> geel < K61> geel rozetten "groot" of klein; zwarte prop met gele tips; finflash/vlag op staart lesvliegtuig overall
(c) . < K61> geel ; < K140> rood-oranje vlakken ; < K61> geel ; < K140> rood-oranje vlakken ; rozetten "groot" of klein; zwarte prop met wit-dayglow-wit tips; lesvliegtuig overall  KLu of MLD schema

.

Modelbouw informatie:
onderstel poten e.d: aluminium;
interieur: mat groen met glans zwart instrumenten paneel; stoelkussens groen of bruin; stoelknuppels groen; 
doek achter stoelen: khaki of groen;
er was een variatie in de VHF danwel UHF antenne op de cockpitkap; soms ook een UHF antenne onder de romp;
soms anti-glare panel; 
zwarte anti-slip walkways;
de registratieletter grootte varieerde wat;

 

Eind 2022 heeft Kovozávody Prostejov (KP) een serie 1/72 plastic bouwdozen van de S-11 / S-12 uitgebracht; lees hier de recensie van Arie Vos...

 


 

ipms-fokker-s11-wn-b

Tekeningen Wim Nijenhuis voor IPMS Nederland (used with permission)

ipms fokker s11 wn

 ipms-fokker-s11-wn2

 


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Fokker S11 KLU 1A 
en meer...

  • Fokker_S11-KLU-1A
  • Fokker_S11-KLU-1B
  • Fokker_S11-KLU-2
  • Fokker_S11-KLU-3
  • Fokker_S11-KLU-4A
  • Fokker_S11-KLU-4B
  • Fokker_S11-MLD-1

 


Artikel uit de oude Aviation Week van augustus 1947 . Collectie M. de Vreeze (used with permission):

fokker s11 avweek 1947

 Artikel in de oude Aviation Week van juni 1949 met een impressie en het eerste prototype. Collectie M. de Vreeze (used with permission):

fokker s11 avweek 1949

 De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

  1. Home
  2. Artikelen
  3. Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
  4. Vliegtuigen ( F )
  5. Fokker S.11/12 Instructor

Copyright © 2023 - IPMS Nederland