Cat 3.  KLu 

20 stuks , kenmerken  L-1 t/m L-20

Het type Fokker S-14 was van 1955 tot 1967 bij de KLu in dienst. In 1952 werd door de KLu een bestelling van 20 stuks geplaatst welke zouden worden voorzien van de Derwent VIII motor, het type motor dat ook in de Gloster Meteor zat. 


Op 20 augustus 1955 arriveerde de eerste S-14 met registratie L-1 voor de KLu op vliegbasis Twenthe. De laatste twee, met registratie L-14 en L-20, arriveerden half november 1955. De KLu toestellen hebben verder zonder problemen dienst gedaan. Het werd wel "de plank" genoemd door de vliegers gezien zijn rechte vleugel. De kisten vlogen o.a. vanaf Twenthe, Ypenburg en Soesterberg. Ook werd het instrumentvliegen beoefend. September 1967 ging de laatste S-14 uit dienst bij de KLu.


 

fokker-s14-kluauthor
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

fokker-s14-2-mdv-author
Foto: M. de Vreeze (used with permission)

 s 14 wj aut 100

Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

 

s 14 demo mindef

Er was 24 augustus 1957 een competitiedag van de Stichting Luchtmachtdemonstraties op Gilze-Rijen waar ook 4 Fokker S-14's aan meededen (L-7, 12, 16, 20) . Het schema is die met de gele strepen.  Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

s 14 demo2 mindef

Nog een foto van de competitiedag van 24-08-1957. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

 

fokker s14 lvk 1 goth auth

Foto: dhr. F. Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

 

 

Fokker S14 cockpit mdv arc2
Instrumentenpaneel. Foto:  Collectie M.de Vreeze (used with permission)

 

fokker-s14-mdv-fl1

en een tekening: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)
fokker-s14-mdv-fl2
Indruk van de Nene motor van de Machtrainer II; in de KLu kisten zat echter een Rolls Royce Derwent 8 motor . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)


 

Registratiegegevens:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
L-1 7346 11-08-1955 15-05-1962 Gesloopt 1964 na nog een tijdje poortwachter op Twenthe
L-2 7347 11-08-1955 24-05-1963 Gesloopt 1963
L-3 7348 30-08-1955 17-07-1963 Gesloopt 1963
L-4 7349 . 20-10-1955 De L-4 was bijna afgeleverd aan KLu maar werd uitgeleend aan Fokker voor een USA demo. Werd in oktober 1955 verscheept naar de Verenigde Staten. Helaas verongelukte de befaamde Fokker testvlieger Gerben Sonderman op 20 oktober 1955 bij het vliegveld van Fairchild Aircraft Corporation te Hagerstown USA tijdens de uitvoering van een vrille vlucht. De L-4 vloog in feite dus nooit voor de KLu. 
L-5 7350 29-09-1955 09-07-1962 Afgeschreven?
L-6 7351 08-02-1957 09-09-1963 Gesloopt 1963
L-7 7352 29-10-1955 28-05-1964 neergestort Heenvliet? Afgeschreven
L-8 7353 31-12-1955 28-03-1963 Gesloopt 1963
L-9 7354 14-06-1956 07-07-1964 Gebruikt voor instructiedoeleinden in 1966 gesloopt.
L-10 7355 31-12-1955 17-10-1963 Gesloopt 1964
L-11 7356 27-01-1956 07-07-1964 Gebruikt voor instructiedoeleinden Anthony Fokkerschool Den Haag; later naar MLM 
L-12 7357 21-01-1956 07-07-1964 Gebruikt voor instructiedoeleinden tot 1966;
L-13 7358 16-06-1956 07-01-1965 Gebruikt voor instructiedoeleinden tot 1966
L-14 7359 01-11-1956 Bewaard (soms als L-37 LETS en L-20 HTS)
L-15 7360 13-12-1956 07-01-1965 Gebruikt voor instructiedoeleinden tot 1965
L-16 7361 11-01-1957 07-07-1964 Bewaard
L-17 7362 03-12-1956 Bewaard , Stichting Historische Vlucht Gilze Rijen
L-18 7363 06-12-1956 Bewaard (was o.a monument Ypenburg)
L-19 7364 13-12-1956 Gesloopt 
L-20 7365 06-12-1956 Gesloopt / voor brandweeroefeningen?

  Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.

Opmerking: de "K-1" (c/n 6289) is alleen door Fokker voor de demo en prototype gebruikt en werd later voorzien van een krachtiger motor; ging later naar NLR (PH-XIV) en daarna naar het Aviod(r)ome (niet bij KLu gebruikt) .

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)