Cat 2. LvA
30 stuks, kenmerken 99-128
1924-1940;
Besteld in 1924 met een le Rhone Oberursel en Gnome Oberursel motor; type motor werd vanaf 1928 bij enige en later bij veel kisten vervangen door de Armstrong Siddeley Mongoose stermotor met 140 pk .
Het was de standaardtrainer van de LvA en vloog o.a. vanaf Soesterberg bij de vliegschool. Zelfs enige toestellen tot 1940 in gebruik zo stevig was de kist. Begin 1940 vlogen er nog toestellen op veld Souburg bij Vlissingen voor de opleiding. Acht toestellen ontsnapten zelfs na de Duitse inval 14 mei 1940 naar Frankrijk en werden bij Boulogne aan de kust overgedragen aan de Franse Armee de l'Air.
Ook de "106". Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Registratiegegevens: LvA | ||||
Registratie | Constructienummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
99 | 22-10-1924 | okt/nov 1937 | eind 1932 voorzien van Mongoose motor; 06-10-1937 noodlanding Anna Paulowna | |
100 | 30-10-1924 | okt/nov 1939 | mid 1931 voorzien van Mongoose motor; oktober 19139 neergestort in Zeeland. | |
101 | 29-10-1924 | 1939 / 1940 ? | mid 1931 voorzien van Mongoose motor; | |
102 | 30-10-1924 | april 1937 | mid 1931 voorzien van Mongoose motor; april 1937 landing Ijsseemeer | |
103 | 31-10-1924 | mei 1940 | eind 1931 voorzien van Mongoose motor; 14 mei 1940 uitgeweken naar Frankrijk! Overgedragen Armee de l'Air. |
|
104 | 28-10-1924 | mei 1940 | sept 1931 voorzien van Mongoose motor; | |
105 | 31-10-1924 | 04-08-1931 | begin aug 1931 voorzien van Mongoose motor; 04-08-1931 ongeval bij Soest | |
106 | 31-10-1924 | feb 1940 ? | 1928 ? voorzien van Mongoose motor; | |
107 | 31-10-1924 | mei 1940 | 1928 ? voorzien van Mongoose motor; 14 mei 1940 uitgeweken naar Frankrijk! Overgedragen Armee de l'Air. |
|
108 | 30-10-1924 | mei 1940 | eind 1930 voorzien van Mongoose motor; mei 1940 buitgemaakt door Duitsers en naar TH Delft tijdens de oorlog; later in Aviodome | |
109 | 30-10-1924 | 1926 | afgeschreven na botsing Soesterberg | |
110 | 30-10-1924 | juli 1927 | ongeval en afgeschreven | |
111 | 30-10-1924 | mei 1940 | voorzien van Mongoose motor; 14 mei 1940 uitgeweken voor vlucht Frankrijk maar in Rozenburg geland. | |
112 | 30-10-1924 | mei 1940 | eind 1929 ? voorzien van Mongoose motor; 14 mei 1940 uitgeweken naar Frankrijk! Overgedragen Armee de l'Air. |
|
113 | 30-10-1924 | 01-05-1929 | voorzien van Mongoose motor; ongeluk bij hei Venlo, afgeschreven. | |
114 | 06-05-1925 | 30-08-1938 | in 1933 voorzien van Mongoose motor; verongelukt bij landing Gilze-Rijen en daarna oktober 1938 afgeschreven. | |
115 | 07-05-1925 | 1926 | afgeschreven | |
116 | 06-05-1925 | mei 1940 | in 1933 ? voorzien van Mongoose motor; 14 mei 1940 uitgeweken naar Frankrijk maar moest landen bij Oostende; | |
117 | 06-05-1925 | mei 1940 | voorzien van Mongoose motor; 14 mei 1940 uitgeweken naar Frankrijk! Overgedragen Armee de l'Air. |
|
118 | 07-05-1925 | mei 1940 | achtergebleven bij vliegschool. | |
119 | 26-05-1925 | 09-03-1933 | ook getest zomer 1926 met Siemens en Halske stermotor; 1930 ? voorzien van Mongoose motor; na ongeluk heide Venlo afgeschreven. | |
120 | 14-05-1925 | 04-03-1940 | voorzien van Mongoose motor; in Schelde gestort tijdens mist en afgeschreven. | |
121 | 19-05-1925 | 02-11-1934 | noodlanding Hulten en april 1935 formeel afgeschreven. | |
122 | 14-05-1925 | 02-03-1940 | in 1931 ? voorzien van Mongoose motor; ongeval 1940 en later gesloopt. | |
123 | 26-05-1925 | mei 1940 | voorzien van Mongoose motor; mei 1940 achtergelaten; (Mongoose 5149 motor later museum MLM) | |
124 | 19-05-1925 | 14-10-1938 | voorzien van Mongoose motor; noodlanding Coesfled (D) | |
125 | 19-05-1295 | 1939 | in 1932 ? voorzien van Mongoose motor; ongeval ergens begin 1939 | |
126 | 26-05-1925 | mei 1940 | voorzien 1929 van Mongoose motor en 'koolhoven onderstel"; 14 mei 1940 uitgeweken naar Frankrijk! Overgedragen Armee de l'Air. |
|
127 | 14-05-1925 | 24-04-1940 | voorzien van Mongoose motor; noodlanding Grijpskerk Vlissingen april 1940 | |
128 | 14-05-1925 | mei 1940 | voorzien van Mongoose motor en 'koolhoven onderstel"; 14 mei 1940 uitgeweken naar Frankrijk! Overgedragen Armee de l'Air. |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B5] Luchtv.kennis 2005-1 en 2005-2
Opmerking: onderdelen uit 1925 inclusief motor van "108" zijn bewaard in het Aviodrome
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)