INFO Fokker S.9 (S.IX)
- 1561
.
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | S.9 / S.IX |
Cat 2, 4 -- totaal 34 stuks |
tekening van de versie met Menasco Buccaneer motor
Informatie:
Lesvliegtuig, vanwege een mogelijke MLD behoefte door Fokker ontwikkeld (ook in concurrentie met Koolhoven en De Schelde).
Eerste vlucht was november 1937 met een Menasco Buccaneer lijnmotor en de MLD bestelde als eerste dit type. Fokker maakte ook toestel met een Genet Major motor welke vloog januari 1938 en deze trok de belangstelling van de LvA. Het idee was verder de Genet Major in Nederland in licentie te maken door de firma Kromhout.
Spanwijdte: 9,50 m
Lengte: 7,6 m met Major motor en 7,8 m met Buccaneer motor
Leeggewicht: 685 - 700 kg
Startgewicht: 975 kg
Max. snelheid circa 190 km/u
Vliegbereik ongeveer 700 km
diverse motoren: Genet Major stermotor van 165 pk of Menasco Buccaneer lijnmotor circa 160 pk
Literatuur: | ||||
KLu vliegtuigen |
W. Schoenmaker en Th. Postma | 1987 | De Alk |
|
Fokker S.IX | - | 1982-9 | uitgeverij Wijt | |
Fokker S.IX bij de Militaire Luchtvaart | Frits Gerdessen | 2005-4 | Afd. Luchtvaartkennis |
.
Websites:
|
--
|
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
2. LvA / ML Fokker S.9
- 1398
Cat 2. LvA / ML
19 stuks, kenmerken nrs. 31 t/m 50 (de laatste werd niet meer op tijd geleverd); De Fokker kist X3 ("996") werd nog gevorderd. (Er werden er nog eens 20 kisten besteld eind 1939 maar deze werden nooit meer geleverd).
De Genet Major motor voor de LvA variant moest in licentie ter plaatse door de firma Kromhout worden gemaakt maar dit gaf veel problemen. Er werden eerst tweedehands motoren gekocht en gereviseerd vanaf augustus 1939 maar de eerste toestellen werden vanaf maart 1940 pas geleverd aan de LvA. Mei 1940 waren er 19 afgeleverd.
Het toestel werd voor de opleiding ingezet vanaf o.a. Soesterberg en had twee open cockpits. Begin 1940 vlogen er nog toestellen op veld Souburg bij Vlissingen voor de opleiding.
Bij de Duitse aanval op 10 mei 1940 waren zo'n 16 toestellen op Souburg. Vijftien toestellen ontsnapten er voor de capitulatie 14 mei 1940 naar Caen in Frankrijk. De toestellen die het haalden werden overgedragen aan de Armee de l'Air en zelfs gebruikt door de Fransen in hun vliegschool te Evreux en later Moissac . (de bemanningen gingen meestal naar Engeland).
Registratiegegevens: LvA | ||||
Registratie | Constructienummer romp |
Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
X3, "996" | prototype 5479 |
feb 1940 | april 1940 | Fokker prototype "X3", gevorderd mobilisatie, pseudo regi "996". Laatste vlucht april 1940. |
31 | 5616 | aug 1939 | mei 1940 | Britse Genet Major motor; vernield Duitse luchtaanval |
32 | 5617 | aug 1939 | 14-05-1940 | Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, beschadigd bij landing Buisson (F) |
33 | 5618 | aug 1939 | 03-05-1940 | Britse Genet Major motor; neergestort bij Souburg ? |
34 | 5619 | aug 1939 | 14-05-1940 | Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air. |
35 | 5620 | april 1940 | 14-05-1940 | Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air. |
36 | 5621 | aug 1939 | 14-05-1940 | Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air. |
37 | 5622 | sept 1939 | 14-05-1940 | Britse Genet Major motor; noodlanding 14-05-1940 strand Belgie en achtergelaten |
38 | 5623 | sept 1939 | 14-05-1940 | Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air. |
39 | 5624 | sept 1939 | 14-10-1939 | Britse Genet Major motor; ongeval op Soesterberg? afgeschreven |
40 | 5625 | sept 1939 | 14-05-1940 | Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air. |
41 | 5626 | sept 1939 | 14-05-1940 | Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air. |
42 | 5627 | okt 1939 | ? | licentie Genet Major motor ? |
43 | 5628 | maart 1940 | 14-05-1940 | licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air. |
44 | 5629 | maart 1940 | 14-05-1940 | licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air. |
45 | 5630 | maart 1940 | 14-05-1940 | licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air. |
46 | 5631 | maart 1940 | 14-05-1940 | licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air. |
47 | 5632 | maart 1940 | 14-05-1940 | licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air. |
48 | 5633 | april 1940 | 14-05-1940 | licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, noodlanding Calais en achtergelaten. |
49 | 5634 | april 1940 | 14-05-1940 | licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air. |
"50" | 5635 ; niet afgeleverd | niet op tijd afgeleverd vanwege Duitse aanval mei 1940; verbrand |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B5] Luchtv.kennis 2005-4
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
2. LvA / ML Fokker S.9 (foto bijlage)
- 1166
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
De Fokker kist "X-3", later gevorderd. Met rood-wit-blauw op het richtingsroer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
S.IX voorzien van rozet bij aflevering. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Voorzien van de ingevoerde ML driehoek. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
de "36" hier met de latere driehoeken. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan het NIMH.
4. MLD Fokker S.9
- 1731
Cat 4. MLD
MLD kenmerken S20-S34.
De MLD had er eind 1937 15 stuks besteld met een Menasco Buccaneer lijnmotor, deze motor gaf erg veel problemen. Ze werden afgeleverd op De Kooy en werden daar gebruikt voor de basisopleiding. Allen vernietigd mei 1940 bij Duitse luchtaanvallen.
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Let op aangepast staartstuk. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Registratiegegevens: MLD | ||||
Registratie | Constructienummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
S-20 | afgeleverd De Kooy juni 1938 | |||
S-21 | afgeleverd De Kooy 1938 | |||
S-22 | afgeleverd De Kooy 1938 | |||
S-23 | afgeleverd De Kooy 1938 | |||
S-24 | afgeleverd De Kooy 1938 | |||
S-25 | afgeleverd De Kooy 1938 | |||
S-26 | afgeleverd De Kooy 1938 | |||
S-27 | afgeleverd De Kooy 1938 | |||
S-28 | afgeleverd De Kooy 1938 | |||
S-29 | afgeleverd De Kooy 1938 | |||
S-30 | afgeleverd De Kooy 1938 | |||
S-31 | afgeleverd De Kooy 1938 | |||
S-32 | afgeleverd De Kooy 1938 | |||
S-33 | afgeleverd De Kooy 1938 | |||
S-34 | afgeleverd De Kooy Oktober 1938 |
Bronnen o.a. [B9] Avia sept.1982, [B16] MLD.70 ,
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Fokker S.9 (foto bijlage)
- 1065
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met rozet. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met oranje driehoek. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Fokker S.9
- 1594
MODELBOUW FOKKER S.IX
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Dujin (resin) #72181 met Major motor ;
Dujin (resin) #72182 met Buccaneer motor ;
Vami (resin)
|
.
|
.
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
|
|
||||
Schema
|
Algemeen
|
Kleur boven- en zijkanten
|
Kleur onderzijde
|
Details
|
Opmerkingen
|
(1)
|
|
blauw glans zijkanten/ romp
< K108> LvA Blauw
|
spanlak vleugels
|
|
|
(2)
|
|
blauw glans zijkanten/ romp
< K108> LvA Blauw
|
< K26 > anodiseer grijs
|
|
grijs vleugels, stabilo's, hoogteroer, ailerons
|
Tip: IPMS lid Rob Hamann heeft van diverse 1/72 Dujin modellen bouwverslagen staan in PDF op zijn website hollandaircraft.nl [externe link]
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)