IPMS Nederland
  • Home
    • Over IPMS Nederland
    • Lidmaatschap
    • Contact-informatie
    • About IPMS (english)
    • Over de website
    • Privacy Verklaring IPMS Nederland
    • Activiteiten reportages (archief)
    • Over de regio's
    • Regio Haarlemmermeer
    • Regio Noord
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Oost
    • Regio Utrecht
    • Regio Zuid
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zuid-West
    • Over de Special Interest Groups
    • SIG Airliners & Civil Aviation
    • SIG Civiele Voertuigen
    • SIG Falklands
    • SIG Folded Wings
    • SIG KielSog
    • SIG Luchtoorlog 39-45
    • SIG Ned. Militaire Luchtvaart
    • SIG Oost-Europa
    • SIG Scandinavië
    • SIG Schepen
    • SIG Scratchbuild
    • SIG Warships scale 1/350
    • Modelbouw in Plastic (MIP)
    • MIP Redactie
    • IPMS NL Forum (link ->)
    • IPMS NL Facebook (link ->)
    • IPMS NL TWITTER (link ->)
    • IPMS NL Instagram (link ->)
    • IPMS NL social media... spelregels
    • IPMS NL forum.... spelregels
  • Agenda
    • Recensies / Reviews
      • Recensies - Vliegtuigen militair
      • Recensies - Vliegtuigen Civiel
      • Recensies - Voertuigen militair
      • Recensies - Voertuigen Civiel - Auto - motoren
      • Recensies - Schepen
      • Recensies - Diversen
      • Recensies - Decals
      • Recensies - Boeken
    • Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
      • Introductie
      • Vliegtuigen ( A )
        • AEG C.IV
        • Aeronca L-3
        • Aerosp. AS-355
        • Agusta AB-204
        • Agusta AB-412
        • Agusta Westland AW139
        • Agusta Westland AW189
        • Airbus A330 MRTT
        • Airspeed Oxford
        • Albatros B.I
        • Albatros B.II
        • Albatros B.III
        • Albatros C.III
        • Albatros C.VII
        • Albatros C.X
        • Albatros D.III
        • Ansaldo SVA.10
        • Armstr.-Whitw. Sea Hawk
        • Auster AOP
        • Aviatik C.III
        • Avro 504
        • Avro Anson
      • Vliegtuigen ( B )
        • Beech 17 Staggerwing
        • Beech Super King Air
        • Beechcraft T-7/ SNB5/ AT11
        • Bell 222
        • Berkel WA
        • Berkel WB
        • Boeing B737 BBJ
        • Boeing CH-47 Chinook
        • Boeing Scan Eagle
        • Bolkow BO-105
        • Breguet Atlantic
        • Brewster B339
        • Brik (van Meel)
        • Bristol F.2B
        • Bucker Bu-131 Jungmann
      • Vliegtuigen ( C )
        • Caudron G.IV
        • Cessna 180
        • Cessna 402
        • Cessna 404
        • Commonwealth Wackett
        • Consolidated PBY Catalina
        • Consolidated B-24 Liberator
        • Curtiss CW-21/22/Demon
        • Curtiss H-12
        • Curtiss H-75 Hawk
        • Curtiss P-6 Hawk I
        • Curtiss P-40 Warhawk
      • Vliegtuigen ( D )
        • De Brouckere
        • De Havilland DH-4
        • De Havilland DH-9
        • De Havilland DH-82 Tiger Moth
        • De Havilland DH-85
        • De Havilland DH-89 Dominie
        • De Havilland DH-90
        • De Havilland DHC Beaver
        • De Havilland DASH8
        • De Schelde S.20
        • DFW C.V
        • Dornier Wal
        • Dornier 24 K
        • Dornier 228
        • Douglas A20 Boston
        • Douglas C-47 / DC-3
        • Douglas C-54 Skymaster
        • Douglas DC-2
        • Douglas DC-5
        • Douglas Northrop 8A
      • Vliegtuigen ( E )
        • Eurocopter Cougar
        • EMBRAER KC-390
      • Vliegtuigen ( F )
        • Fairchild 24
        • Fairchild PT-19
        • Fairchild PT-26
        • Fairey III.D
        • Fairey Barracuda
        • Fairey Firefly
        • Fairey Swordfish
        • Farman HF
        • Farman F.40
        • Felixstowe F.2
        • Focke Wulf FW-56 Stosser
        • Focke Wulf FW-58 Weihe
        • Fokker A.1 M.8
        • Fokker B.1
        • Fokker C.1
        • Fokker C.4
        • Fokker C.5
        • Fokker C.6
        • Fokker C.7
        • Fokker C.8
        • Fokker C.9
        • Fokker C.10
        • Fokker C.11
        • Fokker C.14
        • Fokker D.3
        • Fokker D.7
        • Fokker D.16
        • Fokker D.17
        • Fokker D.21
        • Fokker D.23
        • Fokker F.7
        • Fokker F.8
        • Fokker F.18
        • Fokker F.27 Friendship
        • Fokker F.27 Maritime
        • Fokker F.28 Fellowship
        • Fokker 50
        • Fokker 60 Enforcer
        • Fokker 70
        • Fokker G.1
        • Fokker S.2
        • Fokker S.3
        • Fokker S.4
        • Fokker S.9
        • Fokker S.11/12 Instructor
        • Fokker S.13
        • Fokker S.14 Mach trainer
        • Fokker T.4
        • Fokker T.5
        • Fokker T.8
        • Fokker T.9
        • Friedrichshafen FF.19
        • Friedrichshafen FF.29
        • Friedrichshafen FF.33
        • Friedrichshafen FF.49
        • Friedrichshafen G.3
      • Vliegtuigen ( G )
        • General Atomics MQ-9 Reaper
        • General Dynamics / Lockheed F-16
        • Gloster Meteor
        • Gotha G.4
        • Gotha WD.11
        • Grumman S-2 Tracker
        • Grumman TBM Avenger
        • Gulfstream G.4
      • Vliegtuigen ( H )
        • Halberstadt CL.II
        • Halberstadt CL.IV
        • Handley Page 0/400
        • Hannover CL.II
        • Hansa Brandenburg W-12
        • Hansa Brandenburg W-29
        • Hawker Hunter
        • Hawker Hurricane
        • Hawker Sea Fury
        • Hiller H-23 Raven
      • Vliegtuigen ( K )
        • Koolhoven FK.31
        • Koolhoven FK.43
        • Koolhoven FK.46
        • Koolhoven FK.49
        • Koolhoven FK.51
        • Koolhoven FK.52
        • Koolhoven FK.56
        • Koolhoven FK.58
      • Vliegtuigen ( L )
        • Lockheed (2)12
        • Lockheed C-130 Hercules
        • Lockheed F-35 JSF
        • Lockheed F-104 Starfighter
        • Lockheed Harpoon PV-2
        • Lockheed Hudson
        • Lockheed Lodestar
        • Lockheed Neptune P-2
        • Lockheed Orion P-3
        • Lockheed T-33
        • LVG B.1
        • LVG B.2
        • LVG C.6 (C.VI)
      • Vliegtuigen ( M )
        • Martin 139 / 166
        • Martin Mariner PBM-5
        • Martin R type
        • Martin S type
        • Martin TA type
        • Martin TT type
        • McDonnell AH-64 Apache
        • McDonnell Douglas (K)DC-10
        • Messerschmitt Me-108
        • Miles Hawk
        • Mitsubishi Ki-21 Sally
        • Mitsubishi Ki-57 Topsy
        • Morane Saulnier AR
        • Morane Saulnier L
      • Vliegtuigen ( N )
        • NHI NH.90
        • Nieuport 11/17 (XI / XVII)
        • Nieuport 21 (XXI)
        • Nieuport 23 (XXIII)
        • Noorduyn Norseman
        • North American B-25 Mitchell
        • North American F-86K Kaasjager
        • North American Harvard / Texan
        • North American NA.16
        • North American P-51 Mustang
        • Northrop NF-5 Freedom Fighter
        • Northrop Shelduck
      • Vliegtuigen ( P )
        • Pander D
        • Percival Proctor
        • Pfalz D.3a (D.IIIa)
        • Pilatus PC-7
        • Piper Cub/ Supercub/ L.4
        • Porterfield 35-70
      • Vliegtuigen ( R )
        • R.A.F Be-2
        • R.A.F SE-5
        • Republic F-84E/G Thunderjet
        • Republic F-84F Thunderstreak
        • Republic RF-84F Thunderflash
        • Robert-Esnault-Pelterie REP 2
        • Rumpler C.I
        • Rumpler C.IV
        • Rumpler C.VI
        • Rumpler C.VIII
        • Ryan STM
      • Vliegtuigen ( S )
        • SAGEM Sperwer UAV
        • Schweizer 330
        • Short 184
        • Sikorsky S-51 / HOS-1
        • Sikorsky S-55
        • Sikorsky S-58 /H-34
        • Sopwith Baby
        • Sopwith Camel
        • Sopwith Pup
        • Sopwith Strutter 1 1/2
        • Spad S.7 (S.VII)
        • Spijker V.1
        • Spijker V.2
        • Sud Aviation Alouette 2 (SE.3130)
        • Sud Aviation Alouette 3 (SE.3160)
        • Supermarine Spitfire
      • Vliegtuigen ( T )
        • Tachikawa Ki-54 Soren
        • Taylorcraft L2
        • Thulin K
        • Thulin LA
      • Vliegtuigen ( V )
        • Vickers Sea Otter
        • Vickers Viking
        • Voisin LA/ LB
        • Vought Kingfisher
        • Vultee Valiant BT-13
      • Vliegtuigen ( W )
        • WACO EGC-7
        • WACO UKC
        • Westland Lynx
        • Westland Wasp
        • White Thompson no.3
      • Vliegtuigen ( Y )
        • Yokosuka Willow K5Y
    • Specials
      • Aerobatic and Display Teams
      • Douglas A-4 Skyhawk jet
      • Harrier / AV-8B jumpjet
      • Saab Draken jet
      • Lijst voertuigen Koninklijke Landmacht
      • Lijst schepen Koninklijke Marine
      • Lijst schepen Nederlandse Koopvaardij
    • Hints en Tips
    • Plastic modelbouw historie
    • Modelbouw winkels Nederland
    • Kleurtabel Fed.Std /BSC/ RAL en meer
    • Walk arounds Vliegtuigen Props/ Aircraft Props
    • Walk arounds Vliegtuigen Jets/ Aircraft Jets
    • Walk arounds Helicopters
    • Walk arounds Schepen / Ships
    • Walk arounds Voertuigen / Vehicles
    • Walk arounds Overig / Others...
  • ESM

ipms logo 150

International Plastic Modellers' Society Nederland

Fokker T.4

  • INFO Fokker T.4 (T.IV)
  • 4. MLD Fokker T.4
  • 4. MLD Fokker T.4 (foto bijlage)
  • Modelbouw Fokker T.4

google translate

INFO Fokker T.4 (T.IV)

Laatste update: 26 oktober 2021
1156

....

Fabriek Fokker
Vliegtuig
Type-aanduiding T.4 / T.4a  ( T.IV )
Cat 4 --  totaal 24 stuks
 

 

fokker-t4a-profile
 

Informatie:

Fokker ontwierp een groot lange afstands patrouillevliegtuig in 1927. Prototype vloog juni 1927. Het was met name bedoeld voor operaties tegen andere schepen in Nederlands Indië. Staalbuis constructie met hout en linnen. Het werd door de MLD uitgetest. Het bleek een betrouwbaar toestel.  

Er waren twee varianten: T.IV en T.IVA. 

 T.IV gegevens:  
 Spanwijdte: 25,8 m
 Lengte: 17,6 m
 Lorraine Dietrich W motoren 450 pk
 Maximum snelheid: circa 210 km/u
 Leeggewicht: 4150 kg
 Maximale startgewicht: 6550 kg
 Vliegbereik: 1200 km
 Deze versie had een "open cockpit".
 4 bemanningsleden
 3 mitrailleurs
 Max 900 kg bommen

Het sub-type T.IVa werd jaren later na de eerste serie gebouwd en kan worden beschouwd als een "modernere versie" door met name de sterkere motoren en propellers. De eerste vloog eind 1935 en het was dan ook een behoorlijk ander vliegtuig dan de eerste serie. Zo had het een gesloten cockpit en verstelbare 2 standen metalen propellers. Eerste vlucht december 1935 vanaf Schellingwoude.

 T.IVA gegevens:
 Spanwijdte: 26,34 m
 Lengte: 17,6 m.
 Wright Cyclone SR-1820 motoren 760 pk
 Maximum snelheid: 259 km/u
 Leeggewicht: 4650 kg
 Maximum startgewicht: 7190 kg
 Vliegbereik: 1560 km
 4 bemanningsleden
 3 mitrailleurs
 Maximaal 1200 kg bommen

 


  

Literatuur:
70 jaar Marineluchtvaartdienst   Nico Geldhof    Eisma uitgeverij 1987
Zoektocht en selectie zeebommenwerper  Nico Geldhof   Afd. Luchtvaartkennis 2015-1
artikel Flight - fokker-t4-flight-1928.pdf Flight magazine 1928

.

Websites:
- - -

 

FOTO GALERIJ:

  • fokker-t4-2-mindef-archive
  • fokker-t4-mindef-archive
  • fokker-t4a-lvk-1
  • fokker-t4a-lvk-2
  • fokker-t4a-lvk-3
  • fokker-t4a-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


4. MLD Fokker T.4

Laatste update: 11 maart 2018
1450

Cat 4.  MLD

T.IV:     12 stuks , kenmerken T-1 t/m T-12
T.IVA:  12 stuks, T-13 t/m T-24

Uitgetest door de MLD werd de T.IV. Eerste bestelling februari 1928 voor 6 stuks en december 1929 nog eens 5 stuks. De MLD kreeg een beperkt aantal van deze toestellen omdat de zogeheten "vloot wet 1924" werd verworpen. Ze vlogen met name in Nederlands Indië.

Verbeterde T.IVA besteld januari 1935 voor 6 stuks gevolgd door januari 1937 voor nog eens 6 stuks. Had dichte cockpit. De MLD gebruikte dit type ook in Indië en het was zeewaardig. Helaas was het vliegtuig in 1940 al zwaar verouderd en werden er riskante verkenningen mee uitgevoerd tijdens de Japanse aanvallen in 1942. 

 

fokker t4a lvk 1

Prototype. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker-t4-2-mindef-archive                                                                                  
Tijdens de start van een T-4 met gesloten cockpit . Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission

 

fokker-t4-mindef-archive

T-IV.A  . Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)

   

fokker t4a lvk 2

T.IVa. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker t4a lvk 3

T.IV a. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)


 

Registratiegegevens:
Registratie Type Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
T-1 T-IV   1927 16-10-1937 Besteld december 1926. In dienst medio 1927; Verongelukt bij Banda
T-2 T-IV   1928 jan 1939 Besteld februari 1928. In dienst medio 1928; Jan 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
T-3 T-IV   1929 1940 Besteld februari 1928. In dienst medio 1929; Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
T-4 T-IV   1929 1940 Besteld februari 1928. In dienst medio 1929; Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
T-5 T-IV   1929 1940 Besteld februari 1928. In dienst medio 1929; Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
T-6 T-IV   1929 1940 Besteld februari 1928. In dienst medio 1929; Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
T-7 T-IV   sept 1929 1940 Besteld februari 1928. In dienst sept 1929; Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
T-8 T-IV 5219 12-08-1930 1939 Besteld 12-12-1929. Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
T-9 T-IV 5220 01-07-1930 1939 Besteld 12-12-1929. Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
T-10 T-IV 5221 01-07-1930 1940 Besteld 12-12-1929. Medio 1940 afgeschreven MV KM
T-11 T-IV 5222 12-08-1930 1939 Besteld 12-12-1929. Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
T-12 T-IV 5223 1930 1940 Besteld 12-12-1929. In dienst medio 1930; Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
   ---          
T-13 T-IVa 5393 27-04-1936 12-10-1937 Eerste T.IVa bestemd voor gebruik in Indië. Besteld 04-01-35. Wright SR-1280F2 stermotoren. Verongelukt bij Tandjung Awar-awar nabij Brondong op Java, door het gouvernementsvaartuig s.s. Pollux geborgen.
T-14 T-IVa 5394 1936 26-05-1941 Besteld 04-01-35. In dienst medio 1936; Verongelukt bij Soerabaja bij rookgordijn test
T-15 T-IVa 5395 1936 02-03-1942 Besteld 04-01-35. In dienst medio 1936; Vernield eigen personeel op Meer van Lengkong
T-16 T-IVa 5396 1936 02-03-1942 Besteld 04-01-35. In dienst medio 1936; Vernield eigen personeel op Meer van Lengkong
T-17 T-IVa 5397 1936 02-03-1942 Besteld 04-01-35. In dienst medio 1936; Vernield eigen personeel op Meer van Lengkong
T-18 T-IVa 5398 1936 02-03-1942 Besteld 04-01-35. In dienst medio 1936; Vernield eigen personeel op Meer van Lengkong
T-19 T-IVa 5432 1937 02-03-1942 Besteld 19-01-37. In dienst medio 1937; Vernield eigen personeel op Meer van Lengkong
T-20 T-IVa 5433 1937 03-02-1942 Besteld 19-01-37. In dienst medio 1937; Verloren gegaan bij Japans bombardement van Marine Vliegkamp Morokrembangang
T-21 T-IVa 5434 1937 02-03-1942 Besteld 19-01-37. In dienst medio 1937; Vernield eigen personeel op Meer van Lengkong
T-22 T-IVa 5435 1937 03-02-1942 Besteld 19-01-37. In dienst medio 1937; Verloren gegaan bij Japans bombardement van Marine Vliegkamp Morokrembangang
T-23 T-IVa 5436 1938 02-03-1942 Besteld 19-01-37. In dienst medio 1938. Heeft korte tijd in Nederland gevlogen voor verschillende proefnemingen en is pas eind 1938 naar Nederlands Oost-Indië verscheept; Vernield eigen personeel op Meer van Lengkong
T-24 T-IVa 5437 1938 02-03-1942 Besteld 19-01-37. In dienst medio 1938. Heeft korte tijd in Nederland gevlogen voor verschillende proefnemingen en is pas eind 1939 naar Nederlands Oost-Indië verscheept ; Vernield eigen personeel op Meer van Lengkong

 Bronnen o.a.  [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.kennis 1989-5

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

 

 

4. MLD Fokker T.4 (foto bijlage)

Laatste update: 11 maart 2018
931

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

T.IV met open cockpit. Op MVK Morokrembangan. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De T.IV "T-3" (1927-1940) op MVK Morokrembangan. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

T-9 dienstdoende als radiogrondstation (zie uitschuifbare radiomast). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Onder zeil. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Bij straat Madoera jaren dertig. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Tijdens onderhoud. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

T. IVa legt rook gordijn. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op het vliegkamp Morokrmbangan - Soerabaja. Voorzien van de driehoeken. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Test met een zig-zag camouflage. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Buizen interieur is goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Floreszee, 1934. Let op de open deuren. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Nostalgisch plaatje op de Floreszee. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Drijver wisselen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Lorraine motor (BB) van de Fokker T IV. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Een 200 kg bom opgehangen aan een speciale drager kon in het bommenruimworden gehesen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Met dank aan het NIMH met de Beeldbank NIMH.

Modelbouw Fokker T.4

Laatste update: 22 februari 2023
1339

MODELBOUW  FOKKER T.IV

Modellen (type)
? nooit gezien @ moeilijk te vinden
? never seen @ hard to find
1/72
1/48
1/32
T-IV:
Miku/ LF models (resin)
T-IVa:
Planet (resin)
Miku (resin)
-**
-

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first);

1/350:  Pacific Crossroads 

BOXART

  • miku-fokker-t4-72
  • miku-fokker-t4a-72
  • pacific-crossroads-350
  • planet-fokker-t4-72

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)  

 <K22>  marinegrijs  ??

of <K11> donkergrijs (vleugel bovenzijden);

aluminiumverf ??    het schema is wat onduidelijk ?
(b)   <  K130 > aluminium verf aluminiumverf    

 

 Tip: IPMS lid Rob Hamann heeft van het 1/72 MiKu T.IVa model een bouwverslag staan in PDF op zijn website hollandaircraft.nl  [externe link]

** In Modelbouw in Plastic MIP 2021-4 staat een kort artikel over de bouw van een scratch Fokker T.IV op schaal 1/48 door John Haas.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

  1. Home
  2. Artikelen
  3. Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
  4. Vliegtuigen ( F )
  5. Fokker T.4

Copyright © 2023 - IPMS Nederland