INFO Fokker T.4 (T.IV)
- 1524
....
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | T.4 / T.4a ( T.IV ) |
Cat 4 -- totaal 24 stuks |
Informatie:
Fokker ontwierp een groot lange afstands patrouillevliegtuig in 1927. Prototype vloog juni 1927. Het was met name bedoeld voor operaties tegen andere schepen in Nederlands Indië. Staalbuis constructie met hout en linnen. Het werd door de MLD uitgetest. Het bleek een betrouwbaar toestel.
Er waren twee varianten: T.IV en T.IVA.
T.IV gegevens:
Spanwijdte: 25,8 m
Lengte: 17,6 m
Lorraine Dietrich W motoren 450 pk
Maximum snelheid: circa 210 km/u
Leeggewicht: 4150 kg
Maximale startgewicht: 6550 kg
Vliegbereik: 1200 km
Deze versie had een "open cockpit".
4 bemanningsleden
3 mitrailleurs
Max 900 kg bommen
Het sub-type T.IVa werd jaren later na de eerste serie gebouwd en kan worden beschouwd als een "modernere versie" door met name de sterkere motoren en propellers. De eerste vloog eind 1935 en het was dan ook een behoorlijk ander vliegtuig dan de eerste serie. Zo had het een gesloten cockpit en verstelbare 2 standen metalen propellers. Eerste vlucht december 1935 vanaf Schellingwoude.
T.IVA gegevens:
Spanwijdte: 26,34 m
Lengte: 17,6 m.
Wright Cyclone SR-1820 motoren 760 pk
Maximum snelheid: 259 km/u
Leeggewicht: 4650 kg
Maximum startgewicht: 7190 kg
Vliegbereik: 1560 km
4 bemanningsleden
3 mitrailleurs
Maximaal 1200 kg bommen
Literatuur: | ||||
70 jaar Marineluchtvaartdienst | Nico Geldhof | Eisma uitgeverij | 1987 | |
Zoektocht en selectie zeebommenwerper | Nico Geldhof | Afd. Luchtvaartkennis | 2015-1 | |
artikel Flight | - | fokker-t4-flight-1928.pdf | Flight magazine | 1928 |
.
Websites:
|
- - -
|
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
4. MLD Fokker T.4
- 1801
Cat 4. MLD
T.IV: 12 stuks , kenmerken T-1 t/m T-12
T.IVA: 12 stuks, T-13 t/m T-24
Verbeterde T.IVA besteld januari 1935 voor 6 stuks gevolgd door januari 1937 voor nog eens 6 stuks. Had dichte cockpit. De MLD gebruikte dit type ook in Indië en het was zeewaardig. Helaas was het vliegtuig in 1940 al zwaar verouderd en werden er riskante verkenningen mee uitgevoerd tijdens de Japanse aanvallen in 1942.
Prototype. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Tijdens de start van een T-4 met gesloten cockpit . Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission
T-IV.A . Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
T.IVa. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
T.IV a. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||
Registratie | Type | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
T-1 | T-IV | 1927 | 16-10-1937 | Besteld december 1926. In dienst medio 1927; Verongelukt bij Banda | |
T-2 | T-IV | 1928 | jan 1939 | Besteld februari 1928. In dienst medio 1928; Jan 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang | |
T-3 | T-IV | 1929 | 1940 | Besteld februari 1928. In dienst medio 1929; Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang | |
T-4 | T-IV | 1929 | 1940 | Besteld februari 1928. In dienst medio 1929; Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang | |
T-5 | T-IV | 1929 | 1940 | Besteld februari 1928. In dienst medio 1929; Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang | |
T-6 | T-IV | 1929 | 1940 | Besteld februari 1928. In dienst medio 1929; Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang | |
T-7 | T-IV | sept 1929 | 1940 | Besteld februari 1928. In dienst sept 1929; Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang | |
T-8 | T-IV | 5219 | 12-08-1930 | 1939 | Besteld 12-12-1929. Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang |
T-9 | T-IV | 5220 | 01-07-1930 | 1939 | Besteld 12-12-1929. Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang |
T-10 | T-IV | 5221 | 01-07-1930 | 1940 | Besteld 12-12-1929. Medio 1940 afgeschreven MV KM |
T-11 | T-IV | 5222 | 12-08-1930 | 1939 | Besteld 12-12-1929. Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang |
T-12 | T-IV | 5223 | 1930 | 1940 | Besteld 12-12-1929. In dienst medio 1930; Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang |
--- | |||||
T-13 | T-IVa | 5393 | 27-04-1936 | 12-10-1937 | Eerste T.IVa bestemd voor gebruik in Indië. Besteld 04-01-35. Wright SR-1280F2 stermotoren. Verongelukt bij Tandjung Awar-awar nabij Brondong op Java, door het gouvernementsvaartuig s.s. Pollux geborgen. |
T-14 | T-IVa | 5394 | 1936 | 26-05-1941 | Besteld 04-01-35. In dienst medio 1936; Verongelukt bij Soerabaja bij rookgordijn test |
T-15 | T-IVa | 5395 | 1936 | 02-03-1942 | Besteld 04-01-35. In dienst medio 1936; Vernield eigen personeel op Meer van Lengkong |
T-16 | T-IVa | 5396 | 1936 | 02-03-1942 | Besteld 04-01-35. In dienst medio 1936; Vernield eigen personeel op Meer van Lengkong |
T-17 | T-IVa | 5397 | 1936 | 02-03-1942 | Besteld 04-01-35. In dienst medio 1936; Vernield eigen personeel op Meer van Lengkong |
T-18 | T-IVa | 5398 | 1936 | 02-03-1942 | Besteld 04-01-35. In dienst medio 1936; Vernield eigen personeel op Meer van Lengkong |
T-19 | T-IVa | 5432 | 1937 | 02-03-1942 | Besteld 19-01-37. In dienst medio 1937; Vernield eigen personeel op Meer van Lengkong |
T-20 | T-IVa | 5433 | 1937 | 03-02-1942 | Besteld 19-01-37. In dienst medio 1937; Verloren gegaan bij Japans bombardement van Marine Vliegkamp Morokrembangang |
T-21 | T-IVa | 5434 | 1937 | 02-03-1942 | Besteld 19-01-37. In dienst medio 1937; Vernield eigen personeel op Meer van Lengkong |
T-22 | T-IVa | 5435 | 1937 | 03-02-1942 | Besteld 19-01-37. In dienst medio 1937; Verloren gegaan bij Japans bombardement van Marine Vliegkamp Morokrembangang |
T-23 | T-IVa | 5436 | 1938 | 02-03-1942 | Besteld 19-01-37. In dienst medio 1938. Heeft korte tijd in Nederland gevlogen voor verschillende proefnemingen en is pas eind 1938 naar Nederlands Oost-Indië verscheept; Vernield eigen personeel op Meer van Lengkong |
T-24 | T-IVa | 5437 | 1938 | 02-03-1942 | Besteld 19-01-37. In dienst medio 1938. Heeft korte tijd in Nederland gevlogen voor verschillende proefnemingen en is pas eind 1939 naar Nederlands Oost-Indië verscheept ; Vernield eigen personeel op Meer van Lengkong |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.kennis 1989-5
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Fokker T.4 (foto bijlage)
- 1234
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
T.IV met open cockpit. Op MVK Morokrembangan. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De T.IV "T-3" (1927-1940) op MVK Morokrembangan. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
T-9 dienstdoende als radiogrondstation (zie uitschuifbare radiomast). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Onder zeil. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Bij straat Madoera jaren dertig. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Tijdens onderhoud. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
T. IVa legt rook gordijn. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op het vliegkamp Morokrmbangan - Soerabaja. Voorzien van de driehoeken. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Test met een zig-zag camouflage. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Buizen interieur is goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Floreszee, 1934. Let op de open deuren. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Nostalgisch plaatje op de Floreszee. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Drijver wisselen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Lorraine motor (BB) van de Fokker T IV. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Een 200 kg bom opgehangen aan een speciale drager kon in het bommenruimworden gehesen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan het NIMH met de Beeldbank NIMH.
Modelbouw Fokker T.4
- 1706
MODELBOUW FOKKER T.IV
Modellen (type)
|
? nooit gezien @ moeilijk te vinden
|
? never seen @ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
T-IV:
Miku/ LF models (resin)
T-IVa:
Planet (resin) Miku (resin)
|
-**
|
-
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first);
1/350: Pacific Crossroads
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) |
<K22> marinegrijs ?? of <K11> donkergrijs (vleugel bovenzijden); |
aluminiumverf ?? | het schema is wat onduidelijk ? | ||
(b) | < K130 > aluminium verf | aluminiumverf |
Tip: IPMS lid Rob Hamann heeft van het 1/72 MiKu T.IVa model een bouwverslag staan in PDF op zijn website hollandaircraft.nl [externe link]
** In Modelbouw in Plastic MIP 2021-4 staat een kort artikel over de bouw van een scratch Fokker T.IV op schaal 1/48 door John Haas.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)