....
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | T.4 / T.4a ( T.IV ) |
Cat 4 -- totaal 24 stuks |
Informatie:
Fokker ontwierp een groot lange afstands patrouillevliegtuig in 1927. Prototype vloog juni 1927. Het was met name bedoeld voor operaties tegen andere schepen in Nederlands Indiƫ. Staalbuis constructie met hout en linnen. Het werd door de MLD uitgetest. Het bleek een betrouwbaar toestel.
Er waren twee varianten: T.IV en T.IVA.
T.IV gegevens:
Spanwijdte: 25,8 m
Lengte: 17,6 m
Lorraine Dietrich W motoren 450 pk
Maximum snelheid: circa 210 km/u
Leeggewicht: 4150 kg
Maximale startgewicht: 6550 kg
Vliegbereik: 1200 km
Deze versie had een "open cockpit".
4 bemanningsleden
3 mitrailleurs
Max 900 kg bommen
Het sub-type T.IVa werd jaren later na de eerste serie gebouwd en kan worden beschouwd als een "modernere versie" door met name de sterkere motoren en propellers. De eerste vloog eind 1935 en het was dan ook een behoorlijk ander vliegtuig dan de eerste serie. Zo had het een gesloten cockpit en verstelbare 2 standen metalen propellers. Eerste vlucht december 1935 vanaf Schellingwoude.
T.IVA gegevens:
Spanwijdte: 26,34 m
Lengte: 17,6 m.
Wright Cyclone SR-1820 motoren 760 pk
Maximum snelheid: 259 km/u
Leeggewicht: 4650 kg
Maximum startgewicht: 7190 kg
Vliegbereik: 1560 km
4 bemanningsleden
3 mitrailleurs
Maximaal 1200 kg bommen
Literatuur: | ||||
70 jaar Marineluchtvaartdienst | Nico Geldhof | Eisma uitgeverij | 1987 | |
Zoektocht en selectie zeebommenwerper | Nico Geldhof | Afd. Luchtvaartkennis | 2015-1 | |
artikel Flight | - | fokker-t4-flight-1928.pdf | Flight magazine | 1928 |
.
Websites:
|
- - -
|
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze