737

Cat 2.  LvA / ML 

16 stuks besteld , met kenmerken  850 t/m 865  

De LvA bestelde dit type en het eerste toestel werd in de herfst van 1938 afgeleverd;  De prestaties waren redelijk maar de vliegeigenschappen lieten te wensen over. Ook de Pegasus motoren gaven de nodige problemen, ze gebruikten erg veel olie. Verder had de LvA  (vernoemd wapen der Militaire Luchtvaart vanaf juli 1939) geen ervaring met dergelijke zwaardere tweemotorige toestellen, veel vliegers hadden dan ook een eerste opleiding bij de KLM. Met de bewapening bleek dat er diverse "dode hoeken" waren waar de mitrailleurs niet het luchtruim als "luchtkruiser" rondom konden bestrijken.  

Begin mei 1940 waren er 9 toestellen vliegklaar ( 850, 853, 854, 855, 856, 858, 859, 862 en 865 op Schiphol). Waren ingedeeld bij de BomVA (bombardeer vliegtuig afdeeling) op Schiphol. Echter maar twee T-5's uitgerust met goede Duitse Heber bommenrekken. De rest had ge├»mproviseerde bommenrekken en konden slechts 400kg aan bommen meenemen.  

Bij de Duitse aanval op 10 mei 1940 kwamen er direct een aantal kisten in de problemen. Al snel zijn er nog maar zes kisten inzetbaar en worden diverse riskante en succesvolle vluchten er mee uitgevoerd. Zo wordt vliegveld Ockenburg gebombardeerd waar de Duitsers geland waren en enige tijd later ook Waalhaven. Verder wordt gepoogd de Maasbruggen in Rotterdam te bombarderen en op 13 mei met de enige nog inzetbare kist de brug bij Moerdijk.

Na de capitulatie schijnen nog een vijftal kisten te zijn gebruikt door de Duitsers waarvan een aantal nog bij Fokker in aanbouw waren en twee hebben waarschijnlijk in Duitsland gevlogen.


fokker t5 mindef

Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)
   
   

 fokker-t5-leeuw-16101937                                                  
 Leeuwarder Courant artikel d.d. 16-10-1937 (Collectie M. de Vreeze)


 

Registratiegegevens:
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
850 5445 01-10-1938 11-05-1940 Het oorspronkelijke prototype van de Fokker T-V. Maakte op 16-10-1937 de eerste vlucht. Maakte drie oorlogsvluchten, de laatste op 11 mei, waarbij een Me-110 werd neergeschoten; bij Waddinxveen neergeschoten
851 5446 01-10-1938 10-05-1940 Stond in Hangar C op Schiphol en deed dienst als "kerstboom", waarbij de onderdelen werden gebruikt om de overige toestellen operationeel te houden. Is verbrand bij het bombardement van Schiphol.
852 5447 01-10-1938 11-05-1940 Stond voor eindmontage in de Fokkerloods van Schiphol en was voor circa 95% gereed. Het toestel is buitgemaakt en in Duitse handen gevallen. Voltooid t.b.v Luftwaffe en overgevlogen Straussberg (D)
853 5448 01-10-1938 11-05-1940 Maakte 10 mei 1940 noodlanding wegens motorstoring op Ruigenhoek. Door eigen personeel verbrand/vernield.
854 5449 01-10-1938 11-05-1940 Heeft drie oorlogsvluchten gemaakt. Landde op 10 mei 1940 op Ruigenhoek en startte vandaar voor een bombardementsvlucht naar Ockenburg en Waalhaven. Werd boven Oud-Beierland neergeschoten.
855 5450 01-10-1938 10-05-1940 Maakte twee oorlogsvluchten. Werd op 11 mei 1940 door vijf jagers boven zee bij Den Haag neergeschoten door vijf BF-109's
856 5451 01-10-1938 13-05-1940 Heeft zeven oorlogsvluchten gemaakt. Landde op 10 mei 1940 op Ruigenhoek en startte vandaar voor een bombardementsvlucht naar Ockenburg en Waalhaven. Viel op 11 mei tweemaal de Maasbrug aan, maar miste beide keren doel; bij Ridderkerk neergeschoten
857 5452 01-10-1938 10-05-1940 Was niet gevechtsgereed en stond zonder motoren in de militaire hangaar op Schiphol. Beschadigd tijdens bombardement van Schiphol en in Duitse handen gevallen ??
858 5453 01-10-1938 13-05-1940 Schoot op 10 mei bij IJmuiden een Duitse bommenwerper neer. Landde op Souburg en startte voor vertrek naar Schiphol. Geraakt door eigen luchtafweer en geland op Haamsteede. Daar op 13 mei door de Luftwaffe bij aanval vernield.
859 5454 01-10-1938 11-05-1940 Bij start op 10 mei van Schiphol door bomscherven beschadigd en in Duitse handen gevallen.
860 5455 01-10-1938 10-05-1940 Was niet gevechtsgereed en stond onbewapend op Schiphol. Is door bombardement verbrand.
861 5456 01-10-1938 11-05-1940 Stond bij de Vliegschool op De Vlijt te Texel. Is daar op 10 mei 1940 in brand geschoten
862 5457 01-10-1938 10-05-1940 Schoot bij Katwijk een Duits toestel neer en beschadigde de andere twee. Landde op Ruigenhoek. Vandaar af bombardementsvlucht naar Ockenburg en Waalhaven. Werd boven Oud-Beierland neergeschoten.
863 5458 01-10-1938 10-05-1940 Was niet gevechtsgereed en onbewapend. Is door bombardement van Schiphol doorzeefd, deels gerepareerd en later in Duitse handen gevallen.
864 5459 01-10-1938 11-05-1940 Stond voor reparatie bij Fokker in Amsterdam-Noord. Was voor 40% gereed. Is in Duitse handen gevallen.
865 5460 01-10-1938 10-05-1940 Maakte een oorlogsvlucht (met wielen uit) en landde op 10 mei 1940 op De Kooy. Daar bij luchtaanval in brand geschoten.

 Bronnen o.a.  [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 2008-1 en 1989-5 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)