Cat 2. LvA / ML
16 stuks besteld , met kenmerken 850 t/m 865
De LvA bestelde dit type en het eerste toestel werd in de herfst van 1938 afgeleverd; De prestaties waren redelijk maar de vliegeigenschappen lieten te wensen over. Ook de Pegasus motoren gaven de nodige problemen, ze gebruikten erg veel olie. Verder had de LvA (vernoemd wapen der Militaire Luchtvaart vanaf juli 1939) geen ervaring met dergelijke zwaardere tweemotorige toestellen, veel vliegers hadden dan ook een eerste opleiding bij de KLM. Met de bewapening bleek dat er diverse "dode hoeken" waren waar de mitrailleurs niet het luchtruim als "luchtkruiser" rondom konden bestrijken.
Begin mei 1940 waren er 9 toestellen vliegklaar ( 850, 853, 854, 855, 856, 858, 859, 862 en 865 op Schiphol). Waren ingedeeld bij de BomVA (bombardeer vliegtuig afdeeling) op Schiphol. Echter maar twee T-5's uitgerust met goede Duitse Heber bommenrekken. De rest had geïmproviseerde bommenrekken en konden slechts 400kg aan bommen meenemen.
Bij de Duitse aanval op 10 mei 1940 kwamen er direct een aantal kisten in de problemen. Al snel zijn er nog maar zes kisten inzetbaar en worden diverse riskante en succesvolle vluchten er mee uitgevoerd. Zo wordt vliegveld Ockenburg gebombardeerd waar de Duitsers geland waren en enige tijd later ook Waalhaven. Verder wordt gepoogd de Maasbruggen in Rotterdam te bombarderen en op 13 mei met de enige nog inzetbare kist de brug bij Moerdijk.
Na de capitulatie schijnen nog een vijftal kisten te zijn gebruikt door de Duitsers waarvan een aantal nog bij Fokker in aanbouw waren en twee hebben waarschijnlijk in Duitsland gevlogen.
Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)
Leeuwarder Courant artikel d.d. 16-10-1937 (Collectie M. de Vreeze)
Registratiegegevens: | ||||
Registratie | Constructienummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
850 | 5445 | 01-10-1938 | 11-05-1940 | Het oorspronkelijke prototype van de Fokker T-V. Maakte op 16-10-1937 de eerste vlucht. Maakte drie oorlogsvluchten, de laatste op 11 mei, waarbij een Me-110 werd neergeschoten; bij Waddinxveen neergeschoten |
851 | 5446 | 01-10-1938 | 10-05-1940 | Stond in Hangar C op Schiphol en deed dienst als "kerstboom", waarbij de onderdelen werden gebruikt om de overige toestellen operationeel te houden. Is verbrand bij het bombardement van Schiphol. |
852 | 5447 | 01-10-1938 | 11-05-1940 | Stond voor eindmontage in de Fokkerloods van Schiphol en was voor circa 95% gereed. Het toestel is buitgemaakt en in Duitse handen gevallen. Voltooid t.b.v Luftwaffe en overgevlogen Straussberg (D) |
853 | 5448 | 01-10-1938 | 11-05-1940 | Maakte 10 mei 1940 noodlanding wegens motorstoring op Ruigenhoek. Door eigen personeel verbrand/vernield. |
854 | 5449 | 01-10-1938 | 11-05-1940 | Heeft drie oorlogsvluchten gemaakt. Landde op 10 mei 1940 op Ruigenhoek en startte vandaar voor een bombardementsvlucht naar Ockenburg en Waalhaven. Werd boven Oud-Beierland neergeschoten. |
855 | 5450 | 01-10-1938 | 10-05-1940 | Maakte twee oorlogsvluchten. Werd op 11 mei 1940 door vijf jagers boven zee bij Den Haag neergeschoten door vijf BF-109's |
856 | 5451 | 01-10-1938 | 13-05-1940 | Heeft zeven oorlogsvluchten gemaakt. Landde op 10 mei 1940 op Ruigenhoek en startte vandaar voor een bombardementsvlucht naar Ockenburg en Waalhaven. Viel op 11 mei tweemaal de Maasbrug aan, maar miste beide keren doel; bij Ridderkerk neergeschoten |
857 | 5452 | 01-10-1938 | 10-05-1940 | Was niet gevechtsgereed en stond zonder motoren in de militaire hangaar op Schiphol. Beschadigd tijdens bombardement van Schiphol en in Duitse handen gevallen ?? |
858 | 5453 | 01-10-1938 | 13-05-1940 | Schoot op 10 mei bij IJmuiden een Duitse bommenwerper neer. Landde op Souburg en startte voor vertrek naar Schiphol. Geraakt door eigen luchtafweer en geland op Haamsteede. Daar op 13 mei door de Luftwaffe bij aanval vernield. |
859 | 5454 | 01-10-1938 | 11-05-1940 | Bij start op 10 mei van Schiphol door bomscherven beschadigd en in Duitse handen gevallen. |
860 | 5455 | 01-10-1938 | 10-05-1940 | Was niet gevechtsgereed en stond onbewapend op Schiphol. Is door bombardement verbrand. |
861 | 5456 | 01-10-1938 | 11-05-1940 | Stond bij de Vliegschool op De Vlijt te Texel. Is daar op 10 mei 1940 in brand geschoten |
862 | 5457 | 01-10-1938 | 10-05-1940 | Schoot bij Katwijk een Duits toestel neer en beschadigde de andere twee. Landde op Ruigenhoek. Vandaar af bombardementsvlucht naar Ockenburg en Waalhaven. Werd boven Oud-Beierland neergeschoten. |
863 | 5458 | 01-10-1938 | 10-05-1940 | Was niet gevechtsgereed en onbewapend. Is door bombardement van Schiphol doorzeefd, deels gerepareerd en later in Duitse handen gevallen. |
864 | 5459 | 01-10-1938 | 11-05-1940 | Stond voor reparatie bij Fokker in Amsterdam-Noord. Was voor 40% gereed. Is in Duitse handen gevallen. |
865 | 5460 | 01-10-1938 | 10-05-1940 | Maakte een oorlogsvlucht (met wielen uit) en landde op 10 mei 1940 op De Kooy. Daar bij luchtaanval in brand geschoten. |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 2008-1 en 1989-5
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)