.
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | T.5 , ( T.V ) |
Cat 2 -- totaal 16 stuks |
Informatie:
Fokker T-5 (of T.V) vloog in 1937 als bommenwerper en werd in 1933-1934 ontworpen als "luchtkruiser". Het idee van de LvA was het luchtruim te "controleren" en langere tijd te patrouilleren met een vliegtuig met een significante bewapening. Er werden nogal eens andere eisen gesteld. Fokker kwam uiteindelijk met Ontwerp no.111 in het jaar 1934 en deze werd door de LVA geaccepteerd. De toestellen die werden gebouwd waren eigenlijk continu aan verandering onderhevig door steeds andere wensen van LvA. Het ontwerp had een gemengde bouwwijze met o.a houten vleugel en rompmiddenstuk en staalbuis in voor- en achterstukken van de romp. Er was een bommenruimte met maximaal 1.000 kg bommen en bewapening. In de neus zat een soort anti-tankgeweer (20 mm Soloturn).
Fokker had ook verwacht toestellen te kunnen leveren aan ML-KNIL. Hier viel de keus echter op de Glenn Martin 139.
Bemanning: 5
2 Bristol Pegasus XXVI motoren van 925 pk
Spanwijdte: 21,0 m
Lengte: 16,15 m
Kruissnelheid: 330 km/u
Maximum snelheid: 420 km/u
Vliegbereik: 1600 km
Leeggewicht: 4720 kg
Maximum startgewicht: 7235 kg
Bewapening: 3 tot 5 7,9mm mitrailleurs, 1x20 mm Soloturn neuskanon.
Maximum bommenlast: 1000 kg (maar bommenrekken waren niet altijd al gemonteerd).
Literatuur: | ||||
Illusies en incidenten | P. Grimm e.a | Den Haag | 1988 | KLu uitgave |
Fokker T.V en T.IX | Hugo Hooftman | Cockpit uitgeverij te Bennekom | 1979 | Nederlandse vliegtuigencyclopedie no.8 |
Fokker T.V | Frits Gerdessen en Luuk Boerman | ISBN 978-94-90092-01-6 | 2009 | Dutch Profile 9 (deel 1 en deel 2) |
Fokker T.5 | Frits Gerdessen | blad LvK | 2007-4 en 2008-1 | Afd.Luchtvaartkennis |
Modelbouw in plastic | Peter Booy | bouw Czech resin kit |
1995-1 | IPMS Nederland, pag. 16-19 |
Flight artikel 1937 | - | ![]() |
1937 | Flight magazine |
Websites:
|
--
|
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze