Fabriek Fokker
Vliegtuig  T.IX
Type-aanduiding  T.9
Cat 2 --  geen
            

 

  fokker t9 draw

Informatie:

Fokker ontwikkelde in de jaren dertig de T.IX als bommenwerper o.l.v hoofdconstructeur Beeling. 

Het ontwerp was bedoeld voor gebruik in Nederlands-Indië. Het Departement van Koloniēn had een pakket van eisen om de Martin 139 bij de ML-KNIL te vervangen. Het type moest lange afstanden in Indië kunnen vliegen en het nodige comfort bieden aan de bemanning. Ook volgde de LvA in Nederland het projekt met belangstelling. 

Het Fokker toestel was van geheel lichtmetaal, het eerste vliegtuig in geheel metaal van de vliegtuigfabriek Fokker. Het zag er rank uit met lange romp had ruimte voor 5 bemanningsleden. Verder had het dubbele verticale staartvlakken en intrekbaar hoofdonderstel (en vast staartwiel).

Na de bouw van het prototype in de fabriek in Amsterdam-Noord ging het in grote delen per dekschuit eind juli 1939 naar Schiphol. De eerste vlucht vanaf Schiphol van de T.IX was op 10 september 1939. Waarschijnlijk was het eerst voorzien in september 1939 van ML-KNIL fake nummer "T IX 701" in wit met rozetten, de witte regi zat op romp en ook op de vleugelvoorranden. 

Daarna voerde het nummer LvA "970" met rozetten. Het vloog prima en er werden tientallen testvluchten gemaakt. Vanaf september 1939 werd het voorzien van driehoeken. Begin maart 1940 was er een schade door het inklappen van het landingsgestel op Schiphol bij de landing en moest het gerepareerd worden. 

Mei 1940 was er echter de Duitse inval en de enige kist viel op Schiphol in Duitse handen. De motoren gingen naar Duitsland en het schijnt dat delen van het toestel nog zijn beland in de studieverzameling van de TH-Delft. 

(het is dus nooit in Nederlandse Militaire dienst geweest maar had wel een militaire beschildering)

fokker t9 c colmdv

Foto van de Fokker T.9 met de aanduiding  "T IX 701" , op vleugelvoorrrand en rompstaart. Onbekend wanneer deze foto is gemaakt maar is waarschijnlijk in september 1939. Het lijkt dat richtingsroeren een afwijkende kleur hebben en dat 6 rozetten worden gevoerd. Foto: collectie M. de Vreeze


Lengte:  16,5 m
Spanwijdte: 24,7 m
Hoogte: 5,1 m
2 Bristol Hercules motoren van 1375 pk

Bemanning: 5
Max.snelheid circa 440 km/u
Kruissnelheid circa 325 km/u
Bommenlast: max 2000 kg
Leeggewicht: 6500 kg
Max.startgewicht: 11200 kg

Bewapening: 3 mitrailleurs 


Literatuur:
Fokker T.V en T.IX Hugo Hooftman Nederlandse Vliegtuigcyclopedie 1979  Uitgeverij Cockpit

 

Websites:
--

 

FOTO GALERIJ:

  • fokker-t9-a-colmdv
  • fokker-t9-b-colmdv
  • fokker-t9-c-colmdv
  • fokker-t9-draw

 


Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld najaar 2021 door M.de Vreeze