IPMS Nederland

INFO Friedrichshafen FF.33

....

Fabriek Friedrichshafen
Vliegtuig
Type-aanduiding FF.33
Cat 4  --  totaal 22 stuks
L of  J 

 

friedrich-ff33-profile

Informatie:

Duits drijvervliegtuig van Friedrichshafen aan de Bodensee en afgeleid van de FF-29; maakte eind 1914 eerste vlucht. Het type werd ingezet als verkenner en ogen van de vloot door de Duitsers. Er waren diverse versies van het type en ze hadden 2 bemanningsleden. Diverse motortypes: als eerste met een Mercedes D.II motor met 120pk, later als FF33B een 160 pk Maybach motor. Hieruit ontstond weer de FF-33E waarvan er ongeveer 190 werden gebouwd. De FF-33J had wat aerodynamica verbeteringen, zo was de neus gestroomlijnder en had de propeller een spinner. Verder hadden de piloot en waarnemer hoofdsteunen en had het een radio. De F-33L was wat kleiner en was bewapend met 2 mitrailleurs. Soms ging ook een radio mee en dan had het 1 mitrailleur. De F-33S was een trainer versie waarvan er 30 werden gebouwd.

Gegevens: 
 FF-33 J/S : Mercedes motor bz.III met 6 cylinder van 150 pk
 spanwijdte: 14,1 m  
 lengte: 9,59 m
 maximum snelheid: 110 km/u
 produktie serie: zo'n 60 stuks februari 1917 tot juni 1917
 ..
 FF-33L : Mercedes motor bz.III met 6 cylinder van 150 pk
 spanwijdte: 13,2 m
 lengte: 8,93 m
 maximum snelheid: 140 km/u
 bereik: circa 450 km
 leeggewicht: 915 kg  
 maximum startgewicht: 1370 kg
 2x 7,92mm mitrailleurs , type LMG 08/15 en 1 beweegbare MG14 van 7,92mm
 produktie serie: zo'n 135 stuks van januari 1917 tot september 1917
 
Literatuur:
70 jaar MLD
Nico Geldhof
Eisma uitgeverij
   1987
F-33E - WindSock datafile no. 73
F-33 Leaman Cross and Cockade Autumn 2012 2012

.

Websites:
- -

 

FOTO GALERIJ:

  • friedri-ff33l-meijering-arc
  • friedrich-ff33-profile
  • friedrichs-ff33-lvk-1
  • friedrichs-ff33-lvk-2
  • friedrichsh-ff33-mdv-archive
  • friedrichsh-ff33l-mdv-a

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


4. MLD Friedrichshafen FF.33

Cat 4.  MLD

Noodlanding werd gemaakt 5 augustus 1917 door een FF-33J bij Ameland vanwege motorstoring aan de Mercedes. Het werd geïnterneerd  en eind 1917 aangekocht voor fl. 20.000 (circa 35.000 ReichsMark), kreeg registratie MV-1. De latere V-1 werd door de Nederlandse marine flink gebruikt voor verkenning en om ervaring op te doen. De net in april 1918 opgerichtte "Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart" onderzocht ook dit type. In juli 1918 ging het met de ms. Noordam van de HAL naar Nederlands Indie. Het werd daar veelvuldig ingezet vanaf Tandjong Priok.

Op 6 augustus 1917 maakt een FF33J een noodlanding bij De Cock/Texel na te zijn verdwaald. Het was van Norderney afkomstig en had een Mercedes 160 pk motor. Het was in goede staat. Er zat een draadloze telegraaf aan boord. Geïnterneerd en naar de Mok vervoerd. Registratie als V-2. Toestel werd aangekocht voor fl. 20.000 (circa 35.000 ReichsMark).

Een FF-33L exemplaar maakte 24 september 1917 een noodlanding bij Wielingen in de Scheldemonding; pas na schermutselingen met een Nederlandse torpedoboot gaf de bemanning zich over. Geïnterneerd en pas aangekocht na veel gedoe begin 1919 voor fl.20.000. Registratie V-3 en vloog vanaf marinevliegkamp Veere.

Dit type watervliegtuig beviel goed. Zo werden na de Eerste Wereldoorlog oorlog nog 18 stuks F-33L bijbesteld per contract van oktober 1918 en afgeleverd per "trein". Drie stuks werden gebruikt als leervliegtuig maar uiteraard de rest als verkenner. Er waren ook voor het eerst af en toe vluchten naar het "buitenland". 

friedri-ff33l-meijering-arc

Friedrichshafen FF.33, let op de diagonale band en herkenbaar aan de vier vleugelstijlen aan iedere kant. Foto: Archief  Dennis Meijering  (used with permission)

friedrichsh-ff33-mdv-archive

"V-2" . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

friedrichsh-ff33l-mdv-a                                                                
FF-33L, de "V-3" , deze code staat in een zwart vlak. Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

friedrichs ff33 lvk 1

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

friedrichs ff33 lvk 2

in de takel. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

de latere "V-18"?. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op de Mok. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

FF-33L vooraanzicht. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

FF-33L. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Duits FF-33J drijvervliegtuig kwam in 1917 terecht op Ameland, werd geïnterneerd en met registratie V-1 door de MLD in gebruik genomen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

FF-33L lichte zeeverkenners (1918-1925) in de hangar te Veere met op de achtergrond een Gotha WD-11 torpedovliegtuig (1917-1919) in Duitse camouflagekleuren. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

FF-33L, de Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

FF-33L. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

FF-33J. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

FF-33L "V-18" op Veere. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

FF-33L. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Detail opname van de "V-1". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 


 

Registratiegegevens:
Registratie Type Duitse Registratie Constructie-nummer Datum landing op Nederlands (zee)gebied c.q in dienst
Datum uit dienst Opmerkingen
MV-1 (later V.1)
FF-33J 931   05-08-1917 1925 geïnterneerd op 5-8-1917 te Ameland . Arriveerde september 1918 in Nederlands Oost-Indië. Medio 1925 afgeschreven.
MV-2 (later V.2)
FF-33J 1101   06-08-1917 03-10-1919 geïnterneerd op 6-8-1917 bij Texel. Was niet een F-33S die nog niet in productie was maar een F-33J; in dienst okt. 1917; beschadigd oktober 1917 maar hersteld. Afgeschreven na ongeval
V-3 FF-33L 1581   24-09-1917 1922 geïnterneerd na noodlanding bij Wielingen
 --            
V-15 FF-33L   1383 april 1919 21-09-1922 Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst april 1919.
V-16 FF-33L   1384 april 1919 11-09-1919 Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst april 1919; Neergestort bij Schellingwoude
V-17 FF-33L   1385   1925 Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst sept. 1919; Uit dienst medio 1925
V-18 FF-33L   1386 april 1919 17-10-1919 Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. Neergestort in Oosterschelde
V-19 FF-33L   1387 april 1919 1925 Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst april 1919; Uit dienst medio 1925
V-20 FF-33L   1388 april 1919 12-06-1919 Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst april 1919; Na noodlanding gezonken (Felixstowe)
V-21 FF-33L   1389 april 1919 1925 Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst mei 1919; Uit dienst medio 1925
V-22 FF-33L   1390 april 1919 1925 Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst april 1919; Uit dienst medio 1925
V-23 FF-33L   1391 april 1919 01-08-1919 Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. Na noodlanding gezonken (Katwijk)
V-24 FF-33L   1392 mei 1919 02-08-1919 Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst mei 1919; Verongelukt op het Buiten IJ
V-25 FF-33L   1393 sept 1919 1925 Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst sept. 1919; Uit dienst medio 1925
V-26 FF-33L   1394 sept 1919 1925 Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst sept. 1919; Uit dienst medio 1925
V-27 FF-33L   1395 mei 1919 1925 Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst mei 1919; Uit dienst medio 1925
V-28 FF-33L   1396 juni 1919 1925 Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst juni 1919; Uit dienst medio 1925
V-29 FF-33L   1397 juni 1919 1925 Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst juni 1919; Uit dienst medio 1925
V-30 FF-33L   1398 juli 1919 1925 Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst juli 1919; Uit dienst medio 1925
V-31 FF-33L   1399 juli 1919 1925 Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst juli 1919; Uit dienst medio 1925
V-32 FF-33L   1400 juli 1919 1925 Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst aug 1919; Uit dienst medio 1925

 Bronnen o.a [B16] MLD.70 , [B33] Intern.WO1

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Friedrichshafen FF.33

 MODELBOUW   FF.33

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
33H:
Ludemann (resin, bruikbaar voor 33J conversie)
-----
33L:
Choroszy  ;
(conversion E/H) (resin)
----
33J: 
Choroszy (conversion) ;
Sierra (conversion) (vacu)
33E:
Marivox (ombouw Sk2) / Techmod (ombouw)
33L:
Ardpol (ombouw)
 -

>  beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first);

1/144: SRAM models (resin)

BOXART

  • ardpol-friedrichshafen-ff33l-48
  • choroszy-friedrichshafen-ff33-72
  • ludemann-friedrichshafen-ff33-72
  • marivox-friedrichshafen-ff33-48
  • sram-friedrichshafen-ff33-144
  • techmod-friedrichshafen-ff33-48

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)   gebleekt linnen gebleekt linnen   drijvers donkergrijs; metalen delen lichtgrijs "oranje bollen"
(b)         drijvers donkergrijs; gebleekt linnen met "grijze" romp metalen delen lichtgrijs "roundels"

  

friedrich-ff33l-drawing

Tekeningen Collectie M. de Vreeze

friedrich ff33 drawing

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)