Cat 4. MLD
Noodlanding werd gemaakt 5 augustus 1917 door een FF-33J bij Ameland vanwege motorstoring aan de Mercedes. Het werd geïnterneerd en eind 1917 aangekocht voor fl. 20.000 (circa 35.000 ReichsMark), kreeg registratie MV-1. De latere V-1 werd door de Nederlandse marine flink gebruikt voor verkenning en om ervaring op te doen. De net in april 1918 opgerichtte "Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart" onderzocht ook dit type. In juli 1918 ging het met de ms. Noordam van de HAL naar Nederlands Indië. Het werd daar veelvuldig ingezet vanaf Tandjong Priok.
Op 6 augustus 1917 maakt een FF33J een noodlanding bij De Cock/Texel na te zijn verdwaald. Het was van Norderney afkomstig en had een Mercedes 160 pk motor. Het was in goede staat. Er zat een draadloze telegraaf aan boord. Geïnterneerd en naar de Mok vervoerd. Registratie als V-2. Toestel werd aangekocht voor fl. 20.000 (circa 35.000 ReichsMark).
Een FF-33L exemplaar maakte 24 september 1917 een noodlanding bij Wielingen in de Scheldemonding; pas na schermutselingen met een Nederlandse torpedoboot gaf de bemanning zich over. Geïnterneerd en pas aangekocht na veel gedoe begin 1919 voor fl.20.000. Registratie V-3 en vloog vanaf marinevliegkamp Veere.
Dit type watervliegtuig beviel goed. Zo werden na de Eerste Wereldoorlog oorlog nog 18 stuks F-33L bijbesteld per contract van oktober 1918 en afgeleverd per "trein". Drie stuks werden gebruikt als leervliegtuig maar uiteraard de rest als verkenner. Er waren ook voor het eerst af en toe vluchten naar het "buitenland".
Friedrichshafen FF.33, let op de diagonale band en herkenbaar aan de vier vleugelstijlen aan iedere kant. Foto: Archief Dennis Meijering (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
in de takel. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Registratiegegevens: | ||||||
Registratie | Type | Duitse Registratie | Constructie-nummer | Datum landing op Nederlands (zee)gebied c.q in dienst |
Datum uit dienst | Opmerkingen |
MV-1 (later V.1) |
FF-33J | 931 | 05-08-1917 | 1925 | geïnterneerd op 5-8-1917 te Ameland . Arriveerde september 1918 in Nederlands Oost-Indië. Medio 1925 afgeschreven. | |
MV-2 (later V.2) |
FF-33J | 1101 | 06-08-1917 | 03-10-1919 | geïnterneerd op 6-8-1917 bij Texel. Was niet een F-33S die nog niet in productie was maar een F-33J; in dienst okt. 1917; beschadigd oktober 1917 maar hersteld. Afgeschreven na ongeval | |
V-3 | FF-33L | 1581 | 24-09-1917 | 1922 | geïnterneerd na noodlanding bij Wielingen | |
-- | ||||||
V-15 | FF-33L | 1383 | april 1919 | 21-09-1922 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst april 1919. | |
V-16 | FF-33L | 1384 | april 1919 | 11-09-1919 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst april 1919; Neergestort bij Schellingwoude | |
V-17 | FF-33L | 1385 | 1925 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst sept. 1919; Uit dienst medio 1925 | ||
V-18 | FF-33L | 1386 | april 1919 | 17-10-1919 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. Neergestort in Oosterschelde | |
V-19 | FF-33L | 1387 | april 1919 | 1925 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst april 1919; Uit dienst medio 1925 | |
V-20 | FF-33L | 1388 | april 1919 | 12-06-1919 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst april 1919; Na noodlanding gezonken (Felixstowe) | |
V-21 | FF-33L | 1389 | april 1919 | 1925 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst mei 1919; Uit dienst medio 1925 | |
V-22 | FF-33L | 1390 | april 1919 | 1925 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst april 1919; Uit dienst medio 1925 | |
V-23 | FF-33L | 1391 | april 1919 | 01-08-1919 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. Na noodlanding gezonken (Katwijk) | |
V-24 | FF-33L | 1392 | mei 1919 | 02-08-1919 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst mei 1919; Verongelukt op het Buiten IJ | |
V-25 | FF-33L | 1393 | sept 1919 | 1925 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst sept. 1919; Uit dienst medio 1925 | |
V-26 | FF-33L | 1394 | sept 1919 | 1925 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst sept. 1919; Uit dienst medio 1925 | |
V-27 | FF-33L | 1395 | mei 1919 | 1925 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst mei 1919; Uit dienst medio 1925 | |
V-28 | FF-33L | 1396 | juni 1919 | 1925 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst juni 1919; Uit dienst medio 1925 | |
V-29 | FF-33L | 1397 | juni 1919 | 1925 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst juni 1919; Uit dienst medio 1925 | |
V-30 | FF-33L | 1398 | juli 1919 | 1925 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst juli 1919; Uit dienst medio 1925 | |
V-31 | FF-33L | 1399 | juli 1919 | 1925 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst juli 1919; Uit dienst medio 1925 | |
V-32 | FF-33L | 1400 | juli 1919 | 1925 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst aug 1919; Uit dienst medio 1925 |
Bronnen o.a [B16] MLD.70 , [B33] Intern.WO1
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)