INFO General Dynamics F-16
- 2535
....
Fabriek | General Dynamics |
Vliegtuig | Fighting Falcon |
Type-aanduiding | F-16 A/ B + MLU updates |
Cat 3 -- totaal 213 stuks |
Informatie:
INTRODUCTIE:
Het F-16 programma begon met de YF-16 welke werd opgestart in 1972 door General Dynamics in een Amerikaanse "Light Weight Fighter" competitie (Northrop maakte de YF-17 voor deze competitie). Het hele ontwerp was gericht op gewichtbesparing maar wel werd weer een M61 kanon toegepast vanwege ervaringen uit de Vietnamoorlog. De YF-16 was het eerste jachtvliegtuig met “fly-by-wire”: met electrische bedrading voor de besturing waarbij de piloot stuurde met een kleine stuurknuppel aan de rechterkant die kleine uitslagen vertaalde in vliegbewegingen met de stuurvlakken. Verder was de inlaat onder de voorste rompsectie geplaatst en werd er gekozen voor een enorme gewicht- stuwkracht- verhouding voor manoeuvreerbaarheid. De schietstoel van de piloot werd zo’n 30 graden schuin gezet zodat de piloot hogere G-krachten kon verdragen tijdens manoeuvres en er werd een enorme bolle cockpitkap ontworpen. De piloot zou verder de cruciale informatie tijdens een luchtgevecht af kunnen lezen van een Head Up Dusplay( HUD). De romp en vleugel vormen een soort “blended body” met daarin ook de voornaamste brandstoftanks en verder zouden een flink aantal delen in lichter composietmateriaal worden uitgevoerd. De radar zou ook nieuwe pulse-dopler technologie gebruiken (al was dat toendertijd nog niet precies bekend welke type radar dat zou worden).
Het eerste YF-16 prototype ging onverwacht de lucht in tijdens taxiën op 20 januari 1974 met de eerste officiële vlucht op 2 februari 1974. Uiteindelijk koos de USAF voor de F-16 ten koste van de YF-17 (al werd die later gebruikt voor de ontwikkeling van de F-18).
De produktieversie van de F-16 werd behoorlijk aangepast voor ook jagerbommenwerper taken, werd ietwat groter en ook weer zwaarder dan de YF-16. De eerste F-16A vloog augustus 1978 in Forth Worth, de USAF werd een grote afnemer en noemde de F-16 de “Fighting Falcon”. De standaard motor werd de Pratt en Whitney F100 (welke ook voor de USAF F-15 Eagle was geselecteerd).
In Europa waren opvolgers nodig van NATO F-104's. Na een selectieprocedure met andere vliegtuigtypes werd de F-16 in 1975 besteld door Nederland maar ook de NATO landen Belgïe, Noorwegen en Denemarken. De diverse Europese regeringen werden ook over de streep getrokken door compensatie opdrachten voor hun industrie. Zo zou Fokker onderdelen in licentiebouw produceren ook voor andere NATO landen en ook andere Europese fabrieken zouden onderdelen produceren (b.v. het Belgische SABCA).
De F-16A was de eerste productieversie met de F-16B als tweezitter versie voorzien van een Pratt en Whitney F100 motor en met de standaard luchtinlaat. Van deze versie waren de subversies de zgn. Blocks 1, 5, 10, 15, 20.
GEGEVENS:
F-16A is eenzitter (normale uitvoering);
F-16B is tweezitter/trainer met volledige inzetbaarheid;
Lengte: 14,52 m
Spanwijdte: 10,01 m (met Sidewinders)
Motor: 1 Pratt and Whitney F100-PW-100 bij aflevering; later de F100-PW-200 of -220 (MLU update)
Gewicht: 6885 kg (leeg), 10.600 kg (startgewicht)
Maximale snelheid: 2.125 km/u op hoogte
Vliegbereik circa 4.000 km met extra tanks
Leeggewicht: circa 11000 kg
Maximum startgewicht: circa 16000 kg
Bewapening: 1 GE M61 20 mm kanon, meestal 2 Sidewinders
Diverse ophangpunten voor bommen, raketten, napalm tot een max. gewicht van 5200 kg;
De KLu zou uitsluitend F-16A en F-16B verkrijgen al werden die wel enige keren gemoderniseerd met Mid Life Update programma’s.
LATERE ONTWIKKELINGEN:
De volgende generatie was vanaf 1984 de F-16C eenzitter en F-16D tweezitter met als eerste de Block 25. Kenmerkend was een ietwat andere verticale staart met een dikkere basis fairing voor systemen welke snel herkenbaar is aan de antenne voorop het schuine stuk.
Vanaf de F-16C/D Block 30 welke kwam in 1987 werd een alternatieve motor toegepast namelijk de General Electric F110. Dat betekende ook dat een grotere luchtinlaat MCID werd geïntroduceerd. Deze versie was ook zwaarder en het onderstel werd versterkt en werden de hoofdwieldeuren iets boller. Verder waren er andere systemen en detailveranderingen. Daarnaast was er een tussenversie, de Block 32 welke de F100 motor nog steeds had en de kleine luchtinlaat.
Voor het beter uitvoeren van nachtmissies werd de “Night Falcon” door de Amerikaanse USAF vanaf 1988 geïntroduceerd welke uitging van de F-16C en F-16D tweezitter. Er werden allerlei systemen ingevoerd en aparte pods konden aan de F-16 worden gehangen. De Block 40 kreeg de GE F110 motor met grote MCID inlaat en de Block 42 gebruikte de F100 motor met standaard (kleinere) inlaat. Wel was het sterkere onderstel nu steeds toegepast.
Middels diverse "Peace" programma’s gingen veel F-16’s vanuit de Verenigde Staten (USA) naar diverse luchtmachten van Amerikaanse bondgenoten.
Ondertussen werden veel reeds operationele F-16's gemoderniseerd en versterkt gedurende hun levensduur. In diverse “Mid Life Updates” programma’s werden systemen gemoderniseerd en konden moderne wapens zoals raketten worden afgevuurd en geleide bommen worden afgeworpen. Het eerste MLU werd opgestart in 1992 in Europees verband voor de NAVO luchtmachten inclusief de KLu die de eerste generatie F-16’s gebruikten.
Ondertussen was General Dynamics op Forth Worth in 1993 voor een groot deel opgegaan in Lockheed Martin die daarna het F-16 programma ging uitvoeren.
De F-16 Block 50 en Block 52 waren speciaal uitgerust voor het aanvallen van vijandelijke radarinstallaties in een “Wild Weasel” rol. In 2003 werd de Block 60 “Desert Falcon” geïntroduceerd. April 2012 werd de 4500'ste F-16 afgeleverd door Lockheed Martin
Uitgefaseerde F-16’s van NATO landen (ook van de KLu) werden vaak ook doorgeleverd "tweede hands" aan andere luchtmachten, maar altijd na Amerikaanse goedkeuring in weer een zoveelste "Peace" programma.
Literatuur: | ||||
General Dynamics F-16 | serie luchtvaartencyclopedie | sept-1983 | M.J. Peterbroers | Afd. Luchtvaartkennis |
Modelbouw In Plastic, MIP , F-16 Launchers | 2005-3 | IPMS Nederland | ||
Modelbouw In Plastic, MIP | met vele schema's KLu | 1993-2 | IPMS Nederland | |
Modelbouw in Plastic, MIP | 1991-4 | IPMS Nederland | ||
Modelbouw in Plastic, MIP | 1990-2 | IPMS Nederland | ||
Modelbouw in Plastic , MIP , ECM Pod | 1986-4 | IPMS Nederland | ||
Modelbouw in Plastic, MIP | 1981-3 | IPMS Nederland | ||
Modelbouw in Plastic, MIP, stores | 2006-1 + 3 | IPMS Nederland | ||
Uncovering the F-16 | boek met veel detail foto's | 2002 | DACO productions | |
Defensie info | zomer 2016 | Koninklijke Luchtmacht |
.
Websites: |
http://www.f-16.net/ zeer informatieve F-16 site! |
Walkaround foto's op site IPMS lid De Vreeze |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. KLu F-16
- 12871
Cat 3. KLu
Totale vloot: F-16A/B : 213 stuks, vanaf 1979 in dienst; 177 eenzitters F-16A, 36 tweezitters F-16B.
(tekst door Meindert de Vreeze)
De keuze van de F-104 opvolger duurde in Nederland vele jaren en begon al in 1967 waarbij Nederland niet mee deed met de MRCA-75 (de latere Tornado). Begin jaren zeventig volgde de evaluatie van de (Y)F-16 o.a. in 1974 op Edwards en Dayton (Ohio). Er werden analyses gemaakt van andere vliegtuigtypes zoals de te ontwikkelen Northrop P-530 Cobra, de al vliegende Zweedse Saab Viggen en Franse Mirage F-1. De productiekosten werden ingeschat op circa 13 miljoen gulden per F-16, 17 miljoen voor de F-1 en 18 miljoen voor de Viggen waarbij de F-16 ook lagere brandstofkosten zou hebben. Allerlei aspecten werden meegewogen alsook de dreiging in de lucht vanuit het Warschau Pakt bestaande vooral uit de MiG-21 “Fishbed”en MiG-23 “Flogger”.
Op 27 mei 1975 werd door de Nederlandse kabinet van Den Uyl (met defensieminister Vredeling) besloten de F-16 te bestellen voor de Koninklijke Luchtmacht. In eerste instantie als opvolger van F-104 (al zou het later tevens de Northrop NF-5 bij de KLu kunnen opvolgen maar die beslissing werd nog niet genomen want een Europees vliegtuig was nog niet uitgesloten). De eerste F-16 order was voor de aanschaf van 84 stuks en daarbij nog 18 opties. De eerste aflevering was voorzien voor 1979 met de afleveringen lopende tot 1984. De bestelde F-16A eenzitter en F-16B tweezitter (die oovechtsinzetbaar zou zijn) zouden worden voorzien met de Pratt and Whitney F100 motor, de standaard luchtinlaat en 1 intern M61 kanon. De bewapening zou bestaan uit Sidewinder lucht-lucht raketten en diverse bommen voor grondaanvallen. Het zou in de lucht kunnen worden bijgetankt en ook konden externe brandstoftanks kunnen worden gebruikt.
Als onderdeel van de bestelling werden ook diverse contracten afgesloten voor verdere industriesamenwerking: Fokker zou onderdelen in licentiebouw produceren ook voor andere NATO landen en andere Europese fabrieken waren vooral het Belgische SABCA en FN Herstal voor de motorassemblage. Fokker op Papendrecht zou rompmiddenstukken en wieldeuren produceren, Avio-Fokker zou kabelbomen installeren. Fokker op Schiphol-Oost fabriceerde vleugeldelen en zou de eindassemblage doen (met ook de andere componenten vanuit andere landen) alsook de acceptatie/testvluchten.
Een eerste opleiding van KLu F-16 technici begon in de Verenigde Staten eind 1978 bij de General Dynamics fabriek op Fort Worth en begin 1979 op Hill AFB bij Salt Lake City. Luchtmachtvliegers werden ook bij de EMVO op de PC-7 op Woensdrecht opgeleid en een aantal F-16 KLu vliegers de training op de Belgische Alphajet vanaf Brustum. Maar de latere F-16 vliegers gingen naar de Verenigde Staten om te vliegen op de T-37 Tweety en daarna T-38 Talon op Sheppard.
De eerste opzet van het beoogde KLu kleurenschema had een soortgelijk camouflage patroon als de F-104 en NF-5 van RAL7001, 6014 en 7012. Dit schema werd echter nooit toegepast, de F-16’s voor de KLu werden afgeleverd in het standaard Amerikaanse / NATO grijze patroon.
De eerste bij Fokker geassembleerde F-16, de F-16B tweezitter "J-259", maakte 3 mei 1979 zijn eerste vlucht vanaf Schiphol met Fokker testvlieger Henk Themmen en de Amerikaanse testvlieger Dave Palmer. De eerste 12 F-16A kisten waren van het zgn. Block 1, met het kleine stabilo en zwarte neus. Het ALR-69 radarwaarschuwingssysteem zat er ook in maar ze hadden nog niet aan het eind van de staart de lange parachute-fairing.
Op Leeuwarden werd mid 1979 gestart met de conversie en opleiding bij de TCA F-16 met 7 F-16A en 5 F-16B’s (waaronder de eerste “J-259”). Er waren wat aanloopproblemen bij de aflevering en acceptatie van de eerste toestellen en ook wat gebreken aan juiste infrastructuur op Leeuwarden. Maar 1 mei 1981 werd op Leeuwarden het no.322 squadron het eerste operationele F-16 KLu squadron met 16 F-16A en 2 F-16B toestellen. Een jaar later volgde no.323 squadron.
Eind 1980 werd besloten een additionele F-16 bestelling te doen van 18 F-16A en 4 F-16B voor het opvangen van toekomstige verliezen. (Ook was men al tot de conclusie gekomen dat voor de NF-5’s de F-16 de beste opvolger zou zijn al was de beslissing voor de gehele NF-5 vloot nog niet genomen. Northrop was bezig met het F-5G Tigershark project voorzien van een enkele J79 motor. De beslissing zou ook afhangen van compensatieorders voor Fokker en kosten).
Begin 1982 werd weer F-16 vervolgorder geplaatst ter waarde van 560 miljoen gulden voor 22 extra F-16’s voor het opvangen van mogelijke vredesverliezen en zo’n 42 stuks ter vervanging van de NF-5 vanaf 1985. (De Amerikaanse DoD bestelde ook grote aantallen extra F-16 toestellen voor de USAF alsook landen als Zuid-Korea en Pakistan).
Ondertussen was voor de F-16 het vergrootte composiet horizontale stabilo ingevoerd. De reeds aan de KLu afgeleverde Block 1 kisten werden gemodificeerd in het “Pacer Loft 1” programma en daarvan ook voorzien door Fokker die deze stabilo’s in Hoogeveen produceerde. Verder werd extra bekabeling aangebracht voor o.a. de AN/ALQ-131 ECM pod die in 1982 beschikbaar kwam. De parachute fairing onderaan de verticale staart was ondertussen ook de standaard.
Februari 1983 kreeg ook het no.306 verkenningssquadron de eerste verkennings F-16, ook wel aangeduid als F-16A(R) en F-16B(R). Daarvan werden 25 toestellen afgeleverd en ze waren voorzien van extra bekabeling om de Orpheus Recce pod van de F-104 te blijven gebruiken, extern zijn ze identiek aan de standaard KLu F-16’s. (Drie F-16A kisten werden later nog verbouwd tot R).
Oktober 1984 kreeg een speciale testgroep van de KLu een F-16A “J-646” afgeleverd die de eerste “Orange Jumper” was en was voorzien van extra bekabeling en meetsystemen van het NLR en al snel kwam ook de test F-16B “J-653”. Deze testvliegtuigen hadden het doel om specifieke KLu verlangens uit te proberen zoals de Maverick air-to-ground raket of Taxan sleepdoelen. (de Maverick werd trouwens pas veel later voor de KLu besteld). Andere F-16's werden later ook door de testgroep gebruikt.
De 162 beschikbare KLu F-16’s hadden ondertussen al 15.000 vlieguren gemaakt en ze vlogen bij negen KLu squadrons vanaf Leeuwarden, Twenthe, Volkel, Gilze-Rijen en Eindhoven. Regelmatig werd een enkele F-16 voorzien van een speciaal kleurenschema voor demonstraties op air shows of bij een squadron jubileum. Dit rouleerde steeds en er zijn heel wat speciale beschilderingen geweest.
Vanaf 1987 werden vanaf Goose Bay in Canada regelmatig laagvliegoefeningen met de F-16 gedaan. Vanaf 1990 ging men naar de F-16 opleiding op Tucson Arizona bij de Amerikaanse Air National Guard. Daarvoor waren KLu F-16 toestellen aldaar gestationeerd, meestal 11 stuks; ze hadden vaak de codeletters van de locale staat zoals "AZ" . Afsluitend was dan een “theater conversion” cursus weer in Nederland.
In juni 1989 was de F-16 10 jaar bij de KLu in dienst maar waren er wel al 18 verongelukt en dat was met 10% meer dan verwacht. Vanaf 1993 was het de bedoeling acht F-16 squadrons te hebben met de-activering van no.306 squadron en de verouderde Orpheus pod uit te faseren. Dat werd echter niet doorgezet want er was nog geen alternatief want het Amerikaanse ATARS programma werd afgeblazen.
De laatste van 213 F-16’s voor de KLu werd afgeleverd in 1992.
De KLu toestellen werden veelvuldig ingezet niet alleen in Nederland, ook werd er deelgenomen aan de normale taken in vredestijd en vele NATO oefeningen. Vanaf april 1993 werd operatie "Deny Flight" boven Bosnië uitgevoerd vanaf de Italiaanse basis Verona. De Orpheus pod werd daar ook veelvuldig gebruikt en bewees weer eens zijn waarde. In 1995 volgde operatie "Deliberate Force".
Vanaf 1995 werd het eerste MLU programma (“Pacer Slip”) opgestart om de F-16 te moderniseren voor de toekomst. De F-16A/B had voor die tijd slechts een beperkte nachtvlieg-inzetbaarheid. MLU beoogde de F-16 een ware 24-uur per dag inzetbaarheid te geven ook in heel slecht weer. MLU was een NATO wijd programma en F-16's werden veelal ook door de KLu getest in Europees verband (EPAF). MLU componenten waren o.a een upgrade aan de ALQ-131 ECM, aanvullende chaff/flare zelfbeschermingsmiddelen in de pylons, verbeterde radar, betere IFF en betere missie computer. GPS en terreinvolgsysteem werd ingevoerd en de Pratt en Whitney F100 motoren werden gemoderniseerd. Verder konden radargeleidde wapens worden afgevuurd en kon de vlieger “night vision goggles” gebruiken voor nachtvliegen waarbij ook de HUD werd geupgrade. Vanaf 1995 werd de AIM-120B AMRAAM luchtraket ingevoerd en kon de FLIR pod worden meegevoerd. Geleidde GBU-33 bommen en CBU-87 bommen konden ook worden afgeworpen.
Deze MLU F-16’s worden wel aangeduid als F-16AM voor de eenzitter en F-16BM voor de tweezitter. Dit eerste MLU programma uitgevoerd bij Fokker was gereed in 1998.
Ondertussen werd door Defensie vanaf 1996 de herindeling in Nederland op de vliegbases ingezet. Het no.314 F-16 squadron op Gilze-Rijen zou verhuizen naar Leeuwarden. Op Leeuwarden bleven ook de no.322 en no.323 F-16 squadrons. Op Volkel bleven de no.306, 311 en 312 F-16 squadrons. Het no.316 squadron op Eindhoven zou de F-16 verkrijgen en verhuizen naar Twenthe waar ook no.313 en 315 squadron gestationeerd waren.
De KLu F-16's werden weer eens in het buitenland ingezet. Op de Balkan was onrust uitgebroken en vanaf maart 1999 was er NAVO operatie "Allied Force" vanwege de oorlog in Kosovo. KLu F-16's werden gestationeerd in het Italiaanse Amendola. Op 24 maart 1999 schoot een KLu F-16, de "J-063", een Servische MiG-29 neer met een AIM-120B AMRAAM raket. De KLu toestellen konden vanaf april 1999 ook een LANTIRN targeting pod gebruiken en Maverick grondraketten afvuren.
Van 2002 tot in wel 2011 vlogen KLu F-16's boven Afghanistan, eerst in kader van ISAF vanaf Manas in Kirgizië maar later ook vanaf Kandahar. Naast het maken van patrouillevluchten werden ook gronddoelen aangevallen.
De volgende F-16 vloot update was MLU M3 in 2004 en dat betekende toevoeging van een datalink 16 en een Helmet Mounted Cueing systeem. Andere upgrades betroffen de radar APG-66v2, Advanced IFF, MMC met data modem en de cockpit gemoderniseerd (wat te zien is omdat er veel zwart in het cockpit interieur zit tegen schittering). Verder aangebracht werd een terreinvolgsysteem, GPS maar ook een uitbreiding van wapenmogelijkheden met een FLIR (slecht-zicht-apparatuur). Verder werden de Pratt and Whitney F100 motoren op de laatste F100-PW-220 standaard gebracht (De grootte van de luchtinlaat bleef ongewijzigd).
De MARS (medium altitude recon system) als opvolger van de oude Orpheus pod werd ingevoerd bij no. 306 squadron, welke pod meegenomen kon worden onder de romp.
Bij de latere missie Uruzgan TFU in 2006 vlogen F-16's vanaf mei vanaf de vliegvelden Kabul en Kandahar. Ook werden er vanaf 2005 QRA taken met andere NATO landen gevlogen in de Baltische staten.
Vanaf 2006 volgde upgrade programma MLU M4 en die introduceerde een nieuwe computer met software zodat ook de AIM-9X Sidewinder en IRIS-T raketten afgevuurd kunnen worden. MLU M5 van 2009 bracht o.a. een beter precisie navigatiesysteem. Ook kan men beter werken met geleidde wapens zoals de GBU-49 bom. Diverse pods kunnen worden meegevoerd zoals de Sniper ATP voor doelaanwijzing.
Het KLu F-16 trainingsdetachement in USA ging vanaf april 2007 naar Springfield (Ohio). Ook werden er regelmatig Red Flag trainingen gedaan vanaf Nellis AFB, USA en Davis-Monthan.
In 2009 werd wederom een nieuw fotoverkenningssysteem als vervanging van de MARS ingevoerd, de Recce-Lite (RL) met o.a. infrarood sensoren. De informatie kan met een datalink naar de grond worden gestuurd. Verder heeft de piloot de beschikking over een JHMCS (Joint helmet mounted cueing system) waarbij in de helm informatie wordt gepresenteerd.
Mid 2009 had de KLu nog beschikking over zo'n honderd F-16 toestellen (waarvan 14 voor de vliegeropleiding in de USA). Het Amerikaanse detachement vloog vanaf november 2010 vanaf Tucson.
De F-16 kreeg in 2010 het modificatieprogramma Pacer Amstel ("After Mlu STructural Enhancement of Lifetime"). Diverse spanten en onderdelen werden vervangen en ook wat nieuwe hardware, software en nieuwe bekabeling geïnstalleerd. Het volgende modificatieprogramma zal zijn Pacer ICSS (Improvement of Capabilities and Sustainment of Structure). MLU M6 uitgevoerd in 2012 betrof weer een IFF update.
Wegens bezuinigingen werd april 2011 door Defensie besloten van de 87 resterende F-16's er 19 extra te gaan af stoten. In oktober 2011 was er nog een missie vanaf Mazar-e-Shariff om de politie in het Afghaanse Kunduz te ondersteunen. Zo rond oktober 2012 waren nog operationeel de squadrons no. 312, 313 op Volkel en no. 322, 323 op Leeuwarden. In 2016 was er nog een klein KLu detachement in Letland.
De Lockheed F-35A JSF werd uiteindelijk gekozen als de opvolger van de F-16.
Mid 2013 waren nog 68 F-16's in dienst. Deze gingen minder vlieguren maken en het aantal squadrons werd verkleind van vier naar drie, één op de vliegbasis Leeuwarden en twee op Volkel.
KLu F-16 toestellen zijn ook ingezet voor missies tegen ISIS boven Irak (zoals in 2014) als ook Syrïe. Januari 2018 vertrokken er 6 F-16 toestellen met een detachement voor dergelijke operaties naar een vliegbasis in Jordanïe. Het aantal daalde wat maar toch duurde deze missie tot 2 januari 2019.
Mei 2019 was de F-16 maar liefst 40 jaar in dienst bij de KLu. Bij no. 312, 313 en 322 squadrons vlogen er rond die tijd in Nederland nog zo'n 63 F-16AM kisten en 3 F-16BM naast de ongeveer 5 F-16AM en 4 F-16BM bij de opleiding op Tucson. De planning is dat in 2020 dit afloopt naar 55 stuks, 24 stuks in 2023 en de buitendienststelling in het jaar 2024 als de F-35 vloot volledig operationeel is.
Vanaf zomer 2021 werden alle resterende F-16's geplaatst op Volkel zodat Leeuwarden zich volledig kon gaan richten op de F-35. Op Volkel is zomer 2022 no.312 squadron het laatste squadron met de F-16 die o.a. Benelux QRA taak uitvoert (met Belgische Luchtmacht F-16). De F-16 loopt op z'n eind en er zijn hoge onderhoudskosten.
Voorjaar 2023 heeft Nederland nog zo'n 24 F-16's in actieve dienst en zo'n 18 stuks in opslag en in de verkoop.
( Uitgefaseerde vroege F-16's werden vaak doorverkocht naar andere landen zoals Jordanië en Chili met meestal een tussenstap via Lockheed waar de gevoelige apparatuur eruit werd gehaald; zo'n 12 F-16's in de USA werden zomer 2022 doorverkocht naar Draken International maar dit is uitgesteld en ze waren in begin 2023 nog niet geleverd).
F-16B, J-066 van de KLu "Orange Jumper" test flight . Foto: M.de Vreeze (used with permission)
F-16B . Foto: R.Abbink (used with permission)
Foto: R.Abbink (used with permission)
Foto: R.Abbink (used with permission)
Foto: R.Abbink (used with permission)
Foto: R.Abbink (used with permission)
Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Demo kist. Foto: M. de Vreeze (used with permission)
Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Mei 2019 was de F-16 40 jaar in dienst bij de KLu. Op de luchtmachtdagen op Volkel 2019 was deze kist "J-642" voorzien van een speciale staartbeschildering en de nummers hadden een witte rand. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Deze "J-001" is niet de eerste KLu kist maar een van de laatste die rond 1990 werd afgeleverd. Zo te zien tijdens de luchtmachtdagen Volkel 2019 is het recent voorzien van verse verf. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Op de luchtmachtdagen op Volkel 2019 was deze "J-146" wat meer verweerd. Aan de vleugeltips de "smokewinders". Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Gezien op de luchtmachtdagen Volkel 2019. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
F-16A MLU "J-061". Foto: M.de Vreeze (used with permission)
F-16AM MLU "J-003". Foto: M.de Vreeze (used with permission)
F-16AM MLU "J-008". Foto: M.de Vreeze (used with permission)
F-16AM MLU "J-201" in de landing. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
F-16AM MLU "J-871". Foto: M.de Vreeze (used with permission)
F-16B Orange Jumper waarvan in de loop der jaren diverse kisten werden gebruikt als test kist. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
F-16B en A, goed te zien zijn de walkway lijnen bovenop de romp. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Beschildering Tigermeet 1991. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
In vroeg operationeel standaard schema. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Demo schema 1988 toen de KLu 75 jaar bestond. Op de staartvin zit een squadron embleem, deze werd er later afgehaald. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Demo schema 1993 waarvan meestal 2 kisten waren voorzien. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Demo schema 1992. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Nogmaals het demo schema 1992. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
No.314 squadron bestond in 1992 40 jaar en deze J-145 (net als de J-206) kreeg een indiaan / maskotte "Humprey" op de staart. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Artikel in Flight over de Orpheus Pod; Deze was speciaal in Nederland door OlDelft ontwikkeld, uit Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Artikel uit de Aviation Week november 1982 [W8] over de regelmatig voorkomende "onderscheppingen" van Russische kisten boven de Noordzee (courtesy Aviation Week)
REGISTRATIES
De J-.. nummering loopt niet logisch met wanneer een F-16 werd afgeleverd.
Eerste order voor 80 F-16A en 22 F-16B (afleverperiode circa):
F-16B Block 15: J-649 t/m J-657 aflevering 1982 t/m 1984
F-16B Block 15: J-368 t/m J-369 aflevering sep 1986 t/m feb 1987
F-16B Block 15T/15U: J-208 t/m 211 aflevering juli 1985 t/m april 1986
F-16B Block 15Y/15AA/15AE: J-064 t/m J-068 aflevering juni 1988 t/m dec 1989
Vanaf 1995 van de bestaande F-16 vloot 138 stuks geupgrade naar MLU standaard, aanduiding F-16AM / F-16BM (M=Mid Life Update):
Kenmerken:
J-001 t/m 369;
J-508 t/m 516;
J-616 t/m 657;
J-864 t/m 885;
Registratiegegevens F-16A: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | US- Fiscal Year-nr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen: AM > A naar MLU |
J-001 | 32143 | 6D-157 | 22-06-1990 | juli 2020 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. (later werd ook J-004 van deze regi in 1998 voorzien); (let op: was niet de eerste afgeleverde kist) |
J-002 | 32174 | 6D-158 | 03-07-1990 | april 2020 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. |
J-003 | 32203 | 6D-159 | 13-09-1990 | Fokker F-16A block 15; Demonstratiekist 1996. vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-004 | 32234 | 6D-160 | 09-10-1990 | zomer 2022 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Feb 2011 nog actief in USA/Az; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA; |
J-005 | 32264 | 6D-161 | 15-11-1990 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-006 | 32295 | 6D-162 | 15-11-1990 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-007 | 32325 | 6D-163 | 21-12-1990 | 10-01-1992 | Fokker F-16A-15OCU-CF , block 15; Afgeschreven na ongeval Vlieland |
J-008 | 32356 | 6D-164 | 05-02-1991 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-009 | 32387 | 6D-165 | 06-03-1991 | ? | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; later instructiekist |
J-010 | 32417 | 6D-166 | 04-04-1991 | zomer 2022 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU.; In 2007 USA Springfield met no.148FS schema; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA; |
J-011 | 32448 | 6D-167 | 26-04-1991 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-012 | 32478 | 6D-168 | 04-06-1991 | 10-01-1996 | Fokker F-16A Block 15; vloog met Tiger staart. Afgeschreven crash Noordzee |
J-013 | 89-0013 | 6D-169 | 01-07-1991 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-014 | 89-0014 | 6D-170 | 02-08-1991 | ? | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; |
J-015 | 89-0015 | 6D-171 | 30-08-1991 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Ook solo display. ISAF 2007. Demo 2009; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-016 | 89-0016 | 6D-172 | 25-09-1991 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Demo 2001-2004. ISAF 2011; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-017 | 89-0017 | 6D-173 | 25-10-1991 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-018 | 89-0018 | 6D-174 | 04-12-1991 | zomer 2022 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2011; aug 2012 bij 148FS USA /AZ; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA; |
J-019 | 89-0019 | 6D-175 | 07-01-1992 | zomer 2022 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. End 2010 148FS USA; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA; |
J-020 | 89-0020 | 6D-176 | 03-02-1992 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2006 en 2008; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-021 | 89-0021 | 6D-177 | 28-02-1992 | Fokker F-16A block 15; Laatste aflevering. Vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2007; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-054 | 86-0054 | 6D-137 | 29-7-1988 | 11-02-1992 | Fokker F-16A block 15Y OCU. Afgeschreven na ongeval Hengelo door motorstoring take-off. Vloog alleen bij 315 sq. |
J-055 | 86-0055 | 6D-138 | 02-08-1988 | Fokker F-16A block 15AA OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; ook demo 2005-2006 en 2008. ISAF 2013; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-056 | 86-0056 | 6D-139 | 13-10-1988 | 19-04-1989 | Fokker F-16A block 15AA OCU. Vloog 135 sq, na ongeval bij Javinque (B) afgevoerd ? |
J-057 | 86-0057 | 6D-140 | 14-10-1988 | feb 2018 | Fokker F-16A block 15AA OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2007; uit dienst en in opslag Volkel; verkocht naar Jordanie |
J-058 | 86-0058 | 6D-141 | 29-11-1988 | april 2011 | Fokker F-16A block 15AA OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; verkocht Chili FACH grupo 7 |
J-059 | 86-0059 | 6D-142 | 06-02-1989 | 22-12-1999 | Fokker F-16A block 15AA OU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; afgeschreven 22 dec 1989 na Cherokee mid-air collision bij Hoeven. Was eerste MLU crash. |
J-060 | 86-0060 | 6D-143 | 22-02-1989 | Fokker F-16A block 15AA OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Demonstratiekist 1990. Demo 1999 Leeuwarden? ; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-061 | 86-0061 | 6D-144 | 16-03-1989 | feb 2021? | Fokker F-16A block 15AA OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; later instructiekist |
J-062 | 86-0062 | 6D-145 | 30-03-1989 | Fokker F-16A block 15AA OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2012; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-063 | 86-0063 | 6D-146 | 30-05-1989 | 18-11-2022 | Fokker F-16A block 15AC OCU; 1992 Jubileumbeschildering 40 jaar 315 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM; vlieger Tankink schoot 24-3-1999 een Servische MiG-29 neer ; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; |
J-135 | 85-0135 | 6D-125 | 30-06-1987 | oct 2020? | Fokker F-16A block 15X ; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2011 en 2012. |
J-136 | 85-0136 | 6D-126 | 31-07-1987 | Fokker F-16A block 15X; In 1993 Jubileumbeschildering 40 jaar 316 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-137 | 85-0137 | 6D-127 | 03-09-1987 | mei 2007 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM; verkocht naar Chili (FACH Grupo 8 / 726) |
J-138 | 85-0138 | 6D-128 | 29-09-1987 | nov 2010 | Fokker F-16A block 15X; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; verkocht Chili FACH |
J-139 | 85-0139 | 6D-129 | 27-10-1987 | mei 2007 | Fokker F-16A block 15X; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; 19-09-1996 gebotst met Sea Harrier bij Portland maar hersteld; Verkocht naar Chili (FACH 731) |
J-140 | 85-0140 | 6D-130 | 24-12-1987 | 21-05-1998 | Fokker F16A Block 15Z. Afgeschreven Goose Bay, resterende delen naar opslag MLM / TNO cockpit; |
J-141 | 85-0141 | 6D-131 | 04-01-1988 | dec 2005 | Fokker F-16A block 15Y OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; verkocht naar Chili (730) |
J-142 | 85-0142 | 6D-132 | 15-02-1988 | apr 2020 | Fokker F-16A block 15Y OCU; 1993 Jubileumbeschildering 40 jaar 316 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. |
J-143 | 85-0143 | 6D-133 | 01-03-1988 | juni 2007 | Fokker F-16A block 15Y OCU; In 1993 Jubileumbeschildering 40 jaar 316 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; verkocht naar Chili (725) |
J-144 | 85-0144 | 6D-134 | 07-04-1988 | apr 2022 | Fokker F-16A block 15Y OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2012. |
J-145 | 85-0145 | 6D-135 | 26-04-1988 | feb 2018? | Fokker F-16A block 15Y OCU; 1992 Jubileumbeschildering 40 jaar 314 squadron. Vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM; 2011 USA 148FS; uit dienst en in opslag Volkel; verkocht Jordanie |
J-146 | 85-0146 | 6D-136 | 20-05-1988 | Fokker F-16A block 15Y OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM/ block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-192 | 83-1192 | 6D- 99 | 24-07-1985 | nov 2010 | Fokker F-16A block 15T; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Verkocht naar Chili (752) |
J-193 | 83-1193 | 6D-100 | 26-08-1985 | feb 2018? | Fokker F-16A block 15T; Demonstratiekist 1993. Vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 ML; Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016; verkocht Jordanie als "246" |
J-194 | 83-1194 | 6D-101 | 01-10-1985 | sept 2006 | Fokker F-16A block 15T; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; verkocht naar Chili (722) |
J-195 | 83-1195 | 6D-102 | 06-11-1985 | 10-02-1993 | Fokker F-16A block 15T. Afgeschreven na ongeval bij Geffen. |
J-196 | 83-1196 | 6D-103 | 31-10-1985 | aug 2018? | Fokker F-16A block 15T; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Tigermeet 2012. Nog operationeel april 2016 en werd daarna instructiekist; |
J-197 | 83-1197 | 6D-104 | 29-11-1985 | Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-198 | 83-1198 | 6D-105 | 17-01-1986 | nov 2010 | Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; Buiklanding 27-2-2007 maar hersteld. Verkocht Chili (753) |
J-199 | 83-1199 | 6D-106 | 17-02-1986 | feb 2018? | Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2007 en 2009. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016; verkocht Jordanie als "247" |
J-200 | 83-1200 | 6D-107 | 27-03-1986 | 28-02-1991 | Fokker F-16A block 15U. Afgeschreven na ongeval bij Texel. |
J-201 | 83-1201 | 6D-108 | 02-04-1986 | Fokker -16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-202 | 83-1202 | 6D-109 | 29-05-1986 | 2016? | Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2011. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016 maar niet meer voor verkoop. Zomer 2021 nog in opslag Volkel. |
J-203 | 83-1203 | 6D-110 | 29-05-1986 | aug 2011 | Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Verkocht Chili (745) |
J-204 | 83-1204 | 6D-111 | 17-06-1986 | april 2011 | Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; Verkocht Chili (754) |
J-205 | 83-1205 | 6D-112 | 23-06-1986 | mei 2007 | Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; Verkocht naar Chili (729) |
J-206 | 83-1206 | 6D-113 | 24-07-1986 | 15-06-2001 | Fokker F-16A block 15U; 1992 Jubileumbeschilderng 40 jaar 314 squadron 1992. vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; afgeschreven na problemen bij Terschelling. |
J-207 | 83-1207 | 6D-114 | 22-08-1986 | nov 2010 | Fokker F-16A block 15W; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; verkocht Chili (755) |
J-212 | 78-0212 | 6D-001 | 08-06-1979 | 20-11-1997 | Fokker F-16A block 1; Eerste afgeleverde Fokker licentie kist. Afgeschreven en gesloopt |
J-213 | 78-0213 | 6D-002 | 06-08-1979 | 20-03-1998 | Fokker F-16A block 1; Demonstratietoestel 1991. Afgeschreven. Opgesteld KMA (Ned.Defensie Academie) Breda |
J-214 | 78-0214 | 6D-003 | 05-09-1979 | 08-01-1998 | Fokker F-16A block 1; Afgeschreven. |
J-215 | 78-0215 | 6D-004 | 02-11-1979 | 02-02-1999 | Fokker F-16A Block 1; 1993 Jubileumbeschildering 50 jaar 322 squadron. Afgeschreven; Naar MLM , nu NMM Soesterberg |
J-216 | 78-0216 | 6D-005 | 29-02-1980 | 10-03-1980 | Fokker F-16A block 1; ook gebruikt als F-16 testvliegtuig o.a voor de Orpheuspod circa 1981; Afgeschreven. |
J-217 | 78-0217 | 6D-006 | 21-12-1979 | 17-07-1981 | Fokker F-16A block 1; Afgeschreven na ongeval runway barrier Leeuwarden. |
J-218 | 78-0218 | 6D-007 | 20-03-1980 | 24-05-1998 | Fokker F-16A block 1; demo 1994. Afgeschreven.; delen naar TNO Rijswijk |
J-219 | 78-0219 | 6D-008 | 31-03-1980 | 27-04-1995 | Fokker F-16A block 1; Afgeschreven., voor instructie gebruikt Leeuwarden |
J-220 | 78-0220 | 6D-009 | 31-03-1980 | 2000 ? | Fokker F-16A Block 1; cockpit TNO Soesterberg. |
J-221 | 78-0221 | 6D-010 | 01-05-1980 | 27-04-1995 | Fokker F-16A block 1; Afgeschreven. naar opslag MLM |
J-222 | 78-0222 | 6D-011 | 19-05-1980 | 11-05-1995 | F-16A block 1; Afgeschreven en nog in opslag Volkel gezien april 2016 maar niet voor verkoop. |
J-223 | 78-0223 | 6D-012 | 02-07-1980 | 01-01-1996 | F-16A block 1; Afgeschreven en gesloopt Leeuwarden. |
J-224 | 78-0224 | 6D-013 | 30-06-1980 | 26-04-1983 | F-16A block 5; Afgeschreven na ongeval Hoogeveen met de J-227. |
J-225 | 78-0225 | 6D-014 | 14-07-1980 | 21-03-1983 | F-16A block 5; Afgeschreven na ongeval. |
J-226 | 78-0226 | 6D-015 | 01-07-1980 | 19-02-1999 | F-16A block 5; Demonstratietoestel Leeuwarden 1991. Afgeschreven.; deel bewaard Woensdrecht; Dump Volkel, gesloopt eind 2014 Domeinen Soesterberg. |
J-227 | 78-0227 | 6D-016 | 04-08-1980 | 26-04-1983 | F-16A block 5; 323 en later 322 sq. Afgeschreven na ongeval Hoogeveen met de J-224. |
J-228 | 78-0228 | 6D-017 | 22-08-1980 | 11-09-1997 | F-16A block 5; Afgeschreven. bewaard Leeuwarden |
J-229 | 78-0229 | 6D-018 | 22-08-1980 | 28-04-1995 | F-16A block 5; Afgeschreven en nog in opslag Volkel gezien april 2016 maar niet voor verkoop. |
J-230 | 78-0230 | 6D-019 | 16-10-1980 | 2001 ? | F-16A block 5; Afgeschreven.; naar opslag MLM; later Gilze Rijen; verkocht in delen naar USA eind 2014; bewaard Wright Patterson USA; |
J-231 | 78-0231 | 6D-020 | 11-12-1980 | 2005 ? | F-16A block 5; Demonstratietoestel Leeuwarden 1991. Afgeschreven. |
J-232 | 78-0232 | 6D-021 | 19-11-1980 | 2005 ? | F-16A Block 5; ook gestaan in VTOC Fokker in Aalsmeer; naar KLu opslag Woensdrecht; instructiekist |
J-233 | 78-0233 | 6D-022 | 19-11-1980 | 20-10-1981 | F-16A block 5; Afgeschreven na ongeval. |
J-234 | 78-0234 | 6D-023 | 13-01-1981 | 01-02-1996 | F-16A block 5; Afgeschreven. Voorjaar 2002 speciale beschildering 50 Jr 315sq. bewaard op Twenthe; in 2013 naar Deltion college Zwolle; |
J-235 | 78-0235 | 6D-024 | 18-03-1981 | 2007 ? | F-16A block 5; Afgeschreven. naar opslag MLM; nu sleutelkist Eindhoven |
J-236 | 78-0236 | 6D-025 | 13-03-1981 | 2005 ? | F-16A Block 5. 1998 'Day/Night'schema in verband met 85 jaar KLu; bewaard ROC Hoofddorp. |
J-237 | 78-0237 | 6D-026 | 06-04-1981 | 03-06-1981 | F-16A block 5; Afgeschreven na ongeval. |
J-238 | 78-0238 | 6D-027 | 04-05-1981 | 18-12-1992 | F-16A block 10; Afgeschreven. Tentoonstelling Aviodome, daarna naar LETS. nu bewaard op Eindhoven |
J-239 | 78-0239 | 6D-028 | 22-05-1981 | ? | F-16A block 10; Afgeschreven en gesloopt voor onderdelen. |
J-240 | 78-0240 | 6D-029 | 04-05-1981 | 2008 ? | F-16A block 10; Afgeschreven. Naar KMSL als vervanging voor J-015; poortwachter Volkel |
J-241 | 78-0241 | 6D-030 | 25-05-1981 | 2019 ? | F-16A Block 10 (later fake regi J-315 in ROC) |
J-242 | 78-0242 | 6D-031 | 22-06-1981 | 01-11-1995 | F-16A Block 10. Afgeschreven en naar Kjevik Noorwegen voor school |
J-243 | 78-0243 | 6D-032 | 15-07-1981 | 2018 ? | F-16A Block 10; naar opslag MLM |
J-244 | 78-0244 | 6D-033 | 17-06-1981 | 17-11-1986 | F-16A Block 10. Afgeschreven na ongeval. |
J-245 | 78-0245 | 6D-034 | 01-09-1981 | 27-04-1995 | F-16A Block 10. Afgeschreven ; poortwachter Ramstein AFB |
J-246 | 78-0246 | 6D-035 | 10-09-1981 | 01-01-1996 | F-16A Block 10. Afgeschreven. Naar KMSL, bewaard Woensdrecht; later exhibit o.a Leeuwarden. |
J-247 | 78-0247 | 6D-036 | 02-10-1981 | 28-04-1995 | F-16A Block 10. Afgeschreven; bewaard op Twenthe |
J-248 | 78-0248 | 6D-037 | 08-10-1981 | nov 2004 | F-16A Block 10. "50 jaar 323". Afgeschreven, wordt gebruikt in stands op open dagen |
J-249 | 78-0249 | 6D-038 | 06-10-1981 | 2004 | F-16A Block 10; bruikleen ROC Leeuwenborgh te Beek airport, instructriekist |
J-250 | 78-0250 | 6D-039 | 12-10-1981 | 2017 ? | F-16A Block 10. Afgeschreven. Naar KMSL, bewaard Woensdrecht, instructiekist |
J-251 | 78-0251 | 6D-040 | 02-11-1981 | 2012 | F-16A Block 10; verbouwd tot F-16AM; eerste met 2000 uren; in opslag; naar Jordanië |
J-252 | 78-0252 | 6D-041 | 18-01-1982 | 04-10-1983 | F-16A Block 10. Juni 1983 Jubileumbeschildering 40 jaar 322 squadron. Afgeschreven na ongeval. |
J-253 | 78-0253 | 6D-042 | 19-02-1982 | 2014 | F-16A Block 10. Demonstratiekist 1994. Vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; Dump Volkel, gesloopt eind 2014 Domeinen Soesterberg. |
J-254 | 78-0254 | 6D-043 | 01-02-1982 | 2014 | F-16A Block 10. vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; Dump Volkel, gesloopt eind 2014 Domeinen Soesterberg. |
J-255 | 78-0255 | 6D-044 | 11-02-1982 | F-16A Block 10. vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; naar | |
J-256 | 78-0256 | 6D-045 | 16-04-1982 | ???? | F-16A Block 10. Afgeschreven , naar opslag MLM Soesterberg; naar TU Delft, LR, aldaar weer uit collectie naar..? |
J-257 | 78-0257 | 6D-046 | 26-03-1982 | F-16A Block 10. 1997 Jubileumbeschilderin 45 jaar 315 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM ; naar Jordanië | |
J-258 | 78-0258 | 6D-047 | 01-06-1982 | 10-05-1990 | F-15A Block 15. Afgeschreven na ongeval. |
J-358 | 84-1358 | 6D-115 | 05-09-1986 | 10-05-1990 | F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval. |
J-359 | 84-1359 | 6D-116 | 03-11-1986 | 23-09-1992 | F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval Franeker |
J-360 | 84-1360 | 6D-117 | 04-11-1986 | ? | F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval??? / verkocht naar Chili (723). |
J-361 | 84-1361 | 6D-118 | 02-12-1986 | 23-09-1999 | F-16A Block 15. Afgeschreven en gesloopt 2001 |
J-362 | 84-1362 | 6D-119 | 23-12-1986 | dec 2019 | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM |
J-363 | 84-1363 | 6D-120 | 02-02-1987 | 20-07-2006 | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; Afgeschreven na ongeval Vliehors |
J-364 | 84-1364 | 6D-121 | 02-02-1987 | 31-08-2006 | F-16A Block 15. Demonstratiekist 1997 Leeuwarden; Afgeschreven na ongeval Afghanistan tijdens TFU missie. |
J-365 | 84-1365 | 6D-122 | 30-3-1987 | ? | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili |
J-366 | 84-1366 | 6D-123 | 29-4-1987 | zomer 2022 | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA ??; |
J-367 | 84-1367 | 6D-124 | 01-06-1987 | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-508 | 87-0508 | 6D-147 | 30-07-1989 | F-16A Block 15; Demonstratiekist 1996. Vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-509 | 87-0509 | 6D-148 | 02-08-1989 | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-510 | 87-0510 | 6D-149 | 04-09-1989 | 2018 ? | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Jordanie als "250"; |
J-511 | 87-0511 | 6D-150 | 26-09-1989 | 13-04-2021 | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM |
J-512 | 87-0512 | 6D-151 | 10-11-1989 | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-513 | 87-0513 | 6D-152 | 30-01-1990 | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Nog operationeel april 2016. | |
J-514 | 87-0514 | 6D-153 | 02-03-1990 | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-515 | 87-0515 | 6D-154 | 03-04-1990 | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-516 | 87-0516 | 6D-155 | 01-05-1990 | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-616 | 80-3616 | 6D-048 | 14-05-1982 | 2020 ? | F-16A Block 15. 1991 Jubileumbeschildering 40 jaar 311 squadron; opslag Volkel |
J-617 | 80-3617 | 6D-049 | 14-06-1982 | ? | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili als "741" |
J-618 | 80-3618 | 6D-050 | 20-07-1982 | 26-0-1992 | F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval Goose bay |
J-619 | 80-3619 | 6D-051 | 20-07-1982 | juni 2007 | F-16A Block 15. In 1991 Jubileumbeschildering 40 jaar 311 squadron; verkocht naar Chili als 728 |
J-620 | 80-3620 | 6D-052 | 19-07-1982 | ? | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili als " |
J-621 | 80-3621 | 6D-053 | 31-08-1982 | 03-06-1985 | F-16A Block 15. Afgeschreven |
J-622 | 80-3622 | 6D-054 | 01-10-1982 | juni 2007 | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht naar Chili (727) |
J-623 | 80-3623 | 6D-055 | 25-10-1982 | ? | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; wordt verkocht en in opslag Volkel gezien april 2016. |
J-624 | 80-3624 | 6D-056 | 06-12-1982 | 2021 | F-16A Block 15; Demonstratiekist 1993. Vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; instructiekist naar Belgie |
J-625 | 80-3625 | 6D-057 | 02-12-1982 | 04-06-1988 | F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval Goose Bay |
J-626 | 80-3626 | 6D-058 | 20-12-1982 | 13-06-1986 | F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval. |
J-627 | 80-3627 | 6D-059 | 18-02-1983 | ? | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili als "743" |
J-628 | 80-3628 | 6D-060 | 01-03-1983 | 2021 ? | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; later instructiekist |
J-629 | 80-3629 | 6D-061 | 01-03-1983 | 15-04-1986 | F-16A(R) Block 15. Afgeschreven na ongeval. Staartsectie naar TU Delft. |
J-630 | 80-3630 | 6D-062 | 05-04-1983 | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Nog operationeel april 2016; verkocht Draken International USA. | |
J-631 | 80-3631 | 6D-063 | 05-04-1983 | aug 2020 | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM |
J-632 | 80-3632 | 6D-064 | 02-05-1983 | maart 2022 | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM |
J-633 | 80-3633 | 6D-065 | 30-06-1983 | ? | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht naar Chili (721) |
J-634 | 80-3634 | 6D-066 | 30-06-1983 | 28-05-1984 | F-16A(R) Block 15. Afgeschreven na ongeval. |
J-635 | 80-3635 | 6D-067 | 30-06-1983 | juni 2019 | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; scrapped |
J-636 | 80-3636 | 6D-068 | 21-07-1983 | ? | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili als "744" |
J-637 | 80-3637 | 6D-069 | 09-08-1983 | 2018 ? | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; beschadigd 4-11-2004; verkocht Jordanie als "239" |
J-638 | 80-3638 | 6D-070 | 01-09-1983 | 2018 ? | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Jordanie als "240" |
J-639 | 80-3639 | 6D-071 | 01-09-1983 | 11-02-1988 | F-16A(R) Block 15. Afgeschreven na ongeval. |
J-640 | 80-3640 | 6D-072 | 16-09-1983 | ? | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; beschadigd 2013; Chili ?? |
J-641 | 80-3641 | 6D-073 | 03-10-1983 | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-642 | 80-3642 | 6D-074 | 20-01-1984 | 2019 ? | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Nog operationeel april 2016. |
J-643 | 80-3643 | 6D-075 | 16-03-1984 | mei 2019 | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; scrapped |
J-644 | 80-3644 | 6D-076 | 13-04-1984 | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-645 | 80-3645 | 6D-077 | 13-04-1984 | 09-08-1993 | F-16A(R) Block 15. Afgeschreven na ongeval.; delen naar TNO Rijswijk |
J-646 | 80-3646 | 6D-078 | 04-06-1984 | F-16A(R) Block 15; ook gebruikt circa 1984 als testvliegtuig waarbij boordkanon plaats maakte voor meet apparatuur; daarna weer omgebouwd tot operationeel toestel; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-647 | 80-3647 | 6D-079 | 04-07-1984 | 2019 ? | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; instructiekist |
J-648 | 80-3648 | 6D-080 | 20-07-1984 | ? | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili als "746" |
J-710 | 87-0710 | 6D-156 | 22-05-1990 | 21-11-1990 | F-16a Block 15. Afgeschreven na ongeval; zie ook J-883. |
J-864 | 81-0864 | 6D-081 | 16-07-1984 | ? | F-16A block 15; 1988 Demonstratiebeschildering i.v.m. 75 jaar KLu. Medio 1991 jubileum beschildering 40 jaar 312 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM (ook als F-16A(R) ?; verkocht Chili |
J-865 | 81-0865 | 6D-082 | 30-07-1984 | 03-06-1985 | F-16A-15-CF, Block 15. Afgeschreven na ongeval. |
J-866 | 81-0866 | 6D-083 | 16-08-1984 | 2020 ? | F-16A(R) block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; op KMA Breda |
J-867 | 81-0867 | 6D-084 | 28-08-1984 | ? | F-16A(R) block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili |
J-868 | 81-0868 | 6D-085 | 01-10-1984 | ? | F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Was in april 2002 voorzien van specifieke Maxima-maskings. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016. |
J-869 | 81-0869 | 6D-086 | 31-10-1984 | ? | F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili (749) |
J-870 | 81-0870 | 6D-087 | 22-11-1984 | 2018 ? | F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; wordt verkocht en in opslag Volkel gezien april 2016; verkocht Jordanie (242). |
J-871 | 81-0871 | 6D-088 | 06-12-1984 | 2021 | F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Draken International USA. |
J-872 | 81-0872 | 6D-089 | 18-12-1984 | 2018 ? | F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016; verkocht Jordanie (243) |
J-873 | 81-0873 | 6D-090 | 25-01-1985 | 2018 ? | F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016; verkocht Jordanie (244) |
J-874 | 81-0874 | 6D-091 | 13-02-1985 | ? | F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili (750) |
J-875 | 81-0875 | 6D-092 | 25-02-1985 | ? | F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili (751) |
J-876 | 81-0876 | 6D-093 | 01-04-1985 | 2018 ? | F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016; verkocht Jordanie (245) |
J-877 | 81-0877 | 6D-094 | 19-04-1985 | 2010 ? | F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; instructiekist |
J-878 | 81-0878 | 6D-095 | 26-04-1985 | F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht naar Chili (724) | |
J-879 | 81-0879 | 6D-096 | 30-05-1985 | zomer 2022 | F-16A block 15; 1996 Jubileumbeschildering 45 jaar 312 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM ; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA; |
J-880 | 81-0880 | 6D-097 | 14-06-1985 | 21-05-1991 | F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval Sardinie, rest naar Den Dolder |
J-881 | 81-0881 | 6D-098 | 26-06-1985 | feb 2021 | F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; scrapped |
Bronnen, zie hieronder...
Opmerkingen:
AM betekent A omgebouwd to MLU standard; MB is een B omgebouwd to MLU standard.
J-315 en J-001 hebben nooit bestaan (waren fake regi's voor resp J-241 en J-004)
.
.
Registratiegegevens General Dynamics F-16B (tweezitter): | |||||
Registratie | Constructie-nummer | US-Fiscal Year-nr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen (BM = MLU update) |
J-064 | 86-0064 | 6E-033 | 05-07-1988 | zomer 2022 | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16BM; beschadigd 18-5-2006; USA; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA; |
J-065 | 86-0065 | 6E-034 | 21-12-1988 | sep 2020 | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16BM; USA; Volkel, scrapped |
J-066 | 87-0066 | 6E-035 | 23-06-1989 | maart 2022 | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16BM; in gebruik vanaf circa 2001 voor testvliegtuig met bijnaam "Orange Jumper". Mid 2008 al MLU M5 configuratie. ; |
J-067 | 87-0067 | 6E-036 | 08-12-1989 | zomer 2022 | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16BM; USA; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA; |
J-068 | 87-0068 | 6E-037 | 08-12-1989 | 20-09-2006 | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16BM Afgeschreven crash Volkel |
J-208 | 83-1208 | 6E-027 | 24-07-1985 | 2018 ? | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM; USA; wordt verkocht en in opslag Volkel gezien april 2016; verkocht Jordanie als "237" |
J-209 | 83-1209 | 6E-028 | 26-09-1985 | zomer 2022 | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM; USA; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA; |
J-210 | 83-1210 | 6E-029 | 31-01-1986 | zomer 2022 | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM; ook demo schema met hoefijzers en sneeuw; USA; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA; |
J-211 | 83-1211 | 6E-030 | 01-05-1986 | juni 2007 | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM; verkocht naar Chili (738) |
J-259 | 78-0259 | 6E-001 | 07-06-1979 | 29-06-1999 | Eerste afgeleverde F-16. F-16B Block 1. 1989 speciale beschildering ter gelegenheid van 10 jaar F-16 in Nederland. Afgeschreven en naar LETS.; Nu KMS bewaard Woensdrecht |
J-260 | 78-0260 | 6E-002 | 10-10-1979 | 21-12-1993 | F-16B-01-CF, Block 1. Afgeschreven na ongeval.; bewaard Woensdrecht |
J-261 | 78-0261 | 6E-003 | 29-02-1980 | april 2004 | F-16B Block 1; naar opslag MLM ? |
J-262 | 78-0262 | 6E-004 | 18-01-1980 | 18-03-1998 | F-16B Block 1; Afgeschreven |
J-263 | 78-0263 | 6E-005 | 04-02-1980 | 01-01-1995 | F-16B Block 1; Afgeschreven, naar opslag MLM; naar nieuwe NMM Soesterberg. |
J-264 | 78-0264 | 6E-006 | 04-08-1980 | april 2004 | F-16B Block 1, nu naar opslag NMM ? |
J-265 | 78-0265 | 6E-007 | 16-01-1981 | april 2004 | F-16B Block 5. '313 NATO Tiger' ; nu naar opslag NMM ? |
J-266 | 78-0266 | 6E-008 | 18-03-1981 | sept 2004 | F-16B block 5, naar opslag MLM; exhibit Leeuwarden |
J-267 | 78-0267 | 6E-009 | 19-05-1981 | 2008? | F-16B Block 10; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; verkocht naar Jordanië april 2009 |
J-268 | 78-0268 | 6E-010 | 01-09-1981 | april 2004 | F-16B Block 10; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; naar opslag MLM en nu in opslag Volkel gezien april 2016 maar niet voor verkoop. |
J-269 | 78-0269 | 6E-011 | 18-11-1981 | okt 2005 | F-16B Block 10; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; verkocht naar Jordanië april 2009 |
J-270 | 78-0270 | 6E-012 | 12-02-1982 | jan 2006 | F-16B Block 10; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; verkocht naar Jordanië april 2009 |
J-271 | 78-0271 | 6E-013 | 13-03-1982 | 11-12-1984 | F-16B Block 10; Afgeschreven |
J-368 | 84-1368 | 6E-031 | 06-10-1986 | F-16B Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-369 | 84-1369 | 6E-322 | 04-03-1987 | zomer 2022 | F-16B Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; USA; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA; |
J-649 | 80-3649 | 6E-014 | 25-08-1982 | ? | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; naar Chili als "737" |
J-650 | 80-3650 | 6E-015 | 12-11-1982 | ? | F-16B block 15; vanaf medio 1995. Als eerste verbouwd tot F-16BM; ; naar Jordanië als "133" |
J-651 | 80-3651 | 6E-016 | 31-01-1983 | april 2005 | Ook als F-16B(R) recce; naar opslag MLM |
J-652 | 80-3652 | 6E-017 | 29-04-1983 | ? | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; naar Chili (734) |
J-653 | 80-3653 | 6E-018 | 26-05-1983 | 2008 ? | F-16B block 15; gebruikt circa 1984 als software testvliegtuig op Volkel; ook later voor testen nacht operaties apparatuur welke later in de MLU update zouden komen; in 2000 verbouwd tot standaard MLU F-16BM; naar Jordanië |
J-654 | 80-3654 | 6E-019 | 25-07-1983 | 2008 ? | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; naar Jordanië april 2009 |
J-655 | 80-3655 | 6E-020 | 31-10-1983 | juni 2007 | F-16B block 15; Ook als F-16B(R) recce. vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; naar Chili (735) |
J-656 | 80-3656 | 6E-021 | 21-02-1984 | ? | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; verkocht naar Chili (733) |
J-657 | 80-3657 | 6E-022 | 16-03-1984 | ? | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; verkocht naar Chili (736) |
J-882 | 81-0882 | 6E-023 | 27-07-1984 | zomer 2022 | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; april 2016 USA; ook tijd op Volkel no.312 squadron; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA; |
J-883 | 81-0883 | 6E-024 | n.v.t | n.v.t | F-16B, nooit geleverd aan de KLu, ging naar Egypte als "9207". (Klu kreeg J-710 in de plaats) |
J-884 | 81-0884 | 6E-025 | 22-01-1985 | 2018 ? | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016 ; verkocht Jordanie (236) |
J-885 | 81-0885 | 6E-026 | 26-04-1985 | sept 2005 | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM block 15; verkocht naar Chili (732) |
Bronnen o.a. [B32] KLu.regis., [W1] Scramble web, [O3] NIMH.web , [W16] F-16.net
Opmerkingen:
AM betekent A omgebouwd to MLU standard; BM is een B omgebouwd to MLU standard.
De "J-013" kreeg 1995 heel kort een fake regi "J-323".
KLu F-16's in de Verenigde Staten gestationeerd voor de opleiding zijn vaak voorzien van basis staartcodes zoals "AZ".
Sommige F-16's doorverkocht (via Lockheed in Amerikaans "peace" programma ) aan Chili en Jordanië.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. KLu F-16 (foto bijlage)
- 2096
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Eerste hele oude schema met grote roundels en zwarte neus. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
F-16B op Volkel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
306 squadron kist boven Nederland. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
65 jaar 322 squadron staart. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Demo roll. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Demo 2008. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Prachtige foto demo kist. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
F-16B op Springfield USA. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Oefenen op Nellis AFB, Nevada. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Hier is de kist al aardig "geweatherd..". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Onderzijde details. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In Ohio, USA. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Deze kist is behoorlijk geweathered. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op Nellis AFB. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
F-16 van 313 Sqn met een tijger aangebracht voor de NATO "Tiger meet". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Jubileum schema Twenthe. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Voorzien van dummy Sidewinder, targeting pod en ECM pod. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Demo schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Demo 1995 ? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met TAXAN containers voor het sleepdoelsysteem. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
"50 jaar 323 " beschildering (Diana), nog "zonder censuur", 1990. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Tight turn. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Gaan maar! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op oefening in Noorwegen, de banen zijn prima schoon. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Vliegend vanaf de vliegbasis Amendola in Italië voor operaties Servië en Kosovo. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Onderhoud op Fokker Woensdrecht. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Achter de trekker. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Motor demontage. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Onderhoud. De parachute zit ook niet in de staart housing. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
MARS pod. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Achter cockpit F-16B MLU. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan het NIMH met de Beeldbank NIMH.
Modelbouw F-16
- 9334
MODELBOUW F-16
Modellen (type) | ? nooit gezien @ moeilijk te vinden | ? never seen @ hard to find |
1/72 | 1/48 | 1/32 |
F-16A of B **: Revell (nieuwe mal voor MLU); Hasegawa (nieuwe mal)/ Minicraft/ Zhengdefu/ Kitech; ESCI HobbyBoss Fujimi AMT-ERTL Mastercraft Airfix/ Heller/ MPC Matchbox/ Alanger Hasegawa (oude mal) Revell (oude mal)/ Monogram Intech/SMER | Eduard Kinetic (nieuw A #48100) Hasegawa Revell/ ESCI / ERTL/ Italeri/ Heller Kinetic (*oude mal) Academy/ AFV/ Hasegawa Entex Otaki Arii | Tamiya (Thunderbird version, needs tail conversion) Academy (needs tail conversion) Hasegawa (upgrade) / Ace Revell Kangnam |
beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal (al is dat af en toe lastig te traceren); niet alle modellen genoemd, het zijn er veel! (best kit listed first).
1/144: Revell/ Dragon , Minicraft, Academy, Crown/ LS, Aoshima, HobbyCraft, Matchbox, Arii / MicroAce, S-Mars ;
1/100: Lindberg
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(1) | < K11> grijs FS36118 (achter en boven) < K10> (vooral vooraan) grijs FS36270 | < K23> lichtgrijs FS36375 | schema is NATO standard en mat. eerste afleveringen door Fokker met zwarte radarneus en te grote roundels!; later mid grijze radarneus. |
ALGEMENE MODELBOUW INFORMATIE:
- ** TAMIYA heeft op 1/72 een mooi F-16 model maar dat is (nog) GEEN A of B variant.
- F-16 kisten bij de KLu hebben in de loop der jaren verschillen in de staart en staart-uiteinden afhankelijk van de versie. De KLu F-16A of F-16B heeft vaak een verlengde parachute fairing onderaan de staart maar niet altijd.
- Upgrades in kader MLU zijn extern zichtbaar aan diverse bulten en antenna's. De MLU cockpit heeft veel meer zwart in het interieur. Verder is er bij de MLU M3 een Helmet Mounted Cueing piefje te zien aan de binnenkant van de linker cockpitkap.
- MLU kisten kregen versterkingsplaten bovenop de romprug en ook upgrades van Pratt and Whitney PW200 en PW220 motoren; de luchtinlaat lijkt ongewijzigd.
- Verder is er soms wel of niet een "piefje" aan de verticale staartvoorrand. Kijk naar foto's.
- de oude Orpheus verkenningspod is er in verschillende schalen, o.a. van DACO op 1/72 en 1/48. De Italiaanse firma Videoaviation.com heeft ook een resin Orpheuspod NL voor de KLu op 1/32 (deze lijkt correct met een lengte van 116 mm op 1/32).
- de latere rechthoekiger verkenningsbak is er op 1/32 van Plastic World Modeli.
- Er zijn in de loop der jaren ook veel kits verschenen met KLu decals met soms mooie staarten. Zo heeft Dutch Decal in de loop der jaren veel F-16 decal sets uitgebracht! Zo is eind 2019 een 1/32 set #32037 uitgekomen voor een KLu F-16 en F-104G.
- voor KLu decals zijn er ook wat kleinere initiatieven: in MIP 2020-5 staat een kort artikel over AdKo Model voor speciale KLu F-16 schema's verkrijgbaar in diverse schalen.
- meer info over modelbouw van 1/72 en 1/32 F-16 kits hier [externe link naar ons IPMS lid M. de Vreeze]
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)
F-16A :
F-16B :
NIEUWS ARTIKELEN
Artikel in de oude Aviation Week van december 1972 over de opvolging van de F-104 en NF-5. Collectie M. de Vreeze (used with permission):
-----------------------------------------------------------------
Artikel uit General Dynamics PR met de werkverdeling tussen de partners. Collectie M. de Vreeze (used with permission):
-------------------
Artikel uit een oude Aviation Week jaargang 1978 over aanvang licentie productie. Collectie M. de Vreeze (used with permission):
Foto van de eerste door Fokker gebouwde F-16, tweezitter J-259. Uit een oude Aviation Week 1979. Grappig is dat van deze eerste Fokker F-16B is door IPMS lid Meindert de Vreeze nog een 1/48 model gemaakt voor de bekende Fokker testpiloot Henk Themmen die de eerste vlucht hierin maakte vanaf Schiphol. Dit model stond bij dhr. Themmen op de werkkamer thuis. Collectie M. de Vreeze (used with permission):
Artikel uit een oude Aviation Week 1979. Collectie M. de Vreeze (used with permission):
..
..
..
Artikel uit een oude Aviation Week 1979. Collectie M. de Vreeze (used with permission):
Artikel uit een oude Aviation Week van december 1981 voor extra bestelling. Collectie M. de Vreeze (used with permission):
Artikel uit een oude Aviation Week december 1982. Collectie M. de Vreeze (used with permission):
Artikel uit een oude Aviation Week 1983. Collectie M. de Vreeze (used with permission):
Artikel uit een oude Aviation Week 1983. Collectie M. de Vreeze (used with permission):
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)