Cat 3.  KLu

Totale vloot: F-16A/B : 213 stuks, vanaf 1979 in dienst; 177 eenzitters F-16A, 36 tweezitters F-16B.   

 (tekst door Meindert de Vreeze)

De keuze van de F-104 opvolger duurde in Nederland vele jaren en begon al in 1967 waarbij Nederland niet mee deed met de MRCA-75 (de latere Tornado). Begin jaren zeventig volgde de evaluatie van de (Y)F-16 o.a. in 1974 op Edwards en Dayton (Ohio). Er werden analyses gemaakt van andere vliegtuigtypes zoals de te ontwikkelen Northrop P-530 Cobra, de al vliegende Zweedse Saab Viggen en Franse Mirage F-1. De productiekosten werden ingeschat op circa 13 miljoen gulden per F-16, 17 miljoen voor de F-1 en 18 miljoen voor de Viggen waarbij de F-16 ook lagere brandstofkosten zou hebben. Allerlei aspecten werden meegewogen alsook de dreiging in de lucht vanuit het Warschau Pakt bestaande vooral uit de MiG-21 “Fishbed”en MiG-23 “Flogger”.    


Op 27 mei 1975 werd door de Nederlandse kabinet van Den Uyl (met defensieminister Vredeling) besloten de F-16 te bestellen voor de Koninklijke Luchtmacht. In eerste instantie als opvolger van F-104 (al zou het later tevens de Northrop NF-5 bij de KLu kunnen opvolgen maar die beslissing werd nog niet genomen want een Europees vliegtuig was nog niet uitgesloten). De eerste F-16 order was voor de aanschaf van 84 stuks en daarbij nog 18 opties. De eerste aflevering was voorzien voor 1979 met de afleveringen lopende tot 1984. De bestelde F-16A eenzitter en F-16B tweezitter (die ook gevechtsinzetbaar zou zijn) zouden worden voorzien met de Pratt and Whitney F100 motor, de standaard luchtinlaat en 1 intern M61 kanon. De bewapening zou bestaan uit Sidewinder lucht-lucht raketten en diverse bommen voor grondaanvallen. Het zou in de lucht kunnen worden bijgetankt en ook konden externe brandstoftanks kunnen worden gebruikt.


Het beoogde kleurenschema had een soortgelijk camouflage patroon als de F-104 en NF-5 van RAL7001, 6014 en 7012. Dit schema werd echter nooit toegepast, de F-16’s voor de KLu werden afgeleverd in het standaard Amerikaanse / NATO grijze patroon.


Er volgden ook diverse contracten voor verdere industriesamenwerking: Fokker zou onderdelen in licentiebouw produceren ook voor andere NATO landen en andere Europese fabrieken waren vooral het Belgische SABCA en FN Herstal voor de motorassemblage. Fokker op Papendrecht zou rompmiddenstukken en wieldeuren produceren, Avio-Fokker zou kabelbomen installeren. Fokker op Schiphol-Oost fabriceerde vleugeldelen en zou de eindassemblage doen (met ook de andere componenten vanuit andere landen) alsook de acceptatie/testvluchten.


Een eerste opleiding van KLu F-16 technici begon in de Verenigde Staten eind 1978 bij de General Dynamics fabriek op Fort Worth en begin 1979 op Hill AFB bij Salt Lake City. Luchtmachtvliegers werden eerst bij de EMVO op de PC-7 op Woensdrecht opgeleid. Een aantal F-16 KLu vliegers kregen dan de training op de Belgische Alphajet vanaf Brustum. Maar de latere F-16 vliegers gingen naar de Verenigde Staten om te vliegen op de T-37 Tweety en daarna T-38 Talon op Sheppard.


De eerste bij Fokker geassembleerde F-16, de F-16B tweezitter "J-259", maakte 3 mei 1979 zijn eerste vlucht vanaf Schiphol met Fokker testvlieger Henk Themmen en de Amerikaanse testvlieger Dave Palmer. De eerste 12 F-16A kisten waren van het zgn. Block 1, met het kleine stabilo en zwarte neus. Het ALR-69 radarwaarschuwingssysteem zat er ook in maar ze hadden nog niet aan het eind van de staart de lange parachute-fairing.


Op Leeuwarden werd mid 1979 gestart met de conversie en opleiding bij de TCA F-16 met 7 F-16A en 5 F-16B’s (waaronder de eerste “J-259”). Er waren wat aanloopproblemen bij de aflevering en acceptatie van de eerste toestellen en ook wat gebreken aan juiste infrastructuur op Leeuwarden. Maar 1 mei 1981 werd op Leeuwarden het no.322 squadron het eerste operationele F-16 KLu squadron met 16 F-16A en 2 F-16B toestellen. Een jaar later volgde no.323 squadron.


Eind 1980 werd besloten een additionele F-16 bestelling te doen van 18 F-16A en 4 F-16B voor het opvangen van toekomstige verliezen. (Ook was men al tot de conclusie gekomen dat voor de NF-5’s de F-16 de beste opvolger zou zijn al was de beslissing voor de gehele NF-5 vloot nog niet genomen. Northrop was bezig met het F-5G Tigershark project voorzien van een enkele J79 motor. De beslissing zou ook afhangen van compensatieorders voor Fokker en kosten).


Begin 1982 werd weer F-16 vervolgorder geplaatst ter waarde van 560 miljoen gulden voor 22 extra F-16’s voor het opvangen van mogelijke vredesverliezen en zo’n 42 stuks ter vervanging van de NF-5 vanaf 1985. (De Amerikaanse DoD bestelde ook grote aantallen extra F-16 toestellen voor de USAF alsook landen als Zuid-Korea en Pakistan).


Ondertussen was voor de F-16 het vergrootte composiet horizontale stabilo ingevoerd. De reeds aan de KLu afgeleverde Block 1 kisten werden gemodificeerd in het “Pacer Loft 1” programma en daarvan ook voorzien door Fokker die deze stabilo’s in Hoogeveen produceerde. Verder werd extra bekabeling aangebracht voor o.a. de AN/ALQ-131 ECM pod die in 1982 beschikbaar kwam. De parachute fairing onderaan de verticale staart was ondertussen ook de standaard.


Februari 1983 kreeg ook het no.306 verkenningssquadron de eerste verkennings F-16, ook wel aangeduid als F-16A(R) en F-16B(R). Daarvan werden 25 toestellen afgeleverd en ze waren voorzien van extra bekabeling om de Orpheus Recce pod van de F-104 te blijven gebruiken, extern zijn ze identiek aan de standaard KLu F-16’s. (Drie F-16A kisten werden later nog verbouwd tot R).


Oktober 1984 kreeg een speciale testgroep van de KLu een F-16A “J-646” afgeleverd die de eerste “Orange Jumper” was en was voorzien van extra bekabeling en meetsystemen van het NLR en al snel kwam ook de test F-16B “J-653”. Deze testvliegtuigen hadden het doel om specifieke KLu verlangens uit te proberen zoals de Maverick air-to-ground raket of Taxan sleepdoelen. (de Maverick werd trouwens pas veel later voor de KLu besteld). Andere F-16's werden later ook door de testgroep gebruikt.


De 162 beschikbare KLu F-16’s hadden ondertussen al 15.000 vlieguren gemaakt en ze vlogen bij negen KLu squadrons vanaf Leeuwarden, Twenthe, Volkel, Gilze-Rijen en Eindhoven. Regelmatig werd een enkele F-16 voorzien van een speciaal kleurenschema voor demonstraties op air shows of bij een squadron jubileum. Dit rouleerde steeds en er zijn heel wat speciale beschilderingen geweest. 


Vanaf 1987 werden vanaf Goose Bay in Canada regelmatig laagvliegoefeningen met de F-16 gedaan. Vanaf 1990 ging men naar de F-16 opleiding op Tucson Arizona bij de Amerikaanse Air National Guard. Daarvoor waren KLu F-16 toestellen aldaar gestationeerd, meestal 11 stuks; ze hadden vaak de codeletters van de locale staat zoals "AZ" . Afsluitend was dan een “theater conversion” cursus weer in Nederland.


In juni 1989 was de F-16 10 jaar bij de KLu in dienst maar waren er wel al 18 verongelukt en dat was met 10% meer dan verwacht. Vanaf 1993 was het de bedoeling acht F-16 squadrons te hebben met de-activering van no.306 squadron en de verouderde Orpheus pod uit te faseren. Dat werd echter niet doorgezet want er was nog geen alternatief want het Amerikaanse ATARS programma werd afgeblazen.


De laatste van 213 F-16’s voor de KLu werd afgeleverd in 1992.


De KLu toestellen werden veelvuldig ingezet niet alleen in Nederland, ook werd er deelgenomen aan de normale taken in vredestijd en vele NATO oefeningen. Vanaf april 1993 werd operatie "Deny Flight" boven Bosnië uitgevoerd vanaf de Italiaanse basis Verona. De Orpheus pod werd daar ook veelvuldig gebruikt en bewees weer eens zijn waarde. In 1995 volgde operatie "Deliberate Force".


Vanaf 1995 werd het eerste MLU programma (“Pacer Slip”) opgestart om de F-16 te moderniseren voor de toekomst. De F-16A/B had voor die tijd slechts een beperkte nachtvlieg-inzetbaarheid. MLU beoogde de F-16 een ware 24-uur per dag inzetbaarheid te geven ook in heel slecht weer. MLU was een NATO wijd programma en F-16's werden veelal ook door de KLu getest in Europees verband (EPAF). MLU componenten waren o.a een upgrade aan de ALQ-131 ECM, aanvullende chaff/flare zelfbeschermingsmiddelen in de pylons, verbeterde radar, betere IFF en betere Mission computer. GPS en terreinvolgsysteem werd ingevoerd en de Pratt en Whitney F100 motoren werden gemoderniseerd. Verder konden radargeleidde wapens worden afgevuurd en kon de vlieger “night vision goggles” gebruiken voor nachtvliegen waarbij ook de HUD werd geupgrade. Vanaf 1995 werd de AIM-120B AMRAAM luchtraket ingevoerd en kon de FLIR pod worden meegevoerd. Geleidde GBU-33 bommen en CBU-87 bommen konden ook worden afgeworpen.

Deze MLU F-16’s worden wel aangeduid als F-16AM voor de eenzitter en F-16BM voor de tweezitter. Dit eerste MLU programma uitgevoerd bij Fokker was gereed in 1998.


Ondertussen werd door Defensie vanaf 1996 de herindeling in Nederland op de vliegbases ingezet. Het no.314 F-16 squadron op Gilze-Rijen zou verhuizen naar Leeuwarden. Op Leeuwarden bleven ook de no.322 en no.323 F-16 squadrons. Op Volkel bleven de no.306, 311 en 312 F-16 squadrons. Het no.316 squadron op Eindhoven zou de F-16 verkrijgen en verhuizen naar Twenthe waar ook no.313 en 315 squadron gestationeerd waren.


De KLu F-16's werden weer eens in het buitenland ingezet. Op de Balkan was onrust uitgebroken en vanaf maart 1999 was er NAVO operatie "Allied Force" vanwege de oorlog in Kosovo. KLu F-16's werden gestationeerd in het Italiaanse Amendola. Op 24 maart 1999 schoot een KLu F-16, de "J-063", een Servische MiG-29 neer met een AIM-120B AMRAAM raket. De KLu toestellen konden vanaf april 1999 ook een LANTIRN targeting pod gebruiken en Maverick grondraketten afvuren.


Van 2002 tot in wel 2011 vlogen KLu F-16's boven Afghanistan, eerst in kader van ISAF vanaf Manas in Kirgizië maar later ook vanaf Kandahar. Naast het maken van patrouillevluchten werden ook gronddoelen aangevallen.


De volgende F-16 vloot update was MLU M3 in 2004 en dat betekende toevoeging van een datalink 16 en een Helmet Mounted Cueing systeem. Andere upgrades betroffen de radar APG-66v2, Advanced IFF, MMC met data modem en de cockpit gemoderniseerd (wat te zien is omdat er veel zwart in het cockpit interieur zit tegen schittering). Verder aangebracht werd een terreinvolgsysteem, GPS maar ook een uitbreiding van wapenmogelijkheden met een FLIR (slecht-zicht-apparatuur). Verder werden de Pratt and Whitney F100 motoren op de laatste F100-PW-220 standaard gebracht (De grootte van de luchtinlaat bleef ongewijzigd).

De MARS (medium altitude recon system) als opvolger van de oude Orpheus pod werd ingevoerd bij no. 306 squadron, welke pod meegenomen kon worden onder de romp. 


Bij de latere missie Uruzgan TFU in 2006 vlogen F-16's vanaf mei vanaf de vliegvelden Kabul en Kandahar. Ook werden er vanaf 2005 QRA taken met andere NATO landen gevlogen in de Baltische staten.


Vanaf 2006 volgde upgrade programma MLU M4 en die introduceerde een nieuwe computer met software zodat ook de AIM-9X Sidewinder en IRIS-T raketten afgevuurd kunnen worden. MLU M5 van 2009 bracht o.a. een beter precisie navigatiesysteem. Ook kan men beter werken met geleidde wapens zoals de GBU-49 bom.


Het KLu F-16 trainingsdetachement in USA ging vanaf april 2007 naar Springfield (Ohio). Ook werden er regelmatig Red Flag trainingen gedaan vanaf Nellis AFB, USA en Davis-Monthan.


In 2009 werd wederom een nieuw fotoverkenningssysteem als vervanging van de MARS ingevoerd, de Recce-Lite (RL) met o.a. infrarood sensoren. De informatie kan met een datalink naar de grond worden gestuurd. Verder heeft de piloot de beschikking over een JHMCS (Joint helmet mounted cueing system) waarbij in de helm informatie wordt gepresenteerd.


Mid 2009 had de KLu nog beschikking over zo'n honderd F-16 toestellen (waarvan 14 voor de vliegeropleiding in de USA). Het Amerikaanse detachement vloog vanaf november 2010 vanaf Tucson.


De F-16 kreeg in 2010 het modificatieprogramma Pacer Amstel ("After Mlu STructural Enhancement of Lifetime"). Diverse spanten en onderdelen werden vervangen en ook wat nieuwe hardware, software en nieuwe bekabeling geïnstalleerd. Het volgende modificatieprogramma zal zijn Pacer ICSS (Improvement of Capabilities and Sustainment of Structure). MLU M6 uitgevoerd in 2012 betrof weer een IFF update.


Wegens bezuinigingen werd april 2011 door Defensie besloten van de 87 resterende F-16's er 19 extra te gaan af stoten. In oktober 2011 was er nog een missie vanaf Mazar-e-Shariff om de politie in het Afghaanse Kunduz te ondersteunen. Zo rond oktober 2012 waren nog operationeel de squadrons no. 312, 313 op Volkel en no. 322, 323 op Leeuwarden. In 2016 was er nog een klein KLu detachement in Letland.


Mid 2013 waren nog 68 F-16's in dienst. Deze gingen minder vlieguren maken en het aantal squadrons werd verkleind van vier naar drie, één op de vliegbasis Leeuwarden en twee op Volkel.

KLu F-16 toestellen zijn ook ingezet voor missies tegen ISIS boven Irak (zoals in 2014) als ook Syrïe. Januari 2018 vertrokken er wederom 6 F-16 toestellen met een detachement voor dergelijke operaties naar een vliegbasis in Jordanïe.

Mei 2019 was de F-16 maar liefst 40 jaar in dienst bij de KLu. Bij no. 312, 313 en 322 squadrons vlogen er rond die tijd in Nederland nog zo'n 63 F-16AM kisten en 3 F-16BM naast de ongeveer 5 F-16AM en 4 F-16BM bij de opleiding op Tucson. De planning is dat in 2020 dit afloopt naar 55 stuks, 24 stuks in 2023 en de buitendienststelling in het jaar 2024 als de F-35 volledig operationeel is. De F-16's op Leeuwarden worden als de planning gehaald wordt in 2020 geleidelijk vervangen door de F-35.


( Uitgefaseerde F-16's werden vaak doorverkocht naar andere landen zoals Jordanië en Chili met meestal een tussenstap via Lockheed waar de gevoelige apparatuur eruit werd gehaald).


lockheed-f16b-mdv-author

F-16B, J-066 van de KLu "Orange Jumper" test flight . Foto: M.de Vreeze (used with permission)

lockheed-f16-abbink-auth2                                                                             
F-16B . Foto: R.Abbink  (used with permission)

lockheed-f16-abbink-auth4                                                                
Foto: R.Abbink  (used with permission)
   

lockheed-f16-abbink-auth8                                                                                         
Foto: R.Abbink  (used with permission)

lockheed-f16-abbink-auth9                                                                                         
Foto: R.Abbink  (used with permission)

lockheed-f16-abbink-author6                                                                                         
Foto: R.Abbink  (used with permission)

lockheed-f16-mdv-author                                                                                         
Foto: M.de Vreeze (used with permission)

gendyn f16 mdv8 auth

Demo kist. Foto: M. de Vreeze (used with permission)

 lockheed-f16-2-mdv-author                                                      
Foto: M.de Vreeze (used with permission)

lockheed-f16-5-mdv-author                                                                                         
Foto: M.de Vreeze (used with permission)

F 16 klu 54 mdv auth

Mei 2019 was de F-16 40 jaar in dienst bij de KLu. Op de luchtmachtdagen op Volkel 2019 was deze kist "J-642" voorzien van een speciale staartbeschildering en de nummers hadden een witte rand. Foto: M.de Vreeze (used with permission)

 

F 16 klu 001 mdv auth

Deze "J-001" is niet de eerste KLu kist maar een van de laatste die rond 1990 werd afgeleverd. Zo te zien tijdens de luchtmachtdagen Volkel 2019 is het recent voorzien van verse verf. Foto: M.de Vreeze (used with permission)

 

F 16 klu 57 mdv auth

Op de luchtmachtdagen op Volkel 2019 was deze "J-146" wat meer verweerd. Aan de vleugeltips de "smokewinders". Foto: M.de Vreeze (used with permission)

F 16 klu 56 mdv auth

Gezien op de luchtmachtdagen Volkel 2019. Foto: M.de Vreeze (used with permission)

gendyn-f16b-kluauthor                                                            
F-16B Orange Jumper waarvan in de loop der jaren diverse kisten werden gebruikt als test kist. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

gendyn-f16-mindef7

F-16B en A, goed te zien zijn de walkway lijnen bovenop de romp. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

f16 wj aut 106

Beschildering Tigermeet 1991. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

f16 wj aut 108

In vroeg operationeel standaard schema. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

f16 demo wj aut 100

Demo schema 1988 toen de KLu 75 jaar bestond. Op de staartvin zit een squadron embleem, deze werd er later afgehaald. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

f16 demo wj aut 104

Demo schema 1993 waarvan meestal 2 kisten waren voorzien. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

f16 demo wj aut 106

Demo schema 1992. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

f16 demo wj aut 110

Nogmaals het demo schema 1992. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

f16 demo wj aut 112

No.314 squadron bestond in 1992 40 jaar en deze J-145 (net als de J-206) kreeg een indiaan / maskotte "Humprey" op de staart. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)


 

gendyn-f16-mdv-fl
Artikel in Flight over de Orpheus Pod;  Deze was speciaal in Nederland door OlDelft ontwikkeld, uit Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

f16 avweek 22111982 

Artikel uit de Aviation Week november 1982 [W8] over de regelmatig voorkomende "onderscheppingen" van Russische kisten boven de Noordzee (courtesy Aviation Week)


REGISTRATIES

De J-.. nummering loopt niet logisch met wanneer een F-16 werd afgeleverd.

Eerste order voor 80 F-16A en 22 F-16B (afleverperiode circa):

F-16A  Block 1:    J-212 t/m J-223  aflevering van  juni 1979 t/m juni 1980;
F-16A  Block 5:    J-224 t/m J-237  aflevering van juni 1980 t/m april 1981;
F-16A  Block 10/10A/10B/10C:    J-238 t/m J-258 aflevering april 1981 t/m juni 1982
F-16A  Block 15/15D/15F/15H/15K:    J-616 t/m J-626  aflevering mei 1982 t/m dec 1982
F-16A  Block  15:   J-627 t/m J-648  aflevering feb 1983 t/m juli 1984
F-16A  Block 15:    J-649 t/m  J-657  aflevering feb 1983  t/m maart 1984
en
F-16B  Block 1 / 10:  J-259 t/m J-271 aflevering juni 1979 t/m april 1982
F-16B  Block 15:      J-649 t/m J-657 aflevering 1982 t/m 1984
  ----
Vervolgorders (afleverperiode circa):
F-16A  Block 15M/15P/15R/15T:  J-864 t/m J-881 aflevering juni 1984 t/m juni 1985
F-16A  Block 15T/15U/15W:   J-192 t/m  J-207  aflevering juli 1985  t/m  april 1986
F-16A  Block 15W/15X:  J-358 t/m J-367 aflevering juni 1986
F-16A  Block 15X/15Y:  J-135 t/m J-146  aflevering  juni 1987   t/m mei 1988
F-16A  Block 15OCU:  J-141 t/m J-146  aflevering  juni 1987   t/m 1992
F-16A  Block 15Y/15AA/15AC:  J-054 t/m J-063  aflevering juli 1988 t/m  april 1989
F-16A  Block 15AC/15AE:   J-508 t/m J-516   aflevering juni 1989 t/m juli 1990
F-16A  Block 15AE:    J-710  afgeleverd mei 1990
F-16A  Block 15AE/15AG/15AJ/15AL:   J-001 t/m  J-021  afgelev. juni 1990  t/m feb 1992
en
F-16B  Block 15M/15S:  J-882 t/m J-885 aflevering juli 1984 t/m april 1985
F-16B  Block 15:  J-368 t/m J-369 aflevering sep 1986 t/m feb 1987
F-16B  Block 15T/15U:  J-208 t/m 211 aflevering juli 1985 t/m april 1986
F-16B  Block 15Y/15AA/15AE:  J-064 t/m J-068 aflevering juni 1988 t/m dec 1989
 =======

Vanaf 1995 van de bestaande F-16 vloot 138 stuks geupgrade naar MLU standaard, aanduiding F-16AM / F-16BM (M=Mid Life Update):
Kenmerken:
J-001 t/m 369;
J-508 t/m 516;
J-616 t/m 657;
J-864 t/m 885;

 

 

Registratiegegevens F-16A:
 
Registratie
Constructie-nummer
US- Fiscal Year-nr.
Datum in dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen:
AM > A naar MLU
J-001
32143
6D-157
22-06-1990
Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. (later werd ook J-004 van deze regi in 1998 voorzien); (let op: was niet de eerste afgeleverde kist)
J-002
32174
6D-158
03-07-1990
Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU.
J-003
32203
6D-159
13-09-1990
Fokker F-16A block 15; Demonstratiekist 1996. vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU.
J-004
32234
6D-160
09-10-1990
 
Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Feb 2011 nog actief in USA/Az
J-005
32264
6D-161
15-11-1990
Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU.
J-006
32295
6D-162
15-11-1990
 
Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU.
J-007
32325
6D-163
21-12-1990
10-01-1992
Fokker F-16A-15OCU-CF , block 15; Afgeschreven na ongeval Vlieland
J-008
32356
6D-164
05-02-1991
Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU.
J-009
32387
6D-165
06-03-1991
 
Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU.
J-010
32417
6D-166
04-04-1991
?
Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU.; In 2007 USA Springfield ; wordt verkocht
J-011
32448
6D-167
26-04-1991
 
Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU.
J-012
32478
6D-168
04-06-1991
10-01-1996
Fokker F-16A Block 15; vloog met Tiger staart. Afgeschreven crash Noordzee
J-013
89-0013
6D-169
01-07-1991
Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Nog operationeel april 2016.
J-014
89-0014
6D-170
02-08-1991
?
Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU.
J-015
89-0015
6D-171
30-08-1991
 
Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Ook solo display. ISAF 2007. Demo 2009. Nog operationeel april 2016. 
J-016
89-0016
6D-172
25-09-1991
Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Demo 2001-2004. ISAF 2011.
J-017
89-0017
6D-173
25-10-1991
Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU.
J-018
89-0018
6D-174
04-12-1991
aug 2012 bij 148FS USA /AZ
Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2011.
J-019
89-0019
6D-175
07-01-1992
 
Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU.
End 2010 148FS USA.
J-020
89-0020
6D-176
03-02-1992
 
Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2006 en 2008. Nog operationeel april 2016.
J-021
89-0021
6D-177
28-02-1992
Fokker F-16A block 15; Laatste aflevering. Vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2007.
J-054
86-0054
6D-137
29-7-1988
11-02-1992
Fokker F-16A block 15Y OCU. Afgeschreven na ongeval Hengelo door motorstoring take-off. Vloog alleen bij 315 sq.
J-055
86-0055
6D-138
02-08-1988
Fokker F-16A block 15AA OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; ook demo 2005-2006 en 2008. ISAF 2013. Nog operationeel april 2016.
J-056
86-0056
6D-139
13-10-1988
19-04-1989
Fokker F-16A block 15AA OCU. Vloog 135 sq, na ongeval bij Javinque (B) afgevoerd ?
J-057
86-0057
6D-140
14-10-1988
 ?
Fokker F-16A block 15AA OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2007; uit dienst en in opslag Volkel.
J-058
86-0058
6D-141
29-11-1988
april 2011
Fokker F-16A block 15AA OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; verkocht Chili FACH grupo 7
J-059
86-0059
6D-142
06-02-1989
22-12-1999
Fokker F-16A block 15AA OU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; afgeschreven 22 dec 1989 na Cherokee mid-air collision bij Hoeven. Eerste MLU crash.
J-060
86-0060
6D-143
22-02-1989
 
Fokker F-16A block 15AA OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Demonstratiekist 1990. Demo 1999 Leeuwarden? .
J-061
86-0061
6D-144
16-03-1989
Fokker F-16A block 15AA OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU.
J-062
86-0062
6D-145
30-03-1989
 
Fokker F-16A block 15AA OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2012.
J-063
86-0063
6D-146
30-05-1989
 
Fokker F-16A block 15AC OCU; 1992 Jubileumbeschildering 40 jaar 315 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM; schoot 24-3-1999 een Servische MiG-29 neer.
J-135
85-0135
6D-125
30-06-1987
 
Fokker F-16A block 15X ; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2011 en 2012.
J-136
85-0136
6D-126
31-07-1987
 
Fokker F-16A block 15X; In 1993 Jubileumbeschildering 40 jaar 316 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU.
J-137
85-0137
6D-127
03-09-1987
mei 2007
Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM; verkocht naar Chili (FACH Grupo 8 / 726)
J-138
85-0138
6D-128
29-09-1987
nov 2010
Fokker F-16A block 15X; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; verkocht Chili FACH
J-139
85-0139
6D-129
27-10-1987
mei 2007
Fokker F-16A block 15X; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; 19-09-1996 gebotst met Sea Harrier bij Portland maar hersteld; Verkocht naar Chili (FACH 731)
J-140
85-0140
6D-130
24-12-1987
21-05-1998
Fokker F16A Block 15Z. Afgeschreven Goose Bay, resterende delen naar opslag MLM / TNO cockpit;
J-141
85-0141
6D-131
04-01-1988
dec 2005
Fokker F-16A block 15Y OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; verkocht naar Chili (730)
J-142
85-0142
6D-132
15-02-1988
?
Fokker F-16A block 15Y OCU; 1993 Jubileumbeschildering 40 jaar 316 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU.
J-143
85-0143
6D-133
01-03-1988
juni 2007
Fokker F-16A block 15Y OCU; In 1993 Jubileumbeschildering 40 jaar 316 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; verkocht naar Chili (725)
J-144
85-0144
6D-134
07-04-1988
 
Fokker F-16A block 15Y OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2012.
J-145
85-0145
6D-135
26-04-1988
?
Fokker F-16A block 15Y OCU; 1992 Jubileumbeschildering 40 jaar 314 squadron. Vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM; 2011 USA 148FS; uit dienst en in opslag Volkel.
J-146
85-0146
6D-136
20-05-1988
?
Fokker F-16A block 15Y OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM/ block 20 MLU.
J-192
83-1192
6D- 99
24-07-1985
nov 2010
Fokker F-16A block 15T; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Verkocht naar Chili (752)
J-193
83-1193
6D-100
26-08-1985
?
Fokker F-16A block 15T; Demonstratiekist 1993. Vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 ML; Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016.
J-194
83-1194
6D-101
01-10-1985
sept 2006
Fokker F-16A block 15T; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; verkocht naar Chili (722)
J-195
83-1195
6D-102
06-11-1985
10-02-1993
Fokker F-16A block 15T. Afgeschreven na ongeval bij Geffen.
J-196
83-1196
6D-103
31-10-1985
 
Fokker F-16A block 15T; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Tigermeet 2012. Nog operationeel april 2016. 
J-197
83-1197
6D-104
29-11-1985
?
Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU.
J-198
83-1198
6D-105
17-01-1986
nov 2010
Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; Buiklanding 27-2-2007 maar hersteld. Verkocht Chili (753)
J-199
83-1199
6D-106
17-02-1986
 ?
Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2007 en 2009. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016.
J-200
83-1200
6D-107
27-03-1986
28-02-1991
Fokker F-16A block 15U. Afgeschreven na ongeval bij Texel.
J-201
83-1201
6D-108
02-04-1986
?
Fokker -16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU.
J-202
83-1202
6D-109
29-05-1986
 ?
Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2011. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016 maar niet meer voor verkoop. 
J-203
83-1203
6D-110
29-05-1986
aug 2011
Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Verkocht Chili (745)
J-204
83-1204
6D-111
17-06-1986
april 2011
Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; Verkocht Chili (754)
J-205
83-1205
6D-112
23-06-1986
mei 2007
Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; Verkocht naar Chili (729)
J-206
83-1206
6D-113
24-07-1986
15-06-2001
Fokker F-16A block 15U; 1992 Jubileumbeschilderng 40 jaar 314 squadron 1992. vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; afgeschreven na problemen bij Terschelling.
J-207
83-1207
6D-114
22-08-1986
nov 2010
Fokker F-16A block 15W; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; verkocht Chili (755)
J-212
78-0212
6D-100
08-06-1979
20-11-1997
Fokker F-16A block 1; Eerste afgeleverde Fokker licentie kist. Afgeschreven en gesloopt
J-213
78-0213
6D-200
06-08-1979
20-03-1998
Fokker F-16A block 1; Demonstratietoestel 1991. Afgeschreven. Opgesteld KMA
J-214
78-0214
6D-300
05-09-1979
08-01-1998
Fokker F-16A block 1; Afgeschreven.
J-215
78-0215
6D-400
02-11-1979
02-02-1999
Fokker F-16A Block 1; 1993 Jubileumbeschildering 50 jaar 322 squadron. Afgeschreven; Naar MLM , nu NMM Soesterberg
J-216
78-0216
6D-500
29-02-1980
10-03-1980
Fokker F-16A block 1; ook gebruikt als F-16 testvliegtuig o.a voor de Orpheuspod circa 1981; Afgeschreven.
J-217
78-0217
6D-601
21-12-1979
17-07-1981
Fokker F-16A block 1; Afgeschreven na ongeval runway barrier Leeuwarden.
J-218
78-0218
6D-701
20-03-1980
24-05-1998
Fokker F-16A block 1; demo 1994. Afgeschreven.; delen naar TNO Rijswijk
J-219
78-0219
6D-801
31-03-1980
27-04-1995
Fokker F-16A block 1; Afgeschreven., voor instructie gebruikt Leeuwarden
J-220
78-0220
6D-901
31-03-1980
2000 ?
Fokker F-16A Block 1; cockpit TNO Soesterberg.
J-221
78-0221
6D-100
01-05-1980
27-04-1995
Fokker F-16A block 1; Afgeschreven. naar opslag MLM
J-222
78-0222
6D-110
19-05-1980
11-05-1995
F-16A block 1; Afgeschreven en nog in opslag Volkel gezien april 2016 maar niet voor verkoop.
J-223
78-0223
6D-120
02-07-1980
01-01-1996
F-16A block 1; Afgeschreven en gesloopt Leeuwarden.
J-224
78-0224
6D-130
30-06-1980
26-04-1983
F-16A block 5; Afgeschreven na ongeval Hoogeveen met de J-227.
J-225
78-0225
6D-140
14-07-1980
21-03-1983
F-16A block 5; Afgeschreven na ongeval.
J-226
78-0226
6D-150
01-07-1980
19-02-1999
F-16A block 5; Demonstratietoestel Leeuwarden 1991. Afgeschreven.; deel bewaard Woensdrecht; Dump Volkel, gesloopt eind 2014 Domeinen Soesterberg.
J-227
78-0227
6D-160
04-08-1980
26-04-1983
F-16A block 5; 323 en later 322 sq. Afgeschreven na ongeval Hoogeveen met de J-224.
J-228
78-0228
6D-170
22-08-1980
11-09-1997
F-16A block 5; Afgeschreven. bewaard Leeuwarden
J-229
78-0229
6D-180
22-08-1980
28-04-1995
F-16A block 5; Afgeschreven en nog in opslag Volkel gezien april 2016 maar niet voor verkoop.
J-230
78-0230
6D-190
16-10-1980
 
F-16A block 5; Afgeschreven.; naar opslag MLM; later Gilze Rijen; verkocht in delen naar USA eind 2014
J-231
78-0231
6D-200
11-12-1980
 
F-16A block 5; Demonstratietoestel Leeuwarden 1991. Afgeschreven.
J-232
78-0232
6D-210
19-11-1980
 
F-16A Block 5; ook gestaan in VTOC Fokker in Aalsmeer; naar KLu opslag Woensdrecht
J-233
78-0233
6D-220
19-11-1980
20-10-1981
F-16A block 5; Afgeschreven na ongeval.
J-234
78-0234
6D-230
13-01-1981
01-02-1996
F-16A block 5; Afgeschreven. Voorjaar 2002 speciale beschildering 50 Jr 315sq. bewaard op Twenthe; in 2013 naar Deltion college Zwolle;
J-235
78-0235
6D-240
18-03-1981
 
F-16A block 5; Afgeschreven. naar opslag MLM; nu sleutelkist Eindhoven
J-236
78-0236
6D-250
13-03-1981
 
F-16A Block 5. 1998 'Day/Night'schema in verband met 85 jaar KLu; bewaard ROC Hoofddorp.
J-237
78-0237
6D-260
06-04-1981
03-06-1981
F-16A block 5; Afgeschreven na ongeval.
J-238
78-0238
6D-270
04-05-1981
18-12-1992
F-16A block 10; Afgeschreven. Tentoonstelling Aviodome, daarna naar LETS. nu bewaard op Eindhoven
J-239
78-0239
6D-280
22-05-1981
 
F-16A block 10; Afgeschreven en gesloopt voor onderdelen.
J-240
78-0240
6D-290
04-05-1981
 
F-16A block 10; Afgeschreven. Naar KMSL als vervanging voor J-015; poortwachter Volkel
J-241
78-0241
6D-300
25-05-1981
 
F-16A Block 10 (later fake regi J-315 in ROC)
J-242
78-0242
6D-310
22-06-1981
01-11-1995
F-16A Block 10. Afgeschreven en naar Noorwegen voor school
J-243
78-0243
6D-320
15-07-1981
 
F-16A Block 10; naar opslag MLM
J-244
78-0244
6D-330
17-06-1981
17-11-1986
F-16A Block 10. Afgeschreven na ongeval.
J-245
78-0245
6D-340
01-09-1981
27-04-1995
F-16A Block 10. Afgeschreven ; poortwachter Ramstein AFB
J-246
78-0246
6D-350
10-09-1981
01-01-1996
F-16A Block 10. Afgeschreven. Naar KMSL, bewaard Woensdrecht; later exhibit o.a Leeuwarden.
J-247
78-0247
6D-360
02-10-1981
28-04-1995
F-16A Block 10. Afgeschreven; bewaard op Twenthe
J-248
78-0248
6D-370
08-10-1981
nov 2004
F-16A Block 10. "50 jaar 323". Afgeschreven, wordt gebruikt in stands op open dagen
J-249
78-0249
6D-380
06-10-1981
2004
F-16A Block 10; bruikleen ROC Leeuwenborgh te Beek airport
J-250
78-0250
6D-390
12-10-1981
 
F-16A Block 10. Afgeschreven. Naar KMSL, bewaard Woensdrecht
J-251
78-0251
6D-400
02-11-1981
 
F-16A Block 10; verbouwd tot F-16AM; eerste met 2000 uren; in opslag; naar Jordanië
J-252
78-0252
6D-410
18-01-1982
04-10-1983
F-16A Block 10. Juni 1983 Jubileumbeschildering 40 jaar 322 squadron. Afgeschreven na ongeval.
J-253
78-0253
6D-420
19-02-1982
 
F-16A Block 10. Demonstratiekist 1994. Vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; Dump Volkel, gesloopt eind 2014 Domeinen Soesterberg.
J-254
78-0254
6D-430
01-02-1982
 
F-16A Block 10. vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; Dump Volkel, gesloopt eind 2014 Domeinen Soesterberg.
J-255
78-0255
6D-440
11-02-1982
 
F-16A Block 10. vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; naar Jordanië
J-256
78-0256
6D-450
16-04-1982
????
F-16A Block 10. Afgeschreven , naar opslag MLM Soesterberg; naar TU Delft, LR, aldaar weer uit collectie naar..?
J-257
78-0257
6D-460
26-03-1982
 
F-16A Block 10. 1997 Jubileumbeschilderin 45 jaar 315 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM ; naar Jordanië
J-258
78-0258
6D-470
01-06-1982
10-05-1990
F-15A Block 15. Afgeschreven na ongeval.
J-358
84-1358
6D-115
05-09-1986
10-05-1990
F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval.
J-359
84-1359
6D-116
03-11-1986
23-09-1992
F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval Franeker
J-360
84-1360
6D-117
04-11-1986
 
F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval??? / verkocht naar Chili (723).?
J-361
84-1361
6D-118
02-12-1986
23-09-1999
F-16A Block 15. Afgeschreven en gesloopt 2001
J-362
84-1362
6D-119
23-12-1986
F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM
J-363
84-1363
6D-120
02-02-1987
20-07-2006
F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; Afgeschreven na ongeval Vliehors
J-364
84-1364
6D-121
02-02-1987
31-08-2006
F-16A Block 15. Demonstratiekist 1997 Leeuwarden; Afgeschreven na ongeval Afghanistan tijdens TFU missie.
J-365
84-1365
6D-122
30-3-1987
?
F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili
J-366
84-1366
6D-123
29-4-1987
 
F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM
J-367
84-1367
6D-124
01-06-1987
F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; wordt verkocht
J-508
87-0508
6D-147
30-07-1989
 
F-16A Block 15; Demonstratiekist 1996. Vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Nog operationeel april 2016.
J-509
87-0509
6D-148
02-08-1989
 
F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Nog operationeel april 2016.
J-510
87-0510
6D-149
04-09-1989
 
F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM
J-511
87-0511
6D-150
26-09-1989
[?]
F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM
J-512
87-0512
6D-151
10-11-1989
 
F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Nog operationeel april 2016.
J-513
87-0513
6D-152
30-01-1990
 
F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Nog operationeel april 2016.
J-514
87-0514
6D-153
02-03-1990
F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; wordt verkocht maar nog operationeel april 2016.
J-515
87-0515
6D-154
03-04-1990
 
F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Nog operationeel april 2016.
J-516
87-0516
6D-155
01-05-1990
F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM
J-616
80-3616
6D-480
14-05-1982
 
F-16A Block 15. 1991 Jubileumbeschildering 40 jaar 311 squadron.
J-617
80-3617
6D-491
14-06-1982
?
F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili
J-618
80-3618
6D-501
20-07-1982
26-0-1992
F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval Goose bay
J-619
80-3619
6D-511
20-07-1982
juni 2007
F-16A Block 15. In 1991 Jubileumbeschildering 40 jaar 311 squadron; verkocht naar Chili als 728
J-620
80-3620
6D-521
19-07-1982
?
F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili
J-621
80-3621
6D-531
31-08-1982
03-06-1985
F-16A Block 15. Afgeschreven
J-622
80-3622
6D-541
01-10-1982
juni 2007
F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht naar Chili (727)
J-623
80-3623
6D-551
25-10-1982
 ?
F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; wordt verkocht en in opslag Volkel gezien april 2016.
J-624
80-3624
6D-561
06-12-1982
 
F-16A Block 15; Demonstratiekist 1993. Vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM
J-625
80-3625
6D-571
02-12-1982
04-06-1988
F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval Goose Bay
J-626
80-3626
6D-581
20-12-1982
13-06-1986
F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval.
J-627
80-3627
6D-591
18-02-1983
?
F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili
J-628
80-3628
6D-601
01-03-1983
 
F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM
J-629
80-3629
6D-611
01-03-1983
15-04-1986
F-16A(R) Block 15. Afgeschreven na ongeval. Staartsectie naar TU Delft.
J-630
80-3630
6D-621
05-04-1983
 
F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Nog operationeel april 2016.
J-631
80-3631
6D-631
05-04-1983
 
F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM
J-632
80-3632
6D-641
02-05-1983
 
F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM
J-633
80-3633
6D-651
30-06-1983
 
F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht naar Chili (721)
J-634
80-3634
6D-661
30-06-1983
28-05-1984
F-16A(R) Block 15. Afgeschreven na ongeval.
J-635
80-3635
6D-671
30-06-1983
 
F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM
J-636
80-3636
6D-681
21-07-1983
?
F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili
J-637
80-3637
6D-691
09-08-1983
 
F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; beschadigd 4-11-2004
J-638
80-3638
6D-701
01-09-1983
F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM
J-639
80-3639
6D-711
01-09-1983
11-02-1988
F-16A(R) Block 15. Afgeschreven na ongeval.
J-640
80-3640
6D-721
16-09-1983
?
F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili
J-641
80-3641
6D-731
03-10-1983
 
F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM
J-642
80-3642
6D-741
20-01-1984
 
F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Nog operationeel april 2016.
J-643
80-3643
6D-751
16-03-1984
F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM
J-644
80-3644
6D-761
13-04-1984
 
F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM
J-645
80-3645
6D-771
13-04-1984
09-08-1993
F-16A(R) Block 15. Afgeschreven na ongeval.; delen naar TNO Rijswijk
J-646
80-3646
6D-781
04-06-1984
F-16A(R) Block 15; ook gebruikt circa 1984 als testvliegtuig waarbij boordkanon plaats maakte voor meet apparatuur; daarna weer omgebouwd tot operationeel toestel; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Nog operationeel april 2016.
J-647
80-3647
6D-791
04-07-1984
 
F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM
J-648
80-3648
6D-801
20-07-1984
?
F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili
J-710
87-0710
6D-156
22-05-1990
21-11-1990
F-16a Block 15. Afgeschreven na ongeval; zie ook J-883.
J-864
81-0864
6D-811
16-07-1984
?
F-16A block 15; 1988 Demonstratiebeschildering i.v.m. 75 jaar KLu. Medio 1991 jubileum beschildering 40 jaar 312 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM (ook als F-16A(R) ?; verkocht Chili
J-865
81-0865
6D-821
30-07-1984
03-06-1985
F-16A-15-CF, Block 15. Afgeschreven na ongeval.
J-866
81-0866
6D-831
16-08-1984
 
F-16A(R) block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM
J-867
81-0867
6D-841
28-08-1984
?
F-16A(R) block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili
J-868
81-0868
6D-851
01-10-1984
 ?
F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Was in april 2002 voorzien van specifieke Maxima-maskings. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016.
J-869
81-0869
6D-861
31-10-1984
?
F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili
J-870
81-0870
6D-871
22-11-1984
?
F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; wordt verkocht en in opslag Volkel gezien april 2016.
J-871
81-0871
6D-881
06-12-1984
 
F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM
J-872
81-0872
6D-891
18-12-1984
?
F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016.
J-873
81-0873
6D-901
25-01-1985
 
?
F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016.
J-874
81-0874
6D-911
13-02-1985
?
F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili
J-875
81-0875
6D-921
25-02-1985
?
F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili
J-876
81-0876
6D-931
01-04-1985
?
F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016.
J-877
81-0877
6D-941
19-04-1985
 
F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM
J-878
81-0878
6D-951
26-04-1985
 
F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht naar Chili (724)
J-879
81-0879
6D- 96
30-05-1985
F-16A block 15; 1996 Jubileumbeschildering 45 jaar 312 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Nog operationeel april 2016.
J-880
81-0880
6D- 97
14-06-1985
21-05-1991
F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval Sardinie, rest naar Den Dolder
J-881
81-0881
6D- 98
26-06-1985
 
F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM

Bronnen, zie hieronder...

Opmerkingen:
AM betekent A omgebouwd to MLU standard; MB is een B omgebouwd to MLU standard.
J-315 en J-001 hebben nooit bestaan (waren fake regi's voor resp J-241 en J-004)
.
.

Registratiegegevens General Dynamics F-16B (tweezitter):
Registratie
Constructie-nummer
US-Fiscal Year-nr.
Datum in dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen (BM = MLU update)
J-064
86-0064
6E-332
05-07-1988
 
F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16BM;
beschadigd 18-5-2006; wordt verkocht
J-065
86-0065
6E-342
21-12-1988
 
F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16BM; USA
J-066
87-0066
6E-352
23-06-1989
F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16BM; in gebruik vanaf circa 2001 voor testvliegtuig met bijnaam "Orange Jumper". Mid 2008 al MLU M5 configuratie.
;
J-067
87-0067
6E-362
08-12-1989
 
F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16BM; USA; wordt verkocht
J-068
87-0068
6E-372
08-12-1989
20-09-2006
F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16BM
Afgeschreven crash Volkel
J-208
83-1208
6E-271
24-07-1985
?
F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM; USA; wordt verkocht en in opslag Volkel gezien april 2016.
J-209
83-1209
6E-282
26-09-1985
 
F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM; USA; wordt verkocht
J-210
83-1210
6E-292
31-01-1986
 
F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM;
ook demo schema met hoefijzers en sneeuw
J-211
83-1211
6E-302
01-05-1986
juni 2007
F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM;
verkocht naar Chili (738)
J-259
78-0259
6E-100
07-06-1979
29-06-1999
Eerste afgeleverde F-16. F-16B Block 1. 1989 speciale beschildering ter gelegenheid van 10 jaar F-16 in Nederland. Afgeschreven en naar LETS.; Nu KMS bewaard Woensdrecht
J-260
78-0260
6E-200
10-10-1979
21-12-1993
F-16B-01-CF, Block 1. Afgeschreven na ongeval.; bewaard Woensdrecht
J-261
78-0261
6E-300
29-02-1980
april 2004
F-16B Block 1; naar opslag MLM ?
J-262
78-0262
6E-400
18-01-1980
18-03-1998
F-16B Block 1; Afgeschreven
J-263
78-0263
6E-501
04-02-1980
01-01-1995
F-16B Block 1; Afgeschreven, naar opslag MLM; naar nieuwe NMM Soesterberg.
J-264
78-0264
6E-602
04-08-1980
april 2004
F-16B Block 1, nu naar opslag NMM ?
J-265
78-0265
6E-703
16-01-1981
april 2004
F-16B Block 5. '313 NATO Tiger' ; nu naar opslag NMM ?
J-266
78-0266
6E-804
18-03-1981
sept 2004
F-16B block 5, naar opslag MLM; exhibit Leeuwarden
J-267
78-0267
6E-905
19-05-1981
 
F-16B Block 10; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; verkocht naar Jordanië april 2009
J-268
78-0268
6E-100
01-09-1981
april 2004
F-16B Block 10; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; naar opslag MLM en nu in opslag Volkel gezien april 2016 maar niet voor verkoop.
J-269
78-0269
6E-110
18-11-1981
okt 2005
F-16B Block 10; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; verkocht naar Jordanië april 2009
J-270
78-0270
6E-120
12-02-1982
jan 2006
F-16B Block 10; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; verkocht naar Jordanië april 2009
J-271
78-0271
6E-130
13-03-1982
11-12-1984
F-16B Block 10; Afgeschreven
J-368
84-1368
6E-312
06-10-1986
F-16B Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM
J-369
84-1369
6E-322
04-03-1987
 
F-16B Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; USA; nu Volkel
J-649
80-3649
6E-141
25-08-1982
 
F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; naar Chili (737)
J-650
80-3650
6E-151
12-11-1982
 
F-16B block 15; vanaf medio 1995. Als eerste verbouwd tot F-16BM; ; naar Jordanië
J-651
80-3651
6E-161
31-01-1983
april 2005
Ook als F-16B(R) recce; naar opslag MLM
J-652
80-3652
6E-171
29-04-1983
 
F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; naar Chili (734)
J-653
80-3653
6E-181
26-05-1983
 
F-16B block 15; gebruikt circa 1984 als software testvliegtuig op Volkel; ook later voor testen nacht operaties apparatuur welke later in de MLU update zouden komen; in 2000 verbouwd tot standaard MLU F-16BM; naar Jordanië
J-654
80-3654
6E-191
25-07-1983
 
F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; naar Jordanië april 2009
J-655
80-3655
6E-201
31-10-1983
juni 2007
F-16B block 15; Ook als F-16B(R) recce. vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; naar Chili (735)
J-656
80-3656
6E-211
21-02-1984
 
F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; verkocht naar Chili (733)
J-657
80-3657
6E-221
16-03-1984
 
F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; verkocht naar Chili (736)
J-882
81-0882
6E-231
27-07-1984
F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; april 2016 nog steeds USA ook gebruikt en dus nog operationeel. 
J-883
81-0883
6E-24
none
 
F-16B, nooit geleverd, ging naar Egypte. J-710 in de plaats
J-884
81-0884
6E-251
22-01-1985
  ?
F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016.
J-885
81-0885
6E-261
26-04-1985
sept 2005
F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM block 15; verkocht naar Chili (732)

 Bronnen o.a. [B32] KLu.regis., [W1] Scramble web, [O3] NIMH.web ,  [W16] F-16.net 

Opmerkingen:
AM betekent A omgebouwd to MLU standard; BM is een B omgebouwd to MLU standard.
De "J-013" kreeg 1995 heel kort een fake regi "J-323".

KLu F-16's in de Verenigde Staten gestationeerd voor de opleiding zijn vaak voorzien van basis staartcodes zoals "AZ".


Sommige F-16's doorverkocht (via Lockheed in Amerikaans "peace" programma ) aan Chili en Jordanië.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)