Cat 3.  KLu

Totale vloot: F-16A/B : 213 stuks, vanaf 1979 in dienst; 177 eenzitters F-16A, 36 tweezitters F-16B.   

 (tekst door Meindert de Vreeze)

De keuze van de F-104 opvolger duurde in Nederland vele jaren en begon al in 1967 waarbij Nederland niet mee deed met de MRCA-75 (de latere Tornado). Begin jaren zeventig volgde de evaluatie van de (Y)F-16 o.a. in 1974 op Edwards en Dayton (Ohio). Er werden analyses gemaakt van andere vliegtuigtypes zoals de te ontwikkelen Northrop P-530 Cobra, de al vliegende Zweedse Saab Viggen en Franse Mirage F-1. De productiekosten werden ingeschat op circa 13 miljoen gulden per F-16, 17 miljoen voor de F-1 en 18 miljoen voor de Viggen waarbij de F-16 ook lagere brandstofkosten zou hebben. Allerlei aspecten werden meegewogen alsook de dreiging in de lucht vanuit het Warschau Pakt bestaande vooral uit de MiG-21 “Fishbed”en MiG-23 “Flogger”.    


Op 27 mei 1975 werd door de Nederlandse kabinet van Den Uyl (met defensieminister Vredeling) besloten de F-16 te bestellen voor de Koninklijke Luchtmacht. In eerste instantie als opvolger van F-104 (al zou het later tevens de Northrop NF-5 bij de KLu kunnen opvolgen maar die beslissing werd nog niet genomen want een Europees vliegtuig was nog niet uitgesloten). De eerste F-16 order was voor de aanschaf van 84 stuks en daarbij nog 18 opties. De eerste aflevering was voorzien voor 1979 met de afleveringen lopende tot 1984. De bestelde F-16A eenzitter en F-16B tweezitter (die oovechtsinzetbaar zou zijn) zouden worden voorzien met de Pratt and Whitney F100 motor, de standaard luchtinlaat en 1 intern M61 kanon. De bewapening zou bestaan uit Sidewinder lucht-lucht raketten en diverse bommen voor grondaanvallen. Het zou in de lucht kunnen worden bijgetankt en ook konden externe brandstoftanks kunnen worden gebruikt.

Als onderdeel van de bestelling werden ook diverse contracten afgesloten voor verdere industriesamenwerking: Fokker zou onderdelen in licentiebouw produceren ook voor andere NATO landen en andere Europese fabrieken waren vooral het Belgische SABCA en FN Herstal voor de motorassemblage. Fokker op Papendrecht zou rompmiddenstukken en wieldeuren produceren, Avio-Fokker zou kabelbomen installeren. Fokker op Schiphol-Oost fabriceerde vleugeldelen en zou de eindassemblage doen (met ook de andere componenten vanuit andere landen) alsook de acceptatie/testvluchten.


Een eerste opleiding van KLu F-16 technici begon in de Verenigde Staten eind 1978 bij de General Dynamics fabriek op Fort Worth en begin 1979 op Hill AFB bij Salt Lake City. Luchtmachtvliegers werden ook bij de EMVO op de PC-7 op Woensdrecht opgeleid en een aantal F-16 KLu vliegers de training op de Belgische Alphajet vanaf Brustum. Maar de latere F-16 vliegers gingen naar de Verenigde Staten om te vliegen op de T-37 Tweety en daarna T-38 Talon op Sheppard.

De eerste opzet van het beoogde KLu kleurenschema had een soortgelijk camouflage patroon als de F-104 en NF-5 van RAL7001, 6014 en 7012. Dit schema werd echter nooit toegepast, de F-16’s voor de KLu werden afgeleverd in het standaard Amerikaanse / NATO grijze patroon.

De eerste bij Fokker geassembleerde F-16, de F-16B tweezitter "J-259", maakte 3 mei 1979 zijn eerste vlucht vanaf Schiphol met Fokker testvlieger Henk Themmen en de Amerikaanse testvlieger Dave Palmer. De eerste 12 F-16A kisten waren van het zgn. Block 1, met het kleine stabilo en zwarte neus. Het ALR-69 radarwaarschuwingssysteem zat er ook in maar ze hadden nog niet aan het eind van de staart de lange parachute-fairing.


Op Leeuwarden werd mid 1979 gestart met de conversie en opleiding bij de TCA F-16 met 7 F-16A en 5 F-16B’s (waaronder de eerste “J-259”). Er waren wat aanloopproblemen bij de aflevering en acceptatie van de eerste toestellen en ook wat gebreken aan juiste infrastructuur op Leeuwarden. Maar 1 mei 1981 werd op Leeuwarden het no.322 squadron het eerste operationele F-16 KLu squadron met 16 F-16A en 2 F-16B toestellen. Een jaar later volgde no.323 squadron.


Eind 1980 werd besloten een additionele F-16 bestelling te doen van 18 F-16A en 4 F-16B voor het opvangen van toekomstige verliezen. (Ook was men al tot de conclusie gekomen dat voor de NF-5’s de F-16 de beste opvolger zou zijn al was de beslissing voor de gehele NF-5 vloot nog niet genomen. Northrop was bezig met het F-5G Tigershark project voorzien van een enkele J79 motor. De beslissing zou ook afhangen van compensatieorders voor Fokker en kosten).


Begin 1982 werd weer F-16 vervolgorder geplaatst ter waarde van 560 miljoen gulden voor 22 extra F-16’s voor het opvangen van mogelijke vredesverliezen en zo’n 42 stuks ter vervanging van de NF-5 vanaf 1985. (De Amerikaanse DoD bestelde ook grote aantallen extra F-16 toestellen voor de USAF alsook landen als Zuid-Korea en Pakistan).


Ondertussen was voor de F-16 het vergrootte composiet horizontale stabilo ingevoerd. De reeds aan de KLu afgeleverde Block 1 kisten werden gemodificeerd in het “Pacer Loft 1” programma en daarvan ook voorzien door Fokker die deze stabilo’s in Hoogeveen produceerde. Verder werd extra bekabeling aangebracht voor o.a. de AN/ALQ-131 ECM pod die in 1982 beschikbaar kwam. De parachute fairing onderaan de verticale staart was ondertussen ook de standaard.


Februari 1983 kreeg ook het no.306 verkenningssquadron de eerste verkennings F-16, ook wel aangeduid als F-16A(R) en F-16B(R). Daarvan werden 25 toestellen afgeleverd en ze waren voorzien van extra bekabeling om de Orpheus Recce pod van de F-104 te blijven gebruiken, extern zijn ze identiek aan de standaard KLu F-16’s. (Drie F-16A kisten werden later nog verbouwd tot R).


Oktober 1984 kreeg een speciale testgroep van de KLu een F-16A “J-646” afgeleverd die de eerste “Orange Jumper” was en was voorzien van extra bekabeling en meetsystemen van het NLR en al snel kwam ook de test F-16B “J-653”. Deze testvliegtuigen hadden het doel om specifieke KLu verlangens uit te proberen zoals de Maverick air-to-ground raket of Taxan sleepdoelen. (de Maverick werd trouwens pas veel later voor de KLu besteld). Andere F-16's werden later ook door de testgroep gebruikt.


De 162 beschikbare KLu F-16’s hadden ondertussen al 15.000 vlieguren gemaakt en ze vlogen bij negen KLu squadrons vanaf Leeuwarden, Twenthe, Volkel, Gilze-Rijen en Eindhoven. Regelmatig werd een enkele F-16 voorzien van een speciaal kleurenschema voor demonstraties op air shows of bij een squadron jubileum. Dit rouleerde steeds en er zijn heel wat speciale beschilderingen geweest. 


Vanaf 1987 werden vanaf Goose Bay in Canada regelmatig laagvliegoefeningen met de F-16 gedaan. Vanaf 1990 ging men naar de F-16 opleiding op Tucson Arizona bij de Amerikaanse Air National Guard. Daarvoor waren KLu F-16 toestellen aldaar gestationeerd, meestal 11 stuks; ze hadden vaak de codeletters van de locale staat zoals "AZ" . Afsluitend was dan een “theater conversion” cursus weer in Nederland.


In juni 1989 was de F-16 10 jaar bij de KLu in dienst maar waren er wel al 18 verongelukt en dat was met 10% meer dan verwacht. Vanaf 1993 was het de bedoeling acht F-16 squadrons te hebben met de-activering van no.306 squadron en de verouderde Orpheus pod uit te faseren. Dat werd echter niet doorgezet want er was nog geen alternatief want het Amerikaanse ATARS programma werd afgeblazen.


De laatste van 213 F-16’s voor de KLu werd afgeleverd in 1992.


De KLu toestellen werden veelvuldig ingezet niet alleen in Nederland, ook werd er deelgenomen aan de normale taken in vredestijd en vele NATO oefeningen. Vanaf april 1993 werd operatie "Deny Flight" boven Bosnië uitgevoerd vanaf de Italiaanse basis Verona. De Orpheus pod werd daar ook veelvuldig gebruikt en bewees weer eens zijn waarde. In 1995 volgde operatie "Deliberate Force".


Vanaf 1995 werd het eerste MLU programma (“Pacer Slip”) opgestart om de F-16 te moderniseren voor de toekomst. De F-16A/B had voor die tijd slechts een beperkte nachtvlieg-inzetbaarheid. MLU beoogde de F-16 een ware 24-uur per dag inzetbaarheid te geven ook in heel slecht weer. MLU was een NATO wijd programma en F-16's werden veelal ook door de KLu getest in Europees verband (EPAF). MLU componenten waren o.a een upgrade aan de ALQ-131 ECM, aanvullende chaff/flare  zelfbeschermingsmiddelen in de pylons, verbeterde radar, betere IFF en betere missie computer. GPS en terreinvolgsysteem werd ingevoerd en de Pratt en Whitney F100 motoren werden gemoderniseerd. Verder konden radargeleidde wapens worden afgevuurd en kon de vlieger “night vision goggles” gebruiken voor nachtvliegen waarbij ook de HUD werd geupgrade. Vanaf 1995 werd de AIM-120B AMRAAM luchtraket ingevoerd en kon de FLIR pod worden meegevoerd. Geleidde GBU-33 bommen en CBU-87 bommen konden ook worden afgeworpen. 

Deze MLU F-16’s worden wel aangeduid als F-16AM voor de eenzitter en F-16BM voor de tweezitter. Dit eerste MLU programma uitgevoerd bij Fokker was gereed in 1998.


Ondertussen werd door Defensie vanaf 1996 de herindeling in Nederland op de vliegbases ingezet. Het no.314 F-16 squadron op Gilze-Rijen zou verhuizen naar Leeuwarden. Op Leeuwarden bleven ook de no.322 en no.323 F-16 squadrons. Op Volkel bleven de no.306, 311 en 312 F-16 squadrons. Het no.316 squadron op Eindhoven zou de F-16 verkrijgen en verhuizen naar Twenthe waar ook no.313 en 315 squadron gestationeerd waren.


De KLu F-16's werden weer eens in het buitenland ingezet. Op de Balkan was onrust uitgebroken en vanaf maart 1999 was er NAVO operatie "Allied Force" vanwege de oorlog in Kosovo. KLu F-16's werden gestationeerd in het Italiaanse Amendola. Op 24 maart 1999 schoot een KLu F-16, de "J-063", een Servische MiG-29 neer met een AIM-120B AMRAAM raket. De KLu toestellen konden vanaf april 1999 ook een LANTIRN targeting pod gebruiken en Maverick grondraketten afvuren.


Van 2002 tot in wel 2011 vlogen KLu F-16's boven Afghanistan, eerst in kader van ISAF vanaf Manas in Kirgizië maar later ook vanaf Kandahar. Naast het maken van patrouillevluchten werden ook gronddoelen aangevallen.


De volgende F-16 vloot update was MLU M3 in 2004 en dat betekende toevoeging van een datalink 16 en een Helmet Mounted Cueing systeem. Andere upgrades betroffen de radar APG-66v2, Advanced IFF, MMC met data modem en de cockpit gemoderniseerd (wat te zien is omdat er veel zwart in het cockpit interieur zit tegen schittering). Verder aangebracht werd een terreinvolgsysteem, GPS maar ook een uitbreiding van wapenmogelijkheden met een FLIR (slecht-zicht-apparatuur). Verder werden de Pratt and Whitney F100 motoren op de laatste F100-PW-220 standaard gebracht (De grootte van de luchtinlaat bleef ongewijzigd).

De MARS (medium altitude recon system) als opvolger van de oude Orpheus pod werd ingevoerd bij no. 306 squadron, welke pod meegenomen kon worden onder de romp. 


Bij de latere missie Uruzgan TFU in 2006 vlogen F-16's vanaf mei vanaf de vliegvelden Kabul en Kandahar. Ook werden er vanaf 2005 QRA taken met andere NATO landen gevlogen in de Baltische staten.


Vanaf 2006 volgde upgrade programma MLU M4 en die introduceerde een nieuwe computer met software zodat ook de AIM-9X Sidewinder en IRIS-T raketten afgevuurd kunnen worden. MLU M5 van 2009 bracht o.a. een beter precisie navigatiesysteem. Ook kan men beter werken met geleidde wapens zoals de GBU-49 bom. Diverse pods kunnen worden meegevoerd zoals de Sniper ATP voor doelaanwijzing.  


Het KLu F-16 trainingsdetachement in USA ging vanaf april 2007 naar Springfield (Ohio). Ook werden er regelmatig Red Flag trainingen gedaan vanaf Nellis AFB, USA en Davis-Monthan.


In 2009 werd wederom een nieuw fotoverkenningssysteem als vervanging van de MARS ingevoerd, de Recce-Lite (RL) met o.a. infrarood sensoren. De informatie kan met een datalink naar de grond worden gestuurd. Verder heeft de piloot de beschikking over een JHMCS (Joint helmet mounted cueing system) waarbij in de helm informatie wordt gepresenteerd. 


Mid 2009 had de KLu nog beschikking over zo'n honderd F-16 toestellen (waarvan 14 voor de vliegeropleiding in de USA). Het Amerikaanse detachement vloog vanaf november 2010 vanaf Tucson.


De F-16 kreeg in 2010 het modificatieprogramma Pacer Amstel ("After Mlu STructural Enhancement of Lifetime"). Diverse spanten en onderdelen werden vervangen en ook wat nieuwe hardware, software en nieuwe bekabeling geïnstalleerd. Het volgende modificatieprogramma zal zijn Pacer ICSS (Improvement of Capabilities and Sustainment of Structure). MLU M6 uitgevoerd in 2012 betrof weer een IFF update.


Wegens bezuinigingen werd april 2011 door Defensie besloten van de 87 resterende F-16's er 19 extra te gaan af stoten. In oktober 2011 was er nog een missie vanaf Mazar-e-Shariff om de politie in het Afghaanse Kunduz te ondersteunen. Zo rond oktober 2012 waren nog operationeel de squadrons no. 312, 313 op Volkel en no. 322, 323 op Leeuwarden. In 2016 was er nog een klein KLu detachement in Letland.

De Lockheed F-35A JSF werd uiteindelijk gekozen als de opvolger van de F-16. 

Mid 2013 waren nog 68 F-16's in dienst. Deze gingen minder vlieguren maken en het aantal squadrons werd verkleind van vier naar drie, één op de vliegbasis Leeuwarden en twee op Volkel.

KLu F-16 toestellen zijn ook ingezet voor missies tegen ISIS boven Irak (zoals in 2014) als ook Syrïe. Januari 2018 vertrokken er 6 F-16 toestellen met een detachement voor dergelijke operaties naar een vliegbasis in Jordanïe. Het aantal daalde wat maar toch duurde deze missie tot 2 januari 2019.

Mei 2019 was de F-16 maar liefst 40 jaar in dienst bij de KLu. Bij no. 312, 313 en 322 squadrons vlogen er rond die tijd in Nederland nog zo'n 63 F-16AM kisten en 3 F-16BM naast de ongeveer 5 F-16AM en 4 F-16BM bij de opleiding op Tucson. De planning is dat in 2020 dit afloopt naar 55 stuks, 24 stuks in 2023 en de buitendienststelling in het jaar 2024 als de F-35 vloot volledig operationeel is.

Vanaf zomer 2021 werden alle resterende F-16's geplaatst op Volkel zodat Leeuwarden zich volledig kon gaan richten op de F-35. Op Volkel is zomer 2022 no.312 squadron het laatste squadron met de F-16 die o.a. Benelux QRA taak uitvoert (met Belgische Luchtmacht F-16). De F-16 loopt op z'n eind en er zijn hoge onderhoudskosten. 


( Uitgefaseerde vroege F-16's werden vaak doorverkocht naar andere landen zoals Jordanië en Chili met meestal een tussenstap via Lockheed waar de gevoelige apparatuur eruit werd gehaald; diverse F-16's in de USA werden zomer 2022 doorverkocht naar Draken International).


lockheed-f16b-mdv-author

F-16B, J-066 van de KLu "Orange Jumper" test flight . Foto: M.de Vreeze (used with permission)

lockheed-f16-abbink-auth2                                                                             
F-16B . Foto: R.Abbink  (used with permission)

lockheed-f16-abbink-auth4                                                                
Foto: R.Abbink  (used with permission)
   

lockheed-f16-abbink-auth8                                                                                         
Foto: R.Abbink  (used with permission)

lockheed-f16-abbink-auth9                                                                                         
Foto: R.Abbink  (used with permission)

lockheed-f16-abbink-author6                                                                                         
Foto: R.Abbink  (used with permission)

lockheed-f16-mdv-author                                                                                         
Foto: M.de Vreeze (used with permission)

gendyn f16 mdv8 auth

Demo kist. Foto: M. de Vreeze (used with permission)

 lockheed-f16-2-mdv-author                                                      
Foto: M.de Vreeze (used with permission)

lockheed-f16-5-mdv-author                                                                                         
Foto: M.de Vreeze (used with permission)

F 16 klu 54 mdv auth

Mei 2019 was de F-16 40 jaar in dienst bij de KLu. Op de luchtmachtdagen op Volkel 2019 was deze kist "J-642" voorzien van een speciale staartbeschildering en de nummers hadden een witte rand. Foto: M.de Vreeze (used with permission)

 

F 16 klu 001 mdv auth

Deze "J-001" is niet de eerste KLu kist maar een van de laatste die rond 1990 werd afgeleverd. Zo te zien tijdens de luchtmachtdagen Volkel 2019 is het recent voorzien van verse verf. Foto: M.de Vreeze (used with permission)

 

F 16 klu 57 mdv auth

Op de luchtmachtdagen op Volkel 2019 was deze "J-146" wat meer verweerd. Aan de vleugeltips de "smokewinders". Foto: M.de Vreeze (used with permission)

F 16 klu 56 mdv auth

Gezien op de luchtmachtdagen Volkel 2019.  Foto: M.de Vreeze (used with permission) 

 

 

f 16 klu mdv 061b

F-16A MLU "J-061".  Foto: M.de Vreeze (used with permission)

f 16 klu mdv 003a

F-16AM MLU "J-003".  Foto: M.de Vreeze (used with permission)

f 16 klu mdv 008a

F-16AM MLU "J-008".  Foto: M.de Vreeze (used with permission)

f 16 klu mdv 201a

F-16AM MLU "J-201" in de landing.  Foto: M.de Vreeze (used with permission)

f 16 klu mdv 871b

F-16AM MLU "J-871".  Foto: M.de Vreeze (used with permission)


gendyn-f16b-kluauthor                                                            
F-16B Orange Jumper waarvan in de loop der jaren diverse kisten werden gebruikt als test kist. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

gendyn-f16-mindef7

F-16B en A, goed te zien zijn de walkway lijnen bovenop de romp. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

f16 wj aut 106

Beschildering Tigermeet 1991. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

f16 wj aut 108

In vroeg operationeel standaard schema. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

f16 demo wj aut 100

Demo schema 1988 toen de KLu 75 jaar bestond. Op de staartvin zit een squadron embleem, deze werd er later afgehaald. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

f16 demo wj aut 104

Demo schema 1993 waarvan meestal 2 kisten waren voorzien. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

f16 demo wj aut 106

Demo schema 1992. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

f16 demo wj aut 110

Nogmaals het demo schema 1992. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

f16 demo wj aut 112

No.314 squadron bestond in 1992 40 jaar en deze J-145 (net als de J-206) kreeg een indiaan / maskotte "Humprey" op de staart. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)


 

gendyn-f16-mdv-fl
Artikel in Flight over de Orpheus Pod;  Deze was speciaal in Nederland door OlDelft ontwikkeld, uit Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

f16 avweek 22111982 

Artikel uit de Aviation Week november 1982 [W8] over de regelmatig voorkomende "onderscheppingen" van Russische kisten boven de Noordzee (courtesy Aviation Week)


REGISTRATIES

De J-.. nummering loopt niet logisch met wanneer een F-16 werd afgeleverd.

Eerste order voor 80 F-16A en 22 F-16B (afleverperiode circa):

F-16A  Block 1:    J-212 t/m J-223  aflevering van  juni 1979 t/m juni 1980;
F-16A  Block 5:    J-224 t/m J-237  aflevering van juni 1980 t/m april 1981;
F-16A  Block 10/10A/10B/10C:    J-238 t/m J-258 aflevering april 1981 t/m juni 1982
F-16A  Block 15/15D/15F/15H/15K:    J-616 t/m J-626  aflevering mei 1982 t/m dec 1982
F-16A  Block  15:   J-627 t/m J-648  aflevering feb 1983 t/m juli 1984
F-16A  Block 15:    J-649 t/m  J-657  aflevering feb 1983  t/m maart 1984
en
F-16B  Block 1 / 10:  J-259 t/m J-271 aflevering juni 1979 t/m april 1982
F-16B  Block 15:      J-649 t/m J-657 aflevering 1982 t/m 1984
  ----
Vervolgorders (afleverperiode circa):
F-16A  Block 15M/15P/15R/15T:  J-864 t/m J-881 aflevering juni 1984 t/m juni 1985
F-16A  Block 15T/15U/15W:   J-192 t/m  J-207  aflevering juli 1985  t/m  april 1986
F-16A  Block 15W/15X:  J-358 t/m J-367 aflevering juni 1986
F-16A  Block 15X/15Y:  J-135 t/m J-146  aflevering  juni 1987   t/m mei 1988
F-16A  Block 15OCU:  J-141 t/m J-146  aflevering  juni 1987   t/m 1992
F-16A  Block 15Y/15AA/15AC:  J-054 t/m J-063  aflevering juli 1988 t/m  april 1989
F-16A  Block 15AC/15AE:   J-508 t/m J-516   aflevering juni 1989 t/m juli 1990
F-16A  Block 15AE:    J-710  afgeleverd mei 1990
F-16A  Block 15AE/15AG/15AJ/15AL:   J-001 t/m  J-021  afgelev. juni 1990  t/m feb 1992
en
F-16B  Block 15M/15S:  J-882 t/m J-885 aflevering juli 1984 t/m april 1985
F-16B  Block 15:  J-368 t/m J-369 aflevering sep 1986 t/m feb 1987
F-16B  Block 15T/15U:  J-208 t/m 211 aflevering juli 1985 t/m april 1986
F-16B  Block 15Y/15AA/15AE:  J-064 t/m J-068 aflevering juni 1988 t/m dec 1989
 =======

Vanaf 1995 van de bestaande F-16 vloot 138 stuks geupgrade naar MLU standaard, aanduiding F-16AM / F-16BM (M=Mid Life Update):
Kenmerken:
J-001 t/m 369;
J-508 t/m 516;
J-616 t/m 657;
J-864 t/m 885;

 

 

Registratiegegevens F-16A:
 
Registratie Constructie-nummer US- Fiscal Year-nr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen: AM > A naar MLU
J-001 32143 6D-157 22-06-1990  juli 2020 Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. (later werd ook J-004 van deze regi in 1998 voorzien); (let op: was niet de eerste afgeleverde kist)
J-002 32174 6D-158 03-07-1990  april 2020 Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU.
J-003 32203 6D-159 13-09-1990

Fokker F-16A block 15; Demonstratiekist 1996. vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; 

J-004 32234 6D-160 09-10-1990  zomer 2022 Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Feb 2011 nog actief in USA/Az; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA;
J-005 32264 6D-161 15-11-1990 Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-006 32295 6D-162 15-11-1990   Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-007 32325 6D-163 21-12-1990 10-01-1992 Fokker F-16A-15OCU-CF , block 15; Afgeschreven na ongeval Vlieland
J-008 32356 6D-164 05-02-1991 Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-009 32387 6D-165 06-03-1991  ? Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; later instructiekist
J-010 32417 6D-166 04-04-1991  zomer 2022 Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU.; In 2007 USA Springfield met  no.148FS schema; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA;
J-011 32448 6D-167 26-04-1991   Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-012 32478 6D-168 04-06-1991 10-01-1996 Fokker F-16A Block 15; vloog met Tiger staart. Afgeschreven crash Noordzee
J-013 89-0013 6D-169 01-07-1991 Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-014 89-0014 6D-170 02-08-1991 ? Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-015 89-0015 6D-171 30-08-1991   Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Ook solo display. ISAF 2007. Demo 2009; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-016 89-0016 6D-172 25-09-1991 Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Demo 2001-2004. ISAF 2011; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-017 89-0017 6D-173 25-10-1991 Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-018 89-0018 6D-174 04-12-1991 zomer 2022 Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2011; aug 2012 bij 148FS USA /AZ; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA;
J-019 89-0019 6D-175 07-01-1992 zomer 2022  Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. End 2010 148FS USA; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA;
J-020 89-0020 6D-176 03-02-1992   Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2006 en 2008; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-021 89-0021 6D-177 28-02-1992 Fokker F-16A block 15; Laatste aflevering. Vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2007; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-054 86-0054 6D-137 29-7-1988 11-02-1992 Fokker F-16A block 15Y OCU. Afgeschreven na ongeval Hengelo door motorstoring take-off. Vloog alleen bij 315 sq.
J-055 86-0055 6D-138 02-08-1988 Fokker F-16A block 15AA OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; ook demo 2005-2006 en 2008. ISAF 2013; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-056 86-0056 6D-139 13-10-1988 19-04-1989 Fokker F-16A block 15AA OCU. Vloog 135 sq, na ongeval bij Javinque (B) afgevoerd ?
J-057 86-0057 6D-140 14-10-1988  feb 2018 Fokker F-16A block 15AA OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2007; uit dienst en in opslag Volkel; verkocht naar Jordanie
J-058 86-0058 6D-141 29-11-1988 april 2011 Fokker F-16A block 15AA OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; verkocht Chili FACH grupo 7
J-059 86-0059 6D-142 06-02-1989 22-12-1999 Fokker F-16A block 15AA OU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; afgeschreven 22 dec 1989 na Cherokee mid-air collision bij Hoeven. Was eerste MLU crash.
J-060 86-0060 6D-143 22-02-1989   Fokker F-16A block 15AA OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Demonstratiekist 1990. Demo 1999 Leeuwarden? ; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-061 86-0061 6D-144 16-03-1989  feb 2021? Fokker F-16A block 15AA OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; later instructiekist 
J-062 86-0062 6D-145 30-03-1989   Fokker F-16A block 15AA OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2012; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-063 86-0063 6D-146 30-05-1989 18-11-2022 Fokker F-16A block 15AC OCU; 1992 Jubileumbeschildering 40 jaar 315 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM; vlieger Tankink schoot 24-3-1999 een Servische MiG-29 neer ; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-135 85-0135 6D-125 30-06-1987  oct 2020? Fokker F-16A block 15X ; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2011 en 2012.
J-136 85-0136 6D-126 31-07-1987   Fokker F-16A block 15X; In 1993 Jubileumbeschildering 40 jaar 316 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-137 85-0137 6D-127 03-09-1987 mei 2007 Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM; verkocht naar Chili (FACH Grupo 8 / 726)
J-138 85-0138 6D-128 29-09-1987 nov 2010 Fokker F-16A block 15X; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; verkocht Chili FACH
J-139 85-0139 6D-129 27-10-1987 mei 2007 Fokker F-16A block 15X; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; 19-09-1996 gebotst met Sea Harrier bij Portland maar hersteld; Verkocht naar Chili (FACH 731)
J-140 85-0140 6D-130 24-12-1987 21-05-1998 Fokker F16A Block 15Z. Afgeschreven Goose Bay, resterende delen naar opslag MLM / TNO cockpit;
J-141 85-0141 6D-131 04-01-1988 dec 2005 Fokker F-16A block 15Y OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; verkocht naar Chili (730)
J-142 85-0142 6D-132 15-02-1988 apr 2020 Fokker F-16A block 15Y OCU; 1993 Jubileumbeschildering 40 jaar 316 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU.
J-143 85-0143 6D-133 01-03-1988 juni 2007 Fokker F-16A block 15Y OCU; In 1993 Jubileumbeschildering 40 jaar 316 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; verkocht naar Chili (725)
J-144 85-0144 6D-134 07-04-1988  apr 2022 Fokker F-16A block 15Y OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2012.
J-145 85-0145 6D-135 26-04-1988 feb 2018? Fokker F-16A block 15Y OCU; 1992 Jubileumbeschildering 40 jaar 314 squadron. Vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM; 2011 USA 148FS; uit dienst en in opslag Volkel; verkocht Jordanie
J-146 85-0146 6D-136 20-05-1988 Fokker F-16A block 15Y OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM/ block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-192 83-1192 6D- 99 24-07-1985 nov 2010 Fokker F-16A block 15T; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Verkocht naar Chili (752)
J-193 83-1193 6D-100 26-08-1985 feb 2018? Fokker F-16A block 15T; Demonstratiekist 1993. Vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 ML; Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016; verkocht Jordanie als "246"
J-194 83-1194 6D-101 01-10-1985 sept 2006 Fokker F-16A block 15T; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; verkocht naar Chili (722)
J-195 83-1195 6D-102 06-11-1985 10-02-1993 Fokker F-16A block 15T. Afgeschreven na ongeval bij Geffen.
J-196 83-1196 6D-103 31-10-1985  aug 2018? Fokker F-16A block 15T; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Tigermeet 2012. Nog operationeel april 2016 en werd daarna instructiekist; 
J-197 83-1197 6D-104 29-11-1985 Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-198 83-1198 6D-105 17-01-1986 nov 2010 Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; Buiklanding 27-2-2007 maar hersteld. Verkocht Chili (753)
J-199 83-1199 6D-106 17-02-1986 feb 2018? Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2007 en 2009. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016; verkocht Jordanie als "247"
J-200 83-1200 6D-107 27-03-1986 28-02-1991 Fokker F-16A block 15U. Afgeschreven na ongeval bij Texel.
J-201 83-1201 6D-108 02-04-1986   Fokker -16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-202 83-1202 6D-109 29-05-1986 2016? Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2011. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016 maar niet meer voor verkoop. Zomer 2021 nog in opslag Volkel. 
J-203 83-1203 6D-110 29-05-1986 aug 2011 Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Verkocht Chili (745)
J-204 83-1204 6D-111 17-06-1986 april 2011 Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; Verkocht Chili (754)
J-205 83-1205 6D-112 23-06-1986 mei 2007 Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; Verkocht naar Chili (729)
J-206 83-1206 6D-113 24-07-1986 15-06-2001 Fokker F-16A block 15U; 1992 Jubileumbeschilderng 40 jaar 314 squadron 1992. vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; afgeschreven na problemen bij Terschelling.
J-207 83-1207 6D-114 22-08-1986 nov 2010 Fokker F-16A block 15W; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; verkocht Chili (755)
J-212 78-0212 6D-001 08-06-1979 20-11-1997 Fokker F-16A block 1; Eerste afgeleverde Fokker licentie kist. Afgeschreven en gesloopt
J-213 78-0213 6D-002 06-08-1979 20-03-1998 Fokker F-16A block 1; Demonstratietoestel 1991. Afgeschreven. Opgesteld KMA (Ned.Defensie Academie) Breda
J-214 78-0214 6D-003 05-09-1979 08-01-1998 Fokker F-16A block 1; Afgeschreven.
J-215 78-0215 6D-004 02-11-1979 02-02-1999 Fokker F-16A Block 1; 1993 Jubileumbeschildering 50 jaar 322 squadron. Afgeschreven; Naar MLM , nu NMM Soesterberg
J-216 78-0216 6D-005 29-02-1980 10-03-1980 Fokker F-16A block 1; ook gebruikt als F-16 testvliegtuig o.a voor de Orpheuspod circa 1981; Afgeschreven.
J-217 78-0217 6D-006 21-12-1979 17-07-1981 Fokker F-16A block 1; Afgeschreven na ongeval runway barrier Leeuwarden.
J-218 78-0218 6D-007 20-03-1980 24-05-1998 Fokker F-16A block 1; demo 1994. Afgeschreven.; delen naar TNO Rijswijk
J-219 78-0219 6D-008 31-03-1980 27-04-1995 Fokker F-16A block 1; Afgeschreven., voor instructie gebruikt Leeuwarden
J-220 78-0220 6D-009 31-03-1980 2000 ? Fokker F-16A Block 1; cockpit TNO Soesterberg.
J-221 78-0221 6D-010 01-05-1980 27-04-1995 Fokker F-16A block 1; Afgeschreven. naar opslag MLM
J-222 78-0222 6D-011 19-05-1980 11-05-1995 F-16A block 1; Afgeschreven en nog in opslag Volkel gezien april 2016 maar niet voor verkoop.
J-223 78-0223 6D-012 02-07-1980 01-01-1996 F-16A block 1; Afgeschreven en gesloopt Leeuwarden.
J-224 78-0224 6D-013 30-06-1980 26-04-1983 F-16A block 5; Afgeschreven na ongeval Hoogeveen met de J-227.
J-225 78-0225 6D-014 14-07-1980 21-03-1983 F-16A block 5; Afgeschreven na ongeval.
J-226 78-0226 6D-015 01-07-1980 19-02-1999 F-16A block 5; Demonstratietoestel Leeuwarden 1991. Afgeschreven.; deel bewaard Woensdrecht; Dump Volkel, gesloopt eind 2014 Domeinen Soesterberg.
J-227 78-0227 6D-016 04-08-1980 26-04-1983 F-16A block 5; 323 en later 322 sq. Afgeschreven na ongeval Hoogeveen met de J-224.
J-228 78-0228 6D-017 22-08-1980 11-09-1997 F-16A block 5; Afgeschreven. bewaard Leeuwarden
J-229 78-0229 6D-018 22-08-1980 28-04-1995 F-16A block 5; Afgeschreven en nog in opslag Volkel gezien april 2016 maar niet voor verkoop.
J-230 78-0230 6D-019 16-10-1980  2001 ? F-16A block 5; Afgeschreven.; naar opslag MLM; later Gilze Rijen; verkocht in delen naar USA eind 2014; bewaard Wright Patterson USA; 
J-231 78-0231 6D-020 11-12-1980  2005 ? F-16A block 5; Demonstratietoestel Leeuwarden 1991. Afgeschreven.
J-232 78-0232 6D-021 19-11-1980  2005 ? F-16A Block 5; ook gestaan in VTOC Fokker in Aalsmeer; naar KLu opslag Woensdrecht; instructiekist
J-233 78-0233 6D-022 19-11-1980 20-10-1981 F-16A block 5; Afgeschreven na ongeval.
J-234 78-0234 6D-023 13-01-1981 01-02-1996 F-16A block 5; Afgeschreven. Voorjaar 2002 speciale beschildering 50 Jr 315sq. bewaard op Twenthe; in 2013 naar Deltion college Zwolle;
J-235 78-0235 6D-024 18-03-1981  2007 ? F-16A block 5; Afgeschreven. naar opslag MLM; nu sleutelkist Eindhoven
J-236 78-0236 6D-025 13-03-1981  2005 ? F-16A Block 5. 1998 'Day/Night'schema in verband met 85 jaar KLu; bewaard ROC Hoofddorp.
J-237 78-0237 6D-026 06-04-1981 03-06-1981 F-16A block 5; Afgeschreven na ongeval.
J-238 78-0238 6D-027 04-05-1981 18-12-1992 F-16A block 10; Afgeschreven. Tentoonstelling Aviodome, daarna naar LETS. nu bewaard op Eindhoven
J-239 78-0239 6D-028 22-05-1981  ? F-16A block 10; Afgeschreven en gesloopt voor onderdelen.
J-240 78-0240 6D-029 04-05-1981  2008 ? F-16A block 10; Afgeschreven. Naar KMSL als vervanging voor J-015; poortwachter Volkel
J-241 78-0241 6D-030 25-05-1981  2019 ? F-16A Block 10 (later fake regi J-315 in ROC)
J-242 78-0242 6D-031 22-06-1981 01-11-1995 F-16A Block 10. Afgeschreven en naar Kjevik Noorwegen voor school
J-243 78-0243 6D-032 15-07-1981  2018 ? F-16A Block 10; naar opslag MLM
J-244 78-0244 6D-033 17-06-1981 17-11-1986 F-16A Block 10. Afgeschreven na ongeval.
J-245 78-0245 6D-034 01-09-1981 27-04-1995 F-16A Block 10. Afgeschreven ; poortwachter Ramstein AFB
J-246 78-0246 6D-035 10-09-1981 01-01-1996 F-16A Block 10. Afgeschreven. Naar KMSL, bewaard Woensdrecht; later exhibit o.a Leeuwarden.
J-247 78-0247 6D-036 02-10-1981 28-04-1995 F-16A Block 10. Afgeschreven; bewaard op Twenthe
J-248 78-0248 6D-037 08-10-1981 nov 2004 F-16A Block 10. "50 jaar 323". Afgeschreven, wordt gebruikt in stands op open dagen
J-249 78-0249 6D-038 06-10-1981 2004 F-16A Block 10; bruikleen ROC Leeuwenborgh te Beek airport, instructriekist
J-250 78-0250 6D-039 12-10-1981  2017 ? F-16A Block 10. Afgeschreven. Naar KMSL, bewaard Woensdrecht, instructiekist
J-251 78-0251 6D-040 02-11-1981  2012  F-16A Block 10; verbouwd tot F-16AM; eerste met 2000 uren; in opslag; naar Jordanië
J-252 78-0252 6D-041 18-01-1982 04-10-1983 F-16A Block 10. Juni 1983 Jubileumbeschildering 40 jaar 322 squadron. Afgeschreven na ongeval.
J-253 78-0253 6D-042 19-02-1982  2014 F-16A Block 10. Demonstratiekist 1994. Vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; Dump Volkel, gesloopt eind 2014 Domeinen Soesterberg.
J-254 78-0254 6D-043 01-02-1982  2014 F-16A Block 10. vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; Dump Volkel, gesloopt eind 2014 Domeinen Soesterberg.
J-255 78-0255 6D-044 11-02-1982   F-16A Block 10. vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; naar Jordanië Chili ?
J-256 78-0256 6D-045 16-04-1982 ???? F-16A Block 10. Afgeschreven , naar opslag MLM Soesterberg; naar TU Delft, LR, aldaar weer uit collectie naar..?
J-257 78-0257 6D-046 26-03-1982   F-16A Block 10. 1997 Jubileumbeschilderin 45 jaar 315 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM ; naar Jordanië
J-258 78-0258 6D-047 01-06-1982 10-05-1990 F-15A Block 15. Afgeschreven na ongeval.
J-358 84-1358 6D-115 05-09-1986 10-05-1990 F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval.
J-359 84-1359 6D-116 03-11-1986 23-09-1992 F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval Franeker
J-360 84-1360 6D-117 04-11-1986  ? F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval??? / verkocht naar Chili (723).
J-361 84-1361 6D-118 02-12-1986 23-09-1999 F-16A Block 15. Afgeschreven en gesloopt 2001
J-362 84-1362 6D-119 23-12-1986  dec 2019 F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM
J-363 84-1363 6D-120 02-02-1987 20-07-2006 F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; Afgeschreven na ongeval Vliehors
J-364 84-1364 6D-121 02-02-1987 31-08-2006 F-16A Block 15. Demonstratiekist 1997 Leeuwarden; Afgeschreven na ongeval Afghanistan tijdens TFU missie.
J-365 84-1365 6D-122 30-3-1987  ? F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili
J-366 84-1366 6D-123 29-4-1987  zomer 2022 F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA ??
J-367 84-1367 6D-124 01-06-1987 F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-508 87-0508 6D-147 30-07-1989   F-16A Block 15; Demonstratiekist 1996. Vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-509 87-0509 6D-148 02-08-1989   F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-510 87-0510 6D-149 04-09-1989  2018 ? F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Jordanie als "250"; 
J-511 87-0511 6D-150 26-09-1989 13-04-2021 F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM
J-512 87-0512 6D-151 10-11-1989   F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-513 87-0513 6D-152 30-01-1990   F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Nog operationeel april 2016.
J-514 87-0514 6D-153 02-03-1990 F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-515 87-0515 6D-154 03-04-1990   F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-516 87-0516 6D-155 01-05-1990 F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-616 80-3616 6D-048 14-05-1982  2020 ? F-16A Block 15. 1991 Jubileumbeschildering 40 jaar 311 squadron; opslag Volkel
J-617 80-3617 6D-049 14-06-1982 ? F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili als "741"
J-618 80-3618 6D-050 20-07-1982 26-0-1992 F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval Goose bay
J-619 80-3619 6D-051 20-07-1982 juni 2007 F-16A Block 15. In 1991 Jubileumbeschildering 40 jaar 311 squadron; verkocht naar Chili als 728
J-620 80-3620 6D-052 19-07-1982 ? F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili als "728" "742"? 
J-621 80-3621 6D-053 31-08-1982 03-06-1985 F-16A Block 15. Afgeschreven
J-622 80-3622 6D-054 01-10-1982 juni 2007 F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht naar Chili (727)
J-623 80-3623 6D-055 25-10-1982  ? F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; wordt verkocht en in opslag Volkel gezien april 2016.
J-624 80-3624 6D-056 06-12-1982  2021  F-16A Block 15; Demonstratiekist 1993. Vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; instructiekist naar Belgie 
J-625 80-3625 6D-057 02-12-1982 04-06-1988 F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval Goose Bay
J-626 80-3626 6D-058 20-12-1982 13-06-1986 F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval.
J-627 80-3627 6D-059 18-02-1983 ? F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili als "743"
J-628 80-3628 6D-060 01-03-1983  2021 ? F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; later instructiekist
J-629 80-3629 6D-061 01-03-1983 15-04-1986 F-16A(R) Block 15. Afgeschreven na ongeval. Staartsectie naar TU Delft.
J-630 80-3630 6D-062 05-04-1983   F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Nog operationeel april 2016; verkocht Draken International USA. 
J-631 80-3631 6D-063 05-04-1983  aug 2020 F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM
J-632 80-3632 6D-064 02-05-1983  maart 2022 F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM
J-633 80-3633 6D-065 30-06-1983  ? F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht naar Chili (721)
J-634 80-3634 6D-066 30-06-1983 28-05-1984 F-16A(R) Block 15. Afgeschreven na ongeval.
J-635 80-3635 6D-067 30-06-1983  juni 2019 F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; scrapped
J-636 80-3636 6D-068 21-07-1983 ? F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili als "744" 
J-637 80-3637 6D-069 09-08-1983  2018 ? F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; beschadigd 4-11-2004; verkocht Jordanie als "239"
J-638 80-3638 6D-070 01-09-1983  2018 ? F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Jordanie als "240"
J-639 80-3639 6D-071 01-09-1983 11-02-1988 F-16A(R) Block 15. Afgeschreven na ongeval.
J-640 80-3640 6D-072 16-09-1983 ? F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; beschadigd 2013; Chili ??
J-641 80-3641 6D-073 03-10-1983   F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-642 80-3642 6D-074 20-01-1984  2019 ? F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Nog operationeel april 2016.
J-643 80-3643 6D-075 16-03-1984  mei 2019 F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; scrapped
J-644 80-3644 6D-076 13-04-1984   F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-645 80-3645 6D-077 13-04-1984 09-08-1993 F-16A(R) Block 15. Afgeschreven na ongeval.; delen naar TNO Rijswijk
J-646 80-3646 6D-078 04-06-1984 F-16A(R) Block 15; ook gebruikt circa 1984 als testvliegtuig waarbij boordkanon plaats maakte voor meet apparatuur; daarna weer omgebouwd tot operationeel toestel; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-647 80-3647 6D-079 04-07-1984  2019 ? F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; instructiekist
J-648 80-3648 6D-080 20-07-1984 ? F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili als "746"
J-710 87-0710 6D-156 22-05-1990 21-11-1990 F-16a Block 15. Afgeschreven na ongeval; zie ook J-883.
J-864 81-0864 6D-081 16-07-1984 ? F-16A block 15; 1988 Demonstratiebeschildering i.v.m. 75 jaar KLu. Medio 1991 jubileum beschildering 40 jaar 312 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM (ook als F-16A(R) ?; verkocht Chili
J-865 81-0865 6D-082 30-07-1984 03-06-1985 F-16A-15-CF, Block 15. Afgeschreven na ongeval.
J-866 81-0866 6D-083 16-08-1984  2020 ? F-16A(R) block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; op KMA Breda
J-867 81-0867 6D-084 28-08-1984 ? F-16A(R) block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili
J-868 81-0868 6D-085 01-10-1984  ? F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Was in april 2002 voorzien van specifieke Maxima-maskings. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016.
J-869 81-0869 6D-086 31-10-1984 ? F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili (749)
J-870 81-0870 6D-087 22-11-1984  2018 ? F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; wordt verkocht en in opslag Volkel gezien april 2016; verkocht Jordanie (242).
J-871 81-0871 6D-088 06-12-1984  2021  F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Draken International USA. 
J-872 81-0872 6D-089 18-12-1984  2018 ? F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016; verkocht Jordanie (243)
J-873 81-0873 6D-090 25-01-1985  2018 ? F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016; verkocht Jordanie (244)
J-874 81-0874 6D-091 13-02-1985 ? F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili (750)
J-875 81-0875 6D-092 25-02-1985 ? F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili (751)
J-876 81-0876 6D-093 01-04-1985  2018 ? F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016; verkocht Jordanie (245)
J-877 81-0877 6D-094 19-04-1985  2010 ? F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; instructiekist 
J-878 81-0878 6D-095 26-04-1985   F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht naar Chili (724)
J-879 81-0879 6D-096 30-05-1985  zomer 2022 F-16A block 15; 1996 Jubileumbeschildering 45 jaar 312 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM ; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA;
J-880 81-0880 6D-097 14-06-1985 21-05-1991 F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval Sardinie, rest naar Den Dolder
J-881 81-0881 6D-098 26-06-1985 feb 2021  F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; scrapped 

Bronnen, zie hieronder...

Opmerkingen:
AM betekent A omgebouwd to MLU standard; MB is een B omgebouwd to MLU standard.
J-315 en J-001 hebben nooit bestaan (waren fake regi's voor resp J-241 en J-004)
.
.

Registratiegegevens General Dynamics F-16B (tweezitter):
Registratie Constructie-nummer US-Fiscal Year-nr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen (BM = MLU update)
J-064 86-0064 6E-033 05-07-1988  zomer 2022 F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16BM; beschadigd 18-5-2006; USA; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA;
J-065 86-0065 6E-034 21-12-1988  sep 2020 F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16BM; USA; Volkel, scrapped 
J-066 87-0066 6E-035 23-06-1989  maart 2022 F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16BM; in gebruik vanaf circa 2001 voor testvliegtuig met bijnaam "Orange Jumper". Mid 2008 al MLU M5 configuratie. ;
J-067 87-0067 6E-036 08-12-1989  zomer 2022 F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16BM; USA; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA;
J-068 87-0068 6E-037 08-12-1989 20-09-2006 F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16BM Afgeschreven crash Volkel
J-208 83-1208 6E-027 24-07-1985  2018 ? F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM; USA; wordt verkocht en in opslag Volkel gezien april 2016; verkocht Jordanie als "237"
J-209 83-1209 6E-028 26-09-1985  zomer 2022 F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM; USA; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA;
J-210 83-1210 6E-029 31-01-1986  zomer 2022 F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM; ook demo schema met hoefijzers en sneeuw; USA; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA;
J-211 83-1211 6E-030 01-05-1986 juni 2007 F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM; verkocht naar Chili (738)
J-259 78-0259 6E-001 07-06-1979 29-06-1999 Eerste afgeleverde F-16. F-16B Block 1. 1989 speciale beschildering ter gelegenheid van 10 jaar F-16 in Nederland. Afgeschreven en naar LETS.; Nu KMS bewaard Woensdrecht
J-260 78-0260 6E-002 10-10-1979 21-12-1993 F-16B-01-CF, Block 1. Afgeschreven na ongeval.; bewaard Woensdrecht
J-261 78-0261 6E-003 29-02-1980 april 2004 F-16B Block 1; naar opslag MLM ?
J-262 78-0262 6E-004 18-01-1980 18-03-1998 F-16B Block 1; Afgeschreven
J-263 78-0263 6E-005 04-02-1980 01-01-1995 F-16B Block 1; Afgeschreven, naar opslag MLM; naar nieuwe NMM Soesterberg.
J-264 78-0264 6E-006 04-08-1980 april 2004 F-16B Block 1, nu naar opslag NMM ?
J-265 78-0265 6E-007 16-01-1981 april 2004 F-16B Block 5. '313 NATO Tiger' ; nu naar opslag NMM ?
J-266 78-0266 6E-008 18-03-1981 sept 2004 F-16B block 5, naar opslag MLM; exhibit Leeuwarden
J-267 78-0267 6E-009 19-05-1981  2008?  F-16B Block 10; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; verkocht naar Jordanië april 2009
J-268 78-0268 6E-010 01-09-1981 april 2004 F-16B Block 10; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; naar opslag MLM en nu in opslag Volkel gezien april 2016 maar niet voor verkoop.
J-269 78-0269 6E-011 18-11-1981 okt 2005 F-16B Block 10; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; verkocht naar Jordanië april 2009
J-270 78-0270 6E-012 12-02-1982 jan 2006 F-16B Block 10; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; verkocht naar Jordanië april 2009
J-271 78-0271 6E-013 13-03-1982 11-12-1984 F-16B Block 10; Afgeschreven
J-368 84-1368 6E-031 06-10-1986 F-16B Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron;
J-369 84-1369 6E-322 04-03-1987  zomer 2022 F-16B Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; USA; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA;
J-649 80-3649 6E-014 25-08-1982  ? F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; naar Chili als "737"
J-650 80-3650 6E-015 12-11-1982  ? F-16B block 15; vanaf medio 1995. Als eerste verbouwd tot F-16BM; ; naar Jordanië als "133"
J-651 80-3651 6E-016 31-01-1983 april 2005 Ook als F-16B(R) recce; naar opslag MLM
J-652 80-3652 6E-017 29-04-1983  ? F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; naar Chili (734)
J-653 80-3653 6E-018 26-05-1983  2008 ? F-16B block 15; gebruikt circa 1984 als software testvliegtuig op Volkel; ook later voor testen nacht operaties apparatuur welke later in de MLU update zouden komen; in 2000 verbouwd tot standaard MLU F-16BM; naar Jordanië
J-654 80-3654 6E-019 25-07-1983  2008 ? F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; naar Jordanië april 2009
J-655 80-3655 6E-020 31-10-1983 juni 2007 F-16B block 15; Ook als F-16B(R) recce. vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; naar Chili (735)
J-656 80-3656 6E-021 21-02-1984  ? F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; verkocht naar Chili (733)
J-657 80-3657 6E-022 16-03-1984  ? F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; verkocht naar Chili (736)
J-882 81-0882 6E-023 27-07-1984  zomer 2022 F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; april 2016 USA; ook tijd op Volkel no.312 squadron; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA;
J-883 81-0883 6E-024 n.v.t   n.v.t F-16B, nooit geleverd aan de KLu, ging naar Egypte als "9207". (Klu kreeg J-710 in de plaats)
J-884 81-0884 6E-025 22-01-1985  2018 ?
F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016 ; verkocht Jordanie (236) 
J-885 81-0885 6E-026 26-04-1985 sept 2005 F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM block 15; verkocht naar Chili (732)

 Bronnen o.a. [B32] KLu.regis., [W1] Scramble web, [O3] NIMH.web ,  [W16] F-16.net 

Opmerkingen:
AM betekent A omgebouwd to MLU standard; BM is een B omgebouwd to MLU standard.
De "J-013" kreeg 1995 heel kort een fake regi "J-323".

KLu F-16's in de Verenigde Staten gestationeerd voor de opleiding zijn vaak voorzien van basis staartcodes zoals "AZ".


Sommige F-16's doorverkocht (via Lockheed in Amerikaans "peace" programma ) aan Chili en Jordanië.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)