INFO Gloster Meteor
- 2409
Fabriek | Gloster |
Vliegtuig | Meteor |
Type-aanduiding | mk. 4 / 7/ 8 |
Cat 3 -- totaal 266 + stuks |
Informatie:
Een van de eerste straaljagers, ontwikkeling gestart in 1941 als de geheime E28/39 in Engeland bij Gloster met de voor die tijd nieuwe "jet straal" motor, met als startpunt de Whittle W-1 motor. De latere specificatie F.9/40 voor een jager van geheel metaal. De W-2 motoren of "Halford H1" motoren kwamen in de eerste Meteors. De moteren zaten in twee motorgondels gebouwd in en om de vleugel wat problemen natuurlijk geeft bij een motorstoring om de kist onder controle te houden. De eerste vlucht in juni 1943 was met een "Welland" motor met 765 kg stuwdruk, ook van Whittle. De eerste Meteor versie was de F.mk.1 met vier Hispano 20 mm kanonnen aan de beide zijkanten in de neus sectie.
De vervolg F.mk.3 had een betere Rolls Royce Derwent 1 motor met zo'n 900 kg stuwdruk. Wel werd ook nog voor een kleine series de Welland 1 motor gebruikt. Het windscherm en kap werd ook anders. Aan het eind van de oorlog vlogen al enige squadrons bij de RAF en Meteors werden o.a ingezet tegen de Duitse V-1 raketten, ze waren nog te geheim om boven Europa te vliegen vond men. Pas april 1945 gingen de eerste RAF Meteors mk.3 naar Europa o.a Gilze-Rijen waar de RAF een detachement plaatste. ( De laatste serie mk.3's kregen een langere motorgondel die voor de mk.4 zou worden toegepast die toen in ontwikkeling was).
Na de oorlog kwam de Meteor F.mk.4, welke vloog mei 1945 en in productie ging in 1946. Al snel was beschikbaar de Derwent 5 motor met meer stuwkracht en dat betekende een hogere snelheid en veel meer weerstand. De motorgondel langer maken voor- en achter- de vleugel bleek een goede oplossing ( "long chord / narrow intake"). Na een ongeluk werd besloten de vleugel spanwijdte iets kleiner te maken en werden wat aanpassingen gedaan aan de besturing en trimvlakken. En al had de piloot nu een cockpit onder luchtdruk, er zat nog geen schietstoel in. De laatste mk.4 werd in 1950 afgeleverd.
Er was sterke behoefte aan een Meteor trainer. Er gebeurden veel ongelukken en dat kwam natuurlijk ook door onervarenheid met de straalmotor, vooral bij motorstoring. Maar de T.mk.7 tweezits trainer vloog pas in 1948 en had een langere romp en natuurlijk een trainer cockpit met dubbele besturing. De lange cockpitkap had nogal wat frames en scharnierde naar rechts. Productie kisten kregen de Derwent 8 motor.
Ondertussen werd gewerkt aan verbeteringen en andere versies en de F.mk.8 werd de bekendste Meteor versie als "jager". De F.mk.8 had een langere 30 inch romp dan de mk.4 met ook een andere cockpit sectie en een grotere staart. Ook kreeg de F.mk.8 een eerste Martin Baker schietstoel en een betere cockpitkap met meer zicht. Deze versie was vanaf 1950 beschikbaar. In eerste instantie met de Derwent motor (7 of 8?) met lange gondel en kleine inlaat. Daarna was er een modificatie met een ietwat kortere gondel voor de vleugel met 11 cm grotere inlaat waardoor de weerstand kleiner werd met meer stuwdruk. Later werden ook de kanon cartridge uitwerp fairings gemonteerd aan de romp zijkanten. Ook werd de latere cockpit kap een geheel transparante kap.
Tijdens de Koreaanse oorlog bleek de Meteor F.mk.8 geen partij te zijn voor de MiG-15 die veel manoevreerbaarder was.
Gegevens Meteor F.mk. 4 "onderscheppingsjager"
Lengte: 12,50 m
Spanwijdte: 11,30 m
Hoogte: 3,96 m
2 x Rolls Royce Derwent 5 motoren
Snelheid: maximaal 940 km/u
Vliegbereik: 1.500 km
Plafond: 13.550 m
Max gewicht: 8482 kg met tanks
Bewapening: 4 x Hispano 20 mm kanonnen
Meteor T.mk.7 (tweezits trainer)
Lengte: 13,25 m
Spanwijdte: 11,30 m
Hoogte: 3,96 m
2x RR Derwent 7 en later Derwent 8 van 1585 kg stuwdruk
Max snelheid circa 950 km/u
Bewapening: geen
Meteor F.mk.8:
Lengte: 13,26 m
Spanwijdte: 11,30 m
Hoogte: 3,96 m
2x RR Derwent 7 (?) danwel Derwent 8 van 1585 kg stuwdruk
Max snelheid circa 956 km/u
Leeggewicht: 4820 kg
Startgewicht: 7122 kg
Bewapening: 4x Hispano mk.5 20 mm kanonnen
Er werden begin jaren vijftig ook "NF" versies ontwikkeld als tweepersoons nachtjager en met een radar in een langere neus. (deze waren echter niet in Nederland in gebruik).
Literatuur:
|
||||
Modelbouw in Plastic, (Ned F.4 special)
|
|
1974-4
|
|
IPMS Nederland
|
Modelbouw in Plastic, (F.8)
|
|
1984-3 , 2001-1
|
|
IPMS Nederland
|
Modelbouw in Plastic, (Special Ned)
|
|
1983-4
|
|
IPMS Nederland;
|
Modelbouw in Plastic
|
|
1972-3
|
|
IPMS Nederland
|
Modelbouw in Plastic, (MLD, tek trainer)
|
|
1985-3
|
|
IPMS Nederland
|
Modelbouw in Plastic, MIP
|
demoteam
|
1997-4
|
W.Jonker
|
|
Modelbouw in Plastic, MIP
|
F.mk.8 1/48
|
2008-2
|
R. van Oosterzee
|
IPMS Nederland
|
Alle Paarden van Apollo (4 delig!)
|
het standaardwerk over alle Meteors bij KLu/LSK
|
|
Aart van Wijk
|
Geromij uitgeverij
|
Meteor
|
|
|
N. Geldhof en Coenen
|
St.Vrienden MLM, 1991/1992
|
KLu vliegtuigen
|
|
|
W. Schoenmaker en T. Postma
|
De Alk, 1987
|
Gloster Meteor
|
datafile no.8
|
Modellers datafile
|
Garuana, Franks
|
SAM publications, 2004
|
Gloster Meteor in action
|
in action no.152
|
|
|
Squadron signal publ.
|
Gloster Meteor in Nederland en Belgie
|
AviaHobby maart 1980
|
Hans Loeber
|
IPMS / Avia
|
|
Meteor F.mk 8 (KLu/LSK)
|
special boekje 35 pagina's
|
2015
|
Nico Geldhof
|
Dutch Profile 21
|
Excercise Cuppola
|
o.a. Meteors tijdens oefening Twenthe 1950
|
2012
|
Luuk Boerman
|
Dutch Profile 17
|
.
Websites:
|
IPMS NL Meteor Walkaround
|
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. LSK/ KLu Gloster Meteor
- 5551
Cat 3. KLu
varianten :
mk.4: 61 stuks LsK/KLu ; kenmerken I.21-I.81 ;
mk.T7: 45 stuks ; kenmerken I.1-I.20, I.301-I.325 , trainers
mk.8: 160 stuks ; kenmerken I.90-I.94 (Gloster), en I.101-I.255 (Fokker productie 155 stuks)
De Meteor F.mk.4 was de eerste straaljager van de toenmalige LuchtStrijdKrachten (wat 18 maart 1953 officieel de "Koninklijke Luchtmacht" werd) bestelde en de eerste toestellen arriveerden in juni 1947. De eerste 34 Meteors van het type mk.4 werden 1948 geleverd en deze eerste generatie toestellen had nog geen schietstoel. De eerste Meteors gingen naar No.1 jachtvliegtuig squadron op Twenthe (dat maart 1946 officieel werd opgericht maar november 1948 operationeel werd). (Het squadron werd later hernummerd to no.323 squadron toen de NATO werd opgericht). Ook gingen No. 1 Meteors naar Leeuwarden. Er volgden ook nog 27 Meteor F.mk.4 toestellen begin 1950.
Uiteindelijk waren no. 324, 325, 326, 327 en 328 de squadrons die met de Meteor vlogen. De bakermat van de Nederlandse Militaire Luchtvaart vliegbasis Soesterberg was weer in gebruik genomen eind augustus 1951 en no. 327 en 328 squadrons gingen er vliegen. De toestellen hadden "squadron" codes: 323 squadron / Y-9 , 324/ 3P, 325/ 4R, 326/ 9I, 327/ 7E en 328 / 8S.
Menige Meteor verongelukte maar het was dan ook de eerste straaljager van de luchtmacht. Er waren ook nog geen tweezitters voor training, er werd geĆÆmproviseerd met een "staande" trainer extra vlieger! Vooral bij een a-symmetrische motorstoring waren er veel ongelukken. Trainen op motorstoring, dus landen met 1 motor aan, werd dan ook geoefend op Twenthe. De vliegduur zonder droptank was maar zo'n 40 minuten.
De Meteor tweezitter versie was er pas in 1948 en al snel volgden de eerste T.mk.7 voor de Klu in 1949. Er kwamen er 45 naar de KLu welke vlogen op vele velden en ook bij de Jacht Vlieg School (o.a. op Twenthe). Een aantal Meteor trainers gingen in 1958 uitgeleend aan de MLD voor training van instrument vliegen.
De opvolger van de mk.4 werd de F.mk.8 die langer was en een flinke verbetering van de vroegere Meteor. Zo zat er een schietstoel in, werd de staart gemodificeerd en was deze versie snel herkenbaar omdat de "bumper fairing" niet meer onder de staart zat . Deze F.mk.8 variant werd vanaf mid 1950 in licentie door Fokker gebouwd voor Nederland en Belgie. Door Fokker, op de Papaverweg in Amsterdam-Noord. Aviolanda in Papendrecht maakte onderdeken en uiteindelijk werden circa 300 Meteors voor de luchtmachten van Nederland en Belgie gebouwd (nog los van de extra 30 die in het Belgische Gosselies werden geassembleerd). Deze licentiebouw opdracht was belangrijk voor Fokker als herstart na de oorlog; (het had een haar gescheeld of Fokker was niet ondersteund door de Nederlandse Regenring eind jaren veertig waarbij men bij een zelfscheppende industrie vraagtekens zette).
De eerste Meteor F.mk.8 werd oktober 1950 door Fokker formeel afgeleverd en ze vervingen vaak de eerdere mk.4 bij de KLu. De motorgondel-lengte was in het begin lange variant met kleine inlaat. Later was de gondel voor de vleugel korter met een grotere inlaat en waarschijnlijk was dat een modificatie die minder weerstand dan wel grotere stuwdruk gaf.
Meestal vloog de Meteor met de belly tank met brandstof. Er werd ook een proef gedaan met een bellytank met raketten maar dat was blijkbaar geen succes.
Diverse oefeningen ook in NATO verband vonden plaats zoals excercises Cupola in augustus 1950 en later Ombrelle, Cirrus, Coronet. Soms kregen de kisten dan een apart kleurtje op de neus.
Januari 1951 kreeg 324 squadron de eerste F.mk.8. Uiteindelijk gingen Meteors naar 322,323,324,326, 327, 328 squadrons en de jachtvliegschool JVS. Ze bleven in feite "dagjagers", ze waren niet echt geschikt voor vliegen bij slecht weer en de F-86 Sabre van de Amerikanen en MiG-15 van de Soviets waren beter. (Dat bleek later toen de allereerste MiG-15 in Westerse handen kwam nadat een Poolse vlieger 5 maart 1953 was gedeserteerd naar het eiland Bornholm in de Oostzee.)
Met de Meteor F.mk.8 werd ook een demoteam opgericht, "Ruiten Vier" najaar 1951 vanaf Soesterberg. Ook schijnt er kort nog een team te zijn geweest "The Jet Pipes" op Soesterberg. Het Whiskyteam werd ook opgezet in 1956 op Woensdrecht (en later gingen die met de Lockheed T-33 vliegen ook).
De laatste Meteor bij 322 squadron vloog begin 1958 bij de KLu en ze waren al geleidelijk door de Hunter opgevolgd. De Meteors werden bijna allemaal gesloopt want er was ook geen vraag naar Meteors. In 1958 werden enige T mk.7's lesvliegtuigen overgedragen aan de MLD (zie Cat. 4).
Foto: dhr. F. Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
mk.4 , Foto: dhr. F. Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Mk. 4 , Foto: dhr. Pieters via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Opgeknapte tweezitter Meteor T.Mk.7. Foto / dia : Fred Bachofner (used with permission)
Dezelfde kist op een open dag. Foto: M. de Vreeze (used with permission)
mk.8 museumkist "7E-5" , is in feite de I-189 , maar nu met het schema van Ruiten Vier demoteam. De schuifkap is bij deze kist niet helemaal doorzichtig. De motorgondel voor de vleugel is de lange versie met kleinere inlaat. Foto: Wilko Jonker (used with permission)
Mk.8 met wat lijkt de korte motorgondel voor de vleugel met grote inlaat. Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Feestje ? Foto: dhr. Pieters via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Mk. 8 . Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Mk.8 in camouflage met codes (7E) en staarttipkleur (rood) van 327 squadron. Foto: Collectie dhr. Uijttenboogaart via M. de Vreeze (used with permission)
Mk.4. Foto: dhr. Ben via Nationaal Archief (used with permission)
Registratiegegevens Gloster Meteor F.Mk. 4:
|
|||||||
Registratie
|
Constructie-nummer
|
Engelse Registraties
|
Datum in dienst
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen:
|
||
I-21
|
?
|
|
april 1948
|
05-03-1957
|
Ongeluk boven de Harskamp
|
||
I-22
|
|
|
april 1948
|
juni 1957
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-23
|
|
|
sept 1948
|
juni 1957
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-24
|
|
|
maart 1948
|
juni 1957
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-25
|
|
|
juli 1948
|
22-05-1951
|
Afgeschreven botsing ongeval Stadtlohn
|
||
I-26
|
|
|
juli 1948
|
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-27
|
|
|
juli 1948
|
|
Buiten dienst 1957, instructie kist
|
||
I-28
|
|
|
sept 1948
|
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-29
|
|
|
sept 1948
|
15-01-1951
|
uit dientst, naar LTS Deelen
|
||
I-30
|
|
|
juli 1948
|
30-06-1950
|
Afgeschreven, restanten naar LETS Deelen
|
||
I-31
|
|
|
jan 1949
|
22-05-1951
|
met foutieve regi "SX-31", Afgeschreven botsing ongeval Stadtlohn
|
||
I-32
|
|
|
jan 1949
|
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-33
|
|
|
jan 1949
|
11-01-1957
|
noodlanding Brussel Limette ?
|
||
I-34
|
|
|
jan 1949
|
28-02-1951
|
Afgeschreven na crash Druten; onderdelen LETS
|
||
I-35
|
|
|
jan 1949
|
25-03-1952
|
Afgeschreven na ongeluk Vlieland
|
||
I-36
|
|
|
1949
|
23-05-1952
|
Afgeschreven ongeluk Terschelling
|
||
I-37
|
|
|
1949
|
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-38
|
|
|
1949
|
06-02-1950
|
Afgeschreven ongeval Jelsum
|
||
I-39
|
|
|
feb 1949
|
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-40
|
|
|
1949
|
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-41
|
|
|
1949
|
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-42
|
|
|
1949
|
01-04-1952
|
Botsing Eerselo met I-61 ??
|
||
I-43
|
|
|
maart 1949
|
14-06-1951 ???
|
Afgeschreven Leeuwarden ???
|
||
I-44
|
|
|
1949
|
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-45
|
|
|
1949
|
28-06-1950
|
Afgeschreven ongeval Schiermonnikoog
|
||
I-46
|
|
|
1949
|
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-47
|
|
|
1949
|
27-10-1950 ???
|
Afgeschreven (of ongeval 28-09-1949 Leeuwarden ??)
|
||
I-48
|
|
|
mei 1949
|
06-04-1957
|
gesloopt en buiten dienst 1957
|
||
I-49
|
|
|
juni 1949
|
01-03-1951
|
Afgeschreven, delen naar LTS
|
||
I-50
|
|
|
juni 1949
|
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-51
|
|
|
|
Buiten dienst 1957 | |||
I-52
|
|
|
|
30-11-1951
|
Afgeschreven ongeval Deurningen
|
||
I-53
|
|
|
juni 1949
|
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-54
|
|
|
juni 1949
|
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-55
|
|
VZ391
|
jan 1950
|
02-031951
|
ex RAF ; Afgeschreven na ongeval landing Leeuwarden, voor instructiedoeleinden
|
||
I-56
|
|
VZ393
|
jan 1950
|
08-07-1951
|
ex RAF ; Afgeschreven landingsongeval Twenthe
|
||
I-57
|
|
VZ395
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1957
|
||
I-58
|
|
VZ396
|
jan 1950
|
21-02-1952
|
ex RAF ; Afgeschreven ongeval bij Lunteren
|
||
I-59
|
|
VZ397
|
|
06-02-1951
|
ex RAF ; Afgeschreven ongeval Leeuwarden
|
||
I-60
|
|
VZ387
|
feb 1950
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1957
|
||
I-61
|
|
VZ400
|
|
01-04-1952
|
ex RAF ; Afgeschreven botsing Eerselo met I-42 ??
|
||
I-62
|
|
VZ388
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1957
|
||
I-63
|
|
VZ390
|
feb 1950
|
27-02-1952
|
ex RAF ; Afgeschreven ongeval Ypelo Wierden
|
||
I-64
|
|
VZ399
|
|
29-09-1951 |
ex RAF ; Afgeschreven ongeval landing Leeuwarden ?
|
||
I-65
|
|
VW309
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1957
|
||
I-66
|
|
VW286
|
|
18-05-1951
|
ex RAF ; Afgeschreven crash Twenthe
|
||
I-67
|
|
VZ398
|
|
18-05-1953
|
ex RAF ; Afgeschreven ongeval Weerselo
|
||
I-68
|
|
VZ402
|
|
10-3-1953
|
ex RAF ; Afgeschreven ongeval Deurningen
|
||
I-69
|
|
VZ409
|
|
maart 1951
|
ex RAF ; Bewaard; MLM , nu NMM Soesterberg
|
||
I-70
|
|
VZ408
|
mei 1950
|
juni 1957
|
ex RAF ; Buiten dienst 1957 (Y9-15)
|
||
I-71
|
|
VW288
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1957
|
||
I-72
|
|
VW264
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1957
|
||
I-73
|
|
VW291
|
juli 1950
|
16-12-1953
|
ex RAF ; Afgeschreven na ongeluk Medemblik Ijsselmeer
|
||
I-74
|
|
VW310
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1957
|
||
I-75
|
|
VW313
|
|
28-02-1957
|
ex RAF ; Afgeschreven botsing Woensdrecht met I-78
|
||
I-76
|
|
VT333
|
juli 1950
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1957
|
||
I-77
|
|
VW263
|
|
20-02-1951
|
ex RAF ; ongeval 20-02-1951 Leeuwarden
|
||
I-78
|
|
VZ394
|
|
28-02-1957
|
ex RAF ; Afgeschreven ongeval botsing I-75
|
||
I-79
|
|
VW295
|
sept 1950
|
31-10-1956
|
ex RAF ; klein landingsongeval Woensdrecht maar niet hersteld
|
||
I-80
|
|
VW296
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1957
|
||
I-81
|
|
VW315
|
sept 1950
|
12-03-1951
|
ex RAF ; Afgeschreven crash Tjietjerk
|
.
Registratiegegevens Gloster Meteor F.Mk. 8:
|
|||||
Registratie
|
Constructie-nummer
|
Registratie
|
Datum in dienst
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
I-90
|
|
WF697
|
1951
|
26-10-1951 ??
|
ex RAF; Buiten dienst 1958, werd opgeknapt na een ongeval Benneker ??
|
I-91
|
|
WF698
|
1951
|
|
ex RAF; Buiten dienst 1958
|
I-92
|
|
WF699
|
1951
|
03-04-1954
|
ex RAF; Afgeschreven botsing Lauwersmeer Zoutkamp
|
I-93
|
|
WF694
|
1952
|
04-02-1957
|
ex RAF; Afgeschreven ongeval Marken
|
I-94
|
|
WF696
|
1951
|
jan 1958
|
ex RAF; "7E-1" , Buiten dienst 1958
|
I-101
|
6325
|
"M-11"
|
1951
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-102
|
6326
|
"M-12"
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-103
|
6327
|
etc....
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-104
|
6328
|
|
|
26-08-1955
|
Afgeschreven ongeval Beesd
|
I-105
|
6330
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-106
|
6331
|
|
|
09-05-1958
|
Afgeschreven na ongeval
|
I-107
|
6334
|
|
|
25-10-1951
|
Afgeschreven ongeval Borne
|
I-108
|
6340
|
|
|
20-12-1951
|
Afgeschreven ongeval Leeuwarden
|
I-109
|
6341
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-110
|
6342
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-111
|
6345
|
|
|
12-06-1951
|
Afgeschreven ongeval Uithuizen
|
I-112
|
6346
|
|
|
16-09-1952
|
Afgeschreven Leeuwarden na botsing I-119
|
I-113
|
6347
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-114
|
6353
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-115
|
6354
|
|
|
21-11-1951
|
Afgeschreven grond ongeval Leeuwarden
|
I-116
|
6359
|
|
|
07-01-1957
|
Afgeschreven ongeval Barneveld
|
I-117
|
6360
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-118
|
6365
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-119
|
6366
|
|
|
16-09-1952
|
Afgeschreven Leeuwarden na botsing I-112
|
I-120
|
6367
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-121
|
6368
|
|
|
24-01-1952
|
Afgeschreven ongeval Wijtgeest
|
I-122
|
6369
|
|
|
09-08-1951
|
Afgeschreven noodlanding Beetgumermolen
|
I-123
|
6370
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-124
|
6371
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-125
|
6372
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-126
|
6373
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-127
|
6374
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-128
|
6375
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-129
|
6376
|
|
|
13-03-1952
|
Afgeschreven ongeval Baayum
|
I-130
|
6377
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-131
|
6379
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-132
|
6380
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-133
|
6381
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-134
|
6382
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-135
|
6383
|
|
|
10-07-1952
|
Afgeschreven ongeval Baarn botsing met I-136
|
I-136
|
6384
|
|
|
10-07-1952
|
Afgeschreven ongeval Baarn na botsing I-135
|
I-137
|
6385
|
|
|
25-01-1952
|
Afgeschreven landingsongeval Soesterberg
|
I-138
|
6386
|
|
|
18-09-1952
|
Afgeschreven na ongeval bij Ottenburg
|
I-139
|
6387
|
|
|
26-03-1956
|
Afgeschreven ongeval wadden
|
I-140
|
6388
|
|
1951
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-141
|
6395
|
|
1952
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-142
|
6396
|
|
1951
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-143
|
6397
|
|
1951
|
04-12-1952
|
Afgeschreven ongeval Neunen na botsing I-165
|
I-144
|
6398
|
|
1951
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-145
|
6399
|
|
1951
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-146
|
6400
|
|
1951
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-147
|
6401
|
|
1951
|
|
Buiten dienst 1958; (later werd kist op Soesterberg, de I-187 van dit regi voorzien);
|
I-148
|
6402
|
|
1952
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-149
|
6403
|
|
1952
|
juni 1952
|
Buiten dienst
|
I-150
|
6404
|
|
1952
|
23-05-1952
|
Afgeschreven ongeval bij Austerlitz - Maarn
|
I-151
|
6405
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-152
|
6406
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-153
|
6407
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-154
|
6408
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-155
|
6409
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-156
|
6410
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-157
|
6411
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-158
|
6412
|
|
|
17-02-1953
|
Afgeschreven ongeval Oldenzaal
|
I-159
|
6413
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-160
|
6414
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-161
|
6415
|
|
|
03-10-1952
|
Afgeschreven ongeval bij Amersfoort
|
I-162
|
6416
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-163
|
6417
|
|
|
15-06-1953
|
Afgeschreven ongeval Markelo
|
I-164
|
6418
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-165
|
6419
|
|
|
04-12-1952
|
Afgeschreven ongeval Neunen na botsing I-143
|
I-166
|
6420
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-167
|
6421
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-168
|
6422
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-169
|
6423
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-170
|
6424
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-171
|
6425
|
|
|
21-09-1956
|
Afgeschreven ongeval landing te Soesterberg
|
I-172
|
6426
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-173
|
6427
|
|
|
16-07-1953
|
Afgeschreven ongeval Bilthoven
|
I-174
|
6428
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-175
|
6429
|
|
|
03-04-1954
|
Afgeschreven
|
I-176
|
6430
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-177
|
6431
|
|
|
|
Bewaard
|
I-178
|
6432
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-179
|
6433
|
|
|
29-11-1957
|
landingsongeval ???
|
I-180
|
6434
|
|
|
09-11-1956
|
Afgeschreven landingsongeval Soesterberg
|
I-181
|
6441
|
|
|
27-09-1955
|
Afgeschreven botsing Oss - Tiel route met I-246
|
I-182
|
6442
|
|
1953
|
29-07-1955
|
Afgeschreven boven Ijsselmeer
|
I-183
|
6462
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-184
|
6463
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-185
|
6464
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-186
|
6465
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-187
|
6466
|
|
1953
|
|
Bewaard; (later werd ook van regi I-147 en "7E-12" voorzien); poortwachter op diverse bases, op Hoogeveen, nu Aviodrome als "3W-32".
|
I-188
|
6467
|
|
1952
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-189
|
6468
|
|
1952
|
|
7E-5 ; niet deze kist in MLM, zie opmerking I-207
|
I-190
|
6469
|
|
1953
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-191
|
6470
|
|
1953
|
13-06-1957
|
Afgeschreven sleepvlucht ongeval Terschelling
|
I-192
|
6471
|
|
1952
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-193
|
6472
|
|
1952
|
20-08-1954
|
Afgeschreven ongeval Tzum
|
I-194
|
6473
|
|
1953
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-195
|
6485
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-196
|
6486
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-197
|
6487
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-198
|
6488
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-199
|
6489
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-200
|
6490
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-201
|
6491
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-202
|
6492
|
|
|
09-07-1957
|
ongeval Brugge (B) botsing I-223
|
I-203
|
6493
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-204
|
6500
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-205
|
6501
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-206
|
6510
|
|
|
12-08-1954
|
Afgeschreven ongeval Munster (D)
|
I-207
|
6511
|
|
|
|
Buiten dienst 1958; werd bewaard en beschilderd o.a. 3W-22, vanaf 1970 I-189 E5 "ruiten vier"; vanaf 1986 zonder "ruiten vier"maar nog als I-189 en naar MLM (maar het is dus niet de originele I-189 kist)
|
I-208
|
6512
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-209
|
6525
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-210
|
6526
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-211
|
6527
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-212
|
6540
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-213
|
6550
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-214
|
6551
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-215
|
6552
|
|
|
30-09-1957
|
taxi schade Leeuwarden
|
I-216
|
6553
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-217
|
6565
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-218
|
6566
|
|
|
17-10-1953
|
Afgeschreven ongeval Vliehors
|
I-219
|
6567
|
|
|
19-12-1953
|
Afgeschreven na ongeval te ???
|
I-220
|
6568
|
'M-254"
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-221
|
6575
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-222
|
6576
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-223
|
6577
|
|
|
09-07-1957
|
Afgeschreven ongeval Brugge (B) na botsing I-202
|
I-224
|
6578
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-225
|
6579
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-226
|
6585
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-227
|
6586
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-228
|
6587
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-229
|
6588
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-230
|
6589
|
|
|
02-06-1955
|
Afgeschreven ongeval Diepenveen na botsing I-308
|
I-231
|
6590
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-232
|
6595
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-233
|
6596
|
|
|
31-08-1957
|
ongeval landing Leeuwarden
|
I-234
|
6597
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-235
|
6605
|
|
|
13-01-1958
|
Afgeschreven ongeval Rilland Bath na botsing I-254
|
I-236
|
6606
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-237
|
6607
|
|
|
09-12-1957
|
ongeval landing Woensdrecht
|
I-238
|
6615
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-239
|
6616
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-240
|
6617
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-241
|
6618
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-242
|
6619
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-243
|
6620
|
|
1953
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-244
|
6621
|
|
1954
|
20-03-1958
|
ongeval bij Woensdrecht
|
I-245
|
6625
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-246
|
6626
|
|
|
27-09-1955
|
Afgeschreven botsing Oss - Tiel route met I-246
|
I-247
|
6627
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-248
|
6628
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-249
|
6629
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-250
|
6630
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-251
|
6631
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-252
|
6635
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-253
|
6636
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-254
|
6637
|
"M-323"
|
|
13-01-1958
|
Afgeschreven ongeval Rilland Bath botsing I-235
|
I-255
|
6638
|
"M-324"
|
1954
|
02-05-1956
|
Afgeschreven Goor ?????
|
Later vloog er een met Regi "3P-4" : dit was een Engelse Meteor G-METE met KLu kleuren.
..
Registratiegegevens Gloster Meteor T.Mk. 7 KLu (trainer)
|
|||||
Registratie
|
Constructie-nummer
|
Engelse Registratie
|
Datum in dienst
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
I-1
|
|
|
feb 1949
|
mei 1959
|
was eerst een F.mk.4; Opgebouwd uit ex G-AKPK en delen van G-AIOC; na uit dienst name in 1959 als monument bij DVM-1 te Soestduinen. (1965 gesloopt)
|
I-2
|
|
|
mei 1949
|
18-05-1949
|
Afgeschreven na crash Twenthe
|
I-3
|
|
|
juli1949
|
11-04-1956
|
ongeval Woudenberg
|
I-4
|
|
|
|
|
naar MLD in december 1958, gebruikt voor onderdelen
|
I-5
|
G-5-243
|
|
|
02-06-1950
|
Afgeschreven ongeval bij Twenthe
|
I-6
|
G-5-244
|
|
nov 1949
|
|
Buiten dienst 1959
|
I-7
|
|
|
nov 1949
|
16-11-1954
|
Afgeschreven na start ongeval Engelum
|
I-8
|
|
WA623
|
aug 1950
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1959 , diende ook voor brandweer oefeningen Deelen
|
I-9
|
|
WA626
|
|
|
ex RAF ; naar MLD in 1958, gebruikt voor onderdelen
|
I-10
|
|
WA633
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958
|
I-11
|
|
WH165
|
feb 1952
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1959
|
I-12
|
|
WH203
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958
|
I-13
|
|
WH193
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1959
|
I-14
|
|
WH196
|
april 1952
|
|
ex RAF ; naar MLD in 1958, gebruikt voor onderdelen
|
I-15
|
|
WH199
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1959
|
I-16
|
|
WH179
|
nov 1952
|
04-03-1953
|
ex RAF ; Afgeschreven na ongeval Losser
|
I-17
|
|
WH202
|
nov 1952
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958
|
I-18
|
|
WL469
|
|
|
ex RAF ; naar MLD in 1958, gebruikt voor onderdelen
|
I-19
|
|
WH233
|
feb 1953
|
|
ex RAF ; Bewaard; gebruikt op diverse basis als museum/poortwachter oa. Woensdrecht; nu depot NMM.
|
I-20
|
|
WL482
|
|
02-05-1958
|
ex RAF ; ongeval Soesterberg
|
I-301
|
|
WH207
|
17-03-1954
|
17-03-1954
|
ex RAF ; Afgeschreven na ongeval Harderwijk
|
I-302
|
|
WH222
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1959
|
I-303
|
|
WL487
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1959
|
I-304
|
|
WG998
|
maart 1953
|
|
ex RAF ; Naar MLD maart 1959 als 21-50; later 132 (niet mee gevlogen)
|
I-305
|
|
WH125
|
|
|
ex RAF ; Naar MLD november 1958 als 21-51; later 133
|
I-306
|
|
WL426
|
|
|
ex RAF ; Naar MLD als 21-52; later 134
|
I-307
|
|
WN315
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958
|
I-308
|
|
WH237
|
02-06-1955
|
02-06-1955
|
ex RAF ; Afgeschreven na ongeval Diepenveen na botsing I-230
|
I-309
|
|
WL477
|
juli 1953
|
|
ex RAF ; Naar MLD okt 1958 als 21-53; later 135
|
I-310
|
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-311
|
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-312
|
|
|
|
|
Naar MLD als 21-54; later 136
|
I-313
|
|
XF279
|
dec 1954
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958
|
I-314
|
|
XF278
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958
|
I-315
|
|
??
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958
|
I-316
|
|
WH135
|
dec 1954
|
|
ex RAF ; Naar MLD sept 1957 als 21-55; later 137
|
I-317
|
|
XF275
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958
|
I-318
|
|
WL412
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958
|
I-319
|
|
WA674
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958
|
I-320
|
|
WA417
|
okt 1955
|
01-12-1958
|
ex RAF ; Bewaard op Beek en later Leeuwarden;ook soms met regi "I-323"
|
I-321
|
|
?
|
okt 1955
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958
|
I-322
|
|
WA 592
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958
|
I-323
|
|
WF856
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958 (bewaarde I-320 kreeg soms dit nummer opgeschilderd)
|
I-324
|
|
WH247
|
okt 1955
|
07-08-1958
|
ex RAF ; ongeval
|
I-325
|
|
WH177
|
jan 1956
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958
|
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. door Coen van den Heuvel van FLASH luchtvaartwinkel (met dank!)
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. LSK/ KLu Gloster Meteor (foto bijlage)
- 2572
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Meteors mk.4 :
De eerste mk.4 juni 1948 op Twenthe. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
mk.4 op Leeuwarden. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Te zien is dat de ligger doorloopt in de inlaten. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Volgooien maar! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
mk.4, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Weer een verkeerde landing, let op de afwijkende neuskleur. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
mk.4, de cockpitkap lijkt behoorlijk plat aan de voorzijde. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
mk.4 met aparte zwarte onderzijde. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
mk.4 bij Fokker, de hardhouten inlaat-neusring is nog ongeschilderd lijkt het. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
F.Mk.4 van 324 Sqn op Leeuwarden, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Tanken maar. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Tijdens oefening Cupola. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op Twenthe. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk.4 neuswielpoot detail in onbelaste uitgeveerde toestand. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
mk.4 opschriften bij de cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Cockpit mk.4 , Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Erg interessante foto tijdens onderhoud op Leeuwarden. Leuk voor een diorama. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
uitbouwen motor, de vleugelligger loopt door in de gondel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
======================================= Trainers T.mk 7
T. mk.7 op Leeuwarden, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met open kap. Voor de motor inlaat zit beschermgaas tijdens het motor testen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Tweezitters op Twenthe, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
===================================== F.mk 8 jagers:
Gecamoufleerde F.mk 8, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De belly tank vorm is hier wat te zien van onderen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Buikschuiver, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
F.mk 8, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In camouflage. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
F.mk 8 aan de onderzijde. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
kist van 323 squadron? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
322 squadron F.mk 8 kist, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
327 squadron kist, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
F.Mk.8 Meteors van 326 Sqn in formatie, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
gecamoufleerde F.Mk.8 Meteors van 326 Sqn op Woensdrecht in 1957, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
F.Mk.8 Meteors van 326 Sqn, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
F.Mk.8 Meteor demoteam "Ruiten Vier", 327 Sqn op vliegbasis Soesterberg 1953. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
"Ruiten vier" kisten, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
F.mk 8 van 328 squadron demoteam "jet pipes". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
"Polly Grey" de mascotte van 322 Sqn bij zijn portret op de motorgondel van een Gloster F.Mk.8 Meteor., Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
F.mk8 cockpit, leuk voor de modelbouwer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
nog een foto. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Instrumentpaneel, is het een F.mk 8 ? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
vermoedelijk een mk.8 met ontbrekende kap. Martin Baker stoel is te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Zicht op de canon bay van de F. mk 8, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Blik op de cockpitkap van een F.mk 8, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Rechterkant console mk.8 cockpit, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Instructies onder de cockpit van een mk.8, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
bovenkant schietstoel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan het NIMH.
4. MLD Gloster Meteor
- 2202
Cat 4. MLD
De MLD nam diverse mk.7's (T-7) trainers over van de KLu, kenmerken volgens nieuw MLD systeem o.a. 132-137 ; (ook andere kisten overgenomen van de KLu, deze werden voor onderdelen gebruikt of er werd niet mee gevlogen).
Tot 1961 vlogen ze bij No.3 squadron op Valkenburg voor les-en sleepvluchten. Ze trainden vooral Sea Hawk vliegers.
Registratiegegevens Gloster Meteor T.Mk. 7 bij de MLD (overgenomen KLu): (zie ook hierboven)
|
||||||
Registratie KLu
|
Tweede MLD Registratie vanaf 1959
|
Constructie-nummer
|
Engelse Registratie
|
Datum in dienst (MLD)
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
21-50
|
132
|
|
WG998
|
14-03-1959
|
17-12-1959
|
ex RAF ; Overgenomen van KLu, was I-304. Nooit echt voor MLD gevlogen, wel MLD schema. Gesloopt
|
21-51
|
133
|
|
WH125
|
06-11-1958
|
18-01-1961
|
ex RAF ; Overgenomen van KLu, was I-305. Afgevoerd
|
21-52
|
134
|
|
WL426
|
10-12-1958
|
14-01-1961
|
ex RAF ; Overgenomen van KLu, was I-306. Afgevoerd
|
21-53
|
135
|
|
WL477
|
11-11-1958
|
15-02-1961
|
ex RAF ; Overgenomen van KLu, was I-309. Afgevoerd
|
21-54
|
136
|
|
|
24-09-1957
|
04-07-1961
|
Overgenomen van KLu, was I-312. Veel gebruikt door MLD. Afgevoerd
|
21-55
|
137
|
|
WH135
|
24-09-1957
|
04-07-1961
|
ex RAF ; Overgenomen van KLu, was I-316. Veel gebruikt door MLD. Afgevoerd
|
Bronnen o.a. [B16] MLD.70
Zie ook de KLu registratie tabel....
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Gloster Meteor (foto bijlage)
- 1617
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Gloster Meteor
- 4054
MODELBOUW METEOR
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
mk.4: :
PJ Productions (resin)
Special Hobby 72498
MPM (recensie) / Revell (04658)
Commando
Frog/ NOVO/ Hasegawa
|
Classic airframes (multi)
(Tamiya (recensie) mk I + V);
Aeroclub
|
HK models
|
mk.7: T-7
Special Hobby / Fromm;
Xtrakit /MPM
Aeroclub
PJ Productions (resin)
Matchbox NF14+ conversion Aeroclub
|
Aeroclub
Classic airframes (multi)
|
HK models + Fisher conversie resin set
|
mk.8:
Airfix A04064 (nieuw 2022);
MPM (75231) / Airfix ;
Xtrakit (vrijwel identiek MPM);
Aeroclub;
PJ productions (resin);
Commando;
CMK (resin);
Matchbox NF14+conversion Aeroclub;
Frog/Tri-ang @
Merlin models @
|
Airfix (uitgave 2016) (recensie);****
Aeroclub;
Xtrakit;
Classic airframes (multi)
Slipstream (vac) @
|
HK models + Fisher conversie set;
ID models / Tigger (vac) @
|
> Beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
1/144: HK Models, Welsh,
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
|
|
||||
Schema
|
Algemeen
|
Kleur boven- en zijkanten
|
Kleur onderzijde
|
Details
|
Opmerkingen
|
(a)
|
camouflage
|
< K80 > Dark green
< K11 > Dark sea grey
|
< K110 > PRU blue (grijsblauw)
|
.
|
"Engels schema"
KLu 507 Dark green en KLu 106 Dark sea grey, PRU blue (onderzijde)
|
(b)
|
.
|
< K26 > Licht grijs / anodiseer grijs"?
|
< K26 > licht grijs / anodiseer grijs?
|
.
|
overall
|
(c)
|
.
|
<K130> aluminiumverf
|
<K130> aluminiumverf
|
vaak gele markerings vlakken op trainers
|
overall ; o.a. ook MLD schema
|
(d)
|
camouflage
|
< K80 > Dark green
< K11 > Dark sea grey
|
geel met zwarte banden
|
.
|
tug (doelsleper)
|
Extra Informatie:
De meeste KLu Meteor toestellen voerden naast de normale I registratie ook een "squadron"-code en een squadron-kleur:
squadron | squadron code | squadron kleur |
322 squadron | 3W | licht blauw |
323 | 9Y soms Y9 | licht blauw |
324 | 3P | licht rood |
325 | 4R | geel-oranje |
326 | 9I | licht-rood |
327 | 7E | licht-rood |
328 | 8S | geel-oranje |
Rozetten : diameter 75 cm op romp, diameter 90 cm op vleugel; op kielvlak een flash/vlaggetje.
EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:
(door Meindert de Vreeze)
De 1/72 PJ Productions kit uit Belgiƫ van de vroege Meteor mk.4 dateert al weer uit 1995 maar is nog steeds de beste mk.4 kit op 1/72. Het is wel een dure kit en in de doos vind je giethars/ resin onderdelen waar (bijna) geen luchtbelletjes inzitten. Verder krijg je een etsmetaal detailsetje en een vacu cockpitkapje dat soms niet helemaal helder is. De ingegraveerde paneellijnen zijn netjes. Het interieur is klein natuurlijk maar de instrumentmetertjes met detail moet je zelf maken. Het richtvizier is wel weer netjes. Het onderstel is ook in giethars, de vraag is natuurlijk hoe stevig dat blijft na lange tijd gezien de knik van iedere poot. (Aeroclub had een metalen onderstelset #V037). De romp-vleugelverbinding vraagt wel wat plamuur net zoals de motorinlaten en hun passing aan de vleugel. Maar het is goed te doen. De decals in de oorspronkelijke kit zijn voor een Belgische Luchtmacht of RAF kist, deze zijn goed maar natuurlijk hangt het ervanaf welk schema je wilt bouwen. Voor een KLu kist is er genoeg keus met aftermarket decals (zoals Dutch Decal #72041).
---
De 1/72 Xtrakit van de latere Gloster Meteor mk.8 is vrijwel identiek aan de MPM kit. Uitgebracht door de Engelse modelbouwwinkel Hannants in 2007 bevat de doos zo'n 80 plastic onderdelen. Kit #72001 heeft decals voor 3 RAF schema's. Het kleine cockpitje heeft een leuk stoeltje, breng veel gewicht in de neus aan! De bouw gaat prima maar vergeet niet de wielbakken aan te brengen, dit staat een beetje raar aangegeven op de tekeningen. Het onderstel is een beetje grof en verdient verbetering (of een Aeroclub metaalsetje). Er is hier en daar wat plamuur nodig zoals bij de motorgondels. Er zit ook een buiktank bij de kit. Meteors waren niet "bare metal" maar geschilderd. Voor een KLu kist zijn voldoende aftermarket decalsets verschenen (zoals van Dutch Decal).
----
De Special Hobby kit #72468 op schaal 1/72 voor een Meteor T.mk7 schijnt ook Nederlandse KLu decals te hebben.
---
De 1/48 Meteor mk.4 van Aeroclub kit uitgebracht in 1997 (#K431 ?) is een multi-media kit met vacuform onderdelen, gegoten plastic, witmetaal en resin. Het is een complexe kit maar goed uitgedacht. De bouwhandleiding had wel veel duidelijker gekund. Het interieur is netjes met veel detail. De grotere vacuform delen zijn voor de romp en vleugel e.d., gelukkig zijn de inlaten van giethars maar plamuur is nodig ze netjes gepast te krijgen. Let bij montage op de v-stelling van de vleugel en het is een precisiewerkje dat geheel goed aan de romp te krijgen. Het onderstel in witmetaal is erg netjes. De afmetingen van het model zijn in orde. De decals voor RAF kisten zijn prima, voor een KLu kist moeten we aftermarket sets gebruiken (zoals Dutch Decal).
De 1/48 Meteor T.7 tweezitter kit van Aeroclub uitgebracht in 1996 (kit #K428 ?) was ook een multi-media kit net als de mk.4 en heeft nu zo'n 85 onderdelen, 16 in vacu voor de grotere delen, 12 in spuitgietplastic, giethars en witmetaal. Gelukkig zijn de staartvlakken in gegoten plastic, dat scheelt veel gedoe. De uitlaten daarentegen zijn helaas wel vacu en lastiger te maken. De bouw met ook de vacu delen vraagt wat ervaring. De cockpitkuip is netjes. De inlaten zijn gelukkig van giethars, dat maakt het model een stuk mooier. Het onderstel is netjes en in witmetaal. De decals zijn voor Engelse kisten.
**** De 1/48 Airfix Meteor F.mk 8 (F.8) is een prima kit. In Modelbouw in Plastic MIP 2019-4 beschrijft Henk Hirs de bouw van deze kit (in een RAF schema).
CONVERSIE Sets e.d
Voor 1/32 had Fisher Models een lange correcte inlaten "long chord" set (A3230); helaas begint deze zeldzaam te worden. Deze is voor correctie van de HK Models Meteor mk.4 kit.
Voor 1/32 had Fisher ook set #A3237 voor conversie naar de tweezits Meteor T.7 uitgaande van de HK Models kit. Ook helaas begint deze zeldzaam te worden.
Voor een 1/32 Meteor F.8 had Fisher conversieset #A3231, uitgebracht in 2014. Weer uitgaande van de HK Models kit, is nu zeldzaam geworden.
DECALS LsK / KLu
Dutch Decal heeft in de loop der jaren vele decalsets uitgebracht voor diverse Meteor versies van de KLu / LsK. Zoals sets 48040, 48059. En ook op sets 72019, 72004.
Ook had Flevo Decals set FD48-005 en FD48-013.
Voorschriften KLu (Collectie M. de Vreeze) (used with permission)
IPMS TEKENINGEN:
IPMS tekeningen uit de oude doos
.
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)
en meer.....
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)