Fabriek | Gloster |
Vliegtuig | Meteor |
Type-aanduiding | mk. 4 / 7/ 8 |
Cat 3 -- totaal 266 + stuks |
Informatie:
Een van de eerste straaljagers, ontwikkeling gestart in 1941 als de geheime E28/39 in Engeland bij Gloster met de voor die tijd nieuwe "jet straal" motor, met als startpunt de Whittle W-1 motor. De latere specificatie F.9/40 voor een jager van geheel metaal. De W-2 motoren of "Halford H1" motoren kwamen in de eerste Meteors. De moteren zaten in twee motorgondels gebouwd in en om de vleugel wat problemen natuurlijk geeft bij een motorstoring om de kist onder controle te houden. De eerste vlucht in juni 1943 was met een "Welland" motor met 765 kg stuwdruk, ook van Whittle. De eerste Meteor versie was de F.mk.1 met vier Hispano 20 mm kanonnen aan de beide zijkanten in de neus sectie.
De vervolg F.mk.3 had een betere Rolls Royce Derwent 1 motor met zo'n 900 kg stuwdruk. Wel werd ook nog voor een kleine series de Welland 1 motor gebruikt. Het windscherm en kap werd ook anders. Aan het eind van de oorlog vlogen al enige squadrons bij de RAF en Meteors werden o.a ingezet tegen de Duitse V-1 raketten, ze waren nog te geheim om boven Europa te vliegen vond men. Pas april 1945 gingen de eerste RAF Meteors mk.3 naar Europa o.a Gilze-Rijen waar de RAF een detachement plaatste. ( De laatste serie mk.3's kregen een langere motorgondel die voor de mk.4 zou worden toegepast die toen in ontwikkeling was).
Na de oorlog kwam de Meteor F.mk.4, welke vloog mei 1945 en in productie ging in 1946. Al snel was beschikbaar de Derwent 5 motor met meer stuwkracht en dat betekende een hogere snelheid en veel meer weerstand. De motorgondel langer maken voor- en achter- de vleugel bleek een goede oplossing ( "long chord / narrow intake"). Na een ongeluk werd besloten de vleugel spanwijdte iets kleiner te maken en werden wat aanpassingen gedaan aan de besturing en trimvlakken. En al had de piloot nu een cockpit onder luchtdruk, er zat nog geen schietstoel in. De laatste mk.4 werd in 1950 afgeleverd.
Er was sterke behoefte aan een Meteor trainer. Er gebeurden veel ongelukken en dat kwam natuurlijk ook door onervarenheid met de straalmotor, vooral bij motorstoring. Maar de T.mk.7 tweezits trainer vloog pas in 1948 en had een langere romp en natuurlijk een trainer cockpit met dubbele besturing. De lange cockpitkap had nogal wat frames en scharnierde naar rechts. Productie kisten kregen de Derwent 8 motor.
Ondertussen werd gewerkt aan verbeteringen en andere versies en de F.mk.8 werd de bekendste Meteor versie als "jager". De F.mk.8 had een langere 30 inch romp dan de mk.4 met ook een andere cockpit sectie en een grotere staart. Ook kreeg de F.mk.8 een eerste Martin Baker schietstoel en een betere cockpitkap met meer zicht. Deze versie was vanaf 1950 beschikbaar. In eerste instantie met de Derwent motor (7 of 8?) met lange gondel en kleine inlaat. Daarna was er een modificatie met een ietwat kortere gondel voor de vleugel met 11 cm grotere inlaat waardoor de weerstand kleiner werd met meer stuwdruk. Later werden ook de kanon cartridge uitwerp fairings gemonteerd aan de romp zijkanten. Ook werd de latere cockpit kap een geheel transparante kap.
Tijdens de Koreaanse oorlog bleek de Meteor F.mk.8 geen partij te zijn voor de MiG-15 die veel manoevreerbaarder was.
Gegevens Meteor F.mk. 4 "onderscheppingsjager"
Lengte: 12,50 m
Spanwijdte: 11,30 m
Hoogte: 3,96 m
2 x Rolls Royce Derwent 5 motoren
Snelheid: maximaal 940 km/u
Vliegbereik: 1.500 km
Plafond: 13.550 m
Max gewicht: 8482 kg met tanks
Bewapening: 4 x Hispano 20 mm kanonnen
Meteor T.mk.7 (tweezits trainer)
Lengte: 13,25 m
Spanwijdte: 11,30 m
Hoogte: 3,96 m
2x RR Derwent 7 en later Derwent 8 van 1585 kg stuwdruk
Max snelheid circa 950 km/u
Bewapening: geen
Meteor F.mk.8:
Lengte: 13,26 m
Spanwijdte: 11,30 m
Hoogte: 3,96 m
2x RR Derwent 7 (?) danwel Derwent 8 van 1585 kg stuwdruk
Max snelheid circa 956 km/u
Leeggewicht: 4820 kg
Startgewicht: 7122 kg
Bewapening: 4x Hispano mk.5 20 mm kanonnen
Er werden begin jaren vijftig ook "NF" versies ontwikkeld als tweepersoons nachtjager en met een radar in een langere neus. (deze waren echter niet in Nederland in gebruik).
Literatuur:
|
||||
Modelbouw in Plastic, (Ned F.4 special)
|
|
1974-4
|
|
IPMS Nederland
|
Modelbouw in Plastic, (F.8)
|
|
1984-3 , 2001-1
|
|
IPMS Nederland
|
Modelbouw in Plastic, (Special Ned)
|
|
1983-4
|
|
IPMS Nederland;
|
Modelbouw in Plastic
|
|
1972-3
|
|
IPMS Nederland
|
Modelbouw in Plastic, (MLD, tek trainer)
|
|
1985-3
|
|
IPMS Nederland
|
Modelbouw in Plastic, MIP
|
demoteam
|
1997-4
|
W.Jonker
|
|
Modelbouw in Plastic, MIP
|
F.mk.8 1/48
|
2008-2
|
R. van Oosterzee
|
IPMS Nederland
|
Alle Paarden van Apollo (4 delig!)
|
het standaardwerk over alle Meteors bij KLu/LSK
|
|
Aart van Wijk
|
Geromij uitgeverij
|
Meteor
|
|
|
N. Geldhof en Coenen
|
St.Vrienden MLM, 1991/1992
|
KLu vliegtuigen
|
|
|
W. Schoenmaker en T. Postma
|
De Alk, 1987
|
Gloster Meteor
|
datafile no.8
|
Modellers datafile
|
Garuana, Franks
|
SAM publications, 2004
|
Gloster Meteor in action
|
in action no.152
|
|
|
Squadron signal publ.
|
Gloster Meteor in Nederland en Belgie
|
AviaHobby maart 1980
|
Hans Loeber
|
IPMS / Avia
|
|
Meteor F.mk 8 (KLu/LSK)
|
special boekje 35 pagina's
|
2015
|
Nico Geldhof
|
Dutch Profile 21
|
Excercise Cuppola
|
o.a. Meteors tijdens oefening Twenthe 1950
|
2012
|
Luuk Boerman
|
Dutch Profile 17
|
.
Websites:
|
IPMS NL Meteor Walkaround
|
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze