Cat 3. KLu
varianten :
mk.4: 61 stuks LsK/KLu ; kenmerken I.21-I.81 ;
mk.T7: 45 stuks ; kenmerken I.1-I.20, I.301-I.325 , trainers
mk.8: 160 stuks ; kenmerken I.90-I.94 (Gloster), en I.101-I.255 (Fokker productie 155 stuks)
De Meteor F.mk.4 was de eerste straaljager van de toenmalige LuchtStrijdKrachten (wat 18 maart 1953 officieel de "Koninklijke Luchtmacht" werd) bestelde en de eerste toestellen arriveerden in juni 1947. De eerste 34 Meteors van het type mk.4 werden 1948 geleverd en deze eerste generatie toestellen had nog geen schietstoel. De eerste Meteors gingen naar No.1 jachtvliegtuig squadron op Twenthe (dat maart 1946 officieel werd opgericht maar november 1948 operationeel werd). (Het squadron werd later hernummerd to no.323 squadron toen de NATO werd opgericht). Ook gingen No. 1 Meteors naar Leeuwarden. Er volgden ook nog 27 Meteor F.mk.4 toestellen begin 1950.
Uiteindelijk waren no. 324, 325, 326, 327 en 328 de squadrons die met de Meteor vlogen. De bakermat van de Nederlandse Militaire Luchtvaart vliegbasis Soesterberg was weer in gebruik genomen eind augustus 1951 en no. 327 en 328 squadrons gingen er vliegen. De toestellen hadden "squadron" codes: 323 squadron / Y-9 , 324/ 3P, 325/ 4R, 326/ 9I, 327/ 7E en 328 / 8S.
Menige Meteor verongelukte maar het was dan ook de eerste straaljager van de luchtmacht. Er waren ook nog geen tweezitters voor training, er werd geïmproviseerd met een "staande" trainer extra vlieger! Vooral bij een a-symmetrische motorstoring waren er veel ongelukken. Trainen op motorstoring, dus landen met 1 motor aan, werd dan ook geoefend op Twenthe. De vliegduur zonder droptank was maar zo'n 40 minuten.
De Meteor tweezitter versie was er pas in 1948 en al snel volgden de eerste T.mk.7 voor de Klu in 1949. Er kwamen er 45 naar de KLu welke vlogen op vele velden en ook bij de Jacht Vlieg School (o.a. op Twenthe). Een aantal Meteor trainers gingen in 1958 uitgeleend aan de MLD voor training van instrument vliegen.
De opvolger van de mk.4 werd de F.mk.8 die langer was en een flinke verbetering van de vroegere Meteor. Zo zat er een schietstoel in, werd de staart gemodificeerd en was deze versie snel herkenbaar omdat de "bumper fairing" niet meer onder de staart zat . Deze F.mk.8 variant werd vanaf mid 1950 in licentie door Fokker gebouwd voor Nederland en Belgie. Door Fokker, op de Papaverweg in Amsterdam-Noord. Aviolanda in Papendrecht maakte onderdeken en uiteindelijk werden circa 300 Meteors voor de luchtmachten van Nederland en Belgie gebouwd (nog los van de extra 30 die in het Belgische Gosselies werden geassembleerd). Deze licentiebouw opdracht was belangrijk voor Fokker als herstart na de oorlog; (het had een haar gescheeld of Fokker was niet ondersteund door de Nederlandse Regenring eind jaren veertig waarbij men bij een zelfscheppende industrie vraagtekens zette).
De eerste Meteor F.mk.8 werd oktober 1950 door Fokker formeel afgeleverd en ze vervingen vaak de eerdere mk.4 bij de KLu. De motorgondel-lengte was in het begin lange variant met kleine inlaat. Later was de gondel voor de vleugel korter met een grotere inlaat en waarschijnlijk was dat een modificatie die minder weerstand dan wel grotere stuwdruk gaf.
Meestal vloog de Meteor met de belly tank met brandstof. Er werd ook een proef gedaan met een bellytank met raketten maar dat was blijkbaar geen succes.
Diverse oefeningen ook in NATO verband vonden plaats zoals excercises Cupola in augustus 1950 en later Ombrelle, Cirrus, Coronet. Soms kregen de kisten dan een apart kleurtje op de neus.
Januari 1951 kreeg 324 squadron de eerste F.mk.8. Uiteindelijk gingen Meteors naar 322,323,324,326, 327, 328 squadrons en de jachtvliegschool JVS. Ze bleven in feite "dagjagers", ze waren niet echt geschikt voor vliegen bij slecht weer en de F-86 Sabre van de Amerikanen en MiG-15 van de Soviets waren beter. (Dat bleek later toen de allereerste MiG-15 in Westerse handen kwam nadat een Poolse vlieger 5 maart 1953 was gedeserteerd naar het eiland Bornholm in de Oostzee.)
Met de Meteor F.mk.8 werd ook een demoteam opgericht, "Ruiten Vier" najaar 1951 vanaf Soesterberg. Ook schijnt er kort nog een team te zijn geweest "The Jet Pipes" op Soesterberg. Het Whiskyteam werd ook opgezet in 1956 op Woensdrecht (en later gingen die met de Lockheed T-33 vliegen ook).
De laatste Meteor bij 322 squadron vloog begin 1958 bij de KLu en ze waren al geleidelijk door de Hunter opgevolgd. De Meteors werden bijna allemaal gesloopt want er was ook geen vraag naar Meteors. In 1958 werden enige T mk.7's lesvliegtuigen overgedragen aan de MLD (zie Cat. 4).
Foto: dhr. F. Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
mk.4 , Foto: dhr. F. Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Mk. 4 , Foto: dhr. Pieters via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Opgeknapte tweezitter Meteor T.Mk.7. Foto / dia : Fred Bachofner (used with permission)
Dezelfde kist op een open dag. Foto: M. de Vreeze (used with permission)
mk.8 museumkist "7E-5" , is in feite de I-189 , maar nu met het schema van Ruiten Vier demoteam. De schuifkap is bij deze kist niet helemaal doorzichtig. De motorgondel voor de vleugel is de lange versie met kleinere inlaat. Foto: Wilko Jonker (used with permission)
Mk.8 met wat lijkt de korte motorgondel voor de vleugel met grote inlaat. Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Feestje ? Foto: dhr. Pieters via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Mk. 8 . Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Mk.8 in camouflage met codes (7E) en staarttipkleur (rood) van 327 squadron. Foto: Collectie dhr. Uijttenboogaart via M. de Vreeze (used with permission)
Mk.4. Foto: dhr. Ben via Nationaal Archief (used with permission)
Registratiegegevens Gloster Meteor F.Mk. 4:
|
|||||||
Registratie
|
Constructie-nummer
|
Engelse Registraties
|
Datum in dienst
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen:
|
||
I-21
|
?
|
|
april 1948
|
05-03-1957
|
Ongeluk boven de Harskamp
|
||
I-22
|
|
|
april 1948
|
juni 1957
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-23
|
|
|
sept 1948
|
juni 1957
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-24
|
|
|
maart 1948
|
juni 1957
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-25
|
|
|
juli 1948
|
22-05-1951
|
Afgeschreven botsing ongeval Stadtlohn
|
||
I-26
|
|
|
juli 1948
|
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-27
|
|
|
juli 1948
|
|
Buiten dienst 1957, instructie kist
|
||
I-28
|
|
|
sept 1948
|
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-29
|
|
|
sept 1948
|
15-01-1951
|
uit dientst, naar LTS Deelen
|
||
I-30
|
|
|
juli 1948
|
30-06-1950
|
Afgeschreven, restanten naar LETS Deelen
|
||
I-31
|
|
|
jan 1949
|
22-05-1951
|
met foutieve regi "SX-31", Afgeschreven botsing ongeval Stadtlohn
|
||
I-32
|
|
|
jan 1949
|
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-33
|
|
|
jan 1949
|
11-01-1957
|
noodlanding Brussel Limette ?
|
||
I-34
|
|
|
jan 1949
|
28-02-1951
|
Afgeschreven na crash Druten; onderdelen LETS
|
||
I-35
|
|
|
jan 1949
|
25-03-1952
|
Afgeschreven na ongeluk Vlieland
|
||
I-36
|
|
|
1949
|
23-05-1952
|
Afgeschreven ongeluk Terschelling
|
||
I-37
|
|
|
1949
|
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-38
|
|
|
1949
|
06-02-1950
|
Afgeschreven ongeval Jelsum
|
||
I-39
|
|
|
feb 1949
|
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-40
|
|
|
1949
|
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-41
|
|
|
1949
|
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-42
|
|
|
1949
|
01-04-1952
|
Botsing Eerselo met I-61 ??
|
||
I-43
|
|
|
maart 1949
|
14-06-1951 ???
|
Afgeschreven Leeuwarden ???
|
||
I-44
|
|
|
1949
|
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-45
|
|
|
1949
|
28-06-1950
|
Afgeschreven ongeval Schiermonnikoog
|
||
I-46
|
|
|
1949
|
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-47
|
|
|
1949
|
27-10-1950 ???
|
Afgeschreven (of ongeval 28-09-1949 Leeuwarden ??)
|
||
I-48
|
|
|
mei 1949
|
06-04-1957
|
gesloopt en buiten dienst 1957
|
||
I-49
|
|
|
juni 1949
|
01-03-1951
|
Afgeschreven, delen naar LTS
|
||
I-50
|
|
|
juni 1949
|
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-51
|
|
|
|
Buiten dienst 1957 | |||
I-52
|
|
|
|
30-11-1951
|
Afgeschreven ongeval Deurningen
|
||
I-53
|
|
|
juni 1949
|
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-54
|
|
|
juni 1949
|
|
Buiten dienst 1957
|
||
I-55
|
|
VZ391
|
jan 1950
|
02-031951
|
ex RAF ; Afgeschreven na ongeval landing Leeuwarden, voor instructiedoeleinden
|
||
I-56
|
|
VZ393
|
jan 1950
|
08-07-1951
|
ex RAF ; Afgeschreven landingsongeval Twenthe
|
||
I-57
|
|
VZ395
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1957
|
||
I-58
|
|
VZ396
|
jan 1950
|
21-02-1952
|
ex RAF ; Afgeschreven ongeval bij Lunteren
|
||
I-59
|
|
VZ397
|
|
06-02-1951
|
ex RAF ; Afgeschreven ongeval Leeuwarden
|
||
I-60
|
|
VZ387
|
feb 1950
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1957
|
||
I-61
|
|
VZ400
|
|
01-04-1952
|
ex RAF ; Afgeschreven botsing Eerselo met I-42 ??
|
||
I-62
|
|
VZ388
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1957
|
||
I-63
|
|
VZ390
|
feb 1950
|
27-02-1952
|
ex RAF ; Afgeschreven ongeval Ypelo Wierden
|
||
I-64
|
|
VZ399
|
|
29-09-1951 |
ex RAF ; Afgeschreven ongeval landing Leeuwarden ?
|
||
I-65
|
|
VW309
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1957
|
||
I-66
|
|
VW286
|
|
18-05-1951
|
ex RAF ; Afgeschreven crash Twenthe
|
||
I-67
|
|
VZ398
|
|
18-05-1953
|
ex RAF ; Afgeschreven ongeval Weerselo
|
||
I-68
|
|
VZ402
|
|
10-3-1953
|
ex RAF ; Afgeschreven ongeval Deurningen
|
||
I-69
|
|
VZ409
|
|
maart 1951
|
ex RAF ; Bewaard; MLM , nu NMM Soesterberg
|
||
I-70
|
|
VZ408
|
mei 1950
|
juni 1957
|
ex RAF ; Buiten dienst 1957 (Y9-15)
|
||
I-71
|
|
VW288
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1957
|
||
I-72
|
|
VW264
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1957
|
||
I-73
|
|
VW291
|
juli 1950
|
16-12-1953
|
ex RAF ; Afgeschreven na ongeluk Medemblik Ijsselmeer
|
||
I-74
|
|
VW310
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1957
|
||
I-75
|
|
VW313
|
|
28-02-1957
|
ex RAF ; Afgeschreven botsing Woensdrecht met I-78
|
||
I-76
|
|
VT333
|
juli 1950
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1957
|
||
I-77
|
|
VW263
|
|
20-02-1951
|
ex RAF ; ongeval 20-02-1951 Leeuwarden
|
||
I-78
|
|
VZ394
|
|
28-02-1957
|
ex RAF ; Afgeschreven ongeval botsing I-75
|
||
I-79
|
|
VW295
|
sept 1950
|
31-10-1956
|
ex RAF ; klein landingsongeval Woensdrecht maar niet hersteld
|
||
I-80
|
|
VW296
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1957
|
||
I-81
|
|
VW315
|
sept 1950
|
12-03-1951
|
ex RAF ; Afgeschreven crash Tjietjerk
|
.
Registratiegegevens Gloster Meteor F.Mk. 8:
|
|||||
Registratie
|
Constructie-nummer
|
Registratie
|
Datum in dienst
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
I-90
|
|
WF697
|
1951
|
26-10-1951 ??
|
ex RAF; Buiten dienst 1958, werd opgeknapt na een ongeval Benneker ??
|
I-91
|
|
WF698
|
1951
|
|
ex RAF; Buiten dienst 1958
|
I-92
|
|
WF699
|
1951
|
03-04-1954
|
ex RAF; Afgeschreven botsing Lauwersmeer Zoutkamp
|
I-93
|
|
WF694
|
1952
|
04-02-1957
|
ex RAF; Afgeschreven ongeval Marken
|
I-94
|
|
WF696
|
1951
|
jan 1958
|
ex RAF; "7E-1" , Buiten dienst 1958
|
I-101
|
6325
|
"M-11"
|
1951
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-102
|
6326
|
"M-12"
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-103
|
6327
|
etc....
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-104
|
6328
|
|
|
26-08-1955
|
Afgeschreven ongeval Beesd
|
I-105
|
6330
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-106
|
6331
|
|
|
09-05-1958
|
Afgeschreven na ongeval
|
I-107
|
6334
|
|
|
25-10-1951
|
Afgeschreven ongeval Borne
|
I-108
|
6340
|
|
|
20-12-1951
|
Afgeschreven ongeval Leeuwarden
|
I-109
|
6341
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-110
|
6342
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-111
|
6345
|
|
|
12-06-1951
|
Afgeschreven ongeval Uithuizen
|
I-112
|
6346
|
|
|
16-09-1952
|
Afgeschreven Leeuwarden na botsing I-119
|
I-113
|
6347
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-114
|
6353
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-115
|
6354
|
|
|
21-11-1951
|
Afgeschreven grond ongeval Leeuwarden
|
I-116
|
6359
|
|
|
07-01-1957
|
Afgeschreven ongeval Barneveld
|
I-117
|
6360
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-118
|
6365
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-119
|
6366
|
|
|
16-09-1952
|
Afgeschreven Leeuwarden na botsing I-112
|
I-120
|
6367
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-121
|
6368
|
|
|
24-01-1952
|
Afgeschreven ongeval Wijtgeest
|
I-122
|
6369
|
|
|
09-08-1951
|
Afgeschreven noodlanding Beetgumermolen
|
I-123
|
6370
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-124
|
6371
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-125
|
6372
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-126
|
6373
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-127
|
6374
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-128
|
6375
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-129
|
6376
|
|
|
13-03-1952
|
Afgeschreven ongeval Baayum
|
I-130
|
6377
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-131
|
6379
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-132
|
6380
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-133
|
6381
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-134
|
6382
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-135
|
6383
|
|
|
10-07-1952
|
Afgeschreven ongeval Baarn botsing met I-136
|
I-136
|
6384
|
|
|
10-07-1952
|
Afgeschreven ongeval Baarn na botsing I-135
|
I-137
|
6385
|
|
|
25-01-1952
|
Afgeschreven landingsongeval Soesterberg
|
I-138
|
6386
|
|
|
18-09-1952
|
Afgeschreven na ongeval bij Ottenburg
|
I-139
|
6387
|
|
|
26-03-1956
|
Afgeschreven ongeval wadden
|
I-140
|
6388
|
|
1951
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-141
|
6395
|
|
1952
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-142
|
6396
|
|
1951
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-143
|
6397
|
|
1951
|
04-12-1952
|
Afgeschreven ongeval Neunen na botsing I-165
|
I-144
|
6398
|
|
1951
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-145
|
6399
|
|
1951
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-146
|
6400
|
|
1951
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-147
|
6401
|
|
1951
|
|
Buiten dienst 1958; (later werd kist op Soesterberg, de I-187 van dit regi voorzien);
|
I-148
|
6402
|
|
1952
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-149
|
6403
|
|
1952
|
juni 1952
|
Buiten dienst
|
I-150
|
6404
|
|
1952
|
23-05-1952
|
Afgeschreven ongeval bij Austerlitz - Maarn
|
I-151
|
6405
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-152
|
6406
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-153
|
6407
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-154
|
6408
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-155
|
6409
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-156
|
6410
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-157
|
6411
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-158
|
6412
|
|
|
17-02-1953
|
Afgeschreven ongeval Oldenzaal
|
I-159
|
6413
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-160
|
6414
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-161
|
6415
|
|
|
03-10-1952
|
Afgeschreven ongeval bij Amersfoort
|
I-162
|
6416
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-163
|
6417
|
|
|
15-06-1953
|
Afgeschreven ongeval Markelo
|
I-164
|
6418
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-165
|
6419
|
|
|
04-12-1952
|
Afgeschreven ongeval Neunen na botsing I-143
|
I-166
|
6420
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-167
|
6421
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-168
|
6422
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-169
|
6423
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-170
|
6424
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-171
|
6425
|
|
|
21-09-1956
|
Afgeschreven ongeval landing te Soesterberg
|
I-172
|
6426
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-173
|
6427
|
|
|
16-07-1953
|
Afgeschreven ongeval Bilthoven
|
I-174
|
6428
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-175
|
6429
|
|
|
03-04-1954
|
Afgeschreven
|
I-176
|
6430
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-177
|
6431
|
|
|
|
Bewaard
|
I-178
|
6432
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-179
|
6433
|
|
|
29-11-1957
|
landingsongeval ???
|
I-180
|
6434
|
|
|
09-11-1956
|
Afgeschreven landingsongeval Soesterberg
|
I-181
|
6441
|
|
|
27-09-1955
|
Afgeschreven botsing Oss - Tiel route met I-246
|
I-182
|
6442
|
|
1953
|
29-07-1955
|
Afgeschreven boven Ijsselmeer
|
I-183
|
6462
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-184
|
6463
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-185
|
6464
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-186
|
6465
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-187
|
6466
|
|
1953
|
|
Bewaard; (later werd ook van regi I-147 en "7E-12" voorzien); poortwachter op diverse bases, op Hoogeveen, nu Aviodrome als "3W-32".
|
I-188
|
6467
|
|
1952
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-189
|
6468
|
|
1952
|
|
7E-5 ; niet deze kist in MLM, zie opmerking I-207
|
I-190
|
6469
|
|
1953
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-191
|
6470
|
|
1953
|
13-06-1957
|
Afgeschreven sleepvlucht ongeval Terschelling
|
I-192
|
6471
|
|
1952
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-193
|
6472
|
|
1952
|
20-08-1954
|
Afgeschreven ongeval Tzum
|
I-194
|
6473
|
|
1953
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-195
|
6485
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-196
|
6486
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-197
|
6487
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-198
|
6488
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-199
|
6489
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-200
|
6490
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-201
|
6491
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-202
|
6492
|
|
|
09-07-1957
|
ongeval Brugge (B) botsing I-223
|
I-203
|
6493
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-204
|
6500
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-205
|
6501
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-206
|
6510
|
|
|
12-08-1954
|
Afgeschreven ongeval Munster (D)
|
I-207
|
6511
|
|
|
|
Buiten dienst 1958; werd bewaard en beschilderd o.a. 3W-22, vanaf 1970 I-189 E5 "ruiten vier"; vanaf 1986 zonder "ruiten vier"maar nog als I-189 en naar MLM (maar het is dus niet de originele I-189 kist)
|
I-208
|
6512
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-209
|
6525
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-210
|
6526
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-211
|
6527
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-212
|
6540
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-213
|
6550
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-214
|
6551
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-215
|
6552
|
|
|
30-09-1957
|
taxi schade Leeuwarden
|
I-216
|
6553
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-217
|
6565
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-218
|
6566
|
|
|
17-10-1953
|
Afgeschreven ongeval Vliehors
|
I-219
|
6567
|
|
|
19-12-1953
|
Afgeschreven na ongeval te ???
|
I-220
|
6568
|
'M-254"
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-221
|
6575
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-222
|
6576
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-223
|
6577
|
|
|
09-07-1957
|
Afgeschreven ongeval Brugge (B) na botsing I-202
|
I-224
|
6578
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-225
|
6579
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-226
|
6585
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-227
|
6586
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-228
|
6587
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-229
|
6588
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-230
|
6589
|
|
|
02-06-1955
|
Afgeschreven ongeval Diepenveen na botsing I-308
|
I-231
|
6590
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-232
|
6595
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-233
|
6596
|
|
|
31-08-1957
|
ongeval landing Leeuwarden
|
I-234
|
6597
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-235
|
6605
|
|
|
13-01-1958
|
Afgeschreven ongeval Rilland Bath na botsing I-254
|
I-236
|
6606
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-237
|
6607
|
|
|
09-12-1957
|
ongeval landing Woensdrecht
|
I-238
|
6615
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-239
|
6616
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-240
|
6617
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-241
|
6618
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-242
|
6619
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-243
|
6620
|
|
1953
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-244
|
6621
|
|
1954
|
20-03-1958
|
ongeval bij Woensdrecht
|
I-245
|
6625
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-246
|
6626
|
|
|
27-09-1955
|
Afgeschreven botsing Oss - Tiel route met I-246
|
I-247
|
6627
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-248
|
6628
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-249
|
6629
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-250
|
6630
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-251
|
6631
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-252
|
6635
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-253
|
6636
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-254
|
6637
|
"M-323"
|
|
13-01-1958
|
Afgeschreven ongeval Rilland Bath botsing I-235
|
I-255
|
6638
|
"M-324"
|
1954
|
02-05-1956
|
Afgeschreven Goor ?????
|
Later vloog er een met Regi "3P-4" : dit was een Engelse Meteor G-METE met KLu kleuren.
..
Registratiegegevens Gloster Meteor T.Mk. 7 KLu (trainer)
|
|||||
Registratie
|
Constructie-nummer
|
Engelse Registratie
|
Datum in dienst
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
I-1
|
|
|
feb 1949
|
mei 1959
|
was eerst een F.mk.4; Opgebouwd uit ex G-AKPK en delen van G-AIOC; na uit dienst name in 1959 als monument bij DVM-1 te Soestduinen. (1965 gesloopt)
|
I-2
|
|
|
mei 1949
|
18-05-1949
|
Afgeschreven na crash Twenthe
|
I-3
|
|
|
juli1949
|
11-04-1956
|
ongeval Woudenberg
|
I-4
|
|
|
|
|
naar MLD in december 1958, gebruikt voor onderdelen
|
I-5
|
G-5-243
|
|
|
02-06-1950
|
Afgeschreven ongeval bij Twenthe
|
I-6
|
G-5-244
|
|
nov 1949
|
|
Buiten dienst 1959
|
I-7
|
|
|
nov 1949
|
16-11-1954
|
Afgeschreven na start ongeval Engelum
|
I-8
|
|
WA623
|
aug 1950
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1959 , diende ook voor brandweer oefeningen Deelen
|
I-9
|
|
WA626
|
|
|
ex RAF ; naar MLD in 1958, gebruikt voor onderdelen
|
I-10
|
|
WA633
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958
|
I-11
|
|
WH165
|
feb 1952
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1959
|
I-12
|
|
WH203
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958
|
I-13
|
|
WH193
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1959
|
I-14
|
|
WH196
|
april 1952
|
|
ex RAF ; naar MLD in 1958, gebruikt voor onderdelen
|
I-15
|
|
WH199
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1959
|
I-16
|
|
WH179
|
nov 1952
|
04-03-1953
|
ex RAF ; Afgeschreven na ongeval Losser
|
I-17
|
|
WH202
|
nov 1952
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958
|
I-18
|
|
WL469
|
|
|
ex RAF ; naar MLD in 1958, gebruikt voor onderdelen
|
I-19
|
|
WH233
|
feb 1953
|
|
ex RAF ; Bewaard; gebruikt op diverse basis als museum/poortwachter oa. Woensdrecht; nu depot NMM.
|
I-20
|
|
WL482
|
|
02-05-1958
|
ex RAF ; ongeval Soesterberg
|
I-301
|
|
WH207
|
17-03-1954
|
17-03-1954
|
ex RAF ; Afgeschreven na ongeval Harderwijk
|
I-302
|
|
WH222
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1959
|
I-303
|
|
WL487
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1959
|
I-304
|
|
WG998
|
maart 1953
|
|
ex RAF ; Naar MLD maart 1959 als 21-50; later 132 (niet mee gevlogen)
|
I-305
|
|
WH125
|
|
|
ex RAF ; Naar MLD november 1958 als 21-51; later 133
|
I-306
|
|
WL426
|
|
|
ex RAF ; Naar MLD als 21-52; later 134
|
I-307
|
|
WN315
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958
|
I-308
|
|
WH237
|
02-06-1955
|
02-06-1955
|
ex RAF ; Afgeschreven na ongeval Diepenveen na botsing I-230
|
I-309
|
|
WL477
|
juli 1953
|
|
ex RAF ; Naar MLD okt 1958 als 21-53; later 135
|
I-310
|
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-311
|
|
|
|
|
Buiten dienst 1958
|
I-312
|
|
|
|
|
Naar MLD als 21-54; later 136
|
I-313
|
|
XF279
|
dec 1954
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958
|
I-314
|
|
XF278
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958
|
I-315
|
|
??
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958
|
I-316
|
|
WH135
|
dec 1954
|
|
ex RAF ; Naar MLD sept 1957 als 21-55; later 137
|
I-317
|
|
XF275
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958
|
I-318
|
|
WL412
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958
|
I-319
|
|
WA674
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958
|
I-320
|
|
WA417
|
okt 1955
|
01-12-1958
|
ex RAF ; Bewaard op Beek en later Leeuwarden;ook soms met regi "I-323"
|
I-321
|
|
?
|
okt 1955
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958
|
I-322
|
|
WA 592
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958
|
I-323
|
|
WF856
|
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958 (bewaarde I-320 kreeg soms dit nummer opgeschilderd)
|
I-324
|
|
WH247
|
okt 1955
|
07-08-1958
|
ex RAF ; ongeval
|
I-325
|
|
WH177
|
jan 1956
|
|
ex RAF ; Buiten dienst 1958
|
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. door Coen van den Heuvel van FLASH luchtvaartwinkel (met dank!)
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)