...
Fabriek | Gotha |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | G.4 (G.IV) |
Cat 1 -- totaal 1 exemplaar |
Informatie:
Duitse tweedekker bommenwerper voor de langere afstand, in dienst herfst 1916; ontwikkeld uit de G.III door de Gothaer Waggonfabrik in Gotha. De constructie was van hout met ook de vluegels hout met linnen. Deze bommenwerpers waren in feite de eerste echte bommenwerpers die werden ingezet in de eerste wereldoorlog en bombardeerden Engelse steden van 1917 tot mei 1918. Uniek was dat achter in de romp een soort "schiettunnel" zat. Verder was de rompbekleding van triplex en de ondervleugel kreeg ailerons.
Spanwijdte: 23,7 m
Lengte: 12,2 m
2x Mercedes D.IVA zes cylinder 260 pk motoren met duwschroeven
Leeggewicht circa 2600 kg
Maximum startgewicht: 3750 kg
Maximum snelheid: 140 km/u
Bereik: 840 km
Maximaal 500 kg bommen
3 bemanningsleden
Bewapening: 2 of 3 flexibele Parabellum 7,92mm machinegeweren
Literatuur:
|
||||
Profiles volume 2
|
Argus books
|
pag.80
|
|
1989
|
.
Websites:
|
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze