Cat 4. MLD
Trackers werden door Amerika geleverd ter ondersteuning NATO landen onder MDAP programma.
28 S-2A's / S2F-1 (kenmerken 146-173); afgeleverd 1960 via de US Navy;
17 CS-2A's / (C)S2F-1 (kenmerken 180-196); afgeleverd eind 1960 en 1961 vanuit Canada: deze kisten hadden geen radome op de romp, escape hatches waren van aluminium en motorgondels hadden rechte achterkant.
Letters:
No 1 squadron / VSQ 1 H(ato) (de CS-2A vloog hier vanaf 1961)
No 4 Karel D(oorman)
No 320 squadron V(alkenburg)
De Tracker was de vervanger van de Grumman Avenger.
In 1960 ontving de MLD in het kader van MDAP van de VS 28 Grumman S2F-1 Trackers. Zij werden wel de "Stoof" genoemd. Deze toestellen waren ingedeeld bij VSQ 4 aan boord van de Hr.Ms Karel Doorman; bij VSQ 320 en bij VSQ 2 op Valkenburg. Verder waren er een aantal toestellen ingedeeld bij VSQ 5, eveneens op Valkenburg.
Van Canada ontving de MLD eind 1960, begin 1961 nog eens 17 CS2F-1's. Het overgrote deel van deze toestellen werd ingedeeld bij VSQ 1, dat in januari 1952 al was gestationeerd op Hato en belast met de training van bemanningen en lokale bescherming. Deze toestellen arriveerden december 1060 vanuit Canada op Hato Curaçao. Een vijftal toestellen was ingedeeld bij VSQ 4 aan boord van de Karel Doorman. Zeven toestellen waren naar verluid gebruikt voor reserve onderdelen gebruikt. In 1970 – 1971 werden de Canadese toestellen uitgefaseerd. (het schijnt dat deze CS-2A nooit in Nederland operationeel werd gebruikt).
De Tracker voldeed uitstekend, was betrouwbaar en kon lang in de lucht blijven.
In de periode 1969 – 1970 werden 18 S2F-1-toestellen, namelijk, 149, 151, 153, 155 t/m 163; 164 t/m 169 en 171 opgewaardeerd tot versie S2N door Fairey Canada, hierbij werd vooral de inwendige apparatuur gemoderniseerd. Uiterlijk veranderde vrijwel niets aan de toestellen.
Later werden nog eens vier toestellen verbouwd tot US-2N: de 151, 159, 160 en 168. Hierbij werd de MAD-boom en apparatuur verwijderd. De US-2N's werden gebruikt als doelsleper.
In de loop van 1975 werden de MLD Trackers buiten dienst gesteld en opgevolgd door de Lockheed Neptune.
Op de Hr.Ms Karel Doorman. Foto: dhr. Pieters via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: Archief Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. Pieters via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. F. Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. F. Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
In de Anthony Fokker school in Den Haag 1981. Foto: dhr. Tornij via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Detail van waarschijnlijk een doelsleepinstallatie. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Foto: Nationaal Archief (used with permission)
Landing op de Karel Doorman. Foto: dhr. de Nijs via Nationaal Archief (used with permission)
Landing op de Karel Doorman. Foto: dhr. de Nijs via Nationaal Archief (used with permission)
Registratiegegevens Grumman (C)S-2A / (C)S2F-1 Tracker:
|
|||||
Registratie
|
Constructie-nummer
|
Constructie-nummer
|
Datum in dienst / overdrcaht
|
Datum uit formeel dienst
|
Opmerkingen
|
180
|
1502
|
DH-5-01
|
29-03-1961
|
01-03-1971
|
Naar Brandweer Marinevliegkamp Valkenburg.
|
181
|
1503
|
DH-5-02
|
18-09-1961
|
11-06-1968
|
Gesloopt
|
182
|
1504
|
DH-5-03
|
18-09-1961
|
01-08-1971
|
Na gebruik door Brandweer Marinevliegkamp Valkenburg gesloopt.
|
183
|
1505
|
DH-5-04
|
18-09-1961
|
01-03-1971
|
Voor instructie-doeleinden naar TNO, Rijswijk
|
184
|
1506
|
DH-5-05
|
29-03-1961
|
01-01-1970
|
Voor instructie-doeleinden naar Anth. Fokkerschool te Den Haag;
bewaard, nu in traditiekamer de Kooy.
|
185
|
1507
|
DH-5-06
|
18-09-1961
|
01-08-1971
|
Voor instructie-doeleinden naar LETS, Deelen
|
186
|
1511
|
DH-5-10
|
28-11-1960
|
01-10-1970
|
Gesloopt
|
187
|
1512
|
DH-5-11
|
05-12-1960
|
22-04-1970
|
Gesloopt
|
188
|
1513
|
DH-5-12
|
18-09-1961
|
13-05-1968
|
Naar MLTS en later gesloopt
|
189
|
1514
|
DH-5-13
|
07-12-1960
|
01-11-1969
|
Gesloopt
|
190
|
1515
|
DH-5-14
|
18-09-1961
|
dec 1969
|
Voor instructie-doeleinden naar KLM, Schiphol; naar Bosbad Hoeven
|
191
|
1516
|
DH-5-15
|
30-03-1961
|
01-08-1969
|
Gesloopt
|
192
|
1518
|
DH-5-17
|
29-03-1961
|
29-06-1970
|
buiklanding Hato en in Nederland gesloopt
|
193
|
1522
|
DH-5-21
|
21-11-1960
|
09-06-1970
|
Naar HTS Haarlem en later gesloopt; delen TU Delft
|
194
|
1523
|
DH-5-22
|
29-11-1960
|
01-06-1970
|
Gesloopt
|
195
|
1524
|
DH-5-23
|
11-04-1961
|
26-08-1966
|
Na ongeval na start luchthaven Aruba afgeschreven.
|
196
|
1526
|
DH-5-25
|
10-09-1961
|
01-05-1968
|
Gesloopt
|
.
Registratiegegevens Grumman S2F-1 / (U)S-2A/N Tracker: | |||||
Registratie
|
US-nummer
|
Constructie-nummer
|
Datum in dienst / ontvangst
|
Datum uit formeel dienst
|
Opmerkingen
|
146
|
147636
|
707
|
08-03-1960
|
13-05-1971
|
Via MAAG naar Turkse Marine
|
147
|
147637
|
708
|
08-03-1960
|
13-05-1971
|
Via MAAG naar Turkse Marine
|
148
|
147638
|
709
|
11-04-1960
|
13-05-1971
|
Via MAAG naar Turkse Marine
|
149
|
147639
|
710
|
11-04-1960
|
27-09-1974
|
Omgebouwd tot S-2N in 11-1970. Opgeslagen en later gesloopt.
|
150
|
147640
|
711
|
11-04-1960
|
20-08-1962
|
Na ongeval bij Katwijk afgeschreven.
|
151
|
147641
|
712
|
23-04-1960
|
07-01-1976
|
Omgebouwd tot S-2N in 12-1970. Bewaard en naar Bosbad Hoeven, daarna bewaard ROC Hoofddorp; nu Aviodrome
|
152
|
147642
|
713
|
23-04-1960
|
10-04-1963
|
In zee bij Gibraltar en afgeschreven.
|
153
|
147643
|
714
|
25-05-1960
|
27-09-1974
|
werd 7 maart 1964 "gekaapt/gestolen" op Malta en naar Libie gevlogen; teruggegeven nar diplomatieke rel.
Omgebouwd tot S-2N in 9-1970. Retour naar US Navy in 1974
|
154
|
147644
|
715
|
25-05-1960
|
13-05-1971
|
Via MAAG naar Turkse Marine
|
155
|
147645
|
716
|
25-06-1960
|
28-03-1974
|
Omgebouwd tot S-2N bij Fairey, Canada, 6-1968. Gesloopt
|
156
|
148278
|
717
|
18-08-1960
|
28-03-1974
|
Omgebouwd tot S-2N bij Fairey, Canada, 6-1968. Gesloopt
|
157
|
148279
|
718
|
25-06-1960
|
07-01-1976
|
Omgebouwd tot S-2N in 3-1970. Opgeslagen.
|
158
|
148280
|
719
|
25-06-1960
|
28-03-1974
|
Omgebouwd tot S-2N in 9-1969. Gesloopt
|
159
|
148281
|
720
|
25-06-1960
|
07-01-1976
|
Omgebouwd tot S-2N in 9-1969. Bewaard en naar Aviod(r)ome.
|
160
|
148282
|
721
|
18-08-1960
|
07-01-1976
|
Omgebouwd tot S-2N in 12-1970. Bewaard en naar MLM; depot NMM.
|
161
|
148283
|
722
|
18-08-1960
|
27-09-1974
|
Omgebouwd tot S-2N in 3-1970. Retour naar US Navy in 1974
|
162
|
148284
|
723
|
29-08-1960
|
28-03-1974
|
Omgebouwd tot S-2N in 3-1969. Gesloopt.
|
163
|
148285
|
724
|
29-08-1960
|
13-05-1971
|
Via MAAG naar Turkse Marine
|
164
|
148286
|
725
|
november 1960
|
27-09-1974
|
Omgebouwd tot S-2N in 6-1969. Retour naar US Navy in 1974.
|
165
|
148287
|
726
|
november 1960
|
27-09-1974
|
Omgebouwd tot S-2N in 11-1969. Retour naar US Navy in 1974
|
166
|
148288
|
727
|
21-10-1960
|
27-09-1974
|
Omgebouwd tot S-2N in 3-1970. Opgeslagen en later gesloopt.
|
167
|
148289
|
728
|
21-10-1960
|
27-09-1974
|
Omgebouwd tot S-2N in 9-1970. Opgeslagen en later gesloopt.
|
168
|
148290
|
729
|
21-10-1960
|
07-01-1976
|
Omgebouwd tot S-2N in 2-1970. Opgeslagen en later gesloopt.
|
169
|
148291
|
730
|
12-01-1961
|
27-09-1974
|
Omgebouwd tot S-2N in 6-1970. Opgeslagen en later gesloopt.
|
170
|
148292
|
731
|
15-12-1960
|
13-05-1971
|
Via MAAG naar Turkse Marine
|
171
|
148293
|
732
|
15-12-1960
|
27-09-1974
|
Omgebouwd tot S-2N in 8-1970. Opgeslagen en gesloopt.
|
172
|
136459
|
368
|
maart 1962
|
13-05-1971
|
Via MAAG naar Turkse Marine
|
173
|
136576
|
485
|
maart 1962
|
13-05-1971
|
Via MAAG naar Turkse Marine
|
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B1] MIP 1975-4 , [B5] Luchtv.kennis 2013-4 en 2014-3
Deze inhoud werd voor het eerst opgesteld door W.Jonker en M.de Vreeze zomer 2004 (op de oude IPMS website)