Cat 3. KLu
1 exemplaar Model G.IV, kenmerk V-11
1 tweedehands exemplaar Model 650 in bestelling (zomer 2022)
De Koninklijke Luchtmacht heeft een tweedehands exemplaar van de Gulfstream toestel type G.IV in gebruik. De Gulfstream wordt bij de KLu gebruikt voor personen vervoer over lange afstanden en allerlei neventaken zoals voor liaisonvluchten en vliegt bij no 334 squadron van de KLu. .
De KLu had begin jaren negentig de behoefte aan een snel vervoersvliegtuig met een trans-atlantisch bereik. Er was een budget van circa 45 miljoen gulden beschikbaar. Er werd gekozen voor een snelle selectie met externe deskundigen waarbij gezien het budget tweedehands toestellen ook in aanmerking zouden moeten komen. Gekeken werd naar de Fokker 70, Challenger 604, Falcon 900, Gulfstream IV. Na het bekijken van de kosten had luchtmacht top had de voorkeur voor de net ontwikkelde Challenger. Echter, de voorkeur werd toch gegeven aan de Gulfstream omdat het een ruimere cabine had en omdat het toestel in wijd gebruik was over de hele wereld met een service netwerk.
Er werd dus een tweedehands Gulfstream gezocht en gevonden. De Klu kist kreeg het kenmerk "V-11" en voerde daarvoor de civiele registraties VR-BOY, N780LS, N700LS, N500VS, N500LS, N423GA. Het toestel werd aangepast en kreeg bijvoorbeeld een nieuw interieur, extra apparatuur voor identificatie-, communicatie en navigatie.
De Gulfstream werd april 1996 bij 334 squadron van de Koninklijke luchtmacht operationeel. Er zijn op het toestel wat variaties geweest in het KLu kleurenschema.
In het begin waren er nogal wat operationele problemen met het toestel. Er volgde dan ook een modificatie programma. Van september 1996 tot januari 1997 werden bij Gulfstream ingebouwd speciale apparatuur en voorzieningen voor het verhogen van de vliegveiligheid.
De Gulfstream cabine bij de KLu bevat meestal 11 stoelen met een buro met communicatie apparatuur. Ook is de Gulfstream later voorzien van een bolle hogere antenne fairing op het verticale staartvlak (vermoedelijk daaronder een SATCOM communicatie antenne). (alleen gezien toen het toestel al rond vloog met schema 3).
De Gulfstream, die wordt gebruikt voor niet-operationeel personentransport, zou per 1 januari 2014 worden stilgezet en vervolgens afgestoten. Maar halverwege 2019 was ie nog steeds in dienst al zijn er wel vaak problemen met deze kist..... De betrouwbaarheid is erg slecht, vaak moest accuut ander vervoer worden ingehuurd. In 2022 stond de kist een half jaar aan de grond voor reparaties aan de staart vanwege corrosie. Eind juni 2023 moet de kist echt verkocht zijn.
- --------
Zomer 2022 is besloten de Gulfstream IV te gaan vervangen door een ander exemplaar van het type Gulfstream G650 ER Het is tweedehands aangekocht via Jet Aviation in Zwitserland en zal in 2023 in gebruik worden genomen. De aangekochte kist is gemaakt in 2015 en heeft minder dan 2500 vlieguren. Model 650 heeft een groter vliegbereik en er kunnen meer mensen mee. Het wordt voorzien van een nieuw VIP interieur en ook voorzien van een beschermingssysteem. De totale kosten zijn nog niet bekend gemaakt. Het gaat een soortgelijke rol vervullen als de huidige kist. De G.650 werd getoond maart 2023 in KLu VIP schema met registratie V-117 en komt juli 2023 in dienst als het zelfbeschermingssysteem is ingebouwd.
GULFSTREAM IV
Gulfstream G.IV in het eerste schema bij aflevering. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Gulfstream G.IV. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
GULFSTREAM G.650 ER: volgt nog... wie levert de eerste eigen foto's ??
GULFSTREAM 650 impressie V-117:
Impressie Gulfstream Model 650 G zoals aangekocht die de oude Gulfstream IV gaat vervangen in 2023. Impressie: Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Gulfstream IV. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Gulfstream G.IV. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Gulfstream G.IV waarbij roundel en nummer onderop goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Gulfstream G.IV. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Cockpit Gulfstream G.IV. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Gulfstream G.IV zoals tweedehands aangekocht en nog in civiele beschildering. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Registratiegegevens:
|
|||||
Registratie
|
Constructienummer
|
Datum in dienst
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
|
V-11
|
1009
|
dec 1995
|
juni 2023 ?? |
Gulfstream G.IV; gevoerde registraties VR-BOY, N780LS, N700LS, N500VS, N500LS, N423GA
|
|
V-117 | 6117 | maart 2023 | Gulfstream Model G.650 ER; ex N650HE/ HB-JKT; opvolger van de oude V-11; |
Bronnen o.a. [W1] scramble web , [B25] Onze.Luchtm (div.nummers) , [W1] scramble web
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)