Fabriek Hansa Brandenburg
Vliegtuig   
Type-aanduiding W.12
Cat 4  --  totaal 1 exemplaar
  

w12 profile

Informatie:

Verkenningsvliegtuig van het Duitse Hansa Brandenburg uit begin 1917. Ontworpen door Ernst Heinkel. Was redelijk succesvol en werd door de Duitse marine ook gebruikt in de Noordzee en boven het Kanaal.  

Uit lessen getrokken uit eerdere vliegtuigen ontworpen voor het Oostenrijks-Hongaarse leger en de marine ontwierp Ernst Heinkel de Hansa-Brandenburg W.12. Het werd gebruikt tijdens de Eerste Wereldoorlog en was succesvol. De W.12 werd ontworpen voor een groot vliegbereik en het een sterke constructie dat ook voor zware zeegang was gemaakt en er was bijna geen bespanning. De eerste W.12 vloog februari 1917 voor het eerst met een Benz 150 pk motor maar er waren wat problemen.

De eerste prototypes hadden ronde neuskappen en de Daimler-Benz D.III 160 pk motor. Als snel werd de Benz Bz.III 150 pk motor gebruikt met een grote rechthoekige radiator. De meeste kisten hadden 2 Spandau machinegeweren. De latere productie toestellen kregen een langere romp, wat andere stijlen, andere staart en ailerons op zowel onder- als bovenvleugel. Ze gebruiken ofwel de Daimler-Benz D.III motor of de Benz Bz.III.

De eerste 6 prototypes van de W.12 'Kamel' werden gekenmerkt door een afgeronde neus-motorkap, 160pk Daimler-Mercedes D.III motor en een radiator gemonteerd in voor de bovenste vleugel. De eerste 10 toestellen besteld in januari 1917 (nummers 1178-1187) werden aangedreven door de 150 pk Benz Bz.III motor met een rechthoekige koelradiator. De meeste vroege W.12 kisten werden gebouwd volgens "C2MG specificaties" (twee-zits C-type vliegtuigen uitgerust met 2 machinegeweren Spandau IMG08 7.92mm en Parabellum LMG14). Er zijn ook wat foto's dat een klein aantal een extra LMG 08 'Spandau' 7.92 mm hadden. Nog eens 20 vroege productie W.12 kisten werden besteld maart 1917 (nummers 1395-1414) en het totaal aantal "vroege" kisten was 36. Foto's genomen bij Zeeburugge suggereren dat sommige vliegtuigen een extra uitsparing hadden in de bovenvleugel voor beter zicht. Late productie W.12 kisten werden gekenmerkt door een verlengde romp, herontworpen "cabane struts, rolroeren zowel op onder- als bovenvleugel en een aangepast staartvlak. Deze vliegtuigen werden aangedreven door ofwel de Daimler-Mercedes D.III of Benz Bz.III motor. daarvan werden er zo'n 110 gebouwd.

De W.12 bleef in dienst tot aan het eind van de oorlog. De Nederlandse Van Berkel gebruikte een geinterneerd toestel voor hun ontwerp van de Van Berkel WA.

 Spanwijdte: bovenvleugel 11,2 m (en ondervleugel 10,46 m)
 Lengte:   8,69 m (vroeg) of 9,47 m (latere versies)
 Maximaal startgewicht: 1230 kg (vroeg)  of 1314 kg (laat)
 Maximum snelheid:  circa 150 km/u
 Vliegduur: 3,5 uur
 2 bemanningsleden
 meestal 1 vaste 7,92mm IMG08 mitrailleur + 1 beweegbare LMG14 7,92mm

 

Literatuur:
70 jaar MLD
-
 1987
 Nico Geldhof
Uitgeverij Eisma
W.12
-
 2000
 
WindSock datafile no. 61
Brandenburg W.12
1997
P.M Grosz
WindSock datafile 61

.

Websites:

 

FOTO GALERIJ:

  • w12-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze en Wilko Jonker