INFO Hawker Hunter
- 2595
.
Fabriek | Hawker Hunter |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | mk.4 / mk.6 / T.mk.7 |
Cat 3 -- totaal 209 stuks |
Informatie:
Het ontwerp van de Hawker Hunter was een project van het ontwerpteam van Sir Sydney Camm. Doelstelling was een moderne jet jager te ontwikkelen. Dit ontwerp, P.1067 was bedoeld voor de Rolls Royce (R.A.5 van ca 2.950 kg stuwdruk) AJ.65 straalmotor, de latere Avon. Er werd gebruik gemaakt van de nieuwste inzichten in vleugelontwerp. Het toestel werd dan ook voorzien van een pijlvleugel. In 1951 vloog de eerste productieversie, de Hawker Hunter mk.1.
Het toestel was voorzien van bekrachtigde besturing van de stuurvlakken en was daardoor een wendbaar toestel. Verder was al bewapening een viertal 30 mm Aden kanonnen toegepast en werd gebruik gemaakt van radar om de
afstand tot het doel te bepalen. De kanonnen zaten in een soort "gun-pack" die via een lift in en uit het toestel kon worden gelaten. Verder was er een centrale punt voor de brandstof voorziening. Deze noviteiten zorgden ervoor dat de Hunter zeer snel startklaar kon worden gemaakt.
De eerste varianten, de mk.1 en mk.2 hadden hun beperkingen en er werden er maar een gering aantal van gebouwd voor de Engelse RAF want al snel kwamen betere versies, te beginnen met de mk.4 rond 1955. Ondertussen waren er ook diverse motoren ontwikkeld, naast de Avon ook de Sapphire. Maar ook de Avon werd verder ontwikkeld. De Hunter mk.6 werd uiteindelijk de "ultieme" Hunter met een zaagtand in de vleugel voorrand, sterkere Avon motor en betere systemen. De FGA.mk.9 was een Fighter Ground Attack versie met versterkte pylons onder de vleugel. Er waren nog andere sub-varianten en ook trainer tweezitters waar de vliegers naast elkaar zaten.
Meer dan 1900 Hunters werden gebouwd en ook naar vele landen geexporteerd, met name naar landen in het Britse Gemenebest maar ook bijvoorbeeld de Zwitserse Luchtmacht, die het toestel tot ver in de jaren 80 van de 20e eeuw in gebruik had.
Gegevens Hunter (F mk.4 jager):
Lengte: 14,00 m
Spanwijdte: 10,26 m ; eerst vleugel zonder zaagtand (later verbouwd, zie opmerking)
Hoogte: 4,01m
Rolls Royce Avon 102 straalmotor.
Maximale snelheid: 1155 km/u
Vliegbereik: 1280 km
Plafond: 13710 m
Bewapening: 4 x 30 mm kanonnen Aden
Gegevens F mk.6 jager, maar ook attack bomber:
Lengte: 14,00 m
Spanwijdte: 10,26 m , vleugel met zaagtand;
Hoogte: 4,26 m
Rolls Royce Avon 203 straalmotor met 4500 kg stuwdruk, met andere uitlaat dan mk.4.
Maximale snelheid: 1160 km/u
Vliegbereik: 1280 km / 3000 km met externe tanks
Leeggewicht: 6500 kg
Maximale startgewicht: 11160 kg
Plafond: 13710 m
Bewapening: 4 x 30 mm kanonnen Aden
Martin Baker 3H schietstoelen
Mogelijkheid tot 3400 kg externe last (bommen).
Gegevens Hunter T mk.7 trainer
Lengte: 14,91 m
Spanwijdte: 10,26 m , met zaagtand in leading edge
Hoogte: 4,01m
Rolls Royce Avon 122 straalmotor.
Maximale snelheid: 1140 km/u
Bewapening: 1 x 30 mm kanon Aden
side-by-side trainer;
Fokker produceerde in licentiebouw vele Hunters met name voor de Nederlandse en Belgische luchtmachten o.a. 138 mk.4 en 237 mk.6 Hunters.
Hunter versies (door Wilko Jonker)
Hunter F.Mk.1.
De eerste productie-uitvoering van de Hunter. Het toestel was eigenlijk versneld in dienst genomen. Er waren nog problemen met de motor, Rolls Royce Avon 100 in combinatie met het afvuren van de kanonnen. De eerste toestellen
hadden nog geen luchtrem onder de romp. Gedurende de productie werden nog allerlei andere wijzigingen door gevoerd. De problemen met de patroonhulzen werd opgelost door een langer afvoerpijpje toe te passen waardoor de hulzen voldoende er buiten de romp werden uitgestoten. De problematiek rond de schokgolven werd uiteindelijk opgelost door de toepassing van zogenaamd"Blast Deflectors". Deze bogen de uitlaatgassen van de kanonnen zodanig af naar beneden, dat de motor geen last meer van de schikgolven ondervond. Een probleem in de praktijk bleek de geringe vliegduur van circa 45 minuten te zijn.
Hunter F.Mk.2
Identiek aan de Mk.1, echter gebouwd bij Armstrong-Whitworth en uitgerust met een Armstrong-Siddeley Sapphire motor. Deze motor werd in licentie gebouwd als J.65 in de VS en was ook toegepast in onder andere de F-84. In de
praktijk bleek deze motor beter te voldoen dan de Rolls Royce Avon. Bij Hawker had men echter een voorkeur voor Rolls Royce motoren.
Hunter F.3
Dit was een verbouwd prototype ten behoeve van verbetering van het snelheidsrecord.
Hunter F.Mk.4
Dit was in feite een Mk 1 met nieuwe motor, de Rolls Royce Avon Mk. 120 van 3.630 kg. Verder was de brandstofcapaciteit uitgebreid van 1.276 tot 1.568 liter. Verder werd de vleugel versterkt en aangepast, zodat er pylons konden worden aangebracht waar extra brandstoftanks (van 378 liter) of bommen konden worden gehangen. Later werd nog de zaagtand toegepast als modificatie 228 zodat de vliegeigenschappen beter werden. Deze werd ook op reeds operationele toestellen toegepast. Exportversies waren de Mk.50, 51 en 52
Hunter F.Mk.5
In feite identiek aan de F.Mk.4, maar uitgerust met de A.S. Sapphire motor.
Hunter F.Mk.6
Dit type werd via de Hawker P.1083 en de daaruit voortgekomen Hawker P.1099 ontwikkeld. Dit type was voorzien van een sterkere motor, de Rolls Royce Avon 200 van 4.536 kg stuwdruk. De uitlaat was ook was groter met een parachute fairing bovenop in de F.6A. Verder had de vleugel voorraad de bekende zaagtand. Verder kon een extra pylon onder de vleugel worden aangebracht en werd de besturing verbeterd. In maart 1955 werd de eerste F.Mk. 6 aan de RAF afgeleverd. Een variant was de F.6A, die was voorzien van een remparachute, zoals bij de FGA.9. Exportversies waren onder ander de Mk.56, Mk.58 en Mk.60.
Hunter T.Mk.7
In 1954 ontving Hawker de specificaties voor een tweezits trainerversie van de Hunter. Het prototype maakte in juni 1955 de eerste vlucht. Aanvankelijk waren er problemen met betrekking tot de vorm van de canopy. In februari 1956 waren deze opgelost; tevens was besloten om het toestel uit te rusten met een remparachute. Ook problemen rond de motor waren aan de orde, maar de productieversie was uitgerust met andere motoren, waarbij dit probleem niet meer optrad. In oktober 1957 maakte de eerste productie T.Mk.7 de eerste vlucht. Voor de RAF werden 54 nieuwe toestellen afgeleverd, terwijl er nog een zestal werden geconverteerd uit Hunter Mk.4.
Hunter T.Mk.8
Dit was een variant van de T.MK.7 ten behoeve van de Royal Navy. Deze was voorzien van een vanghaak onder de romp, zodat op de marinebases geoefend kon worden in deklandingen (met gebruik van de vanghaak). Er werden tien T.Mk.7's van de productielijn gehaald en aangepast. Later weren nog zeventien en nog later weer tien Mk.4's omgebouwd tot T.Mk.8.
Hunter FGA.9
Eind jaren vijftig was de Venom aan vervanging toe en men besloot de Hunter aan te passen voor grondaanvallen. De vleugel werd versterkt en de pylons werden aangepast, zodat 870 liter tanks konden worden meegevoerd. Een andere aanpassing was een uitsparing in de landingskleppen in verband met de toepassing van deze grotere brandstoftanks. De buitenste pylon kon in noodgevallen worden gelost. Verder werd een remparachute toegepast. Een meer inwendige aanpassing was de airconditioning voor gebruik in bijvoorbeeld de tropen. Exportversies waren onder meer de FGA.59; FGA70; FGA71; FGA73.
Hunter GA.11
Dit was een aangepaste versie voor trainingsdoeleinden voor de Engelse Fleet Air Arm. De toestellen waren omgebouwde Mk.4's, voorzien van modificatie 228; vanghaak, terwijl de kanonnen waren verwijderd. Er werden 40 stuks afgeleverd.
Literatuur (Ned.Hunter): | ||||
Modelbouw in Plastic | 1976-2 |
artikel | IPMS Nederland | |
Modelbouw in Plastic, Hunter T-7 | 1973-3 | artikel | IPMS Nederland | |
Vliegend in Nederland: Hawker Hunter | 1990 |
no.4 | J.L. Horsthuis | Flash aviation |
Modelbouw in Plastic, Hunter |
2006 |
artikel in Jubileum MIP 2006 | IPMS Nederland | |
Hawker Hunter | no.22 , incl. Fokker licentie bouw | van Kampen, Boxem, Boerman | Dutch Profile 22 | |
Koninklijke Luchtmacht in Nederlands Nieuw-Guinea | 2014 | operaties vanuit Nieuw-Guinea 1960-1962 | Casius en Schulte | Lanasta |
Websites: |
IPMS Nederland op deze website de Hunter Walk Around... |
www.thunder-and-lightnings.co.uk |
www.classicjets.co.uk |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze en W.Jonker
3. KLu Hawker Hunter
- 6846
Cat 3. KLu
F.mk 4: fighter : 96 stuks (1956-1964); KLu kenmerken N101-196
F.mk.6: fighter : 93 stuks (1958-1968); KLu kenmerken N201-N293 (er waren er in eerste instantie 108 besteld)
T.mk.7: trainer: 20 stuks (1958-1968); KLu kenmerken N301-N320 (gebouwd in Engeland); trainerversie heeft een andere rompneus met een side-by-side cockpit. (zie info pagina)
-----------------------------------------------
(Bijdrage van Wilko Jonker):
De Hunter verving in Nederland de Gloster Meteor. In 1953 ontving een consortium van Fokker, Aviolanda, De Schelde, Werkspoor en Avions Fairey, SABCA en FN-Herstal de opdracht om meer dan 400 toestellen in licentie te produceren. FN-Herstal zorgde voor de licentiebouw van de motoren, terwijl Fokker, SABCA en Fairey zorg droegen voor de bouw van de toestellen. Een deel van de financiële middelen kwam uit het Amerikaanse MDAP programma in de tijd van de koude oorlog. ( Fokker bouwde uiteindelijk voor de KLu 96 Hunters mk.4 en 93 mk.6 toestellen en nog een aantal van 104 toestellen voor de Belgen. In België werden 152 kisten gebouwd ).
De eerste zes Hunters mk.4 voor de KLu werden nog bij Hawker in Engeland gemaakt en afgeleverd als zes "bouwpakketten",de overige 90 toestellen werden door Fokker in licentie gebouwd. Ze werden eerst ingedeeld bij no.325 squadron op Leeuwarden. De eerste door Fokker gebouwde Hunter, N-107, werd op 1 februari 1956 samen met drie andere kisten afgeleverd. De laatste mk.4 werd op 1 november 1957 afgeleverd en gingen naar no.322 squadron op Soesterberg. Aanvankelijk waren deze toestellen voorzien van squadronregistraties op de neus. Onder de vlag op de staart was dan het registratienummer aangebracht. In de loop van 1960 werden de squadronregistraties verwijderd en op de neus verscheen de N-registratie.
In het begin waren er nogal wat problemen met de Hunter. In de praktijk bleek het toestel erg zijwindgevoelig, zeker in vergelijking met de Meteor. Verder waren er aanvankelijk problemen met de Ferranti gunsight. Een ander probleem was het richten van de kanonnen; met behulp van specialisten van de RAF werd dit opgelost.
Eind vijftiger jaren werd modificatie 228 doorgevoerd aan de mk.4; deze werd ook voorzien van een zaagtand aan de vleugelvoorrand. Een belangrijk uiterlijk onderscheid met de mk.6 verdween daarmee, alleen bleef er nog het verschil van motor en hierdoor ook van grotere uitlaat.
Ook de Hunter mk.6 werd in de loop van 1957 door het Fokker consortium in productie genomen. Voor de KLu werden 93 toestellen van dit type gebouwd. Vanaf oktober 1957 vlogen de eerste toestellen in Nederlandse dienst en de laatste mk.6 werd afgeleverd in april 1959. De Hunter mk.6 werd later voorzien van Philco Ford GAR-6 Sidewinder raketten om tegemoet te komen aan de zwaarder wordende eisen voor een onderscheppingsjager.
De KLu bestelde ook voor trainingsdoeleinden direct bij Hawker 20 stuks T.mk7 tweezitstrainers die in 1958 en 1959 werden geleverd. De vlieger en leerling zaten naast elkaar wat de onderlinge communicatie makkelijker maakt. Ze waren in gebruik bij diverse Hunter squadrons. Een aantal tweezitters werd ook gebruikt voor onderzoek; zo vloog de N-312 met diverse neuzen. Ze vlogen tot 1968.
Bij de KLu vlogen no.322, 232, 324, 326 en 327 squadrons met de Hunter vanaf Soesterberg, Leeuwarden en Twenthe.
De Hr.Ms Karel Doorman ging in mei 1960 een lange reis maken, nu naar Nederlands Nieuw-Guinea met aan boord 12 Hunters opgeslagen onderdeks. Na zes maanden arriveerde men in augustus 1960 in Hollandia op Papua Nieuw-Guinea. Op 5 augustus ging men verder naar Biak waar de Hunters werden afgeladen en gereed gemaakt Van oktober 1960 tot september 1962 vlogen er allereerst 12 Hunter mk.4 kisten bij no.322 squadron in op Biak. (Weliswaar werd de Republik Indonesia december 1949 onafhankelijk maar was Papua Nieuw Guinea nog steeds Nederlands grondgebied en er waren in 1962 zo'n 10 duizend Nederlandse militairen ter plaatse vanwege het conflict met Indonesië). Eind december 1961 arriveerden er nog eens 14 Hunter F.mk 6 toestellen op Biak welke met vrachtschepen waren vervoerd. Ze konden worden uitgerust met de Sidewinder raket. (twee Hunters werden waarschijnlijk nooit geassembleerd). In 1962 vliegt de Hunter ook op Papua Nieuw Guinea vanaf het veld Jeffman. Onder druk van de Verenigde Naties wordt er in 1962 een overeenkomst getekend met Indonesië en Nederland zal Papua Nieuw Guinea overdragen aan Indonesië. De Hunters gingen weer terug naar Nederland augustus 1962 en tevens wordt no.322 squadron gedeactiveerd.
Al in 1963 in Nederland werden de eerste squadrons al weer uitgerust met de opvolger van de Hunter, de Lockheed F-104G Starfighter. Bij no.325 squadron op Soesterberg vloog men echter nog door tot 1 september 1968 met de Hunter F.mk 6 voor onderscheppingstaken.
De laatste Hunters werden als sleepkist gebruikt en in 1968 buiten dienst gesteld. Het grootste deel werd gesloopt bij de firma Lichtwerk maar ook werden toestellen doorverkocht aan het buitenland of weer teruggenomen door Hawker, verbouwd en door die fabriek geëxporteerd naar o.a India als T.66D.
Hunter mk.4 met verbouwde zaagtand vleugel. Foto: Defensie-Voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Op Biak. Foto: Defensie-Voorlichtings-Centrum (used with permission)
Hunter mk.4 , met zaagtand (Museum kist). Foto: Collectie H.Hirs (used with permission)
Trainer T.mk.7 . Foto: Collectie H.Hirs (used with permission)
Dezelfde kist zoals gezien door Wilko Jonker. IPMS'ers weten hoe een foto te maken! Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
T. mk 7. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
T mk.7. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Details bij het wisselen van de motor, leuk voor een modeldiorama. Collectie M. de Vreeze (stills uit film, used with permission):
Tekeningen en schema's zijn te vinden op de Hunter Modelbouw pagina.
Registratiegegevens Hawker Hunter F.mk.4: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
N-101 | 8601 | 02 maart 1956 | okt 1963 | Gebouwd door Hawker. Eerste aflevering had regi "N-1" . Ook ingezet mei 1960 Biak, Nieuw Guinea. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefening | |
N-102 | 8602 | jan 1956 | jan 1963 | 4R-1, 3P-23, 9I-21 , Y9-... ; Gebouwd door Hawker. Gesloopt na te zijn gebruik voor brandweer-oefening; staart naar TU Delft, later in Zevenaar beland | |
N-103 | 8603 | dec 1955 | maart 1963 | 4R-2, 3P-14, ...; Gebouwd door Hawker. Gesloopt na te zijn gebruik voor brandweer-oefening | |
N-104 | 8604 | maart 1956 | mei 1960 | Gebouwd door Hawker. Ook ingezet mei 1960 Biak, Nieuw Guinea. Gesloopt na te zijn gebruik voor brandweer-oefening | |
N-105 | 8605 | maart 1956 | jan 1963 | Gebouwd door Hawker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Gesloopt na te zijn gebruik voor brandweer-oefening | |
N-106 | 8606 | maart 1956 | jan 1963 | Gebouwd door Hawker. Gesloopt na te zijn gebruik voor brandweer-oefening | |
N-107 | 8607 | maart 1956 | 11-12-1961 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven landingsongeval Biak | |
N-108 | 8608 | feb 1956 | jan 1963 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet mei 1960 Biak, Nieuw Guinea. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |
N-109 | 8609 | feb 1956 | jul 1963 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |
N-110 | 8610 | maart 1956 | jan 1963 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet mei 1960 Biak, Nieuw Guinea. Gesloopt | |
N-111 | 8611 | apr 1956 | 08-08-1962 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven motorstoring Biak | |
N-112 | 8612 | apr 1956 | 20-08-1962 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Biak; restant bewaard Mokmer. | |
N-113 | 8613 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-114 | 8614 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt; staart naar TU Delft | |||
N-115 | 8615 | 3P-17, Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-116 | 8616 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-117 | 8617 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-118 | 8618 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-119 | 8619 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-120 | 8620 | 24-04-1962 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Geelvinkbaai Nieuw Guinea | ||
N-121 | 8621 | maart 1963 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | ||
N-122 | 8622 | Gebouwd door Fokker. In opslag Soesterberg, later MLM; depot NMM |
|||
N-123 | 8623 | 9I-24. Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Gesloopt | |||
N-124 | 8624 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-125 | 8625 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-126 | 8626 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-127 | 8627 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-128 | 8628 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-129 | 8629 | Gebouwd door Fokker. Naar 'Vijfeiken' | |||
N-130 | 8630 | 21-11-1958 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Gronau | ||
N-131 | 8631 | 13-08-1962 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven en gebruikt voor brandweeroefingnen | ||
N-132 | 8632 | 4R-20, Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-133 | 8633 | 09-08-1956 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven | ||
N-134 | 8634 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-135 | 8635 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-136 | 8636 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-137 | 8637 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-138 | 8638 | Bewaard; poortwachter Leeuwarden | |||
N-139 | 8639 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-140 | 8640 | 30-11-1959 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Nispen | ||
N-141 | 8641 | 19-11-1959 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval | ||
N-142 | 8642 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-143 | 8643 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-144 | 8644 | naar MLM Soesterberg (nu NMM Soesterberg aan het pafond hangend) |
|||
N-145 | 8645 | 15-12-1959 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven landing te Jelsum | ||
N-146 | 8646 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-147 | 8647 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-148 | 8648 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-149 | 8649 | 23-05-1958 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven | ||
N-150 | 8652 | Naar LETS | |||
N-151 | 8653 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-152 | 8660 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-153 | 8661 | 05-04-1960 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Melsbroek | ||
N-154 | 8668 | 16-06-1960 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval bij Muiderberg | ||
N-155 | 8669 | 1957 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | ||
N-156 | 8676 | 3W-26, Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-157 | 8677 | 10-08-1959 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Minnertsga | ||
N-158 | 8684 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-159 | 8685 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-160 | 8692 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-161 | 8693 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-162 | 8694 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-163 | 8699 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-164 | 8700 | 09-08-1963 | 7E-10, Gebouwd door Fokker. Afgeschreven | ||
N-165 | 8701 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-166 | 8702 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-167 | 8707 | 08-05-1963 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven | ||
N-168 | 8708 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-169 | 8709 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-170 | 8714 | 02-03-1963 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven | ||
N-171 | 8715 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-172 | 8716 | 04-11-1959 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven | ||
N-173 | 8717 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-174 | 8722 | 03-09-1959 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval bij Terschelling | ||
N-175 | 8723 | 24-02-1961 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval botsing Sabre Q-349 bij Grouw | ||
N-176 | 8724 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-177 | 8725 | 07-11-1961 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven | ||
N-178 | 8726 | 29-07-1058 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | ||
N-179 | 8727 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-180 | 8728 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-181 | 8729 | 02-09-1958 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven landing Leeuwarden | ||
N-182 | 8730 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-183 | 8731 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-184 | 8732 | 05-05-1958 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Leeuwarden | ||
N-185 | 8733 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-186 | 8734 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-187 | 8735 | 1962 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | ||
N-188 | 8736 | april 1962 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | ||
N-189 | 8737 | 07-07-1960 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Leeuwarden | ||
N-190 | 8738 | Y9-34, Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-191 | 8739 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-192 | 8740 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-193 | 8741 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-194 | 8742 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-195 | 8743 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-196 | 8744 | Okt 1957 | sep 1960 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt |
Opmerking: in Engeland vloog kort in 1978 een "N-198" met fake regi
.
Registratiegegevens Hawker Hunter F.mk.6: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
N-201 | 8788 | okt 1957 | aug 1966 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili verkocht |
|
N-202 | 8798 | jan 1958 | maart 1962 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili; later naar UK | |
N-203 | 8799 | jan 1958 | 1964 | Gebouwd door Fokker. Naar India verkocht als T.66D S-577 |
|
N-204 | 8800 | 1964 | Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-572 | ||
N-205 | 8801 | maart 1964 | Gebouwd door Fokker. Naar Irak | ||
N-206 | 8808 | 1958 | 08-12-1959 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Bocholt (D) | |
N-207 | 8809 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-208 | 8810 | Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-571 (bewaard Jorhat) | |||
N-209 | 8811 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar India als T.66D A-493 | |||
N-210 | 8818 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili | |||
N-211 | 8819 | Gebouwd door Fokker. | |||
N-212 | 8820 | Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-573 | |||
N-213 | 8821 | Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-? | |||
N-214 | 8828 | Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-578 | |||
N-215 | 8829 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-216 | 8830 | Gebouwd door Fokker. Naar India |
|||
N-217 | 8838 | 20-06-1960 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven | ||
N-218 | 8839 | Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-580 (bewaard Dehredun) | |||
N-219 | 8840 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Quatar | |||
N-220 | 8841 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili | |||
N-221 | 8846 | Gebouwd door Fokker. Naar Irak | |||
N-222 | 8850 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Quatar | |||
N-223 | 8851 | Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-579 |
|||
N-224 | 8856 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili | |||
N-225 | 8857 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-226 | 8858 | feb 1963 | Gebouwd door Fokker. Opslag Soesterberg, toen poortwachter Den Helder, naar bosbad Hoeven kinderspeelobject; nu weg |
||
N-227 | 8859 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-228 | 8867 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-229 | 8868 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-230 | 8869 | Gebouwd door Fokker. Naar India (nu poortwachter HQ) | |||
N-231 | 8870 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-232 | 8871 | nov 1966 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili | ||
N-233 | 8877 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-234 | 8881 | Gebouwd door Fokker. Naar Irak | |||
N-235 | 8887 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-236 | 8888 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-237 | 8889 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-238 | 8890 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-239 | 8891 | 21-05-1959 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven 20-02-1959 Soesterberg | ||
N-240 | 8899 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-241 | 8900 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-242 | 8901 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-243 | 8906 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-244 | 8907 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-245 | 8908 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-246 | 8916 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-247 | 8917 | Gebouwd door Fokker. Naar Irak verkocht. |
|||
N-248 | 8918 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-249 | 8919 | Gebouwd door Fokker. Naar Oman ??? | |||
N-250 | 8920 | Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-581 |
|||
N-251 | 8921 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-252 | 8925 | Gebouwd door Fokker. Naar India |
|||
N-253 | 8926 | Gebouwd door Fokker. Naar Irak | |||
N-254 | 8927 | dec 1960 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na botsing | ||
N-255 | 8928 | Gebouwd door Fokker. Naar Irak | |||
N-256 | 8929 | 03-09-1960 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven | ||
N-257 | 8930 | Gebouwd door Fokker. Naar Koeweit | |||
N-258 | 8934 | Gebouwd door Fokker. Naar opslag MLM | |||
N-259 | 8935 | Gebouwd door Fokker. Naar Irak | |||
N-260 | 8936 | 6 dec 1960 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven na botsing Dagger boven Zeeland | ||
N-261 | 8937 | maart 1964 | Gebouwd door Fokker. naar India als S-575 ??? | ||
N-262 | 8938 | Gebouwd door Fokker. Naar Chili | |||
N-263 | 8939 | Gebouwd door Fokker. Naar Irak | |||
N-264 | 8943 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Jordanië | |||
N-265 | 8944 | Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-576 |
|||
N-266 | 8945 | Gebouwd door Fokker. Naar Chili | |||
N-267 | 8946 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-268 | 8947 | Gebouwd door Fokker. Naar Quatar; Stond kort als "N-2" Yorkshire museum |
|||
N-269 | 8948 | Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-570 |
|||
N-270 | 8952 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili | |||
N-271 | 8953 | Gebouwd door Fokker. Naar India | |||
N-272 | 8954 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-273 | 8955 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili | |||
N-274 | 8956 | Gebouwd door Fokker. Naar India | |||
N-275 | 8957 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-276 | 8961 | Gebouwd door Fokker. Naar Chili | |||
N-277 | 8962 | 1958 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili | ||
N-278 | 8963 | 1959 | 06-01-1960 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Leeuwarden | |
N-279 | 8964 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Jordanië | |||
N-280 | 8965 | 03-07-1964 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven landing Leeuwarden | ||
N-281 | 8966 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-282 | 8970 | aug 1967 | Gebouwd door Fokker. Naar Chili | ||
N-283 | 8971 | nov 1967 | Gebouwd door Fokker. Naar Jordanië | ||
N-284 | 8972 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-285 | 8973 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-286 | 8974 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-287 | 8975 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-288 | 8976 | maart 1959 | maart 1963 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |
N-289 | 8977 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-290 | 8978 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-291 | 8979 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-292 | 8980 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-293 | 8981 | apr 1959 | jul 1963 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt |
Opmerking: soms werd in de beschildering de "1" weggelaten van de N-1xx serie
.
Registratiegegevens Hawker Hunter T.mk.7 trainer: | |||||
Registratie | Engelse Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
N-301 | juli 1958 | aug 1968 | Naar Abu Dhabi als 712?? |
||
N-302 | 41H-694510 | Naar Denemarken als ET-273 ; later naar UK | |||
N-303 | Naar Singapore als T.mk75 500 ; warbird ? | ||||
N-304 | Naar Singapore als T.mk75 504 | ||||
N-305 | 41H-693457 | sept 1967 | Naar MLM Soesterberg; depot NMM. |
||
N-306 | 11-08-1966 | Afgeschreven ongeval Leerdam | |||
N-307 | 41H-693749 | dec 1967 | Naar Denemarken als ET-274 , later Jordanië? warbird ? | ||
N-308 | Gesloopt | ||||
N-309 | 1959 | 27-07-1959 | Afgeschreven ongeval Nieuwkoop | ||
N-310 | Gesloopt | ||||
N-311 | XM117 | Gesloopt | |||
N-312 | XM118 | 1968 | Naar Abu Dhabi als 711 | ||
N-313 | XM119 | 41H/695335 | Naar Zwitserland als J-4127 | ||
N-314 | XM120 | 41H/695336 | Gesloopt | ||
N-315 | XM121 | 41H/695337 | 1965 | Werd gekanibaliseerd voor onderdelen NLR Hunter | |
N-316 | XM122 | 41H-695338 | Naar Quatar als QA13 | ||
N-317 | XM123 | 41H/695339 | Naar G-9-164 | ||
N-318 | XM124 | 41H/695340 | maart 1965 | Naar Zwitserland als J-4128 | |
N-319 | XM125 | maart 1965 | Naar Singapore als 514 (later naar HongKong?) | ||
N-320 | XM126 | 41H-695342 | 1959 | juni 1965 | Was gecamoufleerd; Na te koop stelling en opslag UK, uiteindelijk in dienst begin 1966 bij het NLR als PH-NLH; uit dienst daar januari 1980; verkocht Staravia U.K |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. , [B32] KLu.regis. van Coen van den Heuvel van FLASH luchtvaartwinkel , [B5] Luchtv.kennis 1971-5
Bij de Dutch Hawker Hunter Foundation vloog enige jaren een Hunter T.8C met nep regi N-321. (deze vloog al een tijd niet meer en wordt weggedaan). Daarvoor komt in de loop van 2021 een Hunter tweezitter mk.68 vanuit Zwitserland (ex- J-4205) die gaat vliegen bij de Dutch Hawker Hunter Foundation in een KLu schema met nep regi N-322.
Inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W. Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. KLu Hawker Hunter (foto bijlage)
- 2293
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Eerste Hunter F.mk.4 voor de Klu op Ypenburg in 1955. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In 1961 werden zgn. "snuffelvluchten" gevlogen vanaf Leeuwarden met een Hunter F.mk.4. Het doel was het detecteren van radioactieve straling op grote hoogte. Aan de voorzijde van de gemodificeerde droptank is de inlaat voor de detector zichtbaar. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Gunpack in de onderhoudshangaar. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
mk.4 cockpit (zonder stoel). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Bakboord console met gashandle van mk.4. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Stuurboord console mk.4 . Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
mk.4 paneel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
mk.4. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
-----------------
Hunter mk. F6
Testpiloot Sonderman in F6. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
F6. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
F6. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op Biak. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
F6 met (oefen)Sidewinders. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
F.6 paneel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
F.6 paneel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
F.6 paneel bakboord.Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Transport naar Biak met de HrMs Karel doorman. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Motor op dolly wordt romp ingezet. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
mk.F6 rangeradar. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
AIM-9B Sidewinder. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Trainer, de enige gecamoufleerde KLu T.mk.7. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In normale trainer schema in high speed silver. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Tanken van een T.7. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Details schietstoel trainer T.7. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission) (Kijk ook bij onze Walkarounds!)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan het NIMH.
Modelbouw Hawker Hunter
- 3836
Modelbouw informatie Hunter
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
F.mk4:
PJ Productions (resin);
Frog/ Tri-ang/ Novo/ Eastern Express/ Donetsk/ Krugozor
|
Aeroclub
Lindberg @
|
Echelon (vacu)
|
F.mk6:
Revell F6 (04350);
PJ Production (resin);
Airfix (conversion mk9);
Airfix;
ZTS Plastyk/ Mistercraft ;
Matchbox;
Central @
Frog/NOVO (FGA 9)
|
Airfix (A09185)**;
Aeroclub;
Academy/ Italeri;
Nichimo @
|
Revell (recensie) (kit 04727);
Echelon (vacu)
|
T.mk7:
Revell mk6 + LF Models conversie set;
Olymp/ Pro-resin(T7);
PJ Production (resin);
Xtrakit;
Revell mk6 (+ Aeroclub conversion);
Airfix (mk9) +Aeroclub nose conversion;
Matchbox T;
|
Aeroclub
ombouw***
|
Revell T (aangekondigd , verwacht 2025) Echelon (vacu);
Revell + Fisher Pattern ombouwset |
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
1/144: Mark 1 models T7 (MKM14481), Welsh T7 (vacu), Welsh F6 (vacu), Whirlykits (resin), Revell FGA 9 (recensie)
.
BOXART:
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | camouflage | < K80> Dark green
< K11> Dark sea grey** |
< K130> aluminium verf * | bij eerste aflevering RAF schema; (eerste mk4 toestellen) hoogglans bij aflevering, werd al gauw halfglans en het donkergrijs werd lichter door verwering** : <K18> Hunter grijs * oorspronkelijk aluminium onderkant, later i.v.m corrosie problemen overgespoten in lichtgrijs / anodiseer grijs |
|
(b) | camouflage | < K80> Dark green
< K11> Dark sea grey |
< K26> licht grijs / anodiseer grijs
|
latere schema** | |
(c) | < K26> licht grijs / anodiseer grijs | < K26> licht grijs / anodiseer grijs | veelal diverse kleuren stripes+vlakken | overall anodiseer | |
(d) | T.mk7 | < K130> aluminium verf | < K130> aluminium verf | vaak < K140> rood-oranje / gele vlakken | tweezitters; nummer markings veelal met afgeronde hoeken; gele of dayglow vlakken op de vleugels en romp. Zwarte registraties: 48 cm hoog op romp, 10 cm op staart [de T-7 N-320 heeft ook volgens schema (b) gevlogen] |
** Opmerking: de camouflage kleuren aan de bovenkant verbleekten gauw, waardoor de Nederlandse Hunters een lichtere aanblik kregen.
Extra informatie (door Wilko Jonker)
De KLu éénzitters hebben eigenlijk in één kleurenschema van groen en grijs gevlogen, identiek aan het RAF-schema. Wat opviel was dat deze kleuren al vrij snel verbleekten. (Het merk DACO heeft deze bleke Hunter kleuren beschikbaar).
De Hunter tweezitters waren geheel aluminiumkleurig gespoten, aanvankelijk nog met gele banden om romp en vleugels, zoals bij de RAF toen gebruikelijk was, later zijn deze banden vervangen door day-glow vlakken. De N-320 was als enige tweezitter gecamoufleerd in hetzelfde schema als de éénzitters.
Modellen:
Schaal 1:/72
Frog F.1: een grof, te groot en simpel model;
Frog/Novo: Hunter F.MK 6. Een oud model, te groot en vrij grof.
Airfix F6: redelijk model voor die tijd
Airfix: Hunter FGA.9. Een al wat ouder model, niet geheel correct maar voor de komst van het Revell model de beste kit.
Matchbox: Hunter Mk.6/T.Mk.7. Niet meer leverbaar model maar met aanpassingen van neus en cockpitdak wel bruikbaar.
PJ Productions heeft ook diverse 1/72 kits voor een Hunter F6 (zoals 721007, 721008). Dit is een fraai uitgevoerd maar wel duur model, de eerste uitgave kwam in 1997 voor een RAF kist. Er zijn zo'n 30 giethars/resin onderdelen, 8 in witmetaal en vacu kapje. Er is keus in schietstoel met of zonder riempjes. De rechterromphelft vraagt wat uitlijnwerk om het goed recht te krijgen net als de vleugel. Daar is wat vijlwerk nodig om de inlaten symmetrisch te krijgen. Mooi zijn de aparte flaps net als de luchtrem. Het onderstel in witmetaal is netjes. De bouw is wat complexer (vandaar dat de Revell F mk.6 kit de voorkeur heeft).
Ook op 1/72 is PJ Productions #PJ721015 kit voor een Hunter Mk.4. Zeer fraai uitgevoerd resin model.
De Revell Hunter F Mk.6 kit #04350 is momenteel de beste plastic Hunter in deze schaal. Deze uitgave is voorzien van decals voor een KLu-toestel, RAF en Belgische kist.
----
Schaal 1/48:
** Voor de mk.6 / F6 heeft in 2018 Airfix kit no. #A09185 op de markt gebracht welke erg netjes is. De decals zijn prima met veel detail, stencilling en decals voor een KLu 324 squadron kist uit 1964. De paneellijnen zijn ingegraveerd met ook een nette cockpit. De vleugelkleppen e.d kunnen apart worden gepositioneerd. Deze kit is niet al te moeilijk om te bouwen. In MIP 2020-4 behandelt Hans Oostendorp de bouw van deze Airfix kit.
*** In Modelbouw in Plastic MIP 2022-3 behandelt Rob van Oosterzee de bouw van een Hunter Trainer T.7 met Academy 1/48 Hunter F.6 en de ombouwsets van Aeroclub en Heritage Aviation Models.
----
Schaal 1/32:
Echelon vacuform: mooi model, met diverse varianten zoals een mk.4 of een mk.F6; . Er is ook een Echelon vacu voor een Hunter tweezitter ooit verschenen.
Revell FGA9: mooi model dat als eerste werd uitgebracht, goede vorm en goed gedetailleerd; (niet bruikbaar voor KLu model zonder conversie)
Revell F.mk6: prima model, goede vorm en goed gedetailleerd;
Kijk ook in de "IPMS Jubileum MIP 2006" voor meer informatie. En naar het bouwverslag Hunter KLu modellen van ons lid Meindert de Vreeze [externe link]
Accessoires 1/72
Aeroclub:
ABC023 Canopy Hunter F.6 ten behoeve van Airfix Hunter
ABEJ010: Martin Baker Mk4A schietstoel idem
Aeroclub had sets voor tweetal neussecties, voor Hunter F.MK. 6 respectievelijk Hunter T.Mk. 7 om de Hunter van Matchbox te corrigeren
Airwaves; AEC72082; Detailleringset ten behoeve van FGA.9, idem
CMK:
7123: Detailleringset interieur ten behoeve van Revell Hunter
7124: Idem exterieur
7125: Landingsgestel
Flight Path: FHP72067; Detailleringset ten behoeve van Revell Hunter
Pavla:
Martin Baker Mk.3H schietstoel ten behoeve van F.MK.6 (Revellkit)
PAV7249; Resin interieur ten behoeve van Revell Hunter
Decals:
Dutch Decal: 72052; Deze mooie set is helaas niet meer in productie en mogelijk nog te vinden op verzamelaarbeurzen en dergelijke.
Dutch Decal: Museum-set, bevat kentekens voor de Hunter Mk.4, N-144, van het voormalige Militaire Luchtvaart Museum te Soesterberg.
Cutting Edge CED72043: Bevat o.a. set voor Hunter F.Mk.6 N-249 van KLu.
Dutch Decal heeft in de loop der jaren nog vele meer decals uitgebracht voor KLu Hunters. In diverse schalen zoals bijvoorbeeld meer recent 1/32 set #32029 en #48071 op 1/48.
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)
en meer.....
Tekeningen en Voorschriften KLu , uit Collectie M. de Vreeze (used with permission)
o.a. schema voorschriften
Deze inhoud werd voor het eerst opgesteld door M. de Vreeze en W. Jonker zomer 2004 (op de oude IPMS website)