Cat 3. KLu  

F.mk 4: fighter : 96 stuks (1956-1964); KLu kenmerken  N101-196  
F.mk.6: fighter : 93 stuks (1958-1968); KLu kenmerken  N201-N293  (er waren er in eerste instantie 108 besteld)
T.mk.7:  trainer: 20 stuks (1958-1968); KLu kenmerken  N301-N320  (gebouwd in Engeland)

Later vlogen 10 Hunters mk.4 kisten in Nieuw Guinea bij 322 squadron;
De trainerversie heeft een andere rompneus met een side-by-side cockpit. (zie info pagina)
 -----------------------------------------------

(Bijdrage van Wilko Jonker):

De Hunter verving in Nederland de Gloster Meteor. In 1953 ontving een consortium van Fokker, Aviolanda, De Schelde, Werkspoor en Avions Fairey, SABCA en FN-Herstal de opdracht om meer dan 400 toestellen in licentie te produceren. FN-Herstal zorgde voor de licentiebouw van de motoren, terwijl Fokker, SABCA en Fairey zorg droegen voor de bouw van de toestellen. Een deel van de financiële middelen kwam uit het Amerikaanse MDAP programma in de tijd van de koude oorlog. ( Fokker bouwde uiteindelijk voor de KLu 96 Hunters mk.4 en 93 mk.6 toestellen en nog een aantal van 104 toestellen voor de Belgen. In België werden 152 kisten gebouwd ).

De eerste zes Hunters mk.4 voor de KLu werden nog bij Hawker in Engeland gemaakt en afgeleverd als zes "bouwpakketten",de overige 90 toestellen werden door Fokker in licentie gebouwd. Ze werden eerst ingedeeld bij no.325 squadron op Leeuwarden. De eerste door Fokker gebouwde Hunter, N-107, werd op 1 februari 1956 samen met drie andere kisten afgeleverd. De laatste mk.4 werd op 1 november 1957 afgeleverd en gingen naar no.322 squadron op Soesterberg. Aanvankelijk waren deze toestellen voorzien van squadronregistraties op de neus. Onder de vlag op de staart was dan het registratienummer aangebracht. In de loop van 1960 werden de squadronregistraties verwijderd en op de neus verscheen de N-registratie.

In het begin waren er nogal wat problemen met de Hunter. In de praktijk bleek het toestel erg zijwindgevoelig, zeker in vergelijking met de Meteor. Verder waren er aanvankelijk problemen met de Ferranti gunsight. Een ander probleem was het richten van de kanonnen; met behulp van specialisten van de RAF werd dit opgelost.

Eind vijftiger jaren werd modificatie 228 doorgevoerd aan de mk.4; deze werd ook voorzien van een zaagtand aan de vleugelvoorrand. Een belangrijk uiterlijk onderscheid met de mk.6 verdween daarmee, alleen bleef er nog het verschil van motor en hierdoor ook van grotere uitlaat.

Ook de Hunter mk.6 werd in de loop van 1957 door het Fokker consortium in productie genomen. Voor de KLu werden 93 toestellen van dit type gebouwd. Vanaf oktober 1957 vlogen de eerste toestellen in Nederlandse dienst en de laatste mk.6 werd afgeleverd in april 1959. De Hunter mk.6 werd later voorzien van Philco Ford GAR-6 Sidewinder raketten om tegemoet te komen aan de zwaarder wordende eisen voor een onderscheppingsjager.

De KLu bestelde ook voor trainingsdoeleinden direct bij Hawker 20 stuks T.mk7 tweezitstrainers die in 1958 en 1959 werden geleverd. De vlieger en leerling zaten naast elkaar wat de onderlinge communicatie makkelijker maakt. Ze waren in gebruik bij diverse Hunter squadrons. Een aantal tweezitters werd ook gebruikt voor onderzoek; zo vloog de N-312 met diverse neuzen. Ze vlogen tot 1968.

Bij de KLu vlogen 322, 232, 324, 326 en 327 squadrons met de Hunter vanaf Soesterberg, Leeuwarden en Twenthe.

Van oktober 1960 tot september 1962 vlogen er allereerst 12 Hunter mk.4 kisten bij no. 322 squadron in Nieuw Guinea op Biak. (Weliswaar werd de Republik Indonesia december 1949 onafhankelijk maar was Papua Nieuw Guinea nog steeds Nederlands grondgebied en er waren in 1962 zo'n 10 duizend Nederlandse militairen ter plaatse vanwege het conflict met Indonesië). De Hunters werden gebracht met het vliegdekschip Hr.Ms Karel Doorman en ze arriveerden augustus 1960. Eind december 1961 arriveerden er nog eens 14 Hunter F.mk 6 toestellen naar Biak met vrachtschepen. Ze konden worden uitgerust met de Sidewinder raket. (twee Hunters werden waarschijnlijk nooit geassembleerd). In 1962 vliegt de Hunter ook op Papua Nieuw Guinea vanaf het veld Jeffman. Onder druk van de Verenigde Naties wordt er in 1962 een overeenkomst getekend met Indonesië en Nederland zal Papua Nieuw Guinea overdragen aan Indonesië. De Hunters gingen weer terug naar Nederland augustus 1962 en tevens wordt no.322 squadron gedeactiveerd.

Al in 1963 in Nederland werden de eerste squadrons al weer uitgerust met de opvolger van de Hunter, de Lockheed F-104G Starfighter. Bij no.325 squadron op Soesterberg vloog men echter nog door tot 1 september 1968 met de Hunter F.mk 6 voor onderscheppingstaken.

De laatste Hunters werden als sleepkist gebruikt en in 1968 buiten dienst gesteld. Het grootste deel werd gesloopt bij de firma Lichtwerk maar ook werden toestellen doorverkocht aan het buitenland of weer teruggenomen door Hawker, verbouwd en door die fabriek geëxporteerd naar o.a India als T.66D.

 

hawker-hunter-f6-kluauthor

Hunter mk.4  met verbouwde zaagtand vleugel. Foto: Defensie-Voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

hunter mindef1

Op Biak. Foto: Defensie-Voorlichtings-Centrum (used with permission)

 hawker-hunter-4-hirsarc                                                                                        
 Hunter mk.4 , met zaagtand (Museum kist). Foto: Collectie  H.Hirs  (used with permission)

hawker-hunter-tr-hirs-arch

Trainer T.mk.7 . Foto: Collectie  H.Hirs  (used with permission)

hunter t7 wj aut 100

Dezelfde kist zoals gezien door Wilko Jonker. IPMS'ers weten hoe een foto te maken! Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

hawker hunter t7 lvk 1

T. mk 7. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

hawker hunter t7 lvk 2

T mk.7. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)


Details bij het wisselen van de motor, leuk voor een modeldiorama. Collectie M. de Vreeze (stills uit film, used with permission):

hunter stil 1 mdv arc

 

hunter stil 2 mdv arc

 

hunter stil 3 mdv arc

 


 Tekeningen en schema's zijn te vinden op de Hunter Modelbouw pagina.


  

Registratiegegevens Hawker Hunter F.mk.4: 
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
N-101 8601 02 maart 1956 1963 Gebouwd door Hawker. Eerste aflevering had regi "N-1" . Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefening
N-102 8602 april 1956 jan 1963 4R-1, 3P-23, 9I-21 , Y9-... ; Gebouwd door Hawker. Gesloopt na te zijn gebruik voor brandweer-oefening; staart naar TU Delft, later in Zevenaar beland
N-103 8603     4R-2, 3P-14, ...; Gebouwd door Hawker. Gesloopt na te zijn gebruik voor brandweer-oefening
N-104 8604     Gebouwd door Hawker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Gesloopt na te zijn gebruik voor brandweer-oefening
N-105 8605     Gebouwd door Hawker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Gesloopt na te zijn gebruik voor brandweer-oefening
N-106 8606     Gebouwd door Hawker. Gesloopt na te zijn gebruik voor brandweer-oefening
N-107 8607   11-12-1961 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven landingsongeval Biak
N-108 8608     Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen.
N-109 8609     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden.
N-110 8610     Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Gesloopt
N-111 8611   08-08-1962 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven motorstoring Biak
N-112 8612   20-08-1962 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Biak
N-113 8613     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen.
N-114 8614     Gebouwd door Fokker. Gesloopt; staart naar TU Delft
N-115 8615     3P-17, Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen.
N-116 8616     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-117 8617     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden.
N-118 8618     Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen.
N-119 8619     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-120 8620   24-04-1962 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Geelvinkbaai Nieuw Guinea
N-121 8621     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen.
N-122 8622     Gebouwd door Fokker. In opslag Soesterberg, later MLM; depot NMM
N-123 8623     9I-24. Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Gesloopt
N-124 8624     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden.
N-125 8625     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden.
N-126 8626     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen.
N-127 8627     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-128 8628     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-129 8629     Gebouwd door Fokker. Naar 'Vijfeiken'
N-130 8630   21-11-1958 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Gronau
N-131 8631   13-08-1962 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven en gebruikt voor brandweeroefingnen
N-132 8632     4R-20, Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden.
N-133 8633   09-08-1956 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven
N-134 8634     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen.
N-135 8635     Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden.
N-136 8636     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-137 8637     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-138 8638     Bewaard; poortwachter Leeuwarden
N-139 8639     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden.
N-140 8640   30-11-1959 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Nispen
N-141 8641   19-11-1959 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval
N-142 8642     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-143 8643     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-144 8644     naar MLM Soesterberg (nu NMM Soesterberg aan het pafond hangend)
N-145 8645   15-12-1959 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven landing te Jelsum
N-146 8646     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-147 8647     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-148 8648     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-149 8649   23-05-1958 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven
N-150 8652     Naar LETS
N-151 8653     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen.
N-152 8660     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen.
N-153 8661   05-04-1960 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Melsbroek
N-154 8668   16-06-1960 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval bij Muiderberg
N-155 8669 1957   Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen.
N-156 8676     3W-26, Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen.
N-157 8677   10-08-1959 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Minnertsga
N-158 8684     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen.
N-159 8685     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-160 8692     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-161 8693     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen.
N-162 8694     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-163 8699     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden.
N-164 8700   09-08-1963 7E-10, Gebouwd door Fokker. Afgeschreven
N-165 8701     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-166 8702     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden.
N-167 8707   08-05-1963 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven
N-168 8708     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden.
N-169 8709     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden.
N-170 8714   02-03-1963 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven
N-171 8715     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden.
N-172 8716   04-11-1959 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven
N-173 8717     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-174 8722   03-09-1959 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval bij Terschelling
N-175 8723   24-02-1961 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval botsing Sabre Q-349 bij Grouw
N-176 8724     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden.
N-177 8725   07-11-1961 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven
N-178 8726   29-07-1058 Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden.
N-179 8727     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden.
N-180 8728     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden.
N-181 8729   02-09-1958 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven landing Leeuwarden
N-182 8730     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen.
N-183 8731     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden.
N-184 8732   05-05-1958 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Leeuwarden
N-185 8733     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen.
N-186 8734     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen.
N-187 8735   1962 Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen.
N-188 8736   april 1962 Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden.
N-189 8737   07-07-1960 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Leeuwarden
N-190 8738     Y9-34, Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-191 8739     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-192 8740     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen.
N-193 8741     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen.
N-194 8742     Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen.
N-195 8743     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-196 8744 Okt 1957 sep 1960 Gebouwd door Fokker. Gesloopt

Opmerking: in Engeland vloog kort in 1978 een "N-198" met fake regi
.

Registratiegegevens Hawker Hunter F.mk.6:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
N-201 8788 okt 1957 aug 1966 Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili verkocht
N-202 8798     Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili; later naar UK
N-203 8799     Gebouwd door Fokker. Naar India verkocht als T.66D S-577
N-204 8800     Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-572
N-205 8801     Gebouwd door Fokker. Naar Irak
N-206 8808 1958 08-12-1959 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Bocholt (D)
N-207 8809     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-208 8810     Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-571 (bewaard Jorhat)
N-209 8811     Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar India als T.66D A-493
N-210 8818     Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili
N-211 8819     Gebouwd door Fokker.
N-212 8820     Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-573
N-213 8821     Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-?
N-214 8828     Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-578
N-215 8829     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-216 8830     Gebouwd door Fokker. Naar India
N-217 8838   20-06-1960 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven
N-218 8839     Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-580 (bewaard Dehredun)
N-219 8840     Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Quatar
N-220 8841     Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili
N-221 8846     Gebouwd door Fokker. Naar Irak
N-222 8850     Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Quatar
N-223 8851     Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-579
N-224 8856     Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili
N-225 8857     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-226 8858    feb 1963 Gebouwd door Fokker. Opslag Soesterberg, toen poortwachter Den Helder, naar bosbad Hoeven kinderspeelobject; nu weg
N-227 8859     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-228 8867     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-229 8868     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-230 8869     Gebouwd door Fokker. Naar India (nu poortwachter HQ)
N-231 8870     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-232 8871     Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili
N-233 8877     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-234 8881     Gebouwd door Fokker. Naar Irak
N-235 8887     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-236 8888     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-237 8889     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-238 8890     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-239 8891   21-05-1959 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven 20-02-1959 Soesterberg
N-240 8899     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-241 8900     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-242 8901     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-243 8906     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-244 8907     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-245 8908     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-246 8916     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-247 8917     Gebouwd door Fokker. Naar Irak verkocht.
N-248 8918     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-249 8919     Gebouwd door Fokker. Naar Oman ???
N-250 8920     Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-581
N-251 8921     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-252 8925     Gebouwd door Fokker. Naar India
N-253 8926     Gebouwd door Fokker. Naar Irak
N-254 8927   dec 1960 Gebouwd door Fokker. Gesloopt na botsing
N-255 8928     Gebouwd door Fokker. Naar Irak
N-256 8929   03-09-1960 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven
N-257 8930     Gebouwd door Fokker. Naar Koeweit
N-258 8934     Gebouwd door Fokker. Naar opslag MLM
N-259 8935     Gebouwd door Fokker. Naar Irak
N-260 8936   6 dec 1960 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven na botsing Dagger boven Zeeland
N-261 8937   19-12-1970 Gebouwd door Fokker. crashed of naar India als S-575 ???
N-262 8938     Gebouwd door Fokker. Naar Chili
N-263 8939     Gebouwd door Fokker. Naar Irak
N-264 8943     Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Jordanië
N-265 8944     Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-576
N-266 8945     Gebouwd door Fokker. Naar Chili
N-267 8946     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-268 8947     Gebouwd door Fokker. Naar Quatar;
Stond kort als "N-2" Yorkshire museum
N-269 8948     Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-570
N-270 8952     Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili
N-271 8953     Gebouwd door Fokker. Naar India
N-272 8954     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-273 8955     Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili
N-274 8956     Gebouwd door Fokker. Naar India
N-275 8957     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-276 8961     Gebouwd door Fokker. Naar Chili
N-277 8962 1958   Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili
N-278 8963 1959 6 jan 1960 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Leeuwarden
N-279 8964     Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Jordanië
N-280 8965   03-07-1964 Gebouwd door Fokker. Afgeschreven landing Leeuwarden
N-281 8966     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-282 8970     Gebouwd door Fokker. Naar Chili
N-283 8971     Gebouwd door Fokker.Naar Jordanië
N-284 8972     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-285 8973     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-286 8974     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-287 8975     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-288 8976     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-289 8977     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-290 8978     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-291 8979     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-292 8980     Gebouwd door Fokker. Gesloopt
N-293 8981 1959 1963 Gebouwd door Fokker. Gesloopt

Opmerking: soms werd in de beschildering de "1" weggelaten van de N-1xx serie

.

Registratiegegevens Hawker Hunter T.mk.7 trainer:
Registratie Engelse Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
N-301     juli 1958 aug 1968 Naar Abu Dhabi als 712??
N-302   41H-694510     Naar Denemarken als ET-273 ; later naar UK
N-303         Naar Singapore als T.mk75 500 ; warbird ?
N-304         Naar Singapore als T.mk75 504
N-305   41H-693457   sept 1967 Naar MLM Soesterberg; depot NMM.
N-306       11-08-1966 Afgeschreven ongeval Leerdam
N-307   41H-693749   dec 1967 Naar Denemarken als ET-274 , later Jordanië? warbird ?
N-308         Gesloopt
N-309     1959 27-07-1959 Afgeschreven ongeval Nieuwkoop
N-310         Gesloopt
N-311 XM117       Gesloopt
N-312 XM118     1968 Naar Abu Dhabi als 711
N-313 XM119 41H/695335     Naar Zwitserland als J-4127
N-314 XM120 41H/695336     Gesloopt
N-315 XM121 41H/695337   1965 Werd gekanibaliseerd voor onderdelen NLR Hunter
N-316 XM122 41H-695338     Naar Quatar als QA13
N-317 XM123 41H/695339     Naar G-9-164
N-318 XM124 41H/695340     Naar Zwitserland als J-4128
N-319 XM125       Naar Singapore als 514 (later naar HongKong?)
N-320 XM126 41H-695342 1959 1965 Was gecamoufleerd;
Na te koop stelling en opslag UK, uiteindelijk in dienst aug 1966 bij het NLR als PH-NLH; uit dienst daar januari 1980

  Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd ,  [B18] KLu.Vliegt. , [B32] KLu.regis. van Coen van den Heuvel van FLASH luchtvaartwinkel  , [B5] Luchtv.kennis 1971-5

 

 Inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W. Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)