Cat 3. KLu
F.mk 4: fighter : 96 stuks (1956-1964); KLu kenmerken N101-196
F.mk.6: fighter : 93 stuks (1958-1968); KLu kenmerken N201-N293 (er waren er in eerste instantie 108 besteld)
T.mk.7: trainer: 20 stuks (1958-1968); KLu kenmerken N301-N320 (gebouwd in Engeland); trainerversie heeft een andere rompneus met een side-by-side cockpit. (zie info pagina)
-----------------------------------------------
(Bijdrage van Wilko Jonker):
De Hunter verving in Nederland de Gloster Meteor. In 1953 ontving een consortium van Fokker, Aviolanda, De Schelde, Werkspoor en Avions Fairey, SABCA en FN-Herstal de opdracht om meer dan 400 toestellen in licentie te produceren. FN-Herstal zorgde voor de licentiebouw van de motoren, terwijl Fokker, SABCA en Fairey zorg droegen voor de bouw van de toestellen. Een deel van de financiële middelen kwam uit het Amerikaanse MDAP programma in de tijd van de koude oorlog. ( Fokker bouwde uiteindelijk voor de KLu 96 Hunters mk.4 en 93 mk.6 toestellen en nog een aantal van 104 toestellen voor de Belgen. In België werden 152 kisten gebouwd ).
De eerste zes Hunters mk.4 voor de KLu werden nog bij Hawker in Engeland gemaakt en afgeleverd als zes "bouwpakketten",de overige 90 toestellen werden door Fokker in licentie gebouwd. Ze werden eerst ingedeeld bij no.325 squadron op Leeuwarden. De eerste door Fokker gebouwde Hunter, N-107, werd op 1 februari 1956 samen met drie andere kisten afgeleverd. De laatste mk.4 werd op 1 november 1957 afgeleverd en gingen naar no.322 squadron op Soesterberg. Aanvankelijk waren deze toestellen voorzien van squadronregistraties op de neus. Onder de vlag op de staart was dan het registratienummer aangebracht. In de loop van 1960 werden de squadronregistraties verwijderd en op de neus verscheen de N-registratie.
In het begin waren er nogal wat problemen met de Hunter. In de praktijk bleek het toestel erg zijwindgevoelig, zeker in vergelijking met de Meteor. Verder waren er aanvankelijk problemen met de Ferranti gunsight. Een ander probleem was het richten van de kanonnen; met behulp van specialisten van de RAF werd dit opgelost.
Eind vijftiger jaren werd modificatie 228 doorgevoerd aan de mk.4; deze werd ook voorzien van een zaagtand aan de vleugelvoorrand. Een belangrijk uiterlijk onderscheid met de mk.6 verdween daarmee, alleen bleef er nog het verschil van motor en hierdoor ook van grotere uitlaat.
Ook de Hunter mk.6 werd in de loop van 1957 door het Fokker consortium in productie genomen. Voor de KLu werden 93 toestellen van dit type gebouwd. Vanaf oktober 1957 vlogen de eerste toestellen in Nederlandse dienst en de laatste mk.6 werd afgeleverd in april 1959. De Hunter mk.6 werd later voorzien van Philco Ford GAR-6 Sidewinder raketten om tegemoet te komen aan de zwaarder wordende eisen voor een onderscheppingsjager.
De KLu bestelde ook voor trainingsdoeleinden direct bij Hawker 20 stuks T.mk7 tweezitstrainers die in 1958 en 1959 werden geleverd. De vlieger en leerling zaten naast elkaar wat de onderlinge communicatie makkelijker maakt. Ze waren in gebruik bij diverse Hunter squadrons. Een aantal tweezitters werd ook gebruikt voor onderzoek; zo vloog de N-312 met diverse neuzen. Ze vlogen tot 1968.
Bij de KLu vlogen no.322, 232, 324, 326 en 327 squadrons met de Hunter vanaf Soesterberg, Leeuwarden en Twenthe.
De Hr.Ms Karel Doorman ging in mei 1960 een lange reis maken, nu naar Nederlands Nieuw-Guinea met aan boord 12 Hunters opgeslagen onderdeks. Na zes maanden arriveerde men in augustus 1960 in Hollandia op Papua Nieuw-Guinea. Op 5 augustus ging men verder naar Biak waar de Hunters werden afgeladen en gereed gemaakt Van oktober 1960 tot september 1962 vlogen er allereerst 12 Hunter mk.4 kisten bij no.322 squadron in op Biak. (Weliswaar werd de Republik Indonesia december 1949 onafhankelijk maar was Papua Nieuw Guinea nog steeds Nederlands grondgebied en er waren in 1962 zo'n 10 duizend Nederlandse militairen ter plaatse vanwege het conflict met Indonesië). Eind december 1961 arriveerden er nog eens 14 Hunter F.mk 6 toestellen op Biak welke met vrachtschepen waren vervoerd. Ze konden worden uitgerust met de Sidewinder raket. (twee Hunters werden waarschijnlijk nooit geassembleerd). In 1962 vliegt de Hunter ook op Papua Nieuw Guinea vanaf het veld Jeffman. Onder druk van de Verenigde Naties wordt er in 1962 een overeenkomst getekend met Indonesië en Nederland zal Papua Nieuw Guinea overdragen aan Indonesië. De Hunters gingen weer terug naar Nederland augustus 1962 en tevens wordt no.322 squadron gedeactiveerd.
Al in 1963 in Nederland werden de eerste squadrons al weer uitgerust met de opvolger van de Hunter, de Lockheed F-104G Starfighter. Bij no.325 squadron op Soesterberg vloog men echter nog door tot 1 september 1968 met de Hunter F.mk 6 voor onderscheppingstaken.
De laatste Hunters werden als sleepkist gebruikt en in 1968 buiten dienst gesteld. Het grootste deel werd gesloopt bij de firma Lichtwerk maar ook werden toestellen doorverkocht aan het buitenland of weer teruggenomen door Hawker, verbouwd en door die fabriek geëxporteerd naar o.a India als T.66D.
Hunter mk.4 met verbouwde zaagtand vleugel. Foto: Defensie-Voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Op Biak. Foto: Defensie-Voorlichtings-Centrum (used with permission)
Hunter mk.4 , met zaagtand (Museum kist). Foto: Collectie H.Hirs (used with permission)
Trainer T.mk.7 . Foto: Collectie H.Hirs (used with permission)
Dezelfde kist zoals gezien door Wilko Jonker. IPMS'ers weten hoe een foto te maken! Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
T. mk 7. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
T mk.7. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Details bij het wisselen van de motor, leuk voor een modeldiorama. Collectie M. de Vreeze (stills uit film, used with permission):
Tekeningen en schema's zijn te vinden op de Hunter Modelbouw pagina.
Registratiegegevens Hawker Hunter F.mk.4: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
N-101 | 8601 | 02 maart 1956 | okt 1963 | Gebouwd door Hawker. Eerste aflevering had regi "N-1" . Ook ingezet mei 1960 Biak, Nieuw Guinea. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefening | |
N-102 | 8602 | jan 1956 | jan 1963 | 4R-1, 3P-23, 9I-21 , Y9-... ; Gebouwd door Hawker. Gesloopt na te zijn gebruik voor brandweer-oefening; staart naar TU Delft, later in Zevenaar beland | |
N-103 | 8603 | dec 1955 | maart 1963 | 4R-2, 3P-14, ...; Gebouwd door Hawker. Gesloopt na te zijn gebruik voor brandweer-oefening | |
N-104 | 8604 | maart 1956 | mei 1960 | Gebouwd door Hawker. Ook ingezet mei 1960 Biak, Nieuw Guinea. Gesloopt na te zijn gebruik voor brandweer-oefening | |
N-105 | 8605 | maart 1956 | jan 1963 | Gebouwd door Hawker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Gesloopt na te zijn gebruik voor brandweer-oefening | |
N-106 | 8606 | maart 1956 | jan 1963 | Gebouwd door Hawker. Gesloopt na te zijn gebruik voor brandweer-oefening | |
N-107 | 8607 | maart 1956 | 11-12-1961 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven landingsongeval Biak | |
N-108 | 8608 | feb 1956 | jan 1963 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet mei 1960 Biak, Nieuw Guinea. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |
N-109 | 8609 | feb 1956 | jul 1963 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |
N-110 | 8610 | maart 1956 | jan 1963 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet mei 1960 Biak, Nieuw Guinea. Gesloopt | |
N-111 | 8611 | apr 1956 | 08-08-1962 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven motorstoring Biak | |
N-112 | 8612 | apr 1956 | 20-08-1962 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Biak; restant bewaard Mokmer. | |
N-113 | 8613 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-114 | 8614 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt; staart naar TU Delft | |||
N-115 | 8615 | 3P-17, Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-116 | 8616 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-117 | 8617 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-118 | 8618 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-119 | 8619 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-120 | 8620 | 24-04-1962 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Geelvinkbaai Nieuw Guinea | ||
N-121 | 8621 | maart 1963 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | ||
N-122 | 8622 | Gebouwd door Fokker. In opslag Soesterberg, later MLM; depot NMM |
|||
N-123 | 8623 | 9I-24. Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Gesloopt | |||
N-124 | 8624 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-125 | 8625 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-126 | 8626 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-127 | 8627 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-128 | 8628 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-129 | 8629 | Gebouwd door Fokker. Naar 'Vijfeiken' | |||
N-130 | 8630 | 21-11-1958 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Gronau | ||
N-131 | 8631 | 13-08-1962 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven en gebruikt voor brandweeroefingnen | ||
N-132 | 8632 | 4R-20, Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-133 | 8633 | 09-08-1956 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven | ||
N-134 | 8634 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-135 | 8635 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-136 | 8636 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-137 | 8637 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-138 | 8638 | Bewaard; poortwachter Leeuwarden | |||
N-139 | 8639 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-140 | 8640 | 30-11-1959 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Nispen | ||
N-141 | 8641 | 19-11-1959 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval | ||
N-142 | 8642 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-143 | 8643 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-144 | 8644 | naar MLM Soesterberg (nu NMM Soesterberg aan het pafond hangend) |
|||
N-145 | 8645 | 15-12-1959 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven landing te Jelsum | ||
N-146 | 8646 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-147 | 8647 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-148 | 8648 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-149 | 8649 | 23-05-1958 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven | ||
N-150 | 8652 | Naar LETS | |||
N-151 | 8653 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-152 | 8660 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-153 | 8661 | 05-04-1960 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Melsbroek | ||
N-154 | 8668 | 16-06-1960 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval bij Muiderberg | ||
N-155 | 8669 | 1957 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | ||
N-156 | 8676 | 3W-26, Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-157 | 8677 | 10-08-1959 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Minnertsga | ||
N-158 | 8684 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-159 | 8685 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-160 | 8692 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-161 | 8693 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-162 | 8694 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-163 | 8699 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-164 | 8700 | 09-08-1963 | 7E-10, Gebouwd door Fokker. Afgeschreven | ||
N-165 | 8701 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-166 | 8702 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-167 | 8707 | 08-05-1963 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven | ||
N-168 | 8708 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-169 | 8709 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-170 | 8714 | 02-03-1963 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven | ||
N-171 | 8715 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-172 | 8716 | 04-11-1959 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven | ||
N-173 | 8717 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-174 | 8722 | 03-09-1959 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval bij Terschelling | ||
N-175 | 8723 | 24-02-1961 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval botsing Sabre Q-349 bij Grouw | ||
N-176 | 8724 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-177 | 8725 | 07-11-1961 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven | ||
N-178 | 8726 | 29-07-1058 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | ||
N-179 | 8727 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-180 | 8728 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-181 | 8729 | 02-09-1958 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven landing Leeuwarden | ||
N-182 | 8730 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-183 | 8731 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | |||
N-184 | 8732 | 05-05-1958 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Leeuwarden | ||
N-185 | 8733 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-186 | 8734 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-187 | 8735 | 1962 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | ||
N-188 | 8736 | april 1962 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor instructie-doeleinden. | ||
N-189 | 8737 | 07-07-1960 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Leeuwarden | ||
N-190 | 8738 | Y9-34, Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-191 | 8739 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-192 | 8740 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-193 | 8741 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-194 | 8742 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na te zijn gebruikt voor brandweer-oefeningen. | |||
N-195 | 8743 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-196 | 8744 | Okt 1957 | sep 1960 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt |
Opmerking: in Engeland vloog kort in 1978 een "N-198" met fake regi
.
Registratiegegevens Hawker Hunter F.mk.6: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
N-201 | 8788 | okt 1957 | aug 1966 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili verkocht |
|
N-202 | 8798 | jan 1958 | maart 1962 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili; later naar UK | |
N-203 | 8799 | jan 1958 | 1964 | Gebouwd door Fokker. Naar India verkocht als T.66D S-577 |
|
N-204 | 8800 | 1964 | Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-572 | ||
N-205 | 8801 | maart 1964 | Gebouwd door Fokker. Naar Irak | ||
N-206 | 8808 | 1958 | 08-12-1959 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Bocholt (D) | |
N-207 | 8809 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-208 | 8810 | Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-571 (bewaard Jorhat) | |||
N-209 | 8811 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar India als T.66D A-493 | |||
N-210 | 8818 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili | |||
N-211 | 8819 | Gebouwd door Fokker. | |||
N-212 | 8820 | Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-573 | |||
N-213 | 8821 | Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-? | |||
N-214 | 8828 | Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-578 | |||
N-215 | 8829 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-216 | 8830 | Gebouwd door Fokker. Naar India |
|||
N-217 | 8838 | 20-06-1960 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven | ||
N-218 | 8839 | Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-580 (bewaard Dehredun) | |||
N-219 | 8840 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Quatar | |||
N-220 | 8841 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili | |||
N-221 | 8846 | Gebouwd door Fokker. Naar Irak | |||
N-222 | 8850 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Quatar | |||
N-223 | 8851 | Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-579 |
|||
N-224 | 8856 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili | |||
N-225 | 8857 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-226 | 8858 | feb 1963 | Gebouwd door Fokker. Opslag Soesterberg, toen poortwachter Den Helder, naar bosbad Hoeven kinderspeelobject; nu weg |
||
N-227 | 8859 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-228 | 8867 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-229 | 8868 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-230 | 8869 | Gebouwd door Fokker. Naar India (nu poortwachter HQ) | |||
N-231 | 8870 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-232 | 8871 | nov 1966 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili | ||
N-233 | 8877 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-234 | 8881 | Gebouwd door Fokker. Naar Irak | |||
N-235 | 8887 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-236 | 8888 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-237 | 8889 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-238 | 8890 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-239 | 8891 | 21-05-1959 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven 20-02-1959 Soesterberg | ||
N-240 | 8899 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-241 | 8900 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-242 | 8901 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-243 | 8906 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-244 | 8907 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-245 | 8908 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-246 | 8916 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-247 | 8917 | Gebouwd door Fokker. Naar Irak verkocht. |
|||
N-248 | 8918 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-249 | 8919 | Gebouwd door Fokker. Naar Oman ??? | |||
N-250 | 8920 | Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-581 |
|||
N-251 | 8921 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-252 | 8925 | Gebouwd door Fokker. Naar India |
|||
N-253 | 8926 | Gebouwd door Fokker. Naar Irak | |||
N-254 | 8927 | dec 1960 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt na botsing | ||
N-255 | 8928 | Gebouwd door Fokker. Naar Irak | |||
N-256 | 8929 | 03-09-1960 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven | ||
N-257 | 8930 | Gebouwd door Fokker. Naar Koeweit | |||
N-258 | 8934 | Gebouwd door Fokker. Naar opslag MLM | |||
N-259 | 8935 | Gebouwd door Fokker. Naar Irak | |||
N-260 | 8936 | 6 dec 1960 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven na botsing Dagger boven Zeeland | ||
N-261 | 8937 | maart 1964 | Gebouwd door Fokker. naar India als S-575 ??? | ||
N-262 | 8938 | Gebouwd door Fokker. Naar Chili | |||
N-263 | 8939 | Gebouwd door Fokker. Naar Irak | |||
N-264 | 8943 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Jordanië | |||
N-265 | 8944 | Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-576 |
|||
N-266 | 8945 | Gebouwd door Fokker. Naar Chili | |||
N-267 | 8946 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-268 | 8947 | Gebouwd door Fokker. Naar Quatar; Stond kort als "N-2" Yorkshire museum |
|||
N-269 | 8948 | Gebouwd door Fokker. Naar India als T.66D S-570 |
|||
N-270 | 8952 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili | |||
N-271 | 8953 | Gebouwd door Fokker. Naar India | |||
N-272 | 8954 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-273 | 8955 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili | |||
N-274 | 8956 | Gebouwd door Fokker. Naar India | |||
N-275 | 8957 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-276 | 8961 | Gebouwd door Fokker. Naar Chili | |||
N-277 | 8962 | 1958 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Chili | ||
N-278 | 8963 | 1959 | 06-01-1960 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven ongeval Leeuwarden | |
N-279 | 8964 | Gebouwd door Fokker. Ook ingezet Biak, Nieuw Guinea. Naar Jordanië | |||
N-280 | 8965 | 03-07-1964 | Gebouwd door Fokker. Afgeschreven landing Leeuwarden | ||
N-281 | 8966 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-282 | 8970 | aug 1967 | Gebouwd door Fokker. Naar Chili | ||
N-283 | 8971 | nov 1967 | Gebouwd door Fokker. Naar Jordanië | ||
N-284 | 8972 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-285 | 8973 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-286 | 8974 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-287 | 8975 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-288 | 8976 | maart 1959 | maart 1963 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |
N-289 | 8977 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-290 | 8978 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-291 | 8979 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-292 | 8980 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt | |||
N-293 | 8981 | apr 1959 | jul 1963 | Gebouwd door Fokker. Gesloopt |
Opmerking: soms werd in de beschildering de "1" weggelaten van de N-1xx serie
.
Registratiegegevens Hawker Hunter T.mk.7 trainer: | |||||
Registratie | Engelse Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
N-301 | juli 1958 | aug 1968 | Naar Abu Dhabi als 712?? |
||
N-302 | 41H-694510 | Naar Denemarken als ET-273 ; later naar UK | |||
N-303 | Naar Singapore als T.mk75 500 ; warbird ? | ||||
N-304 | Naar Singapore als T.mk75 504 | ||||
N-305 | 41H-693457 | sept 1967 | Naar MLM Soesterberg; depot NMM. |
||
N-306 | 11-08-1966 | Afgeschreven ongeval Leerdam | |||
N-307 | 41H-693749 | dec 1967 | Naar Denemarken als ET-274 , later Jordanië? warbird ? | ||
N-308 | Gesloopt | ||||
N-309 | 1959 | 27-07-1959 | Afgeschreven ongeval Nieuwkoop | ||
N-310 | Gesloopt | ||||
N-311 | XM117 | Gesloopt | |||
N-312 | XM118 | 1968 | Naar Abu Dhabi als 711 | ||
N-313 | XM119 | 41H/695335 | Naar Zwitserland als J-4127 | ||
N-314 | XM120 | 41H/695336 | Gesloopt | ||
N-315 | XM121 | 41H/695337 | 1965 | Werd gekanibaliseerd voor onderdelen NLR Hunter | |
N-316 | XM122 | 41H-695338 | Naar Quatar als QA13 | ||
N-317 | XM123 | 41H/695339 | Naar G-9-164 | ||
N-318 | XM124 | 41H/695340 | maart 1965 | Naar Zwitserland als J-4128 | |
N-319 | XM125 | maart 1965 | Naar Singapore als 514 (later naar HongKong?) | ||
N-320 | XM126 | 41H-695342 | 1959 | juni 1965 | Was gecamoufleerd; Na te koop stelling en opslag UK, uiteindelijk in dienst begin 1966 bij het NLR als PH-NLH; uit dienst daar januari 1980; verkocht Staravia U.K |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. , [B32] KLu.regis. van Coen van den Heuvel van FLASH luchtvaartwinkel , [B5] Luchtv.kennis 1971-5
Bij de Dutch Hawker Hunter Foundation vloog enige jaren een Hunter T.8C met nep regi N-321. (deze vloog al een tijd niet meer en wordt weggedaan). Daarvoor komt in de loop van 2021 een Hunter tweezitter mk.68 vanuit Zwitserland (ex- J-4205) die gaat vliegen bij de Dutch Hawker Hunter Foundation in een KLu schema met nep regi N-322.
Inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W. Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)