IPMS Nederland

4. MLD Hawker Sea Fury

Cat 4. MLD

 MLD 48 stuks:  
 Sea Fury F.mk.50:  10 stuks ,  kenmerken J10-1  t/m J10-10  
 F.mk.60: 13 stuks, kenmerken J10-11 t/m J10-22  
 Sea Fury mk 11 (FB.mk.51): 25 stuks,  kenmerken   F6-23 t/m F6-47  

 Latere kenmerken  10-1 t/m 10-48 en 6-1 t.m 6-48  
 Ingezet van 1948-1956 door MLD;  

Voor de Nederlandse MLD was heropbouw na de Tweede Wereldoorlog voorzien en gezien de nauwe banden met Engeland was ook de Sea Fury gewenst. Oorspronkelijk waren er ambitieuze plannen bij de MLD maar vanwege geldgebrek werden deze beperkt tot de aanschaf van minder toestellen. In juli 1946 was er vliegdemo op vliegveld Valkenburg, en het resultaat was dat in oktober 1946 een contract werd afgesloten voor een eerste bestelling van 10 Sea Fury F mk.50 jager toestellen. Deze was vrijwel identiek aan de Royal Navy F mk.X en uitgerust met een Centaurus 18 motor met vijfbladige propeller. Met registraties J1-J10 werden deze afgeleverd april/mei 1948.  Uiteraard moesten er ook vliegers worden opgeleid in Engeland en dit gaf wat vertraging. Er waren meer toestellen dan vliegers!  Het duurde dan ook geruime tijd voordat alle MLD toestellen operationeel waren. In eerste instantie vloog de Sea Fury alleen bij het GVO (Groep Vlieg Opleiding) vanaf Valkenburg. In de loop van 1950 was het aantal vliegers groot genoeg om Vliegtuigsquadron (VSQ) 860 weer operationeel te maken. Daarbij werd het GVO opgeheven en werden de Sea Furies ook aan VSQ 3 toegewezen, dat nu voor de opleiding ging zorgdragen.

Vanuit de Engelse Royal Navy was ook behoefte aan een fighter-bomber (FB) waarbij ophangpunten onder de vleugel werden aangebracht. Deze versie FB.mk.XI leek sterk op de F.mk.X en kon worden voorzien van rocket assisted take-off RATOG raketten onder de romp. Ook de MLD had er belangstelling voor, en begin 1950 kwam een vervolgorder voor 12 stuks als versie FB.mk.60. Deze werden mei-juli 1950 afgeleverd.  

Tegelijk werd het eerste Sea Fury no.860 squadron operationeel. In juli 1950 kwamen de eerste Sea Fury toestellen aan boord bij het Koninklijke Marine vliegdekschip Hr.Ms Karel Doorman. De Sea Furies en de Doorman voerden diverse "cruises" uit naar bijvoorbeeld de Middelandse Zee, Noordzee en ook naar de West. Vanaf 1950 werd gekozen voor de Amerikaanse deklandings-systematiek.  

Het gebeurde vaak dat de Karel Doorman in onderhoud lag, en dat duurde soms wel een langere tijd (1951, 1953). Bij diverse gelegenheden werden de MLD toestellen dan ook veelvuldig (tijdelijk) in Engeland gestationeerd om te oefenen en ook aan boord van Engelse vliegdekschepen werden dan deklandingen geoefend.  

Voor standaardisatie werden ook de oorspronkelijke F.mk.50 toestellen in de loop van 1951 omgebouwd bij Hawker. Bij Fokker werden vanaf juli 1951 ook Sea Fury FB.mk.51 toestellen in licentie gebouwd maar er waren nogal wat opstartproblemen. Dit bleef dan ook beperkt. Tijdens de operaties gebeurden er natuurlijk wel ongevallen ook bij deklandingen maar over het algemeen voldeed het type.  

In mei 1953 was ook de formatie van een demoteam de "Aerobats" dat ongeveer een jaar vliegdemo's gaf.

Vanaf mid 1956 volgde uitdienststelling van de Sea Fury bij de MLD. 

( Tekst van M. de Vreeze met bijdrage van P.J.A. Booij )


 

hawker-seafury-mdv-a2                                                                                                      
Sea Fury zo te zien bij de Hawker fabriek in het eerste MLD schema (a)  . Foto: archief M. de Vreeze (used with permission)
(er vloog in de jaren vijftig in Engeland een Sea Fury rond met een heel raar blauw MLD schema ; dit was een vliegshow kist met dus een verkeerd schema)  

hawker-seafury-mdv-fl                                                                                                      
Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

hawker-seafury-sweers1-arch                                                                
Sea Fury komende uit de hangaar van de Karel Doorman. Foto: Collectie J. Sweers  (used with permission)

hawker-seafury-mdv-arc5                                                                             
Sea Fury op Valkenburg met de vleugels opgevouwen. Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

hawkerseafury-643-wj-author

Foto:  W.Jonker (used with permission)

hawker seafury lvk 1 goth auth

Foto: dhr.  F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

hawker seafury lvk 2 pieters auth

Foto: dhr. Pieters  via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

hawker seafury lvk 3

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

hawker seafury lvk 4

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

hawker seafury lvk 5

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

hawker seafury lvk 6

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Overdracht eerste kist. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk.50 in eerste grijze schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Deze Sea Fury heeft tijdelijk een "engelse vleugel geleend" met roundel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

FB.mk 60 onderaanzicht. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Optreden demoteam 860 squadron. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk.51 klaar voor de landing. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Barrier crash. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Aparte foto met grijpen van de remkabel op dek. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Hier zijn de optionele startraketten te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Vleugel opgevouwen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Motorkap open. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

 

Registratiegegevens:
Registratie Tweede Registratie Engelse Registratie regi Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
10-1 J-1 12-04-1948 27-07-1950 Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). had nog DSG schema bij aflevering; na ongeval Marinevliegkamp Valkenburg  afgeschreven. J-1
10-2 6-2 J-2 12-04-1948 26-01-1957 Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). In 1951 bij Hawker verbouwd tot FB.Mk.60, de exportversie van de FB.Mk.11;  Gesloopt.
10-3 6-3 J-3 12-04-1948 12-03-1956
Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). In 1951 bij Hawker verbouwd tot FB.Mk.60, de exportversie van de FB.Mk.11. Gesloopt
10-4 6-4 J-4 21-04-1948 08-06-1956 Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). In 1951 bij Hawker verbouwd tot FB.Mk.60, de exportversie van de FB.Mk.11. Buiten dienst gesteld juni 1956 en in 1959 verkocht aan de Fa. Akersloot te Zandvoort.
10-5 6-5 J-5 21-04-1948 01-04-1955 Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). In 1951 bij Hawker verbouwd tot FB.Mk.60, de exportversie van de FB.Mk.11. Gesloopt
10-6 6-6 J-6 21-04-1948 11-6-1952 Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). In 1951 bij Hawker verbouwd tot FB.Mk.60, de exportversie van de FB.Mk.11. In zee vanaf Karel Doorman en afgeschreven.
10-7 6-7 J-7 21-05-1948 20-4-1956 Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). In 1951 bij Hawker verbouwd tot FB.Mk.60, de exportversie van de FB.Mk.11. Na ongeval afgeschreven
10-8 6-8 J-8 26-06-1948 24-10-1955 Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). In 1951 bij Hawker verbouwd tot FB.Mk.60, de exportversie van de FB.Mk.11. Na ongeval start Marinevliegkamp Valkenburg afgeschreven
10-9 6-9 J-9 14-05-1948 14-04-1954 Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). In 1951 bij Hawker verbouwd tot FB.Mk.60, de exportversie van de FB.Mk.11.  Botsing KLu Thunderjet K-103 bij Lisse en afgeschreven
10-10 J-10 25-05-1948 04-01-1956 Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). J-10. Gesloopt
10-11 VX712 J-11 12-05-1950 23-01-1957 Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Gesloopt.
10-12 6-12 VX713 J-12 12-05-1950 27-02-1952 Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Na ongeval 31-08-1951 in Engeland nabij Port Isaac afgeschreven.
10-13 6-13 VX714 J-13 12-05-1950 juni 1956 Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Buiten dienst gesteld april 1957 en in 1959 verkocht aan de Fa.  Akersloot, Zandvoort.
10-14 6-14 VX715 J-14 12-05-1950 januari 1956 Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Buiten dienst gesteld en januari 1959  voor instructiedoeleinden naar HTS Haarlem.
10-15 6-15
VX716 J-15 12-05-1950 12-01-1951 Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). In zee bij Noordwijk en afgeschreven
10-16 6-16 VX717 J-16 12-05-1950 mei 1956 Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Buiten dienst gesteld en in 1959 verkocht aan de Fa.  Akersloot, Zandvoort.
10-17 6-17 VX718 J-17 20-07-1950 25-05-1956 Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). November 1951 beschadigd a/b HMS Indomitable en hersteld; buiten dienst gesteld mei 1956 en gesloopt
10-18 6-18 VX719 J-18 20-07-1950 09-08-1956 Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Gebruikt brandweeroefeningen Valkenburg
10-19 6-19 VX744 J-19 20-07-1950 13-06-1956 Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Buiten dienst gesteld en in 1959 verkocht aan de Fa.  Akersloot, Zandvoort.
6-30 F-30 6297 05-11-1951 02-12-1956 Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt
6-31 F-31 6298 07-12-1951 17-02-1954 Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd; in zee vanaf Karel Doorman en afgeschreven
6-32 F-32 6299 05-11-1951 13-03-1953 Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Na ongeval op HMS Theseus afgeschreven.
6-33 F-33 6300 07-12-1951 14-09-1954 Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd; Na ongeval op Karel Doorman afgeschreven
6-34 F-34 6301 30-11-1951 02-12-1956 Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt
6-35 F-35 6302 07-12-1951 15-05-1956 Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Buiten dienst en bestemd voor museum. Later verkocht naar buitenland (of geruild??)
6-36 F-36 6303 07-12-1951 08-03-1955 Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt
6-37 F-37 6304 07-12-1951 05-02-1954 Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd; In zee na start Karel Doorman en afgeschreven
6-38 F-38 6305 07-12-1951 03-01-1956 Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Ook door Aerobats demoteam  gebruikt. Gesloopt
6-39 F-39 6306 07-12-1951 15-06-1955 Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt
6-40 F-40 6307 07-12-1951 29-09-1955 Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt
6-41 F-41 6308 30-01-1952 26-07-1955 Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd; Verbrand op Marine Vliegkamp Valkenburg en afgeschreven
6-42 F-42 6309 06-08-1951 01-07-1955 Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt
6-43 F-43 6310 03-01-1952 22-06-1956 Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Buiten dienst gesteld en in 1959 naar TH Delft. Later in 1971 naar Avio(r)dome en nog later bij MLM tentoongesteld.
6-44 F-44 6311 08-02-1952 24-01-1957 Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt
6-45 F-45 6312 08-02-1952 31-08-1955 Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt
6-46 FR-46 6313 25-02-1952 31-08-1953 Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd; ook bij Aerobats demoteam; Na deklanding ongeval Karel Doorman afgeschreven.
6-47 F-47 6314 08-02-1952 01-12-1955 Type: Sea Fury FB.MK.51. F-47. Door Fokker gebouwd. Gesloopt
10-20 6-20 VX745 J-20 20-07-1950 13-06-1956 Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Gebruikt brandweeroefeningen Valkenburg
10-21 6-21 VX746 J-21 20-07-1950 23-01-1957 Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Gesloopt.
10-22 6-22 VX747 J-22 20-07-1950 12-03-1956 Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Buiten dienst gesteld en in 1959 verkocht aan de Fa.  Akersloot, Zandvoort.
6-23 F-23 6290 04-07-1951 09-04-1954 Type: Sea Fury FB.MK.51. (waarschijnlijk uit door Fairey geleverde onderdelen) door Fokker gebouwd. Gesloopt.
6-24 VX748 F-24 6291 04-07-1951 04-03-1955 Type: Sea Fury FB.MK.51. (waarschijnlijk uit door Fairey geleverde onderdelen) door Fokker gebouwd;  Na ongeval bij Malta afgeschreven
6-25 F-25 6292 04-07-1951 19-05-1953 Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd; na botsing met F-18/16-28 nabij Rhydwen in Wales afgeschreven.
6-26 F-26 6293 21-09-1951 11-05-1956 Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt
6-27 F-27 6294 21-09-1951 03-09-1953 Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd; na ongeval HMS Illustrious  in brand en afgeschreven; wrak jaren later schijnt opgedoken te zijn....
6-28 F-28 6295 21-09-1951 19-05-1953 Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd; Na botsing met F-25 nabij Rhydwen in Wales afgeschreven.
6-29 F-29 6296 05-11-1951 02-12-1956 Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt

  Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B1] MIP 1973-2

  

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)