.
Fabriek | Hawker |
Vliegtuig | Hurricane |
Type-aanduiding | mk. II a/b |
Cat 5 -- totaal 12 + 17 + 10 stuks |
Informatie:
Beroemde Britse Hawker jager uit de slag om Engeland. Na specificatie F36/34 vloog eind 1935 een eerste prototype met een RR Merlin C motor van 1025pk. Het had prima prestaties en er volgden veel toestellen in diverse sub-types. De romp was staalbuis met linnen en deel plaatmateriaal en eerst houten (maar later na 1939 metalen) vleugels. Tijdens de Battle of Britain waren zo'n 1700 Hurricanes in dienst bij de RAF.
De Hurricane mk.2 had de Rolls Royce Merlin XX 1280 pk motor en had versterkingen ten opzichte van de mk.1.
Spanwijdte: 12,19 m
Lengte: 9,80 m
Leeggewicht: 2500 mkg
Maximum startgewicht: 3310 kg
Maximum snelheid: 545 km/u op hoogte
Bereik: 750 km
8x 7,7mm mitrailleurs
Literatuur (met focus op Nederland): | |||
Militaire luchtvaart in Nederlands-Indie | H. Hooftman | pag. 43-14 | Europese Bibliotheek; Zaltbommel |
De Luchtstrijd om Indie | Boer e.a. | p. 136-139, 162-164, 171-174, 221-225, 332. | Unieboek; Houten, 1990 |
40 Jaar luchtvaart in Indie | G. Casius, Th. Postma, | p. 61, 82-83, 152. | De Alk; Alkmaar 1989 |
De Militaire Luchtvaart in Nederlands-Indie | B. van der Klaauw, B.M. Rijnhout | p. 23-24. | De Bataafsche Leeuw; Amsterdam 1987 |
KNIL Nationaliteitskenmerken (artikel) | M. Schep | 'Modelbouw In Plastic'; jaargang 1984, nr. 2, p. 26-29 | IPMS Nederland |
De Luchtoorlog bij en boven Nederlands-Indie tot maart 1942, dl 8 en 9; | C.R. Patist, m.m.v. Sectie Militaire Luchtvaart Historie | Stabelan, jrg. n.b. | Defensie voorlichting |
.
Websites: |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze