Cat 4. MLD
MLD 48 stuks:
Sea Fury F.mk.50: 10 stuks , kenmerken J10-1 t/m J10-10
F.mk.60: 13 stuks, kenmerken J10-11 t/m J10-22
Sea Fury mk 11 (FB.mk.51): 25 stuks, kenmerken F6-23 t/m F6-47
Latere kenmerken 10-1 t/m 10-48 en 6-1 t.m 6-48
Ingezet van 1948-1956 door MLD;
Voor de Nederlandse MLD was heropbouw na de Tweede Wereldoorlog voorzien en gezien de nauwe banden met Engeland was ook de Sea Fury gewenst. Oorspronkelijk waren er ambitieuze plannen bij de MLD maar vanwege geldgebrek werden deze beperkt tot de aanschaf van minder toestellen. In juli 1946 was er vliegdemonstratie op vliegveld Valkenburg, en het resultaat was dat in oktober 1946 een contract werd afgesloten voor een eerste bestelling van 10 Sea Fury F mk.50 jager toestellen. Deze was vrijwel identiek aan de Royal Navy F mk.X en uitgerust met een Centaurus 18 motor met vijfbladige propeller. Met registraties J1-J10 werden deze afgeleverd april/mei 1948. Uiteraard moesten er ook vliegers worden opgeleid in Engeland en dit gaf wat vertraging. Er waren meer toestellen dan vliegers! Het duurde dan ook geruime tijd voordat alle MLD toestellen operationeel waren. In eerste instantie vloog de Sea Fury alleen bij het GVO (Groep Vlieg Opleiding) vanaf Valkenburg. In de loop van 1950 was het aantal vliegers groot genoeg om Vliegtuigsquadron (VSQ) 860 weer operationeel te maken. Daarbij werd het GVO opgeheven en werden de Sea Furies ook aan VSQ 3 toegewezen, dat nu voor de opleiding ging zorg dragen.
Vanuit de Engelse Royal Navy was ook behoefte aan een fighter-bomber (FB) waarbij ophangpunten onder de vleugel werden aangebracht. Deze versie FB.mk.XI leek sterk op de F.mk.X en kon worden voorzien van rocket assisted take-off RATOG raketten onder de romp. Ook de MLD had er belangstelling voor, en begin 1950 kwam een vervolgorder voor 12 stuks als versie FB.mk.60. Deze werden mei-juli 1950 afgeleverd.
Tegelijk werd het eerste Sea Fury no.860 squadron operationeel. In juli 1950 kwamen de eerste Sea Fury toestellen aan boord bij het Koninklijke Marine vliegdekschip Hr.Ms Karel Doorman. De Sea Furies en de Doorman voerden diverse "cruises" uit naar bijvoorbeeld de Middellandse Zee, Noordzee en ook naar de West. Vanaf 1950 werd gekozen voor de Amerikaanse deklandings-systematiek.
Het gebeurde vaak dat de Karel Doorman in onderhoud lag, en dat duurde soms wel een langere tijd (1951, 1953). Bij diverse gelegenheden werden de MLD toestellen dan ook veelvuldig (tijdelijk) in Engeland gestationeerd om te oefenen en ook aan boord van Engelse vliegdekschepen werden dan deklandingen geoefend.
Voor standaardisatie werden ook de oorspronkelijke F.mk.50 toestellen in de loop van 1951 omgebouwd bij Hawker. Bij Fokker werden vanaf juli 1951 ook Sea Fury FB.mk.51 toestellen in licentie gebouwd maar er waren nogal wat opstartproblemen. Dit bleef dan ook beperkt. Tijdens de operaties gebeurden er natuurlijk wel ongevallen ook bij deklandingen maar over het algemeen voldeed het type.
In mei 1953 was ook de formatie van een demoteam de "Aerobats" dat ongeveer een jaar vliegdemo's gaf.
Vanaf mid 1956 volgde uit dienst stelling van de Sea Fury bij de MLD.
( Tekst van M. de Vreeze met bijdrage van P.J.A. Booij )
Sea Fury komende uit de hangaar van de Karel Doorman. Foto: Collectie J. Sweers (used with permission)
Foto: W.Jonker (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. Pieters via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||||
Registratie | Tweede Registratie | Engelse Registratie | regi | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
10-1 | J-1 | 12-04-1948 | 27-07-1950 | Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). had nog DSG schema bij aflevering; na ongeval Marinevliegkamp Valkenburg afgeschreven. J-1 | |||
10-2 | 6-2 | J-2 | 12-04-1948 | 26-01-1957 | Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). In 1951 bij Hawker verbouwd tot FB.Mk.60, de exportversie van de FB.Mk.11; Gesloopt. | ||
10-3 | 6-3 | J-3 | 12-04-1948 | 12-03-1956 |
Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). In 1951 bij Hawker verbouwd tot FB.Mk.60, de exportversie van de FB.Mk.11. Gesloopt | ||
10-4 | 6-4 | J-4 | 21-04-1948 | 08-06-1956 | Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). In 1951 bij Hawker verbouwd tot FB.Mk.60, de exportversie van de FB.Mk.11. Buiten dienst gesteld juni 1956 en in 1959 verkocht aan de Fa. Akersloot te Zandvoort. | ||
10-5 | 6-5 | J-5 | 21-04-1948 | 01-04-1955 | Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). In 1951 bij Hawker verbouwd tot FB.Mk.60, de exportversie van de FB.Mk.11. Gesloopt | ||
10-6 | 6-6 | J-6 | 21-04-1948 | 11-6-1952 | Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). In 1951 bij Hawker verbouwd tot FB.Mk.60, de exportversie van de FB.Mk.11. In zee vanaf Karel Doorman en afgeschreven. | ||
10-7 | 6-7 | J-7 | 21-05-1948 | 20-4-1956 | Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). In 1951 bij Hawker verbouwd tot FB.Mk.60, de exportversie van de FB.Mk.11. Na ongeval afgeschreven | ||
10-8 | 6-8 | J-8 | 26-06-1948 | 24-10-1955 | Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). In 1951 bij Hawker verbouwd tot FB.Mk.60, de exportversie van de FB.Mk.11. Na ongeval start Marinevliegkamp Valkenburg afgeschreven | ||
10-9 | 6-9 | J-9 | 14-05-1948 | 14-04-1954 | Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). In 1951 bij Hawker verbouwd tot FB.Mk.60, de exportversie van de FB.Mk.11. Botsing KLu Thunderjet K-103 bij Lisse en afgeschreven | ||
10-10 | J-10 | 25-05-1948 | 04-01-1956 | Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). J-10. Gesloopt | |||
10-11 | VX712 | J-11 | 12-05-1950 | 23-01-1957 | Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Gesloopt. | ||
10-12 | 6-12 | VX713 | J-12 | 12-05-1950 | 27-02-1952 | Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Na ongeval 31-08-1951 in Engeland nabij Port Isaac afgeschreven. | |
10-13 | 6-13 | VX714 | J-13 | 12-05-1950 | juni 1956 | Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Buiten dienst gesteld april 1957 en in 1959 verkocht aan de Fa. Akersloot, Zandvoort. | |
10-14 | 6-14 | VX715 | J-14 | 12-05-1950 | januari 1956 | Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Buiten dienst gesteld en januari 1959 voor instructiedoeleinden naar HTS Haarlem. | |
10-15 | 6-15 |
VX716 | J-15 | 12-05-1950 | 12-01-1951 | Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). In zee bij Noordwijk en afgeschreven | |
10-16 | 6-16 | VX717 | J-16 | 12-05-1950 | mei 1956 | Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Buiten dienst gesteld en in 1959 verkocht aan de Fa. Akersloot, Zandvoort. | |
10-17 | 6-17 | VX718 | J-17 | 20-07-1950 | 25-05-1956 | Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). November 1951 beschadigd a/b HMS Indomitable en hersteld; buiten dienst gesteld mei 1956 en gesloopt | |
10-18 | 6-18 | VX719 | J-18 | 20-07-1950 | 09-08-1956 | Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Gebruikt brandweeroefeningen Valkenburg | |
10-19 | 6-19 | VX744 | J-19 | 20-07-1950 | 13-06-1956 | Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Buiten dienst gesteld en in 1959 verkocht aan de Fa. Akersloot, Zandvoort. | |
6-30 | F-30 | 6297 | 05-11-1951 | 02-12-1956 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt | ||
6-31 | F-31 | 6298 | 07-12-1951 | 17-02-1954 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd; in zee vanaf Karel Doorman en afgeschreven | ||
6-32 | F-32 | 6299 | 05-11-1951 | 13-03-1953 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Na ongeval op HMS Theseus afgeschreven. | ||
6-33 | F-33 | 6300 | 07-12-1951 | 14-09-1954 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd; Na ongeval op Karel Doorman afgeschreven | ||
6-34 | F-34 | 6301 | 30-11-1951 | 02-12-1956 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt | ||
6-35 | F-35 | 6302 | 07-12-1951 | 15-05-1956 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Buiten dienst en bestemd voor museum. Later verkocht naar buitenland (of geruild??) | ||
6-36 | F-36 | 6303 | 07-12-1951 | 08-03-1955 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt | ||
6-37 | F-37 | 6304 | 07-12-1951 | 05-02-1954 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd; In zee na start Karel Doorman en afgeschreven | ||
6-38 | F-38 | 6305 | 07-12-1951 | 03-01-1956 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Ook door Aerobats demoteam gebruikt. Gesloopt | ||
6-39 | F-39 | 6306 | 07-12-1951 | 15-06-1955 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt | ||
6-40 | F-40 | 6307 | 07-12-1951 | 29-09-1955 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt | ||
6-41 | F-41 | 6308 | 30-01-1952 | 26-07-1955 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd; Verbrand op Marine Vliegkamp Valkenburg en afgeschreven | ||
6-42 | F-42 | 6309 | 06-08-1951 | 01-07-1955 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt | ||
6-43 | F-43 | 6310 | 03-01-1952 | 22-06-1956 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Buiten dienst gesteld en in 1959 naar TH Delft. Later in 1971 naar Avio(r)dome en nog later bij MLM tentoongesteld. | ||
6-44 | F-44 | 6311 | 08-02-1952 | 24-01-1957 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt | ||
6-45 | F-45 | 6312 | 08-02-1952 | 31-08-1955 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt | ||
6-46 | FR-46 | 6313 | 25-02-1952 | 31-08-1953 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd; ook bij Aerobats demoteam; Na deklanding ongeval Karel Doorman afgeschreven. | ||
6-47 | F-47 | 6314 | 08-02-1952 | 01-12-1955 | Type: Sea Fury FB.MK.51. F-47. Door Fokker gebouwd. Gesloopt | ||
10-20 | 6-20 | VX745 | J-20 | 20-07-1950 | 13-06-1956 | Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Gebruikt brandweeroefeningen Valkenburg | |
10-21 | 6-21 | VX746 | J-21 | 20-07-1950 | 23-01-1957 | Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Gesloopt. | |
10-22 | 6-22 | VX747 | J-22 | 20-07-1950 | 12-03-1956 | Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Buiten dienst gesteld en in 1959 verkocht aan de Fa. Akersloot, Zandvoort. | |
6-23 | F-23 | 6290 | 04-07-1951 | 09-04-1954 | Type: Sea Fury FB.MK.51. (waarschijnlijk uit door Fairey geleverde onderdelen) door Fokker gebouwd. Gesloopt. | ||
6-24 | VX748 | F-24 | 6291 | 04-07-1951 | 04-03-1955 | Type: Sea Fury FB.MK.51. (waarschijnlijk uit door Fairey geleverde onderdelen) door Fokker gebouwd; Na ongeval bij Malta afgeschreven | |
6-25 | F-25 | 6292 | 04-07-1951 | 19-05-1953 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd; na botsing met F-18/16-28 nabij Rhydwen in Wales afgeschreven. | ||
6-26 | F-26 | 6293 | 21-09-1951 | 11-05-1956 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt | ||
6-27 | F-27 | 6294 | 21-09-1951 | 03-09-1953 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd; na ongeval HMS Illustrious in brand en afgeschreven; wrak jaren later schijnt opgedoken te zijn.... | ||
6-28 | F-28 | 6295 | 21-09-1951 | 19-05-1953 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd; Na botsing met F-25 nabij Rhydwen in Wales afgeschreven. | ||
6-29 | F-29 | 6296 | 05-11-1951 | 02-12-1956 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B1] MIP 1973-2
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)