.
Fabriek | Hawker |
Vliegtuig | Sea Fury |
Type-aanduiding | mk. 50/51/60 |
Cat 4 -- totaal 48 stuks |
Informatie:
Ontwikkeld reeds in de Tweede Wereldoorlog als jager-bommenwerper door Hawker uit Engeland voor zowel RAF als Royal Navy. Er werden zes Fury prototypen besteld die zouden gaan vliegen met twee versies van de Bristol Centaurus stermotor en met de Rolls-Royce Griffon lijnmotor. Met beide motortypen werd de eerste vlucht gemaakt in 1944. Eerste vlucht van de Marine versie, de Sea Fury, was februari 1945 als Sea Fury Mk.X. De RAF zag af van verdere bestelling van de Fury maar Engelse Fleet Air Arm (FAA) had nog steeds behoefte aan dit type ook voor gebruik vanaf vliegdekschepen. De eerste productie kist vloog september 1946 en er volgden beproevingen vanaf o.a het vliegdekschip HMS Victorious. Uiteindelijk werden er aan de FAA meer dan 600 toestellen afgeleverd tot 1952. De Sea Furies werden ook ingezet in de Korea oorlog als jachtbommenwerper. Er werd ook een tweezits trainerversie gebouwd die ook als doelsleper fungeerden. De Sea Fury was zeer snel en bleek een uitstekend vliegtuig.
Gegevens:
Lengte: 10,56 m
Spanwijdte: 11,69 m
Bristol Centaurus XVIII zuiger-stermotor met 18 cilinders en 2480 pk
Vijfbladige Rotol propeller
Gewicht: leeg 3650 kg tot 4100 kg , maximaal 5450 kg
Snelheid: maximaal 740 km/u op hoogte
Vliegbereik: 1125 km tot 1674 km met drop tanks
Plafond: 10900 m
Bewapening: 4 x 20 mm Hispano 5 kanonnen en zonodig 900 kg aan bommen max 900 kg en/of 12x 3inch raketten.
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic | 1973-2 | IPMS Nederland | ||
Modelbouw in Plastic | M. de Wit | 2008-3 | over Trumpeter model | IPMS Nederland |
Sea Fury (bij MLD) | Nico Geldhof en Luuk Boerman | no.3 | bij de MLD | Dutch Profile 3 |
.
Websites: |
IPMS NL Walkaround op deze website.... |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze