INFO Hiller H-23 Raven
- 2078
.
Fabriek | Hiller |
Vliegtuig | Raven |
Type-aanduiding | UH-23 / OH-23 |
Cat 3 -- totaal 36 stuks |
H-23 B/C |
Informatie:
Lichte helicopter van vlak na de oorlog rond 1948 van Hiller ontwikkeld uit model 360. De civiele aanduiding was H-12. De Amerikaanse Army en Navy gebruikten talloze Hillers met aanduiding H-23 Raven. De H-23A was een tweepersoons ambulance versie met twee externe brancards en een Franklin 180 pk motor. De H-23B kreeg een ski met kleine wielen; sommigen kregen later de sterkere 250 pk Lycoming O-540 motor.
De H-23C was identiek aan de H-23B , maar was een driezitter en had een grotere bolle cockpitkap uit een stuk gemaakt. De H-23D was een driezitter trainer, ook met de Lycoming VO-540 en verbeterde transmissie en betere rotor. De H-23F was een vierpersoons toestel met een 305 pk Lycoming VO-540-A1B motor.
Er werden meer dan duizend Hillers geproduceerd.
Gegevens (H-23B):
Lengte: 8,74 m
Diameter rotor: 10,66 m
Hoogte: 2,68 m
1x Franklin 6V4 motor van circa 180 pk (deze motor was vrij zwak voor zijn taak) of Lycoming H10 van 180 pk
Snelheid maximaal zo'n 150 km/u
Vliegbereik: 225 km
Plafond: 3.500 m
De H-23C was een driezitter met bolle cockpitkap;
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic | . | 2008-1 | Wilko Jonker en Jan Brussaard | IPMS Nederland |
.
Websites:
|
-- IPMS NL Walkaround OH-23 op deze site |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. KLu Hiller H-23 Raven
- 2607
Cat 3. KLu
De Hiller toestellen (van het type H-23B en 1 exemplaar H-23C) werden onder MDAP-voorwaarden aan Nederland geleverd. Het waren de eerste helicopters van de Koninklijke Luchtmacht. De helikopter was natuurlijk een nieuw soort toestel voor de KLu dus werden de vliegers opgeleid in de Verenigde Staten bij de Hiller fabriek.
De eerste H-23B toestellen kwamen in juni 1955 bij de KLu in dienst, te beginnen bij 298 squadron. De toestellen werden ingezet bij de Groep Lichte Vliegtuigen (GPLV) waarbij de Koninklijke Luchtmacht de vliegers leverde en de kisten onderhield en de landmacht waarnemers leverde voor de operaties. De tweede serie van zo'n 20 stuks kwam pas in 1958.
De toestellen voerden aanvankelijk squadronregistraties, totdat die in 1959 werden afgeschaft. De H-23B toestellen waren tweezitters maar bij warm weer bleek al te zeer het lage motorvermogen. Ook konden er twee brancards aan de cockpit worden bevestigd. Voor de search en rescue taak waar de heli lang stil moest hangen waren ze ongeschikt.
In mei 1959 kwam nog een extra toestel, een driezits H-23C, met registratie O-36. Deze week af van de eerder geleverde H-23B en 1 man extra meenemen.
Twee Hillers (O-19 en O-22) werden eind 1959 kort uitgeleend aan de MLD.
De Hillers vlogen van 1955 tot 1965 bij de KLu bij o.a 298, 299 en 300 squadrons, waarna het type werd vervangen door de Alouette III. De meesten gingen retour USA omdat ze Amerikaans eigendom waren.
de latere "O-4", een H-23B met de vlakke cockpitkap welke goed is te zien. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
UH-23B van de KLu . Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
de enige "H-23C" Hiller O-36 van de KLu zoals gezien in het MLM. De diverse details zijn goed zichtbaar en deze versie wijkt af vanwege een bolle cockpitkap en andere afwijkende details. Foto: W.Jonker (used with permission)
Registratiegegevens: |
Registratie | US Fiscal Year-nr. | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
O-1 | 54-2935 | 729 | jun 1955 | april 1965 | 8A-201; naar N7299 |
O-2 | 54-2936 | 730 | jun 1955 | 8A-205; naar D-HAMU | |
O-3 | 54-2937 | 731 | jun 1955 | 8A-203; naar N42937 | |
O-4 | 54-2938 | 732 | jun 1955 | 1965 | 8A-206; Buiten dienst 1965 |
O-5 | 54-2939 | 733 | jun 1955 | 8A-204; naar N8505 | |
O-6 | 54-2940 | 734 | jun 1955 | 1965 | 8A-200; Buiten dienst 1965 |
O-7 | 54-2941 | 735 | jun 1955 | 8A-202; naar N8506 | |
O-8 | 54-2942 | 736 | okt 1955 | jun 1965 | 8A-207; Naar G-AYCI |
O-9 | 54-2943 | 737 | okt 1955 | 1966 | 8A-208; Buiten dienst 1966 |
O-10 | 54-2944 | 738 | sep 1955 | 21-03-1958 | 8A-209; Afgeschreven ongeval Hoenderloo |
O-11 | 54-2945 | 739 | okt 1955 | 8A-210; naar D-HFNA | |
O-12 | 54-2946 | 740 | sep 1955 | 1965 | 8A-211; naar Turkije medio 1965 |
O-13 | 54-2947 | 741 | sep 1955 | apr 1965 | 8A-212; restanten naar USAFE disposal Soesterberg |
O-14 | 54-2948 | 742 | okt 1955 | 28-03-1956 | 8A-213; Afgeschreven ongeval Stroe |
O-15 | 54-2949 | 743 | dec 1955 | 8A-214; naar N8507 | |
O-16 | 54-862 | 675 | nov 1958 | 1965 | werd N43677 |
O-17 | 54-863 | 676 | nov 1958 | werd N8504 | |
O-18 | 54-864 | 677 | nov 1958 | Buiten dienst 1965; Fort Rucker USA | |
O-19 | 54-865 | 678 | nov 1958 | ook eind 1959 kort uitgeleend aan de MLD ; naar N 9885 | |
O-20 | 54-866 | 679 | jan 1957 | 1965 | 8A-218; Buiten dienst 1965; Fort Rucker USA |
O-21 | 54-867 | 681 | nov 1958 | naar N8503, D-HGAG | |
O-22 | 54-868 | 682 | dec 1958 | ook eind 1959 kort uitgeleend aan de MLD ; naar N4724, N25PC | |
O-23 | 54-869 | 683 | mrt 1957 | 8A-220; Naar OH-HHA | |
O-24 | 54-870 | 684 | nov 1958 | naar N4725 | |
O-25 | 54-871 | 685 | mei 1957 | 1965 | 8A-221; Buiten dienst 1965; Fort Rucker USA |
O-26 | 54-872 | 687 | nov 1958 | naar G-AYCH | |
O-27 | 54-873 | 688 | nov 1958 | 1965 | Buiten dienst 1965; Fort Rucker USA |
O-28 | 54-874 | 689 | okt 1958 | 1965 | Buiten dienst 1965 |
O-29 | 54-875 | 690 | dec 1958 | 1965 | Buiten dienst 1965 |
O-30 | 54-876 | 693 | dec 1958 | 1965 | Buiten dienst 1965; Fort Rucker USA |
O-31 | 54-877 | 694 | jan 1957 | 8A-219; naar N4877A | |
O-32 | 51-16411 | 664 | mrt 1957 | 1965 | 8A-222; Buiten dienst 1965 |
O-33 | 51-16412 | 665 | apr 1956 | 1965 | 8A-216; Buiten dienst 1965; restanten naar USAFE disposal Soesterberg |
O-34 | 51-16413 | 666 | apr 1956 | 8A-217; Werd OH-HHB | |
O-35 | 51-16414 | 669 | jan 1956 | 1965 | 8A-215; naar G-AWKG; in Gent ? |
O-36 | 57-6521 | 937 | mei 1959 | mei 1965 | 8A-336; Afwijkend driezits type met grotere bolle hap, H-23C; bewaard MLM, nu NMM Soesterberg |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. KLu Hiller H-23 Raven (foto bijlage)
- 1541
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Hiller voor gewondentransport. Op de skids (het onderstel) werd aan beide zijden een brancarddrager met overkapping bevestigd. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
OH-23C met de bolle kap. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Instrumentenpaneel Hiller OH-23B. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Hiller H-23 Raven
- 1960
Modelbouw Hiller H-23
Modellen (type) | ? nooit gezien @ moeilijk te vinden | ? never seen @ hard to find |
1/72 | 1/48 | 1/32 |
LF Models UH-12B (PE7254) LF Models OH-21C (PE7256) (bolle kap) Special Hobby H-23C (bolle kap) . |
. |
. |
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first)
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | < K126> olive drab | overall, bij aflevering | |||
(b) | < K175> donkergroen ? | overall, meestal witte registraties; sommige toestellen voor opleiding voorzien van flourescerende vlakken |
|||
(c) |
< K175> donkergroen ? < K82 ?? > Khaki |
schema niet zeker |
MODELBOUW INFO
De 1/72 LF Models UH-12B kit heeft de vlakke meer gebruikelijke KLu cockpitkap en de LF Models OH-23C en Special Hobby kit de bolle kap van de enige "O-36".
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)