Cat 3. KLu

De Hiller toestellen (van het type H-23B en 1 exemplaar H-23C) werden onder MDAP-voorwaarden aan Nederland geleverd. Het waren de eerste helicopters van de Koninklijke Luchtmacht. De helikopter was natuurlijk een nieuw soort toestel voor de KLu dus werden de vliegers opgeleid in de Verenigde Staten bij de Hiller fabriek.

De eerste H-23B toestellen kwamen in juni 1955 bij de KLu in dienst, te beginnen bij 298 squadron. De toestellen werden ingezet bij de Groep Lichte Vliegtuigen (GPLV) waarbij de Koninklijke Luchtmacht de vliegers leverde en de kisten onderhield en de landmacht waarnemers leverde voor de operaties. De tweede serie van zo'n 20 stuks kwam pas in 1958.

De toestellen voerden aanvankelijk squadronregistraties, totdat die in 1959 werden afgeschaft. De H-23B toestellen waren tweezitters maar bij warm weer bleek al te zeer het lage motorvermogen. Ook konden er twee brancards aan de cockpit worden bevestigd. Voor de search en rescue taak waar de heli lang stil moest hangen waren ze ongeschikt. 

In mei 1959 kwam nog een extra toestel, een driezits H-23C, met registratie O-36. Deze week af van de eerder geleverde H-23B en 1 man extra meenemen.

Twee Hillers (O-19 en O-22) werden eind 1959 kort uitgeleend aan de MLD.  

De Hillers vlogen van 1955 tot 1965 bij de KLu bij o.a 298, 299 en 300 squadrons, waarna het type werd vervangen door de Alouette III. De meesten gingen retour USA omdat ze Amerikaans eigendom waren.

hiller oh23b klu auth

de latere "O-4", een H-23B met de vlakke cockpitkap welke goed is te zien.  Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

hiller-h23-2-mindef-archive

UH-23B van de KLu . Foto: Archief Ministerie van Defensie  (used with permission)

hiller oh23 lvk 3 goth auth

Foto: dhr.  F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)                                                                    
hiller-oh-23c-2-kwj-author
de enige "H-23C" Hiller O-36 van de KLu  zoals gezien in het MLM. De diverse details zijn goed zichtbaar en deze versie wijkt af vanwege een bolle cockpitkap en andere afwijkende details. Foto: W.Jonker (used with permission)


 

 

Registratiegegevens:
Registratie US Fiscal Year-nr. Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
O-1 54-2935 729 jun 1955 april 1965 8A-201; naar N7299
O-2 54-2936 730 jun 1955   8A-205; naar D-HAMU
O-3 54-2937 731 jun 1955   8A-203; naar N42937
O-4 54-2938 732 jun 1955 1965 8A-206; Buiten dienst 1965
O-5 54-2939 733 jun 1955   8A-204; naar N8505
O-6 54-2940 734 jun 1955 1965 8A-200; Buiten dienst 1965
O-7 54-2941 735 jun 1955   8A-202; naar N8506
O-8 54-2942 736 okt 1955 jun 1965 8A-207; Naar G-AYCI
O-9 54-2943 737 okt 1955 1966 8A-208; Buiten dienst 1966
O-10 54-2944 738 sep 1955 21-03-1958 8A-209; Afgeschreven ongeval Hoenderloo
O-11 54-2945 739 okt 1955   8A-210; naar D-HFNA
O-12 54-2946 740 sep 1955 1965 8A-211; naar Turkije medio 1965
O-13 54-2947 741 sep 1955 apr 1965 8A-212; restanten naar USAFE disposal Soesterberg
O-14 54-2948 742 okt 1955 28-03-1956 8A-213; Afgeschreven ongeval Stroe
O-15 54-2949 743 dec 1955   8A-214; naar N8507
O-16 54-862 675 nov 1958 1965 werd N43677
O-17 54-863 676 nov 1958   werd N8504
O-18 54-864 677 nov 1958   Buiten dienst 1965; Fort Rucker USA
O-19 54-865 678 nov 1958   ook eind 1959 kort uitgeleend aan de MLD ; naar N 9885
O-20 54-866 679 jan 1957 1965 8A-218; Buiten dienst 1965; Fort Rucker USA
O-21 54-867 681 nov 1958   naar N8503, D-HGAG
O-22 54-868 682 dec 1958   ook eind 1959 kort uitgeleend aan de MLD ; naar N4724, N25PC
O-23 54-869 683 mrt 1957   8A-220; Naar OH-HHA
O-24 54-870 684 nov 1958   naar N4725
O-25 54-871 685 mei 1957 1965 8A-221; Buiten dienst 1965; Fort Rucker USA
O-26 54-872 687 nov 1958   naar G-AYCH
O-27 54-873 688 nov 1958 1965 Buiten dienst 1965; Fort Rucker USA
O-28 54-874 689 okt 1958 1965 Buiten dienst 1965
O-29 54-875 690 dec 1958 1965 Buiten dienst 1965
O-30 54-876 693 dec 1958 1965 Buiten dienst 1965; Fort Rucker USA
O-31 54-877 694 jan 1957   8A-219; naar N4877A
O-32 51-16411 664 mrt 1957 1965 8A-222; Buiten dienst 1965
O-33 51-16412 665 apr 1956 1965 8A-216; Buiten dienst 1965; restanten naar USAFE disposal Soesterberg
O-34 51-16413 666 apr 1956   8A-217; Werd OH-HHB
O-35 51-16414 669 jan 1956 1965 8A-215; naar G-AWKG; in Gent ?
O-36 57-6521 937 mei 1959 mei 1965 8A-336; Afwijkend driezits type met grotere bolle hap, H-23C; bewaard MLM, nu NMM Soesterberg

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)