INFO N.V.I / Koolhoven FK.31
- 1540
.
Fabriek | N.V.I. / (Koolhoven) |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | FK.31 |
Cat 5 -- totaal 4 stuks |
tekening met dank aan Luchtvaartkennis
Informatie:
De Nederlandse Nationale Vliegtuig Industrie N.V.I. werd opgericht begin jaren negentien-twintig. Vanaf mei 1922 treedt Frits Koolhoven toe tot deze firma en de oprichter Carley stapt al snel eruit na de nodige teleurstelling. Koolhoven gaat door en er wordt een ontwerp gemaakt voor een tweezits jager/verkenner met 2 type vleugels. De romp was van staalbuis met houten vleugel bekleed met doek. Desgewenst kon een dubbele besturing worden aangebracht. Een mock-up van het toestel werd getoond op de Parijse Salon maar het eerste FK-31 toestel vloog pas medio 1923. Er waren in het begin nogal wat fouten in het ontwerp van deze parasoldekker en het werd sterk veranderd. Het ontwerp werd dus flink aangepast.
1× Bristol Jupiter IX 450 pk motor
Maximum snelheid ongeveer 235 km/u op 4000 m hoogte
Leeggewicht: circa 1200 kg
Startgewicht ongeveer 1680 tot 1800 kg
Spanwijdte: 13,7 m (verkenner) en 11,34 (jager)
Lengte: 7,8 m
2 bemanningsleden
2 vaste Vickers guns voor, 1 draaibare Lewis achtermitrailleur
Literatuur: | ||||
Koolhoven, Nederlandse vliegtuigbouwer in schaduw van Fokker | --- | Uitg. Romen Haarlem | Thijs Postma en Theo Wesselink |
1981 |
Haagse Bluf, Koolhoven FK.31 | Afd.Luchtvaartkennis | Theo Wesselink | 2012-2 en 2013-2 | |
Koolhoven FK.31 | Afd.Luchtvaartkennis | ? | 1974-1 |
.
Websites:
|
- - - |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
5. LA-KNIL Koolhoven FK.31
- 1612
Rond 1923 toonde de LA-KNIL belangstelling voor een tweepersoons jager/verkenner en er kwam een competitie. Al won Fokker deze order, toch kocht men in 1924 vier stuks van de NVI (Koolhoven) FK-31. (het schijnt dat de NVI ook een FK-32 zonder kosten ging leveren maar deze is nooit verder beproefd noch naar Indië geleverd).
De 4 FK-31 werden in 1926 afgeleverd op Andir in Ned.Indië met Jupiter III ? motoren. Deze toestellen hadden een iets spitsere motorkap en een afgeschuind kielvlak t.o.v de civiele kist H-NACA.
Er waren grote onderhoudsproblemen vanwege de aluminium lichtmetaal constructie en was het type in feite een miskoop. In 1930 gingen de toestellen uit dienst en opgevolgd door de Curtiss P-6 Hawk.
Foto: Collectie H.G. Berfelo (used with permission)
Dit is een mock-up voor de Parijse Salon van 1924 . foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens: FK.31 LA-KNIL |
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
K.421 | 205 | 1926 | 1930 | |
K.422 | 206 | 1926 | 1930 | |
K.423 | 207 | 1926 | 1930 | |
K.424 | 208 | 1926 | 1930 | eerst nog de H-NADE |
Bronnen o.a. [B15] Luchtv.Indie , [B14] Koolhoven, [B5] Luchtv.kennis 2012-2
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
5. LA-KNIL Koolhoven FK.31 (foto bijlage)
- 1111
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Prototype foto dat goed de vleugel weergeeft. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op Soesterberg. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Tweede prototype met gewijzigd verend onderstel, 1923. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Zonder beplating zodat cockpit detail wat te zien is. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Motor detail. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Koolhoven FK.31
- 1371
Modelbouw FK.31
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Omega (gebruik kits #72459, #72460 of #72464) ;
Vami (conversion Finish kit)
|
|
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
BOXART
..
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(1) | < K120 > khaki | < K120 > khaki |
LA-KNIL |
.
Tekening met dank aan Afd. Luchtvaartkennis (2012-2) via M. de Vreeze
dit is een tekening van de Finse variant met andere motorkap, staart en vleugel
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)