.
Fabriek | N.V.I. / (Koolhoven) |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | FK.31 |
Cat 5 -- totaal 4 stuks |
tekening met dank aan Luchtvaartkennis
Informatie:
De Nederlandse Nationale Vliegtuig Industrie N.V.I. werd opgericht begin jaren negentien-twintig. Vanaf mei 1922 treedt Frits Koolhoven toe tot deze firma en de oprichter Carley stapt al snel eruit na de nodige teleurstelling. Koolhoven gaat door en er wordt een ontwerp gemaakt voor een tweezits jager/verkenner met 2 type vleugels. De romp was van staalbuis met houten vleugel bekleed met doek. Desgewenst kon een dubbele besturing worden aangebracht. Een mock-up van het toestel werd getoond op de Parijse Salon maar het eerste FK-31 toestel vloog pas medio 1923. Er waren in het begin nogal wat fouten in het ontwerp van deze parasoldekker en het werd sterk veranderd. Het ontwerp werd dus flink aangepast.
1× Bristol Jupiter IX 450 pk motor
Maximum snelheid ongeveer 235 km/u op 4000 m hoogte
Leeggewicht: circa 1200 kg
Startgewicht ongeveer 1680 tot 1800 kg
Spanwijdte: 13,7 m (verkenner) en 11,34 (jager)
Lengte: 7,8 m
2 bemanningsleden
2 vaste Vickers guns voor, 1 draaibare Lewis achtermitrailleur
Literatuur: | ||||
Koolhoven, Nederlandse vliegtuigbouwer in schaduw van Fokker | --- | Uitg. Romen Haarlem | Thijs Postma en Theo Wesselink |
1981 |
Haagse Bluf, Koolhoven FK.31 | Afd.Luchtvaartkennis | Theo Wesselink | 2012-2 en 2013-2 | |
Koolhoven FK.31 | Afd.Luchtvaartkennis | ? | 1974-1 |
.
Websites:
|
- - - |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze