Cat 2. LvA
Naar een Luchtvaart Afdeling specificatie in 1936 werd een aangepaste FK.46 kist door de Koolhoven fabriek aangeboden. De kist zou zijn voor opleiding en "acrobatie" instructie. Het had een Gipsy Major motor.
Maart 1937 was het gereed en werd de kist "76" aan het LvA LuchtVaartBedrijf op Soesterberg aangeboden voor uitvoeren van testen door de Rijks Studiedienst Luchtvaart. De RSL besloot na testen gedurende maart 1937 dat het type niet aan de eisen voldeed (maar het is niet helemaal duidelijk waarom). De LvA besloot niet tot een vervolg order (men koos voor de Bu-131 Jungmann).
Het toestel ging na het uitproberen weer terug naar Koolhoven. (deze kist werd verkocht aan een particulier en ging later vanaf mid 1938 naar Indie vliegen bij de Zuid-Sumatra-Vliegclub op Zuid Sumatra). Dus nooit officieel in dienst bij de LvA.
Kist die werd uitgetest met pseudo registratie "76". De kist had de Nederlandse driekleur op het richtingsroer. Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)
Registratiegegevens: | ||||
Registratie | Constructienummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
76 | 46.08 / BvL 234 | n.v.t. |
n.v.t |
de PH-FKE kreeg LvA pseudo registratie " 76" en "1004"; werd later PH-ARU en ging in 1938 naar Indie, werd PK-SAT bij vliegclub Zuid-Sumatra; ongeval Sumatra in 1941 |
Bronnen o.a. [B5] Luchtv.kennis 2006-3
Opmerking: de PH-ATS werd later voorzien van LvA pseudo registratie "1003" met driehoeken
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)