.
Fabriek | Koolhoven |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | FK.46 |
Cat 2 -- totaal 1 test kist |
Informatie:
Tweedekker ontworpen als lesvliegtuig en later ook gebruikt als sportvliegtuig. Het houten prototype vloog voor het eerst herfst 1933 met een Cirrus Hermes motor. Het tweede prototype kreeg een buizen frame en een Gipsy Major 130 pk motor. De kist had eerst een open cockpit, maar was ook leverbaar met schuifkappen welke meestal werden toegepast. Was goed geschikt als lesvliegtuig, de NLS kocht er vier. De eerste kisten hadden een bolle voorrand van het kielvlak, dat werd later recht gemaakt en waren er rolroeren in beide vleugels. Het type was goed geschikt als lesvliegtuig.
Naar een Luchtvaart Afdeling specificatie in 1936 werd ook een versie ontworpen.
Type: les- en sportvliegtuig voor 1 vlieger en 1 leerling
Motor: (latere versies): Gipsy Major met max 130 pk met luchtkoeling en 2-bladige schroef
Maximum snelheid: ongeveer 175 km/u met Major motor
Startgewicht: circa 850 kg
Spanwijdte: 8,05 m
Lengte: 7,30 m met Gipsy Major en 7,45 met Walter Minor motor
Bereik: 470 km tot 600 km
Bij de NLS was een ietwat lichtere versie in gebruik met een Walter Minor IV 95 pk motor. Het werd vaak Koebeest genoemd.
Literatuur: | ||||
KLu Vliegtuigen | De Alk | Wim Schoenmaker en Thijs Postma | 1987 | |
FK.46, Koolhoven's "achste koebeest" | Afd. Luchtvaartkennis | Nico Geldhof | 2007-4 | |
Koolhoven vliegtuigen | eigen uitgave | Theo Wesselink |
.
Websites:
|
-- |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze